Jääkiekkotaklauksen lihakset?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Siis,mitäs lihaksia käytetään jääkiekon taklaamisessa,ja millainen ohjelma olisi hyvä?Kyykkyjä ja maveja en tee,en halua jäädä 168cm pitkäksi :dance2: Nyt olen tehnyt yksinkertaista,penkki,leuka,dippi,vatsa,prässi ohjelmaa,8toistoa/leuat ja dipit niin paljon kuin jaksaa.Ajattelin ohjelmasta ottaa pois prässin ja penkin,ja tilalle luisteluloikat+spurtit liikuntasalissa,joka on myös käytössä.Ohjelmani ei välttämättä ole :5: mutta kyllähän jotain tuloksiakin on tullut :anssi:

Olen myös ton pituinen ja en ole jättänyt kyykkyjä ja maveja pois (olen myös jääkiekkoilija). Toi yleinen harhakäsitys tuntuu olevan jokaisella alottelijalla. Mave ja kyykky ei todellakaan lopeta sun pituuskasvua, ei edes hidasta.

Itse taklaamiseen tarvitaan oikeastaan kaikkia lihaksia, mutta vahvoista olkapäistä ja vahvasta selästä on todella suuri hyöty. Jääkiekkoilijoiden yleisimpiä vaivoja noi olkapäävammat.

..Tai sit mavea ja kyykkyä ei vaan jakseta tehä...-.-

Mave ja kyykky ei todellakaan lopeta sun pituuskasvua, ei edes hidasta.

Tähän sen verran stoppia, että kyllähän mave pituuskasvun melko varmasti lopettaa jos väärin tehdään (jokainen toivottavasti tietää mitä tarkoitan -> maalaisjärkeä). Kyykkyä tuskin alussa niin isoilla painoilla tehdään että se haittaisi pituuskasvua (tai muutenkaan).

Itse taklaamiseen tarvitaan oikeastaan kaikkia lihaksia, mutta vahvoista olkapäistä ja vahvasta selästä on todella suuri hyöty. Jääkiekkoilijoiden yleisimpiä vaivoja noi olkapäävammat.

Sen verran vaivoista, että luulen kiekkoilijan yleisimmät vaivat olevan rangassa. Kuitenkin jos taklaamaan lähdetään, ei olkapäistä ole paskaakaan hyötyä. Ajattele taklaustilanne mahdollisimman yksinkertaisena. -> lyhyesti sanottuna miten taklaus pääosin vaikuttaa, riippuu siitä miten suuri massa taklattavalla ja taklaajalla on. Tuossa on se suurin ero. Jos taklattava painaa 50kg ja taklaaja 100kg, voi miettiä miten käy -> sama myös toisin päin.

Kannattaa keskittyä enemmän lihasten hermotukseen siinä määrin, että saat nopeutta, eli jalkalihasten nopeus ja tarpeeksi suuri oma massa = hyvä taklaus. Kiekkoilija kun en ole, niin siitä en tiedä tarviiko taklaukseen olla jokin tietty tekniikka?

tsemppiä :thumbs:

Luulitko tosiaan että tarkoitin maven ja kyykyn tekemistä väärällä tekniikalla? Ja se mitä lätkätaklaukseen tulee, on sun vähän huono lähtä antaa mitään analyysiä kerta et itse ole kokenut etkä pelaa kyseistä lajia. Jääkiekkoilijan yleisin vamma joko olkapäässä tai nilkassa. Ja taklauksen tekniikkaa on hyvä harjoitella. Myös taklin jälkeinen tasapaino, etkä myöskään saa mennä etukenossa taklaukseen.

Avojäätaklauksiin aka. vastapalloon tarvitaan voimaa keskivartaloon ja rutkasti. Mikäli keskivartalo on kunnossa, niin kymmeniä kiloja kookkammat vastustajat levyttävät jään pinnassa alta aikayksikön, kokemusta on ;)

Laitatakalauksiin tietenkin keskivartalo + jalat on varmasti ratkaisevassa asemassa.

Taklaukseen tarvitaan toki joka lihasta. Tossa hieman ylempänä tarkoitin kyllä enemmän, mitä kannattaisi treenata välttyäkseen revähdyksiltä/venähdyksiltä/vammoilta.

p.s. avojäätaklaukset! :rock:

Kovat luut ja voimakas ruumiinrakenne tuovat jo ison edun. Ja paino ja lihakset ovat myös tärkeitä mutta koko homma lähtee jaloista ja keskivartalosta

siis jos haluat ajella näin http://www.youtube.com/watch?v=XQEAc8Fe1KA

http://www.youtube.com/watch?v=i3Gvfr9GUC0

etkä näin http://www.youtube.com/watch?v=fv1l_WHqI-w

Keskivartalonlihakset ja jalat ovat tärkeimmät lihakset,mutta taklaaminenkin on taito laji.Koolla ei ole juurikaan väliä jos homman osaa.

http://www.youtube.com/watch?v=QeDd6KQ8DE8

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kannattais varmaa reenaa vaikka koko kroppa 2 kertaa viikossa ja sit kolmantena kertana panostaa selkää,olkapäihin ja jalkoihin! et tekee pelkästää niitä, koska lukemani perusteella ne ovat tärkeitä taklauksessa!

Vaikken tuota lajia millään älyttömän korkeella sarjatasolla pelaakkaan, niin sen verran tien kyllä tuosta taklaamisesta sanoa että vahvat jalat, keskivartalo ja TASAPAINO on kaiken takana. Tiedän yhden kaverin ketä on jo lopettanut vuosia sitten. Pituutta se 170 +- pari senttiä, järkyttävän paksut jalat ja todella hyvä tasapaino. 190 senttisiä jannuja tippuku heinää. hauskaa katseltavaa :)

Joo kyllä aika oleellista on jalkojen voima ja se kuinka "tukevasti" seisoo luistimillaan. Toisakseen avojään taklauksissa on ajoitus kaikki kaikessa, eli vaatii sitä peli silmää.

Vahvat jalat on mielestäni nro.1. Katselkaas esim. Sami Kapasen taklauksia sm-liigassa. Muutamalla potkulla saa niin hyvän vauhdin, että pamahtaa kunnolla, vaikkei kovin iso kaveri ole. Tietty keskilinja, eli selkä+vatsat kondikseen, niin helpottaa omaa asennon hallintaa huomattavasti.

Joka toinen kerta kaikki,joka toinen vatsa,selkä,jalat ja olkapäät.Mutta kannattaisiko siihen vielä ottaa spurtit+luisteluloikat?Luisteluloikissa ainakin tulee tasapainoa kun pysähtyy.Ja ehkä vielä tasapainolauta+kuntopallonheitto voisi olla kova,tasapaino+keskivartalon voima.:rock:

Kuten edellä on jo mainittu, niin jalat ja keskivartalo kuntoon. Tosin lihasvoima on aika pieni osa taklaamista. Tekniikka ja tasapaino on kaiken a ja o. Itse olin aina junnuissa joukkueeni parhaita taklaajia, vaikka olin pienin ja heikoimmasta päästä. Nopeus, tasapaino ja räjähtävyys oli kunnossa.

Esimerkiksi Mika Pyörälä on ainakin eurokaukaloiden mittapuulla hemmetin hyvä taklaaja ja niiden vastaanottaja. Silti hän on punttisalilla sieltä heikoimmasta päästä.

Vatsarutistukset,dipit,hieman leveämmät leuat,kyykyt tasapainolaudalla,spurtit,luisteluloikat,olkapää punnerrukset.Tuo on varmaan aikas hyvä ilman painoja tehtävä?Sitten myöhemmin lisää painoja tuohon...?

Taklauksessa se voima ei kyllä ratkaise paljon mitään, koska itse hokarina olen myös huomannut sen. Hyvä tasapaino sekä keskivartalon lihakset ovat avainsana taklausten antamiseen sekä vastaanottamiseen

Taklauksessa se voima ei kyllä ratkaise paljon mitään, koska itse hokarina olen myös huomannut sen. Hyvä tasapaino sekä keskivartalon lihakset ovat avainsana taklausten antamiseen sekä vastaanottamiseen

Eli kunhan on keskivartalon lihakset, mutta siellä ei tarvitse olla jerkkua?

Keskivartalo ja jalat eli ihmiskropan tärkein voimakeskus kun on kunnossa niin hyvää tulee. Erityisesti kropan kiertovoimasta ja vahvasta keskikropan staattisesta voimasta (l. vatsaontelon paine hienommin) suuri hyöty. "Six-päkin" lihaksisto toisarvoinen tässä tapauksessa. Yläkropassa sen verran lihaa, että luut ei liiaksi kolise. Hyvä tasapaino välttämätön.

Riittävän suuri liikenopeus välttämätön, ellei ole huomattavasti suurempi kaveri. Taklaamaan oppii taklaamalla ja päästä paljon kiinni, kuinka hyväksi taklaajaksi tulee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom