Jääkiekko (harrastuksista paras)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiekko
  • Aloitettu Aloitettu
Ens vuodeks tulen opiskelemaan Helsinkiin ja kiinnostaa jatkaa tätä loistavaa harrastusta:). Ei tosin yhtään tietoa, että missä kaikkialla Helsingissä tätä peliä pelataan, mitä nyt vähäsen jääkiekkoliiton sivuilta lukasin.
Haluan pelata pelejä sillä tavoin, että poijjat pelaa peliä tosissaan mut kuitenkin pieni pilke silmäkulmassa. Omaa tasoa vaikeahko arvioida, mut oon koko ikäni pelannut talvikaudella jääkiekkoa n.3x viikkoon, tosin vain kerran viikkoon kaikki varusteet päällä. Joskus C-junnuissa tullut pelattua. Omaan kohtuu hyvän kunnon, peliälyn, rannarin ja omasta mielestäni pelaan kelvollisesti. En yhtään tiedä, millä tasolla porukka pelaa esim. jossain 5divarissa tai harrastelätkässä. Osaisko joku arvioida, pitäiskö mun ettii pelejä alhaiselta seuratasolta vai jostain harresteporukasta? Haluan pelata kaikki varusteet päällä ja taklaukset on ihan jees.(en oo varma, pelaako ne harrastekiekossa niin). Olen 92 jos sillä on jotain väliä, et tässähän on vielä useita treenivuosia edessä.
Omat tavoitteet kehittyä pelissä (mahdollisesti nousta ylöspäin jos menis niin hyvin, heh) ja nauttia lajista :)

Taitaa olla jääkiekkoliitosta helpoin löytää alueen harrastevastaavan kautta pelejä tms... mut jos on jotain muita vinkkejä peliseuran löytämiseen Helsingistä, niin antaa tulla vaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alkaa vähitellen ilmat parantua. Mahtaako Joensuun alueelta löytyä innokkaita uroksia lätkimään kiekkoa? Ajattelin, että kun viime talvi tuli vedettyä aikalailla yksin jäällä, niin olisipa vain mainiota jos saataisiin samaan aikaan enemmän porukkaa esimerkiksi rantakylän kaukaloille pyörimään. Miksei jonkinlaista puulaaki joukkuettakin voisi kasata tms. jos porukkaa löytyy.. Ja siis ihan täysin aerobisen reenin kannalta mietin jäkistä, vaikka se helvatan mukavaa puuhaa onkin.

Minkähänlainen flexi sopisi minulle 181cm/72kg ja olen aika huono jääkiekossa eikä lämäri oikein lähde, olisiko 65 liian löysä tai 85 jo liian jäykkä?

Minkähänlainen flexi sopisi minulle 181cm/72kg ja olen aika huono jääkiekossa eikä lämäri oikein lähde, olisiko 65 liian löysä tai 85 jo liian jäykkä?
Sanon suoraan, että 85 on parempi. Löysät mailat on vaikeampia käsitellä, syötöt lähtee mihin sattuu ja ne hajoaa nopeammin. Itselläni oli lähes samoilla mitoilla(muutama vuosi sitten) 90 flexinen maila, joka oli ehkä hieman liian jäykkä. Se kun hajosi, niin ostin 65 flexisen, eikä sillä tehnyt mitään.

Vetohan kehittyy parhaiten treenillä, joten mahdollisimman paljon lämyjä ja ranteita, niin kyllä sieltä alkaa jonkinlaisia kuteja irtoamaan.

Ps. Mailan laatu vaikuttaa myös ihan helvetin paljon!

Ite on tullut pelailtua pennusta lähtien puumailalla, poislukien muutamat kerrat jolloin on tullut kokeiltua pari peliä komposiitti mailalla. Vedot lähtevät paremmin puumailalla tuon jäykkyyden vuoksi mikä puumailoissa on ja hyvin noi kestää myös hieman rajumpaa kiekkoiluakin. Kaks talvee pelailtu samalla mailalla ja pelejäkin pidetään aika tiheään (ulkojäillä tiistai- sekä torstai-iltaisin).

Kiekkokausi alkaa lähenemään loppuaan, ja ensi kaudella ei huvittaisi olla näin saatanan hidas ja huonokuntoinen kaukalossa :hyvä:

Tällä hetkellä on tullut pääosin treenattua punttia Arnoldin G6 tyyppisesti, mutta eipä tuosta bodailusta juurikaan hyötyä ole kaukalossa. Voimatasot ovat kyllä kohtuulliset (takakyykky 130kg, penkki 120 kg, mave 160 kg). Aerobista kuntoa ei ole tullut testailtua... Mitat on 180/95 eli läskiä löytyy, 85 kg paikkeille on tarkoitus paino tiputella kevään - alkukesän aikana.

Eli hakusessa olisi ensi syksyksi voimakestävyyttä, kimmoisuutta ja nopeutta lisää. Tähän väänsin seuraavan kesätreeniohjelman (8 viikkoa), sitä ennen jatkan normaalia punttia (1-jakoinen ohjelma 3x viikko + salibandy 2x viikko):

RUNKO:

Maanantai:
Aamupäivä: Loikat, raput, spurtit
Ilta: kova punttitreeni_1

Tiistai:
Aamupäivä: kevyt ja palauttava aerobinen 1h (kävelylenkki)
Ilta: kuntopiiri kovalla sykkeellä (crossfit)

Keskiviikko:
Aamupäivä: rullaluistelu intervallina
Iltapäivä: golf (1,5 – 3h)

Torstai:
Aamupäivä: loikat, raput, spurtit
Ilta: kova punttitreeni_2

Perjantai:
Aamupäivä: kevyt aerobinen 1h
Iltapäivä: kuntopiiri kovalla sykkeellä (crossfit)

Lauantai:
Lepopäivä ja golf (1,5 – 3h)

Sunnuntai:
Aamupäivä: rullaluistelu intervallina
Iltapäivä: golf (1,5 -3h)

Treenien sisältö:

Kova punttitreeni_1:
Takakyykky 5x5
Penkkipunnerrus 5x5
Leuaveto myötäote 5x5
Rinnalleveto 5x5
SJMV 5x5
Vatsat: voimapyörä, rutistukset, jalannosto jne. 5xmax

Kova punttitreeni_2
Takakyykky 3x12
askelkyykky 3x12
mave 3x12
Penkkipunnerrus 3x12
Leuanveto vastaote 3x8
Vatsat: voimapyörä, rutistukset, jalannosto jne. 5xmax

Kuntopiiritreeni
5kierrosta:
-clean and jerk 20 toistoa
-mave 20 toistoa
-burbee 20 toistoa
-boksihypyt 20 toistoa

Rullaluistelu:
30sek. - 1min max / 3 min palautus x 10
alku- ja loppuverryttely 20 min yht.

Loikat:
Vauhditon pituus 20 toistoa
Portaat: tasajalka 3 x ylös (20 toistoa)
Portaat: tikkaus joka rapulle 3 x ylös
Portaat: vuoroloikka 3 x ylös
Spurtit: 20m - 60m 5x

Kommentteja ohjelmasta, meneekö pahasti metsää? Onko treenien jaottelu oikein? Mitä liikkeitä pitäisi lisätä / poistaa? Jääkiekkopainotteisia treenejä ei ole koskaan tullut vedettyä, ainoastaan bodailua niin kaikki vinkit tulisivat tarpeeseen!

Noista mailoista kun oli puhetta aikasemmin, ite pelasin kymmenen vuotta junnuna lätkää aikoinaan ja puumailalla aina. Nyt seitsämän vuoden tauon jälkeen ruvennut taas pelaamaan kun löytynyt peliporukoita.

Puumailoja kun ei enää mistään tunnu löytyvän niin olen ostanut muutaman TAC:n made in China mailan Prismasta, Flex 90 ja ovh tyyliin 75€ mut alennuksien jälkeen hintaa jäi joku 35€/kpl noille. Hyviä kuteja noilla lähti, ranteella kun täysiä kiskoi tuli välillä alemman kädeni ranne kipeäksi mistä päättelin että tuo 90 Flex on hitusen liian jäykkä. Noh kuten arvata saattaa Prismalaadusta niin eka maila hajosi lavan päädystä (olisi pitänyt arvata kun se lavan materiaali ja käsittely oli jo uutena sen näköinen että tyyliin valmiiksi rikki) ja toinen varresta alakäden kohdalta poikki kun lämäsin suoraan syötöstä.

Päätin, että en osta enää näitä halpismailoja ja marssin Budget Sporttiin (:face:) ostamaan uutta stagaa. Päädyin Warriorin EVO Kovalchuk Flex 85:n malliin. Eilen kävin sitä mailaa testaamassa, muuten todella hyvä mutta lämäreissä tuntuu siltä, että maila täytyy yrittää tosisaan painaa poikki jos haluaa kunnon kudin. Ranteella laukoessa tuo 85 Flexi on tosi hyvä ja syötöissäkin tuntui hyvältä. Made in China luki tämänkin mailan kyljessä mutta laatu esim. lavassa oli ihan eri tasoa kuin noissa Prisman mailoissa. Ovh tolle oli 180€ mut -50% ilmeisesti näin sesongin loppumisen johdosta ni 90€ jäi hintaa.

Tän sekavan postin tarkoitus on kai kysyä, että jos on puumailoihin tottunut niin taitaa tuo 85 Flexi olla kuitenkin liian lötkö vai vaihteleeko se miten paljon eri valmistajien/merkkien suhteen? Mä en oo mitenkään vahva (Sali YT just ja just 400) mut laukauksia tuli treenattua junnuna niin perkeleesti ja nytkin joka Sunnuntai ennen höntsäpelejä hallilla saa tunnin verran treenata, tuntuu siltä että ton mailan vielä painaa poikki kun kunnolla vetää.. Toisaalta ehkä se on just tarkotus näissä komposiittikepeissä et se maila joustaa oikeen kunnolla, tiedä sitten.

En oo köyhä mut ei kuitenkaan kovin usein viittis noita mun mielestä kerrassaan sikahintaisia mailoja ostella ihan kokeilumielessä, tää harrastus käy muutenkin kalliiksi, varmaan lähemmäs 800 euroa tullut käytettyä varusteisiin parin kuukauden sisällä. Ja vielä toistaiseksi kun mennään ihan harrastemielessä, syksyllä ehkä alkaa pelit nelosdivarissa mut ei viel tolla tasolla pitäis olla mitään varusteurheilua.

On toki, kyllä mä hypistelin Eastonin jäykempiä mailoja myös, mut oon ollut siinä käsityksessä et tuo 85 on semmonen yleinen jota tosiaan löytyy monelta tutulta ja näin. Oishan se pitänyt hokata jo siellä kaupassa, että maila tuntuu vähän lötköltä. Nomutta tolla mennään. Mä vaan hämäännyin tosta, että nuo Budgetsportin mailat oli myös tehty Kiinassa, ilmeisesti kaikki "halpis"-mailat tehdään nykyään noissa maissa.

Nostellaas tätäkin kun vuodenaika on kohdallaan. Lisäksi alkoi taas pelaaminen kiinnostamaan.

Tuli koko ketju selattua läpi ja muutenkin tuossa eri sivuja netissä pyöriteltyä muutamana päivänä nyt tällä viikolla.
Onko jollain mahdollisesti tietoa Tampereen (/Lähiseutujen) harrastekiekosta enemmän? Liiton sivuilta jäi oikeastaan vain käteen harrasteseurojen nimiä sekä aluevastaava harrastepuolella.

Tässä olen pohtinut mitä kautta nyt asiaa lähtisi toteuttamaan, jäälle olisi mukava päästä "lähiaikoina", joskin saattaa olla hieman mahdotonta. Infoa ei oikeen tosiaan tunnu löytyvän porukoista enempään kun satunnaiset FB sivut mitä jengeillä on ja parit weppisivut.

Taukoa on toki useampi vuosi siitä kun on pelannut, aika tarkalleen 9 vuotta :D Eli ei tässä olla tuollaisen tauon jälkeen enään ihmeisiin venymässä varmaan pelillisesti vaikka junnuna taso oli hyvä. Luistimetkin on jalassa olleet noin 5v sitten viimeksi, maalivahdin luistimet tuon 9v sitten. Eli suhteellisen kauan todellakin aikaa. Pelipaikkana on siis aina ollut MV ja mikään muu ei oikeastaan edes kiinnosta, kun kokemusta ei ole kuin ulkojäiltä pelaajan roolissa. Matsit on aina menty ~6v - 16v saakka MV pelipaikalla.

Vielä sentään ei ole mitään varusteita hankittu kun pitää ensiksi koittaa kaivaa kaikki mahdollinen tieto nyt onko mihinkään treeneihin ja myöhemmin edes mahdollisuutta päästä pelaamaan. Nuo asiat kun saa järjestykseen niin varusteet onneksi järjestyy ripeästi, sen verran tuli selailtua tarjontaa niin käytetyistä kuin uusistakin vermeistä. Hintaviahan ne oli, uutena ainakin kuten muistelinkin mutta samapa tuo jos treenaamaan / pelaamaan pääsee jossain vaiheessa.

Onko tässäkin vaan paras nyt ottaa suoraan harrastejengeihin yhteyttä (Niihin harvoihin mistä löytyi jotain yhteystietoja) ja kysyä onko mahdollista päästä mukaan jäälle treenaamaan? Sekä tuonne alueen harrastevastaavaan ja kertoa suunilleen tämä sama paketti mitä tähän kirjotiin, jos sieltä sitten jotain infon rippeitä irtoisi hieman enemmän?

No ehdottomasti otat yhteyttä noihin jengeihin ja kyselet mahtuuko pelaamaan mukaan. Eihän siinä mitään menetä jos kysäisee ja aina joku tietää jonkun jolle kannattaa soittaa. Ite muutin Ouluun 2004 ja samana syksynä aloin hakea porukkaa mihin pääsis pelaan. Kohta oli kiekkovuoroja (eri firmojen) niin monta kuin vain jaksoi käydä pelaamassa viikon aikana. Parhaillaan kävin jäillä 5 kertaa viikossa, naureskelin kavereille että tässä käydään kohta enemmän jäillä ku Kärpät konsanaan ;)

Löytyiskö kiekkoliiton sivujen kautta mitään harrasteporukoita Tampereen suunnalta?

edit. Niin ja maalivahdeista on yleensä harrasteporukoilla / höntsävuoroilla aina pulaa. Kuka nyt haluais sille levylle pelata :)

Osattaisikohan täällä auttaa minua suunnittelemaan tehokkaat kesäharjoittelut tälläisille 13-15 vuotiaille junioreille, joilla tekeminen on jo erittäinkin 'ammattimaista' ja tavoitteellista. Kesäkauden ajan pitäisi tälläisen normaalien joukkueen kanssa suoritettavien kesäharjoitusten lisäksi suunnitella yksilöllinen ohjelma, millä saataisiin se maksimaalinen hyöty kesäkaudesta irti. Jos oletetaan, että kesäkauden harjoitteluun kuuluu joukkueen kanssa höntsäillen perus lenkit, rullalätkät ja jonkinlaista mäkijuoksua/ kuntopiiriä sen 2-3x viikossa.

Ehkä parempi kysyä niin, että millaisilla kesäharjoitteilla päästään 3-4 kuukaudessa jo selvästikin kehityksessä eteenpäin seuraavaa kautta ajatellen? Itse olen ajatellut;

-Lenkkeily
-Mäkijuoksut
-Yhden jalan hyppelyt/ harjoitteet
-Kuntopiiri/ pienten painojen hyväksikäyttö

Jos jollain on antaa vielä yksityiskohtaisempia tai tarkempia vinkkejä, että miten näistä saataisiin kasattua yhteen järkevä ohjelma niin olen erittäin kiitollinen. Tarkoituksena siis yksinomaan se, että palvelee vain ja ainoastaan lätkää; nopeutta, räjähtävyyttä, kuntoa jne.

Vaikea antaa mitään yleispätevää ohjetta kun tuossa iässä osa pelaajista on luokkaa 140 cm luistimet jalassa ja toinen ääripää alkaa jo olemaan miehen mitoissa.

Listastasi puuttuu mielestäni se tärkein eli taitoharjoittelu. Lisää siis harjoitteita, jotka kehittää tasapainoa, ketteryyttä, koordinaatiokykyä jne. Lenkkeilty on lähinnä alku- ja loppuverryttelyjen yhteydessä, kestävyyskuntoa olemme hakeneet erilaisten pelien kautta. Futista, ultimatea yms. missä joutuu vetämään pitempiä pätkiä yhtä soittoa. Mäkiä meilläpäin pitää lähteä hakemaan jostain muualta kuin urheilukeskuksesta, jossa harjoittelemme, siitä ei ole kokemusta. Olemme tehneet monipuolista loikka- ja hyppelyharjoittelua ja välillä käytetty myös jäähallin ja yleisurheilukentän katsomon portaita. Nopeutta haettu erilaisella spurteilla, tikapuuharjoitteilla yms. Kuntopiirit kuuluneet käytännössä jokaiseen harjoitukseen. Opeta pelaajat nostamaan oikein ennen kuin päästät ne käsiksi minkäänlaisiin painoihin.

Laitetaanpas kysely että millaisella terän muotoiluilla porukka täällä vetää? Se normi 6+1 vai täyssäteellä? Ja uran säde myös? Paikallinen nimeltämainitsematon paikka mihin luistimia vein teroitettavaks ja kysyin että saako valita sitä uran sädettä niin vastas että on konekohtainen eikä sitä saa muutettua :) Ja noita teroituksia se on tehny ainakin 20 vuotta jo. Ei varmaan sitten halua kuluttaa hiomakiveä eri säteiden takia, eiköhän joka koneessa sen säteen timantilla saa säädettyä..

Aikasemmin puhuin noista mailoista, kyllä nuo Warriorin mailat on osoittautuneet hyviksi, kesti vaan tottua siirtymä junnuaikojen puumailojen jälkeen. Tutkan hommaus on täs työnalla ni pääsee kattomaan miten lujaa se kuti lähtee. Onko täältä porukka nykässy tutkaan millasia lukemia?

Terästä en osaa sanoa muuta kuin että vaihdoin takaisin pakkimallin lyhyempään muotoiluun, pitkällä pääsi vähän lujempaa mut kulmissa kääntymiset yms tuntui huonommalta pitkällä.

V-maxx merkkistä tutkaa oon koittanut nyt jostain löytää, hinta näyttäis olevan tyyliin sata euroa mut tuote tuntuisi olevan loppu kaikkialla paitsi jossain saksalaisissa verkkokaupoissa..

Onko täältä porukka nykässy tutkaan millasia lukemia?

Viime kesänä oli markkinoilla paikallisen seuran kojussa tutka, johon meni lämmittelemättä oudolla mailalla muistaakseni 106 km/h. Joka tapauksessa olin ensimmäinen joka sinä päivänä sai satasen rikki. Kaipa tuohon saisi jonkun verran lisää, jos pääsisi kokeilemaan omilla varusteilla ja jäällä sopivasta liikkeestä.

Viime kesänä oli markkinoilla paikallisen seuran kojussa tutka, johon meni lämmittelemättä oudolla mailalla muistaakseni 106 km/h. Joka tapauksessa olin ensimmäinen joka sinä päivänä sai satasen rikki. Kaipa tuohon saisi jonkun verran lisää, jos pääsisi kokeilemaan omilla varusteilla ja jäällä sopivasta liikkeestä.

Jäällä olen laukonut lämärillä 152km/h. En ole pelannut a-junioreita pidempään. Laukaus on aina ollut kova ja tiedän että peittoaisin sillä monta liiga pelaajaakin :D

Ehkä parempi kysyä niin, että millaisilla kesäharjoitteilla päästään 3-4 kuukaudessa jo selvästikin kehityksessä eteenpäin seuraavaa kautta ajatellen?
Myöhässä olen pahasti, mutta lenkkeilyn voi unohtaa kokonaan. 99% jääkiekkoilijoista ei hyödy lenkkeilystä, jos treeni on suunniteltu muuten oikein. Noin nuorilla tärkeintä olisi monipuolinen pelaaminen ja liikkuvuuden, sekä oikeiden tekniikoiden kehittäminen.

Suositut

Back
Ylös Bottom