Jääkiekko (harrastuksista paras)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiekko
  • Aloitettu Aloitettu
Mutta ulkojäille yrittäisin päästä mahd. paljon ja siellä ihan luistelua, kiekon kuljetusta ja rannaria ja lämäriä. Oisko konstia parantaa itsekseen kiekon syöttö-tarkkuutta ja sopivaa voimakuutta?
Syöttötaitoa on aika vaikea opetella itsekseen. Syötöjen sopiva voimakkuus ja tarkkuus kun riippuvat aika paljon syötön kohteen tekemisestä. Tietysti esimerkiksi ulkojäillä yksin neppaillessa yleinen kiekonkäisttelytaitosi kohenee ja tämä osaltaan auttaa syöttötaitoasi. Näkisin kuitenkin, että syöttelyn voimakkuuden ja tarkkuuden oppii todella vain toisten pelaajien kanssa treenaamalla/pelaamalla, siinä kun on otettava huomioon toisen pelaajan vauhti, asento ja vielä muu pelitapahtuma ympärillänne.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moro.
Onko palstan lätkätietäjillä neuvoja pikku ongelmaan. Eli rannelaukauksen "tekniikka" on vaihtaessani puumailasta komposiittiin hävinnyt. Kiekko lähtee melkein poikkeuksetta pyörimään, eikä lennä "litteänä".

Itse olen ajatellut, että ongelma on lavan peili. Vanha puumaila oli aivan peilitön ja nyt tässä komposiitissa on jonkin verran peiliä.

Tietty tekniikkassakin vika voi olla, mutta olen kumminkin paljon jo pelannut uudellakin mailalla, joten ihmetyttää ettei tekniikkaa muka löydy. Olen yleensä suhteellisen lahjakas mailapeleissä ja oppiminen ei pitäisi näin kauan kestää. :david:

Entäs mailan varren jäykkyys? Onko väliä rannelaukauksessa? Keksittekö mitään muuta mahdollista syytä?

En ole sitten jääkiekkoa milloinkaan pelannut muuten kuin höntsäporukalla, joten aivan alkeelliset tekniikkavinkitkin tulisi tarpeeseen, videot tms.

Kiitokset vastaajille.

Moro.
Onko palstan lätkätietäjillä neuvoja pikku ongelmaan. Eli rannelaukauksen "tekniikka" on vaihtaessani puumailasta komposiittiin hävinnyt. Kiekko lähtee melkein poikkeuksetta pyörimään, eikä lennä "litteänä".

Käytä sopivan löysää mailaa. Liian jäykällä tulee vaan paikat kipeäksi. Joku "stiff" on meikäläiselle ainakin ihan asteikon yläpäästä. Mieluiten joku "regular" tai "mid-flex". Joka valmistajalla on tietty omat jäykkyysmerkintänsä...

Käytä mailan vartta ja sen joustoa eduksesi. Älä päästä mailaa pyörimään kädessäsi, yläkädellä on myös vastuu tästä (ja mailan kiertojäykkyydellä).

Tässä erinomainen pätkä mailan käytöstä: http://www.youtube.com/watch?v=O9ydbx_tkZQ

Tää on vähän enemmän show-henkinen: http://www.youtube.com/watch?v=AI7KeY-DmNU

JA tietenkin vielä Waltin: http://www.youtube.com/watch?v=m1kE-Eg96Us

Viimeksi muokattu:
Moro.

Itse olen ajatellut, että ongelma on lavan peili. Vanha puumaila oli aivan peilitön ja nyt tässä komposiitissa on jonkin verran peiliä. ...
Näin nopeana vinkkinä sanoisin, että koitappa vetää vähän taaempaa. Monesti lähtee lepakko, jos kiekko on liian edessä. Eli siitä kutakuinkin suoraa sivulta sais se kiekko lähtä.
Ja kun et ilmeisesti liiemmin ole pelannut, niin yks hyvä jippo saada veto kuntoon: älä yritä kohottaa, vaan yritä vain laukoa terävästi. Se peili pitää huolen siitä, että se veto kyllä nousee. Sitten onkin seuraavaksi vuorossa opetella laukomaan alas..

Nyt tarvisi vähän neuvoa miten tulisi toimia:

Eli olen pelannut jääkiekkoa noin 10 vuotta ja nyt on ollut reilu kausi taukoa, ja sinä aikana olen oikeastaan vain keskittynyt punttisalilla käyntiin.
Nyt ajatuksena olisi tehdä come back jääkiekkoon mutta en haluaisi kuitenkaan lopettaa puntti harrastustanikaan.

Eli miten olisi järkevää punttailla kun on jääkiekko harjoitukset suunilleen 4 kertaa viikossa?

Olen punttaillut bodailutyylillä eli en niinkään ole voimaa hakenut treeneistäni, mutta nyt kun jääkiekko tulee taas kuvioihin niin olisiko järkevintä ottaa käyttöön jokin voima painoitteinen puntti? ja minkä laininen?
Itse vähän ajattelin arnoldin kultaista kuusikkoa, mutta en ole oikein varma jos se on hyvä vaihtoehto sillä olen nyt harjoitellut body tyylillä 3 ja 4 jakoisella ohjelmalla koko ajan kun on ollut taukoa jääkiekosta.
Pistäkää kommenttia miten ja kuinka usein tulisi tuota punttia treenata.
Kiitos.

Joo. Hyvä kysymys taurosilta. Millaista ohjelmaa ja millaisilla intensiteeteillä jääkiekkoilun ohella olisi fiksua harrastaa? Itselläni olisi mahdollisuus käydä kerran viikossa salilla 4-5 kiekkoilukerran lisäksi.

Kuinka moni entisistä kiekkoilijoista tai nykyisitä on kiinnostunut tuomarin hommista?
Löytyykö täältä ketään tuomaria?
Huomasin paikallisen tuomarikerhon sivulla oli "mainos" uudesta peruskurssista, mietin sinne menemistä. Saisi olla lajin kanssa tekemisissä, ja mahdollisuudet menestyä on hvät, kun omaan kiekkoilijan taustan.

Vai onko niin, että tuomarit on kirottu alimpaan kastiin täällä?

En tiiä kuuluuko tää tänne vai tonne urheiluvammat osioon, mutta laitan nyt tänne. Eli lauottiin treeneissä rystyvetoja ja kun olin pari laukonut niin vasemmassa olkapäässä alkoi vihlomaan ilkeästi. Tätä jatkui koko harkkojen loppuun, särky kesti koko illan. Kotona en pysytnyt nostamaan kättä sivulle ja laskemaan alas. Seuraavissakin harkoissa vihloi kun kokeilin laukoa rystyltä, mutta kotona en enää tuntenut oikeastaan yhtään kipua. Mites tuota voi venyttää? Pitäisikö huilata ja jättää rystyvedot kokonaan pois, vai mitä pitäisi tehdä?

Kuinka moni entisistä kiekkoilijoista tai nykyisitä on kiinnostunut tuomarin hommista?
Löytyykö täältä ketään tuomaria?
Huomasin paikallisen tuomarikerhon sivulla oli "mainos" uudesta peruskurssista, mietin sinne menemistä. Saisi olla lajin kanssa tekemisissä, ja mahdollisuudet menestyä on hvät, kun omaan kiekkoilijan taustan.

Vai onko niin, että tuomarit on kirottu alimpaan kastiin täällä?

Itse viheltelin nelisen vuotta kun työ- ja kotijutut estivät täysipainoisen valmentamisen. Ehdottomasti kannattaa käydä kurssilla ja kokeilla, tuomareista on kuitenkin pulaa melkein koko maassa. Siinäpä näkee sitten mitä se on ja oppii suhtautumaan niihin "nuijiin" ihan eri tavalla. Ennen kun vihellät niin opettele säännöt ja tulkinnat kunnolla, minua ei valmentajana ole ikinä ärsyttänyt mikään niin paljon kuin tuomarit, jotka eivät ole tehtäviensä tasalla = osaa luistella ja sijoittua oikein tai eivät osaa sääntöjä. Sitten kun ollaan vielä liikkeellä ylimielisellä asenteella eikä valmistauduta peliin kunnolla, niin voi voi. Pelipäivä on pelaajalle juhlapäivä, enkä soisi yhdenkään tuomarin pilaavan sitä. OK, toki valmentajiakin on monenlaisia... Vastavuoroisesti arvostan ammattitaitoista raitapaitaa, joka pitää pelin hanskassa ja toimii sääntöjen mukaan ilman empimistä. Niille ei viitsi edes huutaa, mitä nyt jonkun vitsin voi heittää kun ohi luistelevat.

Ainakin meillä pääsi etenemään kohtuu nopeasti, jos oli itse aktiivinen ja halusi eteenpäin. Vajaan neljän vuoden uraan mahtui vajaa 300 matsia raitapaidassa mm. naisten maaottelu, tosin maalituomarina, mutta kuitenkin. Toimitsijana taas olin liigassa asti sekä naisten sm-sarjassa ynnä useissa eri juniorisarjoissa.

(Jukka Hentunenhan debytoi SM-liigassa 24(?)-vuotiaana pelattuaan sitä ennen 2. divaria parikymppisestä asti. Hentunen on varmaan pelannut silti koko ikänsä kiekkoa. Ajattelin vaan tota parinsivuntakaista...)

Mut millä sais sitä mailankäsittelyä treenattua hyvin? kiekko(vai pallo?) ja vaneria? Täytyykö sitä sitten vaan leipoa ja veivata ja vaivata kunnes se sitten alkaa menemään luonnostaan?

Termos.Piti tännekin muutama sana tulla kirjoittaan eli nyt 2 kertaa käynyt pelaamassa lätkää ja taukoahan ei ollut kuin 15-16v kun oli luistimet jalassa ja viime maanantaina yleensä ekan kerran koko lätkävarustus päällä.Ei mitään peli meni ihan ok ja tiedossahan olikin et kunto on ihan svidun huono kun ei oikeestaan mitään aerobista tehnyt noita muutamia kesäsessioita lukuun ottamatta vuosikausiin et punttia vaan.Pelistä sen verran et pelisilmää on vielä kun vuosikausia eri pallopelejä joskun nasuna pelannut mut voi kypärä ku tuli nivuset kipeiksi,hiukan huusi jalkoväli hoosiannaa pari päivää ja eilen olin toisen kerran niin kipeytyivät jo heti alussa et ei varmaan olleet palautuneet edellisestä kunnolla ja sitten sattui et ei ollut kuin yksi vaihtomies niin tuli aika pitkiä vaihtoja niin puolessa välissä piti mennä vaihtopenkille makaan ja oksentamaan ja syke ei perhana meinannut laskea millään,mut sehän on vaan merkki huonosta kondiksesta ja eiköhän sekin siitä nouse pikku hiljaa.Pitää vähän venyttelyä lisätä tonne nivus alueelle et liikkuvuus parantuu ja noin,muuten ei mitään et tosi nastaa pelata ja toivottavasti paikat kestää tota kohellusta.

Mut millä sais sitä mailankäsittelyä treenattua hyvin? kiekko(vai pallo?) ja vaneria? Täytyykö sitä sitten vaan leipoa ja veivata ja vaivata kunnes se sitten alkaa menemään luonnostaan?

Tässä vähän mallia, tyttö on kuulemma seitsemän vuotias... jos pitää paikkansa niin aikas taitava ikäisekseen.

Onko täällä kukaan maalivahti? Tai pelannu joskus maalissa? Mulla oli siis muutama vuosi taukoo ja nyt pelaan toista vuotta uudelleen alottamisen jälkeen. Viime kausi meni harrasteporukoissa ja nyt pelaan miesten 2.div. karsintaa joten pitää treenata myös enemmän, mutta tarviisin vähän ohjeita, että mitä kannattais tehdä jäätreenien lisäksi? Jäitä on siis 4 kertaa viikkoon ja peli viikonloppuisin.

Oon nyt tehny niin, että 2 kertaa viikkoon oon tehny noin tunnin lenkin ja 3-4 kertaa sitten sellasen lyhyemmän puolen tunnin "lämmittely" lenkin ennen treenejä. Lenkit juoksen hyvällä sykkeellä niin että hiki tulee. Päivittäin teen ihan peruslihaskunto liikkeitä ja venyttelyä tietenkin. Mitä mieltä ootte riittääkö toi vai pitäskö käydä puntilla? Siitäkin kun on aika monta mielipidettä, että kannattaako/tarviiko maalivahdin sitä tehdä. Omasta mielestä melkein noi tärkemmät lihakset mitkä maalivahdilla pitää olla kunnossa, eli selkä ja vatsalihakset lähinnä voi hoitaa aika hyvin kotona. Maalissa kuitenki taitaa olla tärkeempää hyvä aerobinen kunto, kun voima? Mutta jos on jotain hyviä vinkkejä niin kiitos niistä!

Jos on sellaset extratreenit jäähallilla kuten "maalivahtitreenit" niin sinne sitten. Siellä on maalivahtivalmentajia ja maalivahteja laidasta laitaan,

Itselläni tuppaa olemaan ongelmana ns.tehollinen kunto.Peruskuntoa/aerobista kyllä löytyy(Cooperissa menee 2700m 3km juoksun perusteella), mutta jotenkin ihmeellisesti aina kunto loppuu jäällä?Miten kehittää?Suoraan sanottuna vaan harmittavaa. Luulis tuolla tuloksella jaksavan paljon paremmin, mutta kun ei niin ei.

Itselläni tuppaa olemaan ongelmana ns.tehollinen kunto.Peruskuntoa/aerobista kyllä löytyy(Cooperissa menee 2700m 3km juoksun perusteella), mutta jotenkin ihmeellisesti aina kunto loppuu jäällä?Miten kehittää?Suoraan sanottuna vaan harmittavaa. Luulis tuolla tuloksella jaksavan paljon paremmin, mutta kun ei niin ei.
2700 metrin tulos ei ensinnäkään ole mikään huipputulos kovakuntoiselle kiekkoilijalle.

Toisekseen saatat omata kiekonpeluun kannalta "väärää" kuntoa. Kärjistettynä esimerkkinä tästä se, että pikajuoksija ei juuri tarvitse dieselmäistä kestävyyttä eikä maratoonari äärimmäistä huippunopeutta.

Omasta mielestäni kiekkoilijalle ei rakenneta kuin juuri peruskunto pitkäkestoisilla lenkeillä. Intervallityyppiset vetotreenit ja eri pallopelien pelaaminen on lajinomaisempaa treenaamista.

..
Omasta mielestäni kiekkoilijalle ei rakenneta kuin juuri peruskunto pitkäkestoisilla lenkeillä. Intervallityyppiset vetotreenit ja eri pallopelien pelaaminen on lajinomaisempaa treenaamista.
Juuri näin. Jos lenkkeillä haluaa, niin sitten intervalleja. Mutta hyvää harjoitusta on pelata vaikka sählyä tms - ja sitten reenien jälkeen vetää muutama kierros kaukaloa ympäri, jotta roppa tottuu siihen luisteluun, se on kuitenkin erilaista rasitusta.

Ja tosiaan, itse olen hyvä esimerkki tuosta juoksukunto vs. pelikunnosta. Jaksan pelata hyvin 80min rugbya, 20-30min kiekkopelistä, mutta jos juokseen lähdetään niin uupumus iskee nopeasti. Toki siihen vaikuttaa sekin, etten lenkkeilyä harrasta.

Kiekossa tärkeää on anaerobinen kestävyys (eli jaksaa painaa kun apina) ja palautumiskyky. Näitä ominaisuuksia juurikin intervallit kehittävät. Pahaa eivät tee kympinkään lenkit, mutta määrän voi hyvin jättää kertaan viikossa tai kahdessa riippuen jäätreenien määrästä. Lisäksi voi juosta juurikin noin 3km lenkkejä melko kovalla sykkeellä aina aikaa parantaen

Näiden lisäksi kuntopiirit salilla lisäävät hapenottokykyä ja anaerobista kestävyyttä. Tosin itsellä on tullut vastaan aika mitä salitreeneihin tulee. Salitreenillä ensisijaisesti pidän yllä ja kasvatan maksimivoimaa ja lihasmassaa 4krt/vko. Tämän lisäksi treenit 2krt/vko ja peli yleensä joka viikonloppu. Vielä kun käy töissä ja yrittää nukkua 7-8h/yö niin aika ja palautuminen tulevat vastaan kun suunnitellaan kuntopiirejä.

Tosi tärkeää on keskittyä nimenomaan pelikunnon parantamiseen. Sillä, kuinka pitkän matkan jaksat juosta, eli ole väliä kentällä. Mieluummin jäällä jaksaa mennä kovaa pelin kuin hiljaa vaikka kolme putkeen

Miten on jampoilla kiekkoilu maistunut? Repäsin ja ostin uudet putket 10v vanhojen ccm 652 tacksien tilalle. Voi saatana kun voi olla eroja luistimissa, näillä uusilla tulee ihan eri tuntuma jäähän ja kääntyminen on puolet rivakampaa kun terä ei anna yhtään periksi. Jo ennestään kovalla tasolla ollut liike on näillä luistimilla vielä vähän parempaa. Ei menneet fyrkat hukkaan. Niin ja ne putket, RBK 5K.

edit. vielä täytyy hioa terävyyttä talven aikana paremmaksi, ei kai tässä nyt minkään Salmelaisen luistelun tasolle pääse mutta minkä enemmän vauhtia niin sen parempi.

Miten on jampoilla kiekkoilu maistunut?
Tsiigaa blogista, just tänään tuli viimeisin voitto: http://jirin.hommat.info

ei kai tässä nyt minkään Salmelaisen luistelun tasolle pääse mutta minkä enemmän vauhtia niin sen parempi.
Salmelainen on kuin Jani Rita. Lähtee ja liikkuu niin perkeleesti mutta kynävalikoimassa on vain yksi "pitkäveto". Toisaalta jos se kynä siitä vauhdista onnistuu ja pääsee laukomaan niin usein häkki heilahtaa... En tosin tiedä mikä Ritaa vaivaa tällä kaudella. Pohdintaahan tämä vaan, ei kannata niin vakavissaan ottaa :david:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom