Jääkiekko (harrastuksista paras)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiekko
  • Aloitettu Aloitettu
Millä vitulla te onnistutte teloon ittenne harraste höntsässä?

Ite pelannut sitä kymmenen vuotta ja kerran tullut kasvoihin kiekko. Sekin omasta lavasta ja osui sopivasti visiirin alareunaan ja poskeen joten vain turvotusta.

Pahin loukkaantuminen meidän peleissä on ollut ku kassari reväytti reitensä. Mitään muuta ei oo käynyt.

Tampereella saa ainakin valita tason mille joukkue osallistuu. Ehkäpä teidänkin kannattaa ensi kaudella valita yksi taso alempaa jotta haavereita ei satu.

Ja vielä että eihän tämä nyt edes ole harrastuksista paras millään osa-alueella. Eiköhän jalkapallo mene kaikista harrastuksista ykköseksi kaikilla osa-alueilla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moi;) olen -91 syntynen kaveri ja 10 vai 11 kausi menossa ! pelaan nykyään vain höntsysarjassa..(ei kerkeä vakituisesti rugbyn ja salin ohella). Jääkiekko voit kehittyä aina milloin vain haluat se on itsestäsi kiinni. Asenteesi on todella tärkeä..Onnea ja menestystä sulle, toivon et nään sut vielä TPS:n paidassa vaikkapi (kannatan<;) !

Kiitos paljon! Ja samoin sulle myös menestystä lajeissasi. Nyt vaan oottelen, että pääsis ulkojäille treenailemaan, kun hallissa ei pääse pelaamaan kun kerran viikossa.

Laitanpa nyt tännekkin jos vaikka sattuis joku savolainen kiekkoilija tämän lukemaan. Eli: Jos jollakin on joukkue tai käytte muuten vaan pelailemassa Siilinjärvi/Kuopio alueella ja tarvitsette maalivahtia, niin ottakaa ihmeessä yhteyttä. Pelaamaan pitäisi päästä useemmin kun kerran viikossa, jos tässä vielä kehittyis edes vähän :) Pelata jaksan vaikka kuinka paljon, jos vaan terveenä saa olla.

Kertokaapa tärkeimmät luistelunopeuteen vaikuttavat lihasryhmät ja esimerkkiharjoituksia?

Auttaako maksimivoiman kehitys luistelunopeuteen vai pelkästään räjähtävyyden/nopeusvoiman kehitys?

Mitä mieltä olette tämänkaltaisesta ohjelmasta kesätreeninä jääkiekkolijalla:

MA
Aamu: nopeus/ketteryys tai kimmoisuusharjoite (spurtteja tai loikkia)
Ilta: aeroobinen harjoitus 1-2h + lihaskestävyys

TI
Puntti, maksimivoimaa kehittäen n.80% maksimipainoista 4-6 toistoa + lihaskestävyys

KE
Aamu: nopeus/ketteryys tai kimmoisuusharjoite

TO
Puntti, nopeusvoimaa kehittäen n. 50% maksimipainoista 8-10 toistoa +lihaskestävyys

PE
Nopeuskestävyys/kestävyys (porrasjuoksua, mäkivetoja etc.)

LA
Lepo/lihashuolto

SU
Puntti, räjähtävyyttä kehittäen n.40% maksimipainoista toistoja 4-6 + lihaskunto

Tänään olis eka kerta pelaamassa Niiralan montussa. Kaks kaveria siellä onkin jo aiemmin pelaillut, mutta nyt olisi oma vuoro liittyä seuraan. :)

mulla on nyt oliskohan 12 kausi lopuillaa, ja keväämmällä nähdään tuleeko kutsua a-junnuihi vai lähdenkö junnu valmentajaks ja höntsä kiekon puolelle :P

Minulla taitaa tulla täyteen kaksikymmentäneljä kautta jääkiekon parissa. Ensin pelaajana, sitten valmentajana, tuomarina, toimitsijana, seurojen luottamustehtävissä jne. Vaikka (lähinnä valmennushommissa) on välillä satanut paskaa niskaan niin en vaihtaisi pois. Jotenkin tähän on kasvanut kiinni eikä ilmankaan osaa olla.

Kertokaapa tärkeimmät luistelunopeuteen vaikuttavat lihasryhmät ja esimerkkiharjoituksia?

Auttaako maksimivoiman kehitys luistelunopeuteen vai pelkästään räjähtävyyden/nopeusvoiman kehitys?

Mitä mieltä olette tämänkaltaisesta ohjelmasta kesätreeninä jääkiekkolijalla:

MA
Aamu: nopeus/ketteryys tai kimmoisuusharjoite (spurtteja tai loikkia)

TI
Puntti, maksimivoimaa kehittäen n.80% maksimipainoista 4-6 toistoa + lihaskestävyys

KE
Aamu: nopeus/ketteryys tai kimmoisuusharjoite

TO
Puntti, nopeusvoimaa kehittäen n. 50% maksimipainoista 8-10 toistoa +lihaskestävyys

PE
Nopeuskestävyys/kestävyys (porrasjuoksua, mäkivetoja etc.)

LA
Lepo/lihashuolto

SU
Puntti, räjähtävyyttä kehittäen n.40% maksimipainoista toistoja 4-6 + lihaskunto

Riippuu tietenkin todella paljon millainen treeni sopii itsellesi parhaiten. Itselläni oli B-junioreiden SM-sarjassa juurikin tuo 6-7 kertaa viikossa kesätreenit ja aina oltiin ihan piipussa treenin jälkeen.

Aivan kesän aluksi oli 3000m juoksutesti, kimmoisuustesti(vauhditon pituus, vauhditon 5-loikka) ja punttitesti (oliskohan ollut kyykky, penkki, hauis, pystypunnerrus niskan takaa, leuat). Sitten oli reilu kuukauden verran juurikin tuo 6-7 kertaa viikossa (sisältäen 1 jää/viikko) ohjattua treeniä. Ja tämän jälkeen oli taas testit. Kuinka ollakaan taisin saada jokaisessa lajissa melkein samat kuin kesän alussa, joissain jopa huonommat tulokset.

Tämän jälkeen oli reilu kuukausi omatoimista treeniä. Treenasin noin 3-4 kertaa viikossa fiiliksen mukaan. Ei mitään löysäilyjä tietenkään; kun treenasin niin treenasin täysillä. Mutta lepopäiviä oli 3-4 enemmän/viikko kuin ohjatun treenin aikoihin. Tämän jakson jälkeen ensimmäisissä ohjatuissa treeneissä oli taas testit. Ja kuinka ollakaan tulokset nousivat huimasti.

Ilmeisesti en siis saanut tarpeeksi lepoa tuon ensimmäisen 6-7kertaa/viikko -jakson aikana, jolloin kehitystä ei tapahtunut. Eli pitää löytää semmoinen tahti joka sopii itselleen.

Tuohon luistelunopeuteen vaikuttaa varmasti eniten se, kuinka nopeasti ne kintut liikkuu. Ei maksimivoimalla tee mitään, jos jalat on hitaat. Kehottaisin myös treenaamaan nopeuskestävyystreenejä, että jaksaa polkea siellä kentällä koko ajan täysiä. Eli esim. spurtteja noin 80-90% maksimivauhdista 12*10m, 10*20m, 8*40m, 6*60m, 4*100m, 2*200m, 1*400m. Varmasti jalat on "pikkusen" hapoilla tuon jälkeen :) Mainitsemasi mäkijuoksu on myös erittäin mukavaa. Ota siihen vielä kaveri reppuselkään niin tulee vähän treenaamisen tuntua :D

Tänään taas muisti, miksi kiekko on niin uskomattoman mukava laji.

Neppailin yksikseni ulkojäällä keväisessä auringossa ja treenailin pikkukikkoja ja laukauksia pari tuntia kaikessa rauhassa. Aika kului kuin siivillä. Pikkuhiljaa tekniikka kohenee vielä karvan yli kaksikymppisenäkin, kun vain jaksaa treenailla.

Pelaat aika pitkällä mailalla. Ja voit laskeutua tossa luistelussa enemmän istuvampaan asentoon, olit aika pystyssä äskeisessä videossa.

Eli kausi on pulkassa ja uusi kausi alkaa sitten toukokuun puolella 30 minuutin juoksulla. Ja itse olen rapa kunnossa, juoksin viimeksi elokuussa 3000 metrin testissä 13 minuuttiin ko. matkan. Ja tossa 30 minuutin juoksussa pitäs juosta semmonen 7 kilometrii niin olisi erittäin hyvin tehty.

Tässä on nyt kaksi kuukautta aikaa päästä kuntoon, joten tarttisin teidän apua treenaamisessa.

Kuinka monta kertaa viikossa kannattaa juosta?
Kuinka pitkiä lenkkejä?
Kuinka vauhdikkaita lenkkejä?
Ja jos saisin vielä jonkin viikko ohjelman, olisin erittäin kiitollinen!:worship:

Joo oon samaa mieltä Wiggumin kanssa. Aika pitkältä näyttää maila. Ainakin kynäily on sairaasti helpompaa lyhyemmällä mailalla. Eikä siinä mene kovinkaan kauan aikaa, että tottuu siihen lyhyempään. Ja jos maila on lyhyempi, tuo luisteluasentokin asettuu alemmaksi, josta Wiggum mainitsikin.

Tuosta kesäharjoittelusta sen verran, että itsellä viime keväänä loppu kausi maaliskuun lopulla ja ns. kesätreenit alko jo huhtikuun alussa. Eli noin 2 viikon tauko oli missä kerkes ryypätä ihan tarpeeksi( viikon putki, minkä kruunas risteily) :kippis1:

Tarkkaa harjotusohjelmaa en muista, mutta huhtikuussa käytiin 3x viikossa jäällä, lenkkiä oli pari kertaa viikossa ja punttia oli 2-3x viikossa, semmosta pitkä kestosta n. 20-30 toistoa kevyilllä painoilla kuntopiiri muodossa.

Toukokuussa hypättiin pois jäältä ja salireeni alkoi olemaan lyhyempiä toistoja(8-12) kovimmilla painoilla. Juoksureenejä oli enemmän ja eri muodossa; joskus pelattiin eri pelejä ja joskus taas juostiin/loikittiin mäkeä ylös perse ruvella.

Kesäkuussa alkoi sitten kunnon reenit, kun kaikkilla loppu koulu. Salireeni siirryttiin maksimi voimapunttiin.
Ma: aamulla jalkapuntti, illalla juostiin
Ti: aamulla yläroppapuntti, illalla nopeus
Ke: aamulla sulkapalloa + lenkki
To: aamulla jalkapuntti, illalla juostiin
Pe: aamulla yläkroppapuntti + rappusjuoksu/mäkijuoksu
La: lepo
Su: omatoiminen lenkki/välillä oli yhteiset juoksureenit

Jussina siirryttiin sitten 4 viikkoa kestävään omatoimiseen reenikauteen, jonka jälkeen hypättiin takasin jäälle.

Niin ja kyseessä on A-nuorten SM-sarja. Kuten edellä mainitsin niin tarkkaa reeniohjelmaa en muista, mutta jotenkin noin mentiin.

Pelaat aika pitkällä mailalla. Ja voit laskeutua tossa luistelussa enemmän istuvampaan asentoon, olit aika pystyssä äskeisessä videossa.

Eli kausi on pulkassa ja uusi kausi alkaa sitten toukokuun puolella 30 minuutin juoksulla. Ja itse olen rapa kunnossa, juoksin viimeksi elokuussa 3000 metrin testissä 13 minuuttiin ko. matkan. Ja tossa 30 minuutin juoksussa pitäs juosta semmonen 7 kilometrii niin olisi erittäin hyvin tehty.

Tässä on nyt kaksi kuukautta aikaa päästä kuntoon, joten tarttisin teidän apua treenaamisessa.

Kuinka monta kertaa viikossa kannattaa juosta?
Kuinka pitkiä lenkkejä?
Kuinka vauhdikkaita lenkkejä?
Ja jos saisin vielä jonkin viikko ohjelman, olisin erittäin kiitollinen!:worship:

Eli nyt pelit on kokonaan ohi, treenejä parit enään jäljellä, joten lähden seuraavasti liikkeelle.
Ma: Lenkki (PK) + staattinen voima.
Ti: Lenkki (PK) + punttis
Ke: Lenkki (VK)
To: Lenkki
Pe: Lihaskunto
La: Kimmoisuus + Lenkki (PK)
Su: Lenkki (MK tai NK)

PK = peruskestävyys
VK = vauhtikestävyys
MK = maksimikestävyys
NK = nopeuskestävyys

Noilla olis nyt tarkotus mennä, arkiaamun lenkit ovat joko aamu tai ilta juoksuja, fiiliksen mukaan. Ja SM-sarja on se tavote!:rock:

En minä valmentamisella elä, mutta tyhmähän minä olisin jos en yli kahdenkymmenen kauden aikana aikana olisi jotain oppinut. Peliura loppui aikanaan B-junnuissa jatkuviin polvivaivoihin. Voi kun joku olisi neuvonut miten treenataan oikein niin ehkä olisi paikat ehjänä. Ei ollut pakkistakaan silloin :itku: eikä kyllä nettiäkään.

Olin 18 v. kun aloitin junnuvalmentajana ja sille tielle minä oon jäänyt, kaikkea on tullut tehtyä ja nähtyä F-junnuista A-nuoriin. Onneksi olen saanut tehdä hommia huippuvalmentajien kanssa niin itsekin on oppinut yhtä sun toista. Tätä tietoa oon sitten yrittänyt jakaa omien joukkueiden pelaajielle ja miksei vähän muillekin, esimerkiksi täällä.

Mo
Miten onnistuisko sinulta saada tommosella 14v pojalle kesätreeni ohjelma, joka valmistautuu syksyllä C:n Sm:ään?
On jonkun verran puntti/kuntosallia takana, keppijumppa ja liikkeet tuttuja pelattu lätkää jo 10v;)
Privalla esm?

Muaki kiinnostaisi pääseekö vielä opiskelijaikäisenä aloittamaan harrastuksen "nollista" jossain ö-divarin jengissä? Tuntuu että kaikki kaverit on vähintään 10v takoneet junnuina ja "melkein A-edustusjoukkueessa" olleita, itse en ole sen kummemmin edes ollut luistimilla kun yläasteella viimeksi.

Vai onko salibandy kohtaloni? :itku:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom