Jääkiekko (harrastuksista paras)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiekko
  • Aloitettu Aloitettu
Eli tänne keskutelua harrastuksesta nimeltä jääkiekko. Itse olen tätä lajia harrastanut vasta vajaa kaksi vuotta. Kun alotin ni olin melkein viistoista vuotias. :hyper: Nyt pelaan 4. divarissa ja suunta on vain ylöspäin, olenkin kehittynyt näiden viime vuosien aikana huikeasti, vaikka ikää on jo suht paljon. Onko muuten mahdollista kehittyä vielä 16-vuotiaana luistelussa ja yleensäkin jääkiekkoilijana paljon? Kävin talvella lähes joka päivä luistelemassa ja kerralla saattoi mennä vaikka neljä tuntia. Ulkona höntsäily on melkein parasta mitä voi tehdä :D Ensi kaudella sitten B-junnuihin metsästämään peliaikaa. Kesän aikana koitetaan hankkia vähän voimaa ja muutenkin esim. notkeutta. Mitkä lihakset muuten ovat jääkiekkoilijalle tärkeimmät? Luultavasti jaloissa sijaitsevat lihakse... Ja voiko kesällä harjoitella laukomista ja kiekonkäsittelyä jos ei pääse jäälle? Tulipas paljon asiaa. Täällä voi keskustella jääkiekosta, treenamisesta yms. jääkiekkoiluun liittyvistä asioista. Vähän on :david: olo.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jääkiekkotaitoja (ja muitakin) oppii kyllä vielä myöhemmässäkin vaiheessa, eri asia sitten kauanko siihen menee aikaa. Itse opettelin jalkakikan joskus 25-vuotiaana ihan vaan sen takia, että pystyi näyttämään junnuille miten se tehdään. Menee vieläkin melkein täydestä vauhdista. Ulkojäät on tosiaan se paikka jossa, kiekkoilijaksi kehitytään, ei ne joukkueen kanssa jäällä vietetyt 2-5 h viikossa riitä mihinkään.

Lihasten osalta kannattaaa laittaa keskivartalo, lantion alue ja jalat kuntoon, kaikki liike kun lähtee lantiosta. Ei pelkkä raaka voima vaan nopeus on se joka kiekossa monesti ratkaisee. Ja eihän nopeista käsistäkään haittaa ole.

Laukomista voi harjoitella vaikka autotallin seinään (jos saa luvan). kiekon alle vaan vesivaneria tai jokin muu liukkaampi alusta. Kiekonkäsittelyä voi treenata vaikka sillä kuulusalla puukuulalla. Kuulan halkaisija noin 4 cm, tilalle käy vaikka golfpallo tms.

Nyt pitää mennä, puulaakifutis odottaa... Kirjoitellaan lisää, kun ehditään.

Nyt en ole muutamaan vuoteen pelannut mutta on kyllä poltellut alkaa taas pelaamaan. En tosin varsinaiseen sarjaan vaan ammattikorkea/yliopisto-porukkaan ainakin näin aluksi.

varsinainen peliura alkoi 13 vuotiaana jolloin menin d-junioreihin ja loppui kun olin 19vuotias. 15vuotiaana siirryin kokonaan miesten sarjaan kolmos divariin ja nyt sama porukka on noussut kakkosdivariin

Mua himottais ihan pirusti päästä pelaa lätkää. En ole koskaan pelannut "oikeasti", mutta joskus 10-15 vuotiaana tuli höntsäiltyä kavereiden kanssa ihan pirusti. Viime talvena kävin ensimmäistä kertaa varmaan kymmeneen vuoteen luistelemassa ja oli tosi siistiä. Mä oon ainakin omasta mielestäni helvetin hyvä luistelija. :) Jos jostain löytäis aikaa, rahaa ja hyvän puulaaki(tms)porukan, niin olis kiva hommata releet ja käydä aina välillä paukuttelemassa.

Nyt voin muuten sanoa että oon löytäny oikean harrastuksen. En osaa sanoin kuvaillakkaan kuinka paljon tykkään jääkiekosta. Mutta tuli mieleen noista kesätreeneistä ku joku sano et rullaluistelu tekis huonoa luistelutekniikalle. Mahtaako tämä olla ihan :anssi: ? En ymmärrä miten se voi vaikuttaa tekniikkaan. Rullaluistelu nyt näin maalaisjärjellä ajattelemalla lisäisi jalkoihin hieman voimaa/kestävyyttä ja tasapainoa. En ymmärrä... Valaiskaa joku viisaampi. Se oli mun mielestä nimimerkki mattiE joka tämmöstä horisi.

On se potkutekniikka jonkin verran erilainen. Kaverini kertoi yhdestä joukkueessaan olleesta pelaajasta, joka oli kesän tahkonnut rullalätkää ihan sarjassa ja syksyllä oli sitten jäällä luisteleminen ollut ihan hakusessa. Jokunen kuukausi siinä oli sitten mennyt tekniikan hakemisessa. Varmaan aika yksilöllistä, itsellä en ole huomannut mitään ongelmia.

Kyllä rulliksilla kannattaa todellakin jääkiekkoilijan kesällä luistella. Samat lihakset joutuvat töihin(jalat, alaselkä). Jos jollain menee kesän jälkeen jokunen kuukausi tekniikan hakemisessa niin ongelma ei johdu rulliksilla luistelemisesta vaan jostain ihan muusta...:rolleyes:

Eka jääreenit on kyllä ihan pihalla jos luistelee kesän rulliksilla. Toiset kyllä ruukas ittellä jo kulkea vanhaan malliin. Ite oon kans Pohjolaleirit ja C-cupit kiertäny, mutta sitte tuli aika paha loukkaantuminen ja reeni into lopahti aika pahasti. Ruottin ykköstä kuitenki miehissäki ehin vielä 18-vuotiaana pelaan ennen ku lopetin.

Viime kaudella huomas ekaa kertaa kuin tärkeä sen kunto jääkiekossa on. Ja tarkotan siis ihan esim. juoksukuntoa, siis miten kauan siellä jäällä jaksaa painaa. Kesätreenien jälkeen alkukausi meni loistavasti, mutta loppuakohden alko kunto pudota ----> suoritukset pudota--->motivaatio pudota ja loppuun vielä loukkaantuminen. Jos oisin jotain tehny toisin ni oisin ottanu ainaki yhen ekstralenkin viikkoon.
Ite vedän pari kertaa viikkoon ihan asvaltilla vaan tennarilla tai puukuulalla kikkailua n.30min kerta, ja joskus pikkuveli suostuu kikkailtavaksi :D. Yritän pitää mailatekniikan kunnossa kesän yli, ja samalla tulee harjoteltua uusia juttuja jäälle. Se 4-5 krt viikossa joukkueen kanssa ei todellakaan riitä mihinkään omiin kikkatreeneihin.

Täst kesäreeni jutust tuli mielee et mitäpä jos jäät olisikii ympäri vuoden? Kehittyis varmaan aika paljon parempia pelaajia(jo nuorempina) nimittäin tollain 3-4kk poissa jäältä tekee varmaan jonku verran hallaa siihen nähen jos toinen ois vaikka pari kertaa viikos käynyt jäällä sen tauon aikana.

Wanderer sanoi:
Täst kesäreeni jutust tuli mielee et mitäpä jos jäät olisikii ympäri vuoden? Kehittyis varmaan aika paljon parempia pelaajia(jo nuorempina) nimittäin tollain 3-4kk poissa jäältä tekee varmaan jonku verran hallaa siihen nähen jos toinen ois vaikka pari kertaa viikos käynyt jäällä sen tauon aikana.
Milloin sitten kehitettäisiin perusominaisuuksia; nopeutta, voimaa ja kestävyyttä? Onnistuu nuoremmilla vielä kohtalaisen hyvin, mutta myöhemmin jääkauden aikana menee aika lailla saavutetun tason ylläpitämiseen. 4-5 jäätä viikkoon ja pelit päälle, ei siinä enää täysipainoista punttia tehdä.

Toisaalta viimeaikoina eurooppalainen järjestelmä, jossa jääkausi kestää noin elokuusta huhtikuuhun, on tuottanut enemmän huippuyksilöitä ja arvokisamitaleja. Kanadassa ja USAssa on (ilmeisesti ihan pikkujunnuista lähtien) kevät- ja kesäsarjat vielä talven pelien päälle. Tosin pääpaino siellä on muutenkin enemmän pelaamisessa, kuin harjoittelussa ja pelaajan kehittämisessä.

kyllä Suomessakin pääsee halutessaan jäälle kesälläkin, aika monessa paikassa on jäät ympäri vuoden.

Replay sanoi:
Milloin sitten kehitettäisiin perusominaisuuksia; nopeutta, voimaa ja kestävyyttä? Onnistuu nuoremmilla vielä kohtalaisen hyvin, mutta myöhemmin jääkauden aikana menee aika lailla saavutetun tason ylläpitämiseen. 4-5 jäätä viikkoon ja pelit päälle, ei siinä enää täysipainoista punttia tehdä.

Toisaalta viimeaikoina eurooppalainen järjestelmä, jossa jääkausi kestää noin elokuusta huhtikuuhun, on tuottanut enemmän huippuyksilöitä ja arvokisamitaleja. Kanadassa ja USAssa on (ilmeisesti ihan pikkujunnuista lähtien) kevät- ja kesäsarjat vielä talven pelien päälle. Tosin pääpaino siellä on muutenkin enemmän pelaamisessa, kuin harjoittelussa ja pelaajan kehittämisessä.

kyllä Suomessakin pääsee halutessaan jäälle kesälläkin, aika monessa paikassa on jäät ympäri vuoden.
Mä meinasinkii sillee että tehää normi kesäreenii mut siin sivus käydää 2-3krt viikos jääl.

Jäkis on kyllä hieno laji :rock:
Ite junnuna harrastin pirusti. Yhdeksänvuotiaasta yhdeksäntoistavuotiaaksi, mutta sitten tuli kaikenmaailman muuttoja ja häsmäköitä ja se vaan jotenkin jäi. Alkoi sitten myöhemmin pännimään oikein urakalla ja perustettiinkin sitten kaveriporukalla oma jengi :D
Sekin tosin muutaman vuoden jälkeen jäi kun porukkaa muutti toiselle paikakkunnalle opiskelemaan niin rutosti että miehistö oli pahasti vajaa.
Nyt sitten läiskinkin yliopiston lätkäjengissä pahimmat vieroitusoireet pois. :thumbs:

ei mulla tosin tässä postauksessa oikein mitään pointtia ollut, kunhan fiilistelin ;)

Wanderer sanoi:
Mä meinasinkii sillee että tehää normi kesäreenii mut siin sivus käydää 2-3krt viikos jääl.
Kukin tietysti tyylillään.

Omalla kohdalla tuo on enemmänkin henkinen juttu. Nyt kun on pois jäiltä sen 3½ kk, niin syksyllä kun pääsee jäälle on olo kuin talven jälkeen laitumelle päässeellä hevosella. Minun mielestä kesä on akkujen lataamisen aikaa, kyllä siellä jäällä ehtii olla talvellakin.

Itseänikin hiukan vituttaa kun oli jäät näin pitkälle... Torstaina oli viimiset jääharkat ja pelkästään kesäloma taukoa jääkiekosta. Heinäkuussa alkaa taas. Tosin vain kerran viikossa aluksi. Olis mun mielestä hienompaa jos olis kunnon tauko välissä. ( vähintään 2 kuukautta ) Ni olis taas sairaan hienoo ku pääsis jäälle. Mut kyl se ny tällä tavallakin menee :D

En mä sitä meinannukkaa et kaikkien kultapossujen pitäis pakolla reenata ympäri vuoden niska limassa jäällä ja sen ulkopuolella. Enkä sanonu et se ois viisasta tai mitää vaan mietin et miten paljon parempia pelaajista tulisi kun esim 10 vuodessa niitä reenejä kertyisi huomattavasti enemmän kuin Replaylla ja muilla tavallisilla jääkiekkoilijoilla.

Korjaus: En ole edes tavallinen jääkiekkoilija vaan entinen jääkiekkoilija. Polvi hajosi joskus viime vuosituhannella ja peliura päättyi siihen.

Matemaattisesti ajateltuna: kyllä ne varmasti olisivat parempia. Kolme "ylimääräistä" kuukautta jäällä 2 kertaa viikossa tunti kerrallaan kymmenen vuoden ajan tekee noin suurin piirtein 240 tuntia ekstraa. Jos mennään liiton suositusten mukaan se tekee esimerkiksi noin 10000 laukausta tai reilut 15000 syöttöä. Kysymys kuuluukin, pelaisivatko nämä pelaajat vielä kymmenen vuoden kuluttua?

Kuten kirjoitin, henkipuolen hommia. Ainakin minä kaipaan välillä vaihtelua, oli sitten kysymys urheilusta tai jostain muusta. Jos silloin aikanaan olisi pitänyt treenata kiekkoa jäällä ympäri vuoden niin tuskin olisin enää lajissa mukana.

Mistä semmosen puukuulan saa? Ja millasella alustalla sitä pyöritellään ja kuinka useasti sitä kannattaa tehdä? Tehdäänkö sillä jotain kuvioita vai leivotaan vaan?

kiekko sanoi:
Mistä semmosen puukuulan saa? Ja millasella alustalla sitä pyöritellään ja kuinka useasti sitä kannattaa tehdä? Tehdäänkö sillä jotain kuvioita vai leivotaan vaan?
Niitä saa ompeluliikkeistä ja alustalla ei niin väliä ole kunhan on tasaista. Leivotaan joo ja kuvioita tehdessä tulee käyttää vain mielikuvitusta.

Replay sanoi:
Korjaus: En ole edes tavallinen jääkiekkoilija vaan entinen jääkiekkoilija. Polvi hajosi joskus viime vuosituhannella ja peliura päättyi siihen.

Matemaattisesti ajateltuna: kyllä ne varmasti olisivat parempia. Kolme "ylimääräistä" kuukautta jäällä 2 kertaa viikossa tunti kerrallaan kymmenen vuoden ajan tekee noin suurin piirtein 240 tuntia ekstraa. Jos mennään liiton suositusten mukaan se tekee esimerkiksi noin 10000 laukausta tai reilut 15000 syöttöä. Kysymys kuuluukin, pelaisivatko nämä pelaajat vielä kymmenen vuoden kuluttua?

Kuten kirjoitin, henkipuolen hommia. Ainakin minä kaipaan välillä vaihtelua, oli sitten kysymys urheilusta tai jostain muusta. Jos silloin aikanaan olisi pitänyt treenata kiekkoa jäällä ympäri vuoden niin tuskin olisin enää lajissa mukana.
Joo kyllä se kesätauko jäiltä on oltava, alkaa olemaan loppukaudesta jo niin loppu, henkisesti, ei niinkään fyysisesti. Ja kun kesällä vetää sen 5 krt viikossa lenkkiä,punttia ja muuta niin se hinku päästä jäälle vaan kasvaa.
Ite olen tehny sen puukuulan ja tennarin kanssa ihan samoja asioita kuin jäällä, pientä liikerataa, laajaa, jalkakyniä, maila yhteenkäteen(kuvittele että on tötsä välissä) jne.

Suositut

Back
Ylös Bottom