Jäähyttely

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Henkkasi
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Onko treenin jälkeen tarpeellista tehdä jonkinlainen jäähyttely esim. kuntopyörä, crosstraineri tai säkin hakkaaminen ?

Joku viisaampi vois vähän avata tätä. Onko se tarpeellista treenitavasta riippumatta? Eikös esim. HIT-treenin yksi pointti ole se, että treenin aikana itse lihas kuluisi mahdollisimman vähän(itse treenihän on katabolista ja kaikki treenin aikana "säästynyt" lihas on plussaa)? Vaikkei jäähdyttely olekaa enää lihastreeniä, niin onhan aerobinenkin katabolista, mutta onko jäähdyttelystä saatu hyöty suurempi kuin haitta? Onko jäähdettely siis joka tapauksessa perusteltua?

Edit. Nyt kun hieman pohdin asiaa, niin kyllä se tässäkin tapauksessa varmaan on ihan perusteltua, mutta haluaisin silti kuulla joltain vielä perustellun vastauksen.

Katoinpa huvikseni sun viestit forumilla. Näyttää pahasti siltä, että sulla ei jatkossa kamalasti tänne annettavaa ole. Aivan helvetin turhia muutaman sanan lauseita kaikki viestit täynnä. Jatkossa, jos ei ole mitään fiksua sanottavaa kuin "joopajoo" "juupajaa", niin älä sano mitään.

Ite en ole koskaan päälle kahden treenivuoden aikana mitään erillistä jäähdyttelyä harrastanu treenin perään. Kävelen salille n.2km matkan joka toimii omasta mielestä riittävästi. Pari tuntia treenin jälkeen sitten pientä ja varovaista venyttelyä jotta lihaskudos venyis edes hieman. Hierojalla sitten ne lihaskalvot ja väkisin tulevat jumittumat auki :)

Itse poljen kuntopyörällä kevyesti 5min aina reenin jälkeen. Sykkeen pitäis laskee alle 120, että palautuminen alkaa nopeammin. Ja syke laskee nopeammin tekemällä kevyttä liikuntaa kun olemalla tekemättä mitään. Näin muistaakseni Selkäinahon Sakari kirjotti jossain kirjassaan.

Itse ainakin jalkatreenin jälkeen poljen 5-10 min, että saan maitohapot liikkeelle. Oon huomannu, että ei oo jalat niin kipeinä seuraavana päivänä kun vähän polkee. Mutta treenin jälkeinen jäähdyttely tapahtuu mulla aina sykealueella 90-110.

Ite oon aina venytellyt huolellisesti treenin jälkeen. Myös ennen treeniä sama homma. Valmistaa paikat treeniä varten, ja venyyhän (?) siinä varmaan lihaskalvokin niin on ******lla tilaa kasvaa.

Mä en henkilökohtaisesti kaipaa tällaisilla yli 30 asteen helteillä muuta "jäähdytystä", kuin kylmän suihkun. Tulin just salilta ja kolmosen sarjat etukyykkyä tuntui vähintään yhtä pitkiltä kuin puolimaratoni. Ei ois tullut mieleenkään polkea millään kuntopyörällä - hyvä kun pystyi kävelemään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jalkapäivänä tulee poljettua kuntopyörää treenien jälkeen,eikä jalat oo läheskää nii tukossa ko ilman polkemista.Selkäpäivänä on myös sama ilmiö havaittu soutulaitteella,selkä tuntuu paljon paremmalta kun on soutanut treenien jälkeen.

Kaikenlainen "jäähdyttely" voimaharjoittelun jälkeen on täysin hyödytöntä.

Mitään järkevää selitystä sille ei löydy, ja harjoittelun jälkeen on jopa typerää tehdä mitään ylimääräistä liikuntaa.

Vaikea sanoa, ainakin usein painijat tuntuu tykkäävän hölkätä kevyesti reenin päätteeksi muutaman minsan maitohappojen takia.

Tänään salilla tuli kyykättyä ja apuliikkeeksi jalkaprässiä 5x15 setit, viimesissä toistoissa oli jo tikut sen verta tulessa että hyvä kun kelkka enää nousi ylös, no ajattelin sitten lopuksi kevyesti polkea kuntopyörää, saas nähä onko jalat yhtä hajalla huomenna kun yleensä.

Nytten säiden salliessa aina polkenut pyörällä salilta kotiin mutta siinäkin syyllistynyt pieneen rääkkiin eli ylämäet täysillä jotta kaikki mehut saa irti :D .

No huomenna sitten viisaampia

Kyllä mä näkisin että kaiken kovemman treenauksen jälkeen jäähdyttely (ehkä mielummin välitön aktiviinen palauttelu) ei ainakaan pahaa tee, taitaapi sille jopa perustelut löytyä kirjallisuudenkin parista, jossei pelkkää kokemusta sen hyödyistä näe riittäviksi todisteiksi. Esim. vaikkapa "kaikkien rakastama" kova penkkitreeni. Alun lämmittelyjen jälkeen kun runttailee selkään ensin hyvät paineet ja sitten nousee penkissä työsarjoihin ja tekee vaikkapa nyt 8x5x80%, niin kyllä mä näkisin että suoraan tuon vimosen vitosen jälkeen kun päräyttää suoraan suihkun kautta soffalle palautusjuoman pariin, niin ei se nyt ihan parhaimmilleenkaan mene palautumisenkaan kannalta.

Ennemmin tuon vimosen sarjan jälkeen lepposasti pari kevyttä sarjaa pumppaillen niin penkkiä kuin jotain avaavaa selällekkin, aineen vaihduntaa pikkulihoille olkapäiden seudulle ja loppuun käsien pyörittelyjä ym. liikeradat auki ja reilusti erilaisia ravisteluja koko yläkropalle. Tuosta kun painuu kylmän suihkun jälkeen sinne soffalle palautusjuomalle, niin kyllä mä näkisin että mukavampi on aloittaa seuraavan päivän treenit vaihtoehtoon yksi nähden. Joku voi vielä tykätä heittää jääpussit olkapäille soffalle mennessään, ainakin sellainen, jolla vanhoja jo kolottelee niissä.

Vaikea sanoa, ainakin usein painijat tuntuu tykkäävän hölkätä kevyesti reenin päätteeksi muutaman minsan maitohappojen takia.

Tänään salilla tuli kyykättyä ja apuliikkeeksi jalkaprässiä 5x15 setit, viimesissä toistoissa oli jo tikut sen verta tulessa että hyvä kun kelkka enää nousi ylös, no ajattelin sitten lopuksi kevyesti polkea kuntopyörää, saas nähä onko jalat yhtä hajalla huomenna kun yleensä.

Nytten säiden salliessa aina polkenut pyörällä salilta kotiin mutta siinäkin syyllistynyt pieneen rääkkiin eli ylämäet täysillä jotta kaikki mehut saa irti :D .

No huomenna sitten viisaampia

Tänään ei jalat ihmekyllä tuntuneet niin puutuneilta kun yleensä, lieneekö jumppailulla vaikutusta vai pelkkä placebo tai hyvä tsäkä mene ja tiedä.
Kyllä reeni tuntuu silti, tänään pyöräillessä jalat meni aika nopeasti tukkoon pitkissä ylämäissi :D

Itellä oon kyllä huomannu törkeen ison vaikutuksen sillä tekeekö loppuverryttelyn esimerkiksi jalkatreenin päätteeksi. Kevyt kuntopyörällä polkeminen, hölkkä, jotku käyttää myös keppijumppaa nopeuttaa kyllä maitohappojen liikkumista. Aamulla ei oo jalat niin tukossa. En kyllä osaa sanoa mihinkään tutkimukseen viitaten, omia kokemuksia vaan.

Venyttelyä ei kyllä kannata tehdä, pahentaa vaan lihakseen tulleita mikrorepeämiä.

Jos on maitohappoa keräävää treeniä niin kyllä. Jos aerobista harjoittelua, niin ei tee pahaa ottaa loppua kevyemmin (osittain sama perustelu kuin ensimmäisessä lauseessa ja saa myös hengitys- ja verenkiertoelimistö aikaa sopeutua normaali olotilaan). Jos taas kyse puhtaasta voimaharjoittelusta niin en pidä kovin tarpeellisena, mutta tuskin tuo pahaakaan tekee.

Itse kannatan loppujäähdyttelyä, varsinkin kovasykkeisen treenin jälkeen. Kun lopetat hengästyttävän liikkumisen, sydämesi joutuu tekemään enemmän töitä kuin äsken, sillä lihakset auttavat pumppaamaan verta. Monet ovatkin kuolleet esim. maaliviivalle kun ovat heti pysähtyneet ja sydän on joutunut tekemään enemmän töitä kuin itse juoksun aikana.

Palautumismielessä tuo voi olla myös ihan hyvä juttu, sillä kuonat lähtevät liikkeelle. En osaa sanoa, että onko se erityisen katabolista, kun en ole keskittynyt kehonrakennukseen, mutta jos tehot ovat alhaalla niin tuskin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom