Isot romut jalkaprassissa..

prässissä tulee tehtyä jollain 350 kilolla (kelkan paino mukaanlukien) noin kympin sarjoja. Vertauksen vuoksi kyykyssä menee 130 kilolla kuutisen toistoa.

Minkä painoisia nuo prässien kelkat suunnilleen on? Tietenkin niitä on miljoona erilaista, mutta onko kellään oululaisella tietoa esim. ouluhallin ja urheilutalon kelkkojen painoista?

Ei selityksiä! :) Jos joku kyykkää 120kg ja prässää 300kg vaikka kutosia, niin se on ihan normaalia. Yhtä hyvin voisi sanoa, et kyykystä ei pysty päättelemään nostajan voimia, koska jokaisella ukolla on eri välitykset=jalkojen, selän pituus, lihasten kiinnityskohdat.. Ajatelkaas tytöt jos siinä prässissä on painoo henkilöauton verran niin se yleensä myös painaa, oli sulla jalat tai astinlauta miten vaan, olettaen että nostokulma on se 45astetta.

Prässissä on syytä huomioida se "90 asteen kulma". Kyykyssähän se on selkeä, kun reisien pitää olla lattian tasossa. Mä taas tiiän yhden tyypin, joka luulee tekevänsä prässiä 90 asteen kulmaan, mutta todellisuudessa liike on 10 cm nytkytystä. Siis kyllähän tossa reiden ja säären välinen kulma on se 90, mutta reidet ei oo samassa tasossa levyn kanssa. Ihan niinkun kyykyssäkin jos tekee VAAN siihen asentoon, että reiden ja säären välinen kulma on just se 90 ni ei kyllä ainakaan mulla oo reidet sillon lattian tasossa läheskään.

Tämä oli sitten vain niinkun yleinen huomio, en siis väitä, että joku tekisi näin täällä. Ja kova tulos Duracell.

Duracell sanoi:
Ei selityksiä! :) Jos joku kyykkää 120kg ja prässää 300kg vaikka kutosia, niin se on ihan normaalia. Yhtä hyvin voisi sanoa, et kyykystä ei pysty päättelemään nostajan voimia, koska jokaisella ukolla on eri välitykset=jalkojen, selän pituus, lihasten kiinnityskohdat.. Ajatelkaas tytöt jos siinä prässissä on painoo henkilöauton verran niin se yleensä myös painaa, oli sulla jalat tai astinlauta miten vaan, olettaen että nostokulma on se 45astetta.

Toi alkaa olla jo vähän :offtopic:

Laitappa vielä kyykkypainot. Jos teet voimanostokyykkyä 6*200 ilman siteitä, minäkin lopetan jalkojen reenaamisen.

Angel of Death sanoi:
Prässissä on syytä huomioida se "90 asteen kulma". Kyykyssähän se on selkeä, kun reisien pitää olla lattian tasossa. Mä taas tiiän yhden tyypin, joka luulee tekevänsä prässiä 90 asteen kulmaan, mutta todellisuudessa liike on 10 cm nytkytystä. Siis kyllähän tossa reiden ja säären välinen kulma on se 90, mutta reidet ei oo samassa tasossa levyn kanssa. Ihan niinkun kyykyssäkin jos tekee VAAN siihen asentoon, että reiden ja säären välinen kulma on just se 90 ni ei kyllä ainakaan mulla oo reidet sillon lattian tasossa läheskään.

Tämä oli sitten vain niinkun yleinen huomio, en siis väitä, että joku tekisi näin täällä. Ja kova tulos Duracell.

Tässäpä tulikin aika oleellinen pointti.

eki000 sanoi:
Minkä painoisia nuo prässien kelkat suunnilleen on? Tietenkin niitä on miljoona erilaista, mutta onko kellään oululaisella tietoa esim. ouluhallin ja urheilutalon kelkkojen painoista?

Kummassakaan paikassa en oo käyny reenaamassa, mutta useampaa prässiä kokeilleena semmonen 40-50kg ei heitä kauas.

Kukahan käsi näitäkin opetus liikesarjoja tekee.. :rock:
Ei ole enää hauskaa katsottavaa tuollainen. Muistakaa sit ettei polvia kannata lukita lopussa ja kelkkaa ei tosiaankaan kannata laskea noin alas, turhaan vaan rasittaa alaselkää..

http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/SL45LegPress.html

Joo, mut kovia treenejä kaikille!! Ja muistakaa: Minkä sinä teet hyvin, :david: tekee paremmin! ;)

:lol2:

Duracell sanoi:
Olen tassa mietiskellyt kun puhutaan isoista romuista prassissa, niin kuin paljon on teidan mielesta paljon? Mulla on sellainen kasitys et vahintaan 500kg+ alkais olla jo jonkinlainen rauta.. ? :)

Mites on, millasilla romuilla veljet kiduttaa prassia? :whip:

Itsellä on juuri tuo sarjapaino 500kg. Onko se sitten paljon? Tavallisen treenaajan katseet se ainakin vangitsee.

Viime kerralla olikin hauska juttu, kun kaksi itämaalaista näki meikäläisen jalkaprässit. Tulivat tutkailemaan ensin sitä kelkkaa, sitten katsoivat minua ja kummatkin kumarsivat. :D

Tuntuu, että ihmiset pitävät vain tuota prässiä pilana. Luulevat, että joku on vitsillä kasannut painot kelkkaan ja tulevat purkamaan sitä. Meikäpoika joutuu aina huutamaan, "älä vie vielä painoja, pari sarjaa vielä".

Edit: Sitä kelkkaa ei sitten ikinä lasketa kuorman painoon mukaan.

leoko sanoi:
Laitappa vielä kyykkypainot. Jos teet voimanostokyykkyä 6*200 ilman siteitä, minäkin lopetan jalkojen reenaamisen.

Kyykkäämään en ole vielä ehtinyt, pitänee kokeilla sitäkin jossain vaiheessa. Joku jamppa teki kolmosia jollain 230-240kg voimanosto kyykkynä, ilman siteitä ja sen jälkeen samoilla prässipainoilla treenattiin. Mitähän tosta vois päätellä? :) Broilereista löytyy voimaa, mut tiedä sit miten paketti pysyy kyykyssä kasassa..

Tosiaan toi jalkapuoli on aina ollutkin mulla paras ja sen vuoksi piti jättää treenaamatta, et sain kropan suhteet kondikseen. Ei vain ollut viisasta jättää jalkoja kokonaan tekemättä, nyt kun vetää diettiä rasvan alta paljastuukin kivat ripakintut.. :lol2: Ja kyllä, Yläkroppa on nyt suurempi ja reidet+pohkeet jäljessä :D :david:

Duracell sanoi:
Kukahan käsi näitäkin opetus liikesarjoja tekee.. :rock:
Ei ole enää hauskaa katsottavaa tuollainen. Muistakaa sit ettei polvia kannata lukita lopussa ja kelkkaa ei tosiaankaan kannata laskea noin alas, turhaan vaan rasittaa alaselkää..

Polvia en ole koskaan lukinnut mutta itse teen yleensä vieläkin syvempään tuon liikkeen, itseasiassa ihan "pohjaan" asti, en sitten tiedä että pitäisikö tosiaan jättää ylemmäks toi liike tosin vielä ei ole mitään ongelmia ollut alaselän tai minkään muunkaan kanssa prässissä?

Edit. Toi 500kg tuntuu aika rankalle luvulle, sen takia että itse olen tehnyt sarjoja maksimissaan 200kg painoilla eikä kukaan muukaan meidän salilla vedä paljon kovemmilla painoilla. Hienon näköinenhän se olisi mutta joutuisi varmaan kaikki kiekot kantamaan mitä löytyy :rock:

Jos kelkan laskee tosi alas, perse nousee jolloin alaselkä rasittuu turhaan.

Laffer sanoi:
Edit. Toi 500kg tuntuu aika rankalle luvulle, sen takia että itse olen tehnyt sarjoja maksimissaan 200kg painoilla eikä kukaan muukaan meidän salilla vedä paljon kovemmilla painoilla. Hienon näköinenhän se olisi mutta joutuisi varmaan kaikki kiekot kantamaan mitä löytyy :rock:

Meinaatko että 200 kg on sarjamaksimisi (tai lähellä sitä) prässissä vai että et tee prässissä isommilla painoilla koska kukaan muukaan ei tee ja joutuisit kantamaan liikaa painoja? :rolleyes:

Rin Tin Tin sanoi:
Meinaatko että 200 kg on sarjamaksimisi (tai lähellä sitä) prässissä vai että et tee prässissä isommilla painoilla koska kukaan muukaan ei tee ja joutuisit kantamaan liikaa painoja? :rolleyes:

200kg on tähän mennessä ollut sarjamaksimi ja tällä hetkellä vieläkin vähemmän, kyllähän minä tankoihin kantaisin vaikka 1000kg jos vain jaksaisin nostaa :D

Duracell sanoi:
Kyykkäämään en ole vielä ehtinyt, pitänee kokeilla sitäkin jossain vaiheessa. Joku jamppa teki kolmosia jollain 230-240kg voimanosto kyykkynä, ilman siteitä ja sen jälkeen samoilla prässipainoilla treenattiin. Mitähän tosta vois päätellä? :) Broilereista löytyy voimaa, mut tiedä sit miten paketti pysyy kyykyssä kasassa..

Ei prässipainoista voi päätellä kyykkypainojen suhteen oikeastaan yhtään mitään, niin erilaiset liikkeet ovat kyseessä. Kyykkytulos selviää varmaankin parhaiten kokeilemalla.

Kyykky painoja ja prässiä ei voi tosiaan verrata yhtään jotkut 400-500 prässäilijät on jo turpa punasena kun tankoon lyödään "vain" 150kg ja ruvetaan kyykkäileen pidempää sarjaa. Prässiinkihän voi latoa rautaa periaatteessa helvetisti(vaati myös tietenkin voimaakin) jos liikerata on suht lyhyt ja selkä noja aika pystyssä ja jalat levyssä ylhäällä, jos selkänoja laitetaan loivaan asentoon ja jalat levyn alaosaan suht kapealle niin saa rautaakin otta pois ja tämä asento muuten ottaa hyvin etureisiin ei perseeseen niinkuin tuo ensiksi mainitsemani.

Prässeissä tosiaan on eroja.
Itsekkin olen törmännyt tälläiseen ilmiöön, kun kävin keskisuomessa eräällä salilla ja latasin normaalin prässikuormani kelkkaan ja rupesin tekemään...(ok. kyllä minä ko. painoon menin askelein, en kerralla)... niin hämmästyin kuinka kevyeltä kuorma tuntui....ei ollut mitään lelukiekkoja ja kelkkakin oli aivan normaalin näköinen ja tuntuinen...prässi vain oli erimerkkinen kuin kotisalini.
(suoraan sanottuna ko. prässi tuntui helskutin verran paremmalta treenatessa kuin kotisalin vimputin....eikä syynä ollut, että sai suuremmat romut liikkeelle vaan koko värkkillä oli paljon tunnokkaampi tehdä)

45° jalkaprässeillä on pari varsin ylivoimaista ominaisuutta.

1. Niillä on varsin helppo ja turvallista vetää sarjoja sikaloppuunasti..varmistajien avustuksella.

2. Toinen ominaisuus on hiukkasen mielenkiintoisempi.
Seuraava esimerkki ei käytännössä aivan näin suoraviivaisesti toimi...kuten jo täällä muutamien taholtakin on asia ilmaistu...tämä onkin tarkoitettu vain asian havainnollistamiseksi. (prässin kuormilla tarkoitan tässä levyjen + kelkkan yhteispainoa)
Jos 45° prässiin latasee 200kg kuorman, antaa tämä, johtuen 45° kulmasta 141kg vastuksen.
Jos esim. kyykkäisit 200kg kuormalla max ykkösen ja lisäksi kehosi toisi vielä 80kg kuormaa lisää olisi tällöin jalkojesi max voima 280kg (oletetaan että jalat ovat tässä heikoin lenkki)
Jos tämä voima muutetaan prässiin, niin tähän voi vastaavan vastuksen saadakseen latoa 395kg kuorman...siis tämän nostamiseen tarvitaan 280kg nostovoima.
Tässä tuleekin esiin prässin etu.
Vaikka oletkin 280kg nostokunnossa voit työntää 395kg kuormaa.
Eli nostamiseen tarvitset 280kg voiman, mutta kiihdytysvastus on kuitenkin 395kg, joka on 41% suurempi kuin kyykkymaksimisi.

Pii sanoi:
I]
45° jalkaprässeillä on pari varsin ylivoimaista ominaisuutta.

1. Niillä on varsin helppo ja turvallista vetää sarjoja sikaloppuunasti..varmistajien avustuksella.

2. Toinen ominaisuus on hiukkasen mielenkiintoisempi.
Seuraava esimerkki ei käytännössä aivan näin suoraviivaisesti toimi...kuten jo täällä muutamien taholtakin on asia ilmaistu...tämä onkin tarkoitettu vain asian havainnollistamiseksi. (prässin kuormilla tarkoitan tässä levyjen + kelkkan yhteispainoa)
Jos 45° prässiin latasee 200kg kuorman, antaa tämä, johtuen 45° kulmasta 141kg vastuksen.
Jos esim. kyykkäisit 200kg kuormalla max ykkösen ja lisäksi kehosi toisi vielä 80kg kuormaa lisää olisi tällöin jalkojesi max voima 280kg (oletetaan että jalat ovat tässä heikoin lenkki)
Jos tämä voima muutetaan prässiin, niin tähän voi vastaavan vastuksen saadakseen latoa 395kg kuorman...siis tämän nostamiseen tarvitaan 280kg nostovoima.
Tässä tuleekin esiin prässin etu.
Vaikka oletkin 280kg nostokunnossa voit työntää 395kg kuormaa.
Eli nostamiseen tarvitset 280kg voiman, mutta kiihdytysvastus on kuitenkin 395kg, joka on 41% suurempi kuin kyykkymaksimisi.

Jos pitää paikkansa,niin näiltä prässin haukkujilta putoaa pohja. :rolleyes:
Jalkaprässin painothan ei pakkotoistolla meinaa mitään jaloille vaikka laittais prässin päälle kuorma-auton ja ottaisi toistoja. :lol2:

Edellisessä jalkatreenissä, jossa tein prässiä, oli raskain sarja 15x470kg (kelkkaa ei huomioitu, selkänoja niin alhaalla kuin menee). Kyykyssä paras tulokseni on 14x200kg. Maksimi on vielä kyykyssä kokeilematta, mutta lisätään tulokset tilastona tähän ketjun jatkeeksi. Prässeissä on kyllä huomattavia eroja.

Pii sanoi:
Mitä tarkoitat kiihdytysvastuksella? Jotain kitkatermiä?

Siis jos lataat 45-asteen prässiin 395 kg, niin kulmasta johtuen jalkojasi puristaa kasaan silti "vain" 280 kg (=395 kg * sin 45). Se on se voima, joka sinun pitää kohdistaa kelkkaan että se pysyy paikoillaan. Jos saat puserrettua enemmän voimaa jaloista, niin kelkka lähtee ylös. Kyykyssä on ihan sama juttu - nyt voimavektorit ovat vain 180-asteen kulmassa (alas ja ylös).

Back
Ylös Bottom