Isot romut jalkaprassissa..

Olen tehnyt alle kympin sarjoja jalkaprässissä 500 kilolla, mutta siinä on niin #%@§ moinen lastaaminen ja purkaminen, että nykyään vain kyykkäilen...jossa riittää ainakin vielä reilun 200 kilon lastausurakka.

Semmosen humion pistän vielä, että itsekkin olen syyllistynyt tuohon nylkytykseen ja on ollut vähän vaikeuksia saada etureisiä kipeeksi. No eilen pistin pienemmät painot ja vedin silleen että reidet on levyn kanssa samassa tasossa (tätä olin tosin ottanut kyykyssä 2x6), niin ai että kun tuli parempi tuntuma ja tälläkin hetkellä on etureidet ihan paskana. Eli jatkossa unohdan ne egopainot ja keskityn tuntumaan.

Ja IMO prässi on aika paska jalkojen voiman mittari, koska niitä on niin erilaisia. Kyykky kertoo paljon peremmin onko jaloissa poweria.

Duracell sanoi:
Kukahan käsi näitäkin opetus liikesarjoja tekee.. :rock:
Ei ole enää hauskaa katsottavaa tuollainen. Muistakaa sit ettei polvia kannata lukita lopussa ja kelkkaa ei tosiaankaan kannata laskea noin alas, turhaan vaan rasittaa alaselkää..

http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/SL45LegPress.html

Muakin on jo pitkään vituttanut toi sivusto, missä useimpien liikkeiden esimerkkisuoritukset on ihan päin vittua tehtyjä. Sitten lähes kaikki aloittelevat treenaajat tuntuu kattovan ne liikkeiden suoritustavat tuolta. En tiedä onko muita tollasia sivuja olemassa, mutta tuolta katottuihin esimerkkisuorituksiin kannattaa kyllä suhtautua pienellä varauksella. :jahas:

Oli yks kerta salilla hauskaa, kun yks alotteleva hauispena jätkä oli ottanut kulmasoudun ohjelmaan. Tekniikka oli kyllä vielä toiseen potenssiin karmeampaa kuin tossa videolla, mutta tuli heti mieleen, että mistäköhän kaveri on kattonut liikkeen suoritustavan.
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BBBentOverRow.html

Dippi sanoi:
Mitä tarkoitat kiihdytysvastuksella? Jotain kitkatermiä?

Eiköhän tässä ollut kyse siitä että 395 kg kiihtyy tiettyyn vauhtiin samalla voimalla hitaammin kuin se 280 kg. Eli esim. äärimmäisen loivakulmaiseen prässiin voisi laittaa vaikka 10 000 kg rautaa ja sen jaksaisi nostaa mutta se kiihtyisi liikkeeseen todella hitaasti.

Eräs voimailija amerikkalaisella keskustelufoorumilla muotoili ajatuksen koskien prässin ja kyykyn suhdetta: "Jalkaprässin vertaaminen kyykkyyn on kuin vertaisi runkkaamista panemiseen -- toisella niistä ei kannata kehuskella kavereille!". :D

SavioM sanoi:
Eräs voimailija amerikkalaisella keskustelufoorumilla muotoili ajatuksen koskien prässin ja kyykyn suhdetta: "Jalkaprässin vertaaminen kyykkyyn on kuin vertaisi runkkaamista panemiseen -- toisella niistä ei kannata kehuskella kavereille!". :D

Repesin :D . Kyllähän se vähän pistää naurattaamaan kun kaikki aloittelijat luulee olevansa kovia tekemään prässia ku kelkassa on 200kg. Entisellä treenikaverilla oli tapana kasata prässiin kaikki salin isot 10kg ja 15kg levyt vaikka vieressä oli 50kg ja 25kg levyjä. Kun prässi oli täynnä siinä oli about 200kg :) . Tulihan tuosta joskus huomautettua. Lähinnä hävetti kaverin puolesta.

Niin,tosi ettei tuo prässi ota läheskään yhtä hyvin jalkoihin kuin kyykky. Toisaalta jos on välilevyjen kanssa vanhoja vaivoja, kuten mulla niin ihan hyvä vaihtoehto. Ja muutenkin parempi pitkäkinttuiselle treenaajalle. Kaikilla vain ei ole parhaat mahdolliset välitykset kyykkyyn.

Btw. Jos prässin vääntäminen on edelleen homojen hommaa, niin kokeilkaa latoa se 800kg sinne paikallisen uimahallin prässiin. Aivan sama missä ne jalat tai levy on, se painaa vitusta.. . ;) :urjo:

Rin Tin Tin sanoi:
Eiköhän tässä ollut kyse siitä että 395 kg kiihtyy tiettyyn vauhtiin samalla voimalla hitaammin kuin se 280 kg. Eli esim. äärimmäisen loivakulmaiseen prässiin voisi laittaa vaikka 10 000 kg rautaa ja sen jaksaisi nostaa mutta se kiihtyisi liikkeeseen todella hitaasti.
Juuri tätä.
Myös alaslaskuvaiheessa joudutaan kuolettamaan 395kg liike-energia.

Oma ennätys prässissä on 8*520kg,aivan alas laskettuna.Selkänoja on n.'puolessa välissä'...Mutta eihän noita tosiaan voi verrata kuin oman salin poikiin ;)

Tulipa tässä mieleen että olisi joskus kiva nähdä Pakkiksella galluppi liittyen jalkaprässin laskusyvyyteen.Kysymys voisi kuulua lyhykäisyydessään "Lasketko kelkan mielestäsi "pohjaan" saakka?".

Luulenpa että suurin osa porukasta väittää laskevansa kelkan tarpeeksi alas.
Toisaalta on aika kumma että salilla näkee suurimman osan treenaajista hinkkaavan semmoista pientä nylkytystä liian isoilla painoilla.
Toisaalta kyllähän sen ymmärtää että puuhelmisählyripakintut tykkäävät lastata kerrankin hieman ennemmänkin painoa johonkin laitteeseen ja saavat painoja jopa edes hieman liikuteltua.

Lord sanoi:
Tulipa tässä mieleen että olisi joskus kiva nähdä Pakkiksella galluppi liittyen jalkaprässin laskusyvyyteen.Kysymys voisi kuulua lyhykäisyydessään "Lasketko kelkan mielestäsi "pohjaan" saakka?".

Luulenpa että suurin osa porukasta väittää laskevansa kelkan tarpeeksi alas.
Toisaalta on aika kumma että salilla näkee suurimman osan treenaajista hinkkaavan semmoista pientä nylkytystä liian isoilla painoilla.
Toisaalta kyllähän sen ymmärtää että puuhelmisählyripakintut tykkäävät lastata kerrankin hieman ennemmänkin painoa johonkin laitteeseen ja saavat painoja jopa edes hieman liikuteltua.
Tästä "pohjaan asti laskemisesta" pieni varoituksen sana.

Jokaisen henkilökohtainen pohja tulee siinä kohdassa vastaan, kun alaslaskuvaiheessa alkaa ristiselkä irtoamaan alustasta.
Jotkut taipuisat voivat laskea kelkan hyvinkin alas, toiset saavat vaivoin polvikulman 90° kieppeille.
Tämän alemmaksi ei kuitenkaan tule kelkkaa laskea, koska rasitus selässä nousee uusiin atmosfääreihin heti kun alaselkä alkaa taipua.
Ellei sitten satu olemaan urheiluvammakeräilijä. :rolleyes:

Mä lasken kelkan niin alas kunnes selkä pyöristyy, sen alle alkaa vihloo ristiselästä. Painot vaihtelee 250-350kg, toistot 8-16. Tosin päätin etten prässiä enää tee, koska mulla tulee jalat siitä j ä r k y t t ä v ä n kipeeksi -> loppuviikon konttaan.

385kg on prässissä ja kyykkytankoon riittää himpun yli 100kg :P ihmetyttää sinänsä kun monet mua itseäni muuten vahvemmat kaverit (kyykkäävät reilusti enemmän) tekevät prässiä noin suunnilleen samoilla raudoilla ja jotkut pienemmillä :O Keskikropan heikkoutta?

Lord sanoi:

Toisaalta rasitus siirtyy prässissä enemmän etureisiltä hanurille ja takareisille jos laskee kelkan pohjaan. Jos tarkoitus on nimenomaan etureiskojen treenaus ei mielestäni ole syytä kolistella älyttömän syvälle. Ja myös tuo alaselän loukkaantumisriski on aika oleellinen juttu.

misha sanoi:
Toisaalta rasitus siirtyy prässissä enemmän etureisiltä hanurille ja takareisille jos laskee kelkan pohjaan. Jos tarkoitus on nimenomaan etureiskojen treenaus ei mielestäni ole syytä kolistella älyttömän syvälle. Ja myös tuo alaselän loukkaantumisriski on aika oleellinen juttu.

Just noin! Itse teen aina pohjasta asti mutta voin vain kuvitella sitä ärsytyksen määrää jos tahtoisi tehdä etureisi painotteisesti ja sillon luonnollisesti romua tarvii enemmän, sitten kun pyydät vaikkapa varmistajan niin ilmeestä voi jo päältellä ajatukset "ei h*lvetti mikä :david:" :curs:

Mä en ainakaan väitä tekeväni prässiä mitenkään syvään, reisi ja sääri ovat n. 90 asteen kulmassa ala-asennossa. Prässissä kun jalat on niin kapealla niin mulla alkaa kanittaa perseen ja lantion seutu jos yrittää hirveän syvään, ja alaselkä lähtee taipumaan.

Mä vedän prässin aina silleen, että reidet on samassa tasossa kun levy. Ihan kun kyykyssäkin reidet on lattian kanssa samassa tasossa.

Joskus 17-vuotiaana kloppina tein sarjaa kyykyn jälkeen jollain 500+ kilolla. Kyykky oli tuolloin alta parin markan. Toisessa prässissä riitti muistaakseni noin kolmensadan kilon raudat.

Sen jälkeen en ole prässiä kovin aktiivisesti tehnyt, kun ei ole kyykyn kehittyminen juuri koskaan ollut jalkavoimista kiinni.

Ei paljon kannata miettiä noita prässipainoja, koska ne ovat täysin prässikohtaisia eivätkä juuri kerro kyykystä tai jalkojen käytännön suorituskyvystä mitään. Jos aina treenaa samassa prässissä, niin sen verran niitä voi seurata, että huomaa, kehittyykö. Tekee itsensä vaan naurunalaiseksi, jos keulii prässituloksilla jollekin kyykkääjälle. :D

miksi tekisi itsensä naurunalaiseksi? Onhan kyykky toki tehokaampi, mut ei prässissäkään mitään vikaa ole. Rasitus ottaa kuitenkin eri kohtaan reidessä..

Back
Ylös Bottom