Originally posted by Metri
Minun ymmärtääkseni rasismia on sellainen, että ei ole valmis myöntämään jollekulle ihmiselle hänelle kuuluvia ihmisarvoja tai yksilönvapauksia vain sillä perusteella, että tuo ihminen on eri rotua, esim. mongolidi, naapuri (miulle ei negatiivinen sana), punaihoinen, maori tms. Vaikkapa valkoinen, jos se tuomitsija on tummaihoinen.
Tällä perusteella terve isänmaallisuus ei totta tosiaan ole rasismia. Nykyään luetaan kaikenlainen asiallinenkin arvostelu rasismiksi. Jos olen sitä mieltä, että Suomen ei kuulu maksaa sossuavustuksia tummaihoisille mukapakolaislintsareille, en mielestäni ole rasisti. Miun puolestani Suomi saa ja sen tulee avustaa tosi hädässä olevia, ja ulkomaalainen, olipa mitä ihonväriä hyvänsä, saa tehdä Suomessa vapaasti rehellistä työtä. Jos olen valmis lähettämään rikoksiin syyllistyneen ulkomaalaisen takaisin kotimaahansa, en mielestäni silloinkaan ole rasisti.
Isänmaallisuuden ymmärrän rehellisen työn tekemisenä tämän maan hyväksi. Verot maksuun niin kuin kuuluukin. Isänmaan kaikenlaisen hyvän ajatteleminen ja tekeminen, vaikka puolustaminenkin, jos tarve vaatii. Isänmaallisuutta EI ole joidenkin toista rotua tai kansallisuutta olevien summittainen hakkaaminen, jotta nämä "älyäisivät" juosta takaisin omaan maahansa. Tai edes heidän syrjiminen työhönottotilanteessa tai asunnon myymisessä.
Mie pidän itseäni isänmaallisena. Voisin ihan hyvin pitää ylläni Suomi-verkkaria, koruja (jos niitä käyttäisin) tai tatskoja, jos niitäkään ikuna ottaisin. Itse asiassa omistan yhden Suomi-t-paidan, ja kehtaan kyllä pitää sitä ylläni julkisesti.
Sellaiset iskulauseet kuin "Suomi suomalaisille" eivät ole realistisia, mutta en lukisi niitä rasistisiksi. Remember: rasismissa on kyse nimenomaan RODUSTA, ei ulkomaalaisuudesta. Toki toivottaisin rehellistä työtä pelkäämättömän ulkomaalaisen tervetulleeksi Suomeen töihin. Ja oikeutetuksi työttömyyspäivärahoihin, kun vain lakipykälät sellaisen sattuessa tulevat hengeltäänkin täytetyksi. (Samaa edellytän myös suomalaisten osalta.)