kimmo2543 sanoi:
Tämän vankila mainoksen perusteella asunnottomat ja ruokaa vailla olevien kannattaa pyrkiä vankilaan(tehdä rikos)?
Vankila=lepokoti?Olisikohan pakkiksella vanginvartijoita,jotka valaisisi meitä tietämättömiä vankilaoloista?Esim.lomista,duunista,päivärutiineista yms.Ettei ihmisillä olisi vääriä käsityksiä.
Olen ollut vankilassa töissä vartijana yhteensä kaksi vuotta. Tuosta Nichon laittamasta linkissä on hyvin tietoa. Mutta kerrotaan nyt jotain. Laitos jossa olin oli sisustukseltaan uudehko ei sellainen monikerroksinen. Sellejä oli yhden-, kahden- ja pari neljän hengen selliä. Kahdella osastolla kolmesta oli selleissä suihkut. Sellien koko vähän suurempi kuin ruotsinlaivan hyttien, sellaista piehehköä opiskelijasolu luokkaa. Kalustuksena samanlainen sänky kuin armeijassa, kirjoituspöytä ja pikkulaatikosto. Televisio ja stereot/mankka sai olla. Kaapelikanavat näkyi. Jos oli rahaa, oli mahdollisuus vuokrata Canal+ boxi. Videotkin sai olla, samon Pleikkari tuli sallituksi. Videokasettien, cd-levyjen ja pelien määrä oli rajoitettu. Kahvin/vedenkeitin sallittu.
Vaatetuksena omat vaatteet joiden määrä oli rajoitettu, myös talon puolesta sai vaatteet. Liinavaatteet ja talon antamat vaatteet mahdollisuus vaihtaa kerran viikkossa saunan yhteydessä. Omat vaatteet mahdollista pestä osastoilla olevilla pesukoneilla. Osastoilla oli muuten noin 20-40 vankia. Joka osastolla oli myös pieni keittiö jossa hella, mikro, jääkaappipakastin. Ruokaa sai talon puolesta aamupalan, lounaan, päivällisen ja päivällisen yhteydessä pienen iltapalan. Ruoka oli sellaista suurkeittiö settiä, ihan syötävää. Söin sitä itsekin koska tuon vankilan keittiössä ei vangit osallistuneet ruuan laittoon. Vankien oli mahdollista myös ostaa ruokaa yms pikku tavaraa vankilan kanttiinista kerran viikossa. Ostoksiin sai käyttää vapaasti vankilassa tienaamaansa rahaa ja rajoitetusti ulkopuoleta saamaamsa. Lisäravinteita oli myös mahdollista hankkia.
Päiväjärjestys oli ylös seitsemältä, aamupala, töihin, lounas + ulkoilu, töihin, päivällinen, iltatoimet. Sellien ovet menivät osastosta ja päivästä riipuen kiinni 17-21. Joillain osastoilla sellien ovet olivat auki koko päivän, toisilla ei. Iltatoimet sisälsi sali ja ulkoilu + muutaman muu harrastus mahdollisuuden. Salilla pysty käymään jotain 3 krt/ viikko. sali oli hyvin varusteltu, kävin siellä itsekin, eri aikaan tosin. Töitä mitä tehtiin. erilaiset pakkaustyöt, metallityöt, puutyöt, pihanhoito ym. talonmies homma, siivous. Ei työpakkoa. Töistä saatu palkka selviää tuosta Nichoksen linkistä. Yli tuhat markkaa kuussa oli mahdollista saada.
Omaisiaan ja kavereitaan mahdollisuus tavata La ja Su tunti molempina. Nämä tapaamiset valvottuja pöydän ääressä istuen. Sitten naimisissa olevilla mahdollisuus ns. perhetapaamisiin suurinpiirtein kerran pariin kk:een. Tällöin tapaaminen ilman valvontaa parin tunnin ajan huoneesa jossa sänky, suihkut yms. Soittaa vankilasta sai ostamillaan puhelinkorteilla osastoilla olevista puhelimista aika vapaasti. Numerot johon soitettiin kuiten merkattiin ylös ja puheluita oli mahdollista kuunnella. Myös lähtevä ja tuleva posti tarkastettiin. Lehtien tilaaminen mahdollista ja lisäksi joka osastolle tuli pari sanomalehteä.
Sairaanhoitajan, papin, psykologin ja sosiaalityöntekijän juttusille mahdollista päästä joka päivä.
Opiskelumahdollisuuksiakin oli. Minun aikana siellä pystyi opiskelemaan hierojaksi ja merkonomiksi ainakin. Yliopiston etäkäyminenkin oli mahdollista. Lomallekin oli mahdollsita päästä. Tarkempaa tietoa lomaoikeuksista löytynee jälleen tuosta mainitusta linkistä.
Väkivaltaa vankien välillä tai henkilökuntaa kohtaa esiintyi silloin aika vähän. Nykyään tilanne huononemaan päin. Pari kertaa jouduin parin vuoden aikana vähän vääntämään.
Kyllä vankilat minun mielestäni ovat vähän liian lepokotimaisia. Vankiloiden olot ovat hyvin monelle selvää parannusta ns. kotioloihin verrattuna, ei siitä mihinkään pääse.
Vapaus tulla mennä siellä on kyllä viety, et voi lähteä oluelle tai rannalle kun huvittaa, joudut elämään muiden tekemien ohjelmien ja aika taulujen mukaan. Tosin olen ollut yhdessä paikassa ainoastaan työssä ja vankiloissa on eroja ihan jo sen perusteellla milloi se rakennettu. Lisäksi jotkut säännöt ovat talokohtaisia ja eri talojen rutiineissa on pieniä eroja. Siitä kun olen viimeisen kerran vankilassa ollut työssä on aikaa kulunut 4 vuotta. Sinä aikana on varmasti monet jutut muuttuneet. Jotkut huononpaan, jotkut parempaan. Niin vankien kun ei-vankien kannalta.
Ja vaikka vankilat saattavat tuntua lepokodeilta ainakin tämän hillitömän
-kirjoitukseni jälkeen, niin on silti vähän :curs: masentavia paikkoja. Olin sieltä välillä oli vuoden poissa ja takaisin mennessäni samat ukot ja sanat kuviot. eivät olleet mihinkään päässeet sieltä muurien sisältä sinä aikana kun vapaa ihminen meni ympäri maailmaa. Vankilan väsynyt ja masentava ilmapiiri tarttuu ja niiden samojen luusereiden katseleminen päivästä toiseen alkoi maseentaa minuakin ja siksi sieltä pois lähdin. Niin ja palkka oli huono.