Irtisanoutuminen

täytyy käsittääkseni tehdä aina kirjallisesti. Mikä olisi oikea sananmuoto? En netistä löytänyt, ja vanha lakitiedonkirjan on mestassa nimeltä jemma. Täytyykö tehdä paperi kahtena kappaleena ja pyytä pomon allekirjoitus omaan kappaleeseen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ainakin niissä työpaikoissa joissa olen ollut soitto/ilmoitus pomolle on ajanut ihan saman asian..

reinhardt sanoi:
täytyy käsittääkseni tehdä aina kirjallisesti. Mikä olisi oikea sananmuoto? En netistä löytänyt, ja vanha lakitiedonkirjan on mestassa nimeltä jemma. Täytyykö tehdä paperi kahtena kappaleena ja pyytä pomon allekirjoitus omaan kappaleeseen?

Ei mun mielestä ei tarvii tehdä kirjallisesti, se on vaan sun kannalta parempi jos saat todisteen siitä (ei jää irtisanomisajan suhteen tulkintaeroja).

Tosin nopea kuukletus tuotti mm. http://artikkelit.monster.fi/757_fi_p1.asp joka ainakin melkein väittää toista.

-> Itse itsanouduin muuten viimeksi sähköpostilla, joka käsittääkseni nykyään passaa todisteeksi jos siihen vastataan.

Mitään sanamuotoja siihen ei tarvita, kunhan asia tulee selväksi ja päivämäärä ISOLLA ;)

Btw, onnittelut jos olet löytänyt uuden työpaikan :thumbs:

B.O.S.S. sanoi:
Btw, onnittelut jos olet löytänyt uuden työpaikan :thumbs:

En vielä, mutta sain lupaavan puhelun. :) ja tuli mieleeni varmistaa muodollisuudet, että hetken tullessa voin PANNA HAISEMAAN.

Toisaalta houkuttaisi vain lähteä -ei se kahden viikon palkka niin suuri menetys olisi siitä kiusasta, minkä pääsisin tuottamaan.

Oon onnellinen sun puolesta jos pääset pois siitä työpaikasta mistä oli puhetta tuolla toisessa treedissä. Mutta kuitenkin kannattaa muistaa, että ei polta siltoja takanaan vaan lähtee coolisti ei ovet heiluen.

Sivusta asiaa seuranneena, tällä palstalla, tsemppiä uuteen duuniin! :)

Mutta älä nuolaise ennen kun tipahtaa, älä sano itseäsi irti ennen kun sinulla on kirjallinen sopimus uudesta duunista.

reinhardt sanoi:
Toisaalta houkuttaisi vain lähteä -ei se kahden viikon palkka niin suuri menetys olisi siitä kiusasta, minkä pääsisin tuottamaan.

:vahvamutu:
2vkon palkka + korvaukset jos lähtö aiheuttaa taloudellisia menetyksiä työnantajalle. :( :vahvamutu:

Otat vaan lopputilin sanallinen muoto riittää, jos oikeen huolella vituttaa haet päälle 2vko sairaslomaa.
Niin ei tarvii näyttäytyä enää koko lafkassa.
Itte oon vaan odotellut että saisin lopputilin ,koska irtisamis aikani on 6kk enkä naamaani paljoo näyttelis työmaalla sen jälkeen.
Kyllä.....olen täysin leipiintynyt hommiini.

Email jne. ei riitä. Lain mukaan pitää toimittaa kirjallinen ilmoitus. Voi tietenkin olla, että yleensä riittää soitto, email jne. mutta kiistatilanteessa ne eivät ole päteviä. en ottaisi riskiä. lappuun firman tiedot, omat tiedot, otsikoksi vaikkapa "irtisanoutumisilmoitus" ja jotain että "tällä ilmoituksella irtisanoudun firman x palveluksesta". sit vielä päivämäärä, allekirjoitus ja nimenselvennös ja kopio ittelle.

Edittiä: Pomon allekirjoitusta ei siihen tarvi, eikä sitä tartte kahtena kappaleena kirjoitella. kunhan ottaa kopion itselle jemmaan.

puuppa sanoi:
Email jne. ei riitä.

Tähän tulokseen minäkin olen tullut finlexiä selattuani. Ongelmia tuottaa kohta, missä sanotaan, että ilmoitus pitää viedä henkilökohtaisesti: pomo on eri toimipisteessä, pitääkö mun nyt sitten sinne pyöräillä? (siis sitten joskus, kun loparit otan.)

reinhardt sanoi:
Tähän tulokseen minäkin olen tullut finlexiä selattuani. Ongelmia tuottaa kohta, missä sanotaan, että ilmoitus pitää viedä henkilökohtaisesti: pomo on eri toimipisteessä, pitääkö mun nyt sitten sinne pyöräillä? (siis sitten joskus, kun loparit otan.)
Allekirjoitettu faksi on juridisesti validi dokumentti.

Irtisanomiseen riittää kun raapustaa paperille jotain tyyliin
"Irtinsanon itseni xxxx Oyn palveluksesta 12.10.2005". Ja sitten vaan nimi alle. Tämä ainakin tuntui riittävän edellisessä 30 000 ihmistä työllistävässä yrityksessä. Ja jos se työnteko ei maita enää irtisanomisen jälkeen, niin älä mene. Saamatta jää irtisanomisajan palkka, mutta entäs sitten.

Jaksoin sitten minäkin finlexiä selailla eli edellä olevaan postaukseeni liittyen, lähde
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

Työsopimuslaki 8 luku
4 §
Työsopimuksen päättämisilmoituksen toimittaminen

Työsopimuksen päättämisilmoitus on toimitettava työnantajalle tai tämän edustajalle tai työntekijälle henkilökohtaisesti. Jos tämä ei ole mahdollista, ilmoitus voidaan toimittaa kirjeitse tai sähköisesti.
Tällaisen ilmoituksen katsotaan tulleen vastaanottajan tietoon viimeistään seitsemäntenä päivänä sen jälkeen, kun ilmoitus on lähetetty.

Työntekijän ollessa lain tai sopimuksen mukaisella vuosilomalla tai työajan tasaamiseksi annetulla vähintään kahden viikon pituisella vapaalla katsotaan kirjeitse tai sähköisesti lähetettyyn ilmoitukseen perustuva työsuhteen päättäminen toimitetuksi kuitenkin aikaisintaan loman tai vapaan päättymistä seuraavana päivänä.

Toimitettaessa työsopimuksen päättämisilmoitus kirjeitse tai sähköisesti katsotaan 1 luvun 4 §:n mukaiseen perusteeseen ja 8 luvun 1 §:ssä tarkoitettuihin työsopimuksen päättämisperusteisiin vedotun sovitussa tai säädetyssä ajassa, jos ilmoitus on tuon ajan kuluessa jätetty postin
kuljetettavaksi tai lähetetty sähköisesti.

Ja edelliseen mutuiluun vahvistus:

Saman lain
6 luku
Yleiset säännökset työsopimuksen päättämisestä

Työntekijä, joka ei ole noudattanut irtisanomisaikaa, on velvollinen suorittamaan työnantajalle kertakaikkisena korvauksena irtisanomisajan palkkaa vastaavan määrän.
Eli
Fabio sanoi:
Ja jos se työnteko ei maita enää irtisanomisen jälkeen, niin älä mene. Saamatta jää irtisanomisajan palkka, mutta entäs sitten.

on :anssi: jos ei ole säästänyt ihan tätä tarkoitusta varten...

B.O.S.S. sanoi:
Jaksoin sitten minäkin finlexiä selailla eli edellä olevaan postaukseeni liittyen, lähde
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

Ja edelliseen mutuiluun vahvistus:

Saman lain
Eli

on :anssi: jos ei ole säästänyt ihan tätä tarkoitusta varten...

Lain mukaan näyttää olevan, mutta minulla onkin pari kokemusta elävästä elämästä:
Kaveri on töissä ison pörssilistatun firman HR-osastolla ja siellä ainakin nostellaan hartioita hämmästyneen näköisenä, jos joku lähtee pois välittömästi irtisanomisilmoituksen jälkeen. Ei siellä ole ketään oikeuteen vedetty. Osa on jopa saatettu etuovelle, kun uuden työpaikan nimi on selvinnyt.
Toinen kaverini kirjoitti irtisanomisilmoituksen ja nakkasi sen pomonsa pöydälle. käveli ulos sanomatta sanaakaan ja ainakaan sieltä ei vielä ole haasteella heitetty (tapahtumasta 1kk, joten saattaa tulla vielä...). Kaverilla oli jotain hampaankolossa työnantajaa kohtaan, joten tuo oli täysin oikeutettu teko.

B.O.S.S. sanoi:
Työntekijä, joka ei ole noudattanut irtisanomisaikaa, on velvollinen suorittamaan työnantajalle kertakaikkisena korvauksena irtisanomisajan palkkaa vastaavan määrän

Eli saamatta jää edelleen se irtisanomisajan palkka.

Eli irtisanoutumisilmoitukseen ei tarvita pomon allekirjoitusta. Rustaan virallisen paperin, allekirjoitan ja vien perille. Lähetän saman sähköpostilla, jossa maininta paperista pomon pöydällä ja printtaan meilihistorian (nekee onko lukenut) talteen. (pomo niin harvoin paikalla ja mun täytyy juuri tiettynä päivänä saada irtisanouduttua.

Eli irtisanoutumisilmoitukseen ei tarvita pomon allekirjoitusta. Rustaan virallisen paperin, allekirjoitan ja vien perille. Lähetän saman sähköpostilla, jossa maininta paperista pomon pöydällä ja printtaan meilihistorian (nekee onko lukenut) talteen. (pomo niin harvoin paikalla ja mun täytyy juuri tiettynä päivänä saada irtisanouduttua.

Vaikka nuin.Ei sitä e-mailiakaan välttämättä tarte lähettää.Kunhan viet sen lapun henk.koht.Pomolle,sen sihteerille tai vastaavalle,että lappu on konkreettisesti otettu vastaan ylemmältä taholta.
Ja kannattaa sitten tarkistaa,että lopputilissä on maksettu kaikki käyttämättömät palkalliset vapaat,lomat yms...Pikkufirmat kusettaa nuissa jatkuvasti.

Edit:Uuden threadin nostit...

Varmuuden vuoksi ei ole haittaa että pyytää pomoa allekirjoittamaan oman eroilmoituksen. Eipähän voi väittää että ilmoitusta ei ole tapahtunut.

Kerran halusin pois määräaikaisesta hommasta ja menin suuren pomon puheille. Hän kirjoitti hyväksynnän lähtööni ennenaikaisesti. Pienemmät pomot eivät olisi päästäneet ennen määräaikaa mutta enää ei ollut vastustamista. Nimi oli alla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom