Irtisanouduin lomalla, miten käy lomarahojen kanssa?

Terve, olen tällä hetkellä kaksi viikkoa isyyslomalla ja heti sen jälkeenkaksi viikkoa kesälomaa. Jos en olisi lopettanut niin menisin takaisin juhannuksen jälkee ja kesälomaa olis jäljellä kaksi viikkoa. Kävin tänään töissä ja minulle sanottiin että voin jatkaa lomaa juhannuksen jälkeen ja sitten suoraan uuteen paikkaan. Minulle se käy hyvin mutta joku taas väitti että lomaltapaluurahat ei tarvitse maksaa jos työntekijä ei tule takaisin. Minulle maksettiin kaikki ennen lomaa eli mun mielestä en pitäisi menettää muuta kuin kahden viikon palkka kun olen lomalla mutta silti ne pitäisi maksaa palkkaa siitä niin kuin aina lomalla. Miten se nyt menee eikö se ole niin että saan kahden viikon palkan lomasta+talvilomarahat?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ootteko sopinu sun pomon kans erikseen niistä mitään? Ja mikäs TES?

Meillä meni ainakin silleen että kaveri kun irtisanoutu kesäloman aikana, hän sai kyl kaikki lomarahat (myös kerrytetyt lomat) siihen viimeiseen palkkaan.
Mutta toi on kyl totta et suoraa lomaltapaluuta ei tule koska et oo loman jälkeen töissä käynyt, jolloin firman pitäis se maksella

Niin mulle sanottiin mutta kuin kaikki maksetaan ennen lomaa. En ole mitään sopinut enkä tiedä tes:istä mitään. Pomo oli periaatteessa jo päättänyt että jään lomalle enkä tule takaisin, olisi tehnyt mieli sanoa että se ei päätä siitä milloin mä lopetan.

Vähän sekavaa, mutta seuraavat asiat kannattaa ainakin huomioida:
Lomaltapaluurahan ehtona on yleensä, että työntekijä tosiaan palaa lomalta. Lukaise mitä tes sanoo.
Työnantaja saa määrätä loman ajankohdan, kunhan se osuu lomakaudelle.
Työnantajan määrätessä loman ajankohdan tulee siitä ilmoittaa vähintään kuukautta ennen loman alkamista.

Tarkista tosiaan, että mitä TESsiä teillä noudatetaan, työsopparissa ainakin voisi olla maininta. Jos kuuluut johonkin liittoon, niin siellä osataan neuvoa ja auttaa tarkemmin.

Monesti kesäloman lomaltapaluurahat nykyään maksetaan jo etukäteen ja tapauksesta riippuen ne voi joko saada pitää tai sitten ne voi joutua maksamaan takaisin (/pidättää vikasta palkasta). Varminta olisi mennä ainakin yhdeksi päiväksi takaisin töihin loman jälkeen.

Kaikki pitämättömät lomat maksetaan rahana, eli myös nyt ensi vuodelle kertyneet muutamat päivät. Niistä ei tietty lomaltapaluurahaa tule mukana.

Ei ole sovittu mitään. Okei eli tod.sesti en saa niistä kahdesta lomaviikosta mitään jos ne laskee pois Menetän sitten puolet lomarahasta ja kahden viikon palkan. Olisi pitänyt sanoa suoraan että tulen päiväksi töihin niin olisin säästänyt satoja euroja, ei työnantaja voi päättää miloin mä irtisanoudun. "Jos vaihtaa työpaikaa niin sekä häviää että voittaa" oli vastaus kuin otin asian puheeksi. NO onneksi ei tarviii niitä katella

Ei ole sovittu mitään. Okei eli tod.sesti en saa niistä kahdesta lomaviikosta mitään jos ne laskee pois. Menetän sitten puolet lomarahasta ja kahden viikon palkan. Olisi pitänyt sanoa suoraan että tulen päiväksi töihin niin olisin säästänyt satoja euroja, ei työnantaja voi päättää miloin mä irtisanoudun. "Jos vaihtaa työpaikaa niin sekä häviää että voittaa" oli vastaus kuin otin asian puheeksi. NO onneksi ei tarviii niitä katella

Ei työnantaja voi päättää milloin irtisanoudut, mutta ymmärtääkseni olet jo irtisanoutunut ja saattanut asian työnantajan tietoon. Voit toki yrittää sopia asian, mutta ei homma voi mennä niin, että irtisanoutumisen jälkeen työntekijä yksipuolisesti ryhtyisi vaihtamaan päivää.

Ei työnantaja voi päättää milloin irtisanoudut, mutta ymmärtääkseni olet jo irtisanoutunut ja saattanut asian työnantajan tietoon. Voit toki yrittää sopia asian, mutta ei homma voi mennä niin, että irtisanoutumisen jälkeen työntekijä yksipuolisesti ryhtyisi vaihtamaan päivää.

Joo sovittiin että en mene takaisin enkä jaksa pelleillä niiden kanssa. Se sanoi että saan kahden viikon palkan mutta se on ihan sama jos pitää maksAa takaisin. No se näkee sitte mitä palkkakuitissa lukee.

Näin palkanmaksajana pitää ihmetellä ihmisten "tyhmyyttä", no ehkä vähän rankka sana mutta lomaltapaluurahan idea oli nimensä mukaan alkuun kannustaa ihmisiä palaamaan töihinsä loman jälkeen koska joskus on ollut oikea ongelma sen suhteen.
Minusta tuo on yksi asia mikä pitäisi poistaa koska se on vain ja ainoastaan ylimääräinen palkanlisä.
Pakko samaan vauhtiin nillittää muutenkin etenkin nuorempien ihmisten asennetta työsuhteisiin ja monella on käsitys että heillä on ainoastaan oikeuksia eikä velvollisuuksia, tottahan se on että palkansaajalla on aivan minimaalisesti velvollisuuksia/vastuuta mutta koittaisi edes niissä muutamissa asioissa hoitaa ne kunnialla, kuten lopettaa työsuhde asianmukaisella tavalla.
Tästä voisi luulla että minulla on ongelmia työntekijöiden kanssa mutta onneksi ei ole, kun kaikki hoitaa hommansa sovitun mukaan niin kaikilla on kiva olla. (ongelmia on ollut joskus idän ihmemiesten kanssa mutta heitä ei koskaan enää tule minulle töihin)

Näin palkanmaksajana pitää ihmetellä ihmisten "tyhmyyttä", no ehkä vähän rankka sana mutta lomaltapaluurahan idea oli nimensä mukaan alkuun kannustaa ihmisiä palaamaan töihinsä loman jälkeen koska joskus on ollut oikea ongelma sen suhteen.
Minusta tuo on yksi asia mikä pitäisi poistaa koska se on vain ja ainoastaan ylimääräinen palkanlisä.
Pakko samaan vauhtiin nillittää muutenkin etenkin nuorempien ihmisten asennetta työsuhteisiin ja monella on käsitys että heillä on ainoastaan oikeuksia eikä velvollisuuksia, tottahan se on että palkansaajalla on aivan minimaalisesti velvollisuuksia/vastuuta mutta koittaisi edes niissä muutamissa asioissa hoitaa ne kunnialla, kuten lopettaa työsuhde asianmukaisella tavalla.
Tästä voisi luulla että minulla on ongelmia työntekijöiden kanssa mutta onneksi ei ole, kun kaikki hoitaa hommansa sovitun mukaan niin kaikilla on kiva olla. (ongelmia on ollut joskus idän ihmemiesten kanssa mutta heitä ei koskaan enää tule minulle töihin)

Aika harvoin joutuu tällaista miettimään niin onko se sitten tyhmyyttä jos ei osaa tes:iä ulkoa? Itse olen aina hoitanut mun työasiat ja miksi porukka jättää tulematta duuniin loman jälkeen? Ehkä teinit ja spurgut. Ei ne työnantajat mitään uhreja aina ole, varsinki pienissä firmoissa on aika yleistä että palkat tulee myöhässä, ylityökorvaukset puuttuu jne. Säännöt ovat sääntöjä tietenkin lomaraha on palkanmaksajille turha, mulle ei.

Edellisestä työpaikasta kun lähdin, irtisanoin itseni loman aikana niin, että tulin 3 päiväksi töihin saadakseni lomaltapaluurahat. Ehkä vähän vittumaisesti tehty, mutta niin teki pomokin vähän vittumaisia temppuja. Eli ainakin omalla alalla riitti tuo kolme päivää, että ansaitsee lomaltapaluurahat, liitosta tarkistin asian.

^No monella alalla olisi vähän vaikeampi irtisanoutua ja häipyä suoraan lomalta käymättä työpaikalla enää ollenkaan. Yleensä pitäisi palauttaa työnantajan omaisuus (läppäri, puhelin jne), käydä jonkun kanssa läpi työtilanne, keskeneräiset asiat ja kaikki muu. Eli molempien etu, että on ainakin se pari päivää aikaa, jos ei etukäteen ole hoidettu kaikkea.

Aika harvoin joutuu tällaista miettimään niin onko se sitten tyhmyyttä jos ei osaa tes:iä ulkoa? Itse olen aina hoitanut mun työasiat ja miksi porukka jättää tulematta duuniin loman jälkeen? Ehkä teinit ja spurgut. Ei ne työnantajat mitään uhreja aina ole, varsinki pienissä firmoissa on aika yleistä että palkat tulee myöhässä, ylityökorvaukset puuttuu jne. Säännöt ovat sääntöjä tietenkin lomaraha on palkanmaksajille turha, mulle ei.

On se tyhmyyttä jos ei ennen noin isoa päätöstä tarkista perusteita. Ei sitä ulkoa tarvitse osata, kunhan osaa kaivaa sen liiton sivuilta tai finlexistä ja katsoa sisällysluettelosta millä sivulla on käsitelty vuosilomaa koskevat asiat. Kokonaisuutena ne vuosilomaa käsittelevät kohdat ovat korkeintaan muutaman sivun ja niistäkin voi skipata suurimman osan tässä tilanteessa.

On se tyhmyyttä jos ei ennen noin isoa päätöstä tarkista perusteita. Ei sitä ulkoa tarvitse osata, kunhan osaa kaivaa sen liiton sivuilta tai finlexistä ja katsoa sisällysluettelosta millä sivulla on käsitelty vuosilomaa koskevat asiat. Kokonaisuutena ne vuosilomaa käsittelevät kohdat ovat korkeintaan muutaman sivun ja niistäkin voi skipata suurimman osan tässä tilanteessa.

No halusin myös muiden kokemuksia, ei ne meillä koskaan ollut kovin tarkkoja mitä lukee tes:issä. Taas olin nöyrä enkä sanonut vastaan vaikka hävisin rahaa. Pitäisi muutenkin käydä kaikki palkkakuitit läpi vi tuttaa kuin jotkut yritykset tekee mitä haluaa. Sanon kaikille että tarkistakaa aina että teille maksetaan mitä pitää ja että että muutkin asiaf ovat kunnossa.

Tarkista onko firmassa käytössä lomaraha vai lomaltaPALUUraha. Ne ovat kaksi eri asiaa vaikka samansuuruisia ovatkin. Nämä menevät yleensä ihmisten suussa sujuvasti sekaisin. Yleisemmin on nykyään lomaraha käytössä mitä itse olen tutkaillut eri tessejä.

Lomaraha = 50% loma-ajan palkasta joka maksetaan yleensä etukäteen ja sen saamisen ehtona on vain lomalle jääminen. Ei tarvitse palata takaisin töihin sitä saadakseen. Joskus se jopa maksetaan lomakorvauksen kanssa pitämättömistä lomista (esim. yksityinen sosiaalialan tes jos työsuhde on kestänyt yli 4kk)

Lomaltapaluuraha = 50% loma-ajan palkasta ja maksetaan kun palaa lomalta sovittuna ajankohtana takaisin tai on töihinpaluun rinnastettavasta poissaolosto kyse (esim. sairasloma, isyysvapaa yms. työnantajan palkanmaksuvelvollisuuteen kuuluva poissaolo töihinpaluupäivänä)

^Niin no, eri TESseissä on erilaiset tekstit tuostakin aiheesta, joten taas tullaan siihen, että pitäisi tietää, että mitä tässä tapauksessa on sovittu ja mitä just siinä paperissa lukee...

Tästä keskustelusta hyvin huomaa, kuinka työpaikoilla on ihmisiä joita kiinnostaa mitä tilille tupsahtaa ja on näitä jotka uskoo saavansa puuhastelusta oikean palkan tilille.

No mun mielestä taas on vähän erikoista, että niinkin monia ei nuo omat ja työnantajan oikeudet ja velvollisuudet kiinnosta. Muutamista asioista oon itekin joskus joutunut huomauttamaan, kun ei ole mennyt ihan sääntöjen mukaan ja niinkin yllättävä asia kuin yleiskorotusten maksu piti ihan liiton kautta kierrättää, vaikka järjestäytynyt työnantaja olikin. Sitten taas ite hävisin, kun koulutusajan palkasta kyselin. Viralliseksi linjaukseksi tuli, että vaikka olisi työntantajan tarjoama koulutus, niin jos se on vapaaehtoinen, niin palkanmaksuvelvollisuutta ei siltä ajalta ole.

Tarkista onko firmassa käytössä lomaraha vai lomaltaPALUUraha. Ne ovat kaksi eri asiaa vaikka samansuuruisia ovatkin. Nämä menevät yleensä ihmisten suussa sujuvasti sekaisin. Yleisemmin on nykyään lomaraha käytössä mitä itse olen tutkaillut eri tessejä.

Lomaraha = 50% loma-ajan palkasta joka maksetaan yleensä etukäteen ja sen saamisen ehtona on vain lomalle jääminen. Ei tarvitse palata takaisin töihin sitä saadakseen. Joskus se jopa maksetaan lomakorvauksen kanssa pitämättömistä lomista (esim. yksityinen sosiaalialan tes jos työsuhde on kestänyt yli 4kk)

Lomaltapaluuraha = 50% loma-ajan palkasta ja maksetaan kun palaa lomalta sovittuna ajankohtana takaisin tai on töihinpaluun rinnastettavasta poissaolosto kyse (esim. sairasloma, isyysvapaa yms. työnantajan palkanmaksuvelvollisuuteen kuuluva poissaolo töihinpaluupäivänä)

Meille maksetaan ennen lomaa kaikki mutta kun menin konttorille mulle sanottiin että kannattaa tulla takaisin töihin muuten menetän lomaltapaluurahat. Sitten kuin menin uudestaan niinpomo sanoi että ei tarvitse tulla, melkein suuttui kuin otin puheeksi lomarahat niin jätin asian sihen. Ymmärrän kyllä sitä mutta en sitä että se luulee että voi päättää milloin mä irtisanoudun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom