Irti oravanpyörästä

Liittynyt
21.10.2005
Viestejä
10 950
Ylimääräistä lomaa voi ottaa ainakin neljällä eri tavalla:

1) Saikkua väsymyksestä.
2) Loparit.
3) Vuorotteluvapaa.
4) Virkavapaa.

Kokemuksia, ajatuksia?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun mielestä kaikki vaihtoehdot kuulostaa hyvältä! Itse oon nyt piiputellu duunissa viimeiset 8kk.. Keväällä olis ollu mahdollisuus lepäillä hiukan sairasloman merkeissä, mut silloin uskoin vahvasti "pakko pitää kiinni rutiineista" -mentaliteettiin.. Näin jälkeen päin mietittynä, niin se pikku hengähdystauko olis tehny hyvää! Nyt vitutuksissa painettu duuni maistuu entistä enemmän paskalle! Saikku olis ollu hyvä itseni ja duunin kannalta.. Win-win situation..

Mä lähtisin ensin saikulle, sit virkavapaalle, sieltä palaisin töihin vuorotteluvapaan merkeissä ja sit ottaisin loparit..

:haart: Cipe
 
Ylimääräistä lomaa voi ottaa ainakin neljällä eri tavalla:

1) Saikkua väsymyksestä.
2) Loparit.
3) Vuorotteluvapaa.
4) Virkavapaa.

Kokemuksia, ajatuksia?
No sen verran kokemuksia, että aidosti työuupumuksesta kärsivät saattavat olla vähän nipopipoja tuon ensimmäisen extralomailuvinkin kanssa. Joten tasapuolisuuden nimissä ehdottaisin listalle myös saikkua pehmytkudosvaurioista, mystisistä selkäkivuista sekä kivusta vasemmassa keuhkossa (joka tuntuu kun yskäsen *näin*).

Tässä putiikissa on noihin muihin lomailuvinkkeihin suhtauduttu ihan ymmärtäväisesti, joten saatanpa niitä jossain elämänvaiheessa vaikka hyödyntää. Ihan vielä (kymmeneen vuoteen?) en kyllä koe töissäkäymistä kovin ylitsepääsemättömänä rasitteena, varsinkin kun palkattomia vapaita saa tarpeen mukaan ja vähänkään järkevästä syystä tapahtuvat omat menot yleensä työajalle. Sapattivuosi ei tällä hetkellä kuulosta kovin älykkäältä vaihtoehdolta urakehitystäkään ajatellessa, joten ihan tyytyväinen olen että tuli valittua hommia joissa viihtyy.

Pidemmät vapaat on aatoksissa ehkä niihin aikoihin kun perillisiä ilmaantuu. Ei kun eläkettä odotellessa.
 
5) Saikkua jollain muulla (paisutellulla) syyllä
6) Jos saa olla ilman lääkärintodistusta veke, niin puhelinsoitto riittää

No oli miten oli niin duuniin joutuu aina loppujen lopuksi :)
 
Tarkoitus olisi ensi vuosi keskittyä treenaamiseen, maailman ihmettelyyn, matkusteluun yms. säästörahoilla.

Ja kyllä. Hiukan hirvittää jättää työ ja turvattu toimeentulo 8ja tuhlata vaivoin kokoon saadut säästöt), mutta jo nyt on fiilikset semmoiset etten muuhun vaihtais! Materia ei ole koskaan paljon merkinnyt, niin ettei tässä kummoistakaan kriisiä kuluttamisen suhteen tule. Ajattelen ehkä niin, että jos kupsahdan vuoden päästä, oli äärettömän paljon parempi viettää tämä vuosi näin, kuin töissä kiroillen. Jos taas en kupsahda, olen paremmassa iskussa kuin koskaan kohtaamaan kaiken, mitä elämä nyt sitten päälle sattuu heittämäänkään. :D
 
Mulla on yks aika hyvä keino kanssa.

Hommatkaa työ joka ei tunnu tervanjuonnilta :thumbs:

Mä oon kitupalkalla hommissa, mutta täällä tämä menee ihan ok. En mä tunne olevani missään kamalassa oravanpyörässä. Just otin perjantain vapaaksi kun tuntui, että vois vähän huilia.

En mä sitä sillä sano, etteikö välillä vituta töihin mennä, mutta yleisesti mä oon löytänyt sen minimaalisen pahan työmarkkinoilta. Stressi ei pahemmin paina.

Jos pitää työttymyyden ja duunin väliltä valita niin mielummin mä olen kyllä duunissa. Jos vaihtoehdoksi saisi taloudellisen riippumattomuuden ja työttömyyden niin se olisikin sitten toinen tilanne. Jos en olisi töissä makaisin pääasiassa himassa raapimassa kasseja, koska ei vaan olisi rahaa tehdä mitään. Lueskelisin varmaan kirjoja ja selaisin nettiä, pitemmän päälle aika perkeleen tylsää.

Tämän kirjoitettuani kovasti ihmettelen miksi laitoin työhakemuksen toisaalle 10 minuuttia sitten :jahas:

Edit: tarkemmin mietittynä tuli mieleen, että kunhan saan itselleni purjeveneen otan kyllä jonkilaista vapaata purjehduskaudeksi. Tällä palkalla siihen on vaan aika paljon matkaa.. Pitäsköhän tosissaan alkaa miettimään orvanpyörään hyppäämistä :D
 
Mulla on yks aika hyvä keino kanssa.

Hommatkaa työ joka ei tunnu tervanjuonnilta :thumbs:

Mä oon kitupalkalla hommissa, mutta täällä tämä menee ihan ok. En mä tunne olevani missään kamalassa oravanpyörässä. Just otin perjantain vapaaksi kun tuntui, että vois vähän huilia.

En mä sitä sillä sano, etteikö välillä vituta töihin mennä, mutta yleisesti mä oon löytänyt sen minimaalisen pahan työmarkkinoilta. Stressi ei pahemmin paina.
:

Täähän on just niinku mun suusta.Palkka ei päätä huimaa,mutta eipähän tarte repiä stressiä töistäkään.lomat pyörii,vapaatoiveet huomioidaan jne...:thumbs:
 
Eniten kaipaa riippumattomuutta. Töissä työt määrittävät aikataulun miten kaiken muun tekee. Kaikki ylimääräiset menot täytyy suunnitella ja sovittaa duunin kanssa(onneksi en sentään vuorotöissä). Tässäkin pari ensimmäistä kuukautta voi olla hankalaa siinä, ettei rutiineistaan pääse helposti eroon. Kun pääsee siihen moodiin, että teen mitä huvittaa kun huvittaa, niin ei elämä siitä parane.
 
Tämän kirjoitettuani kovasti ihmettelen miksi laitoin työhakemuksen toisaalle 10 minuuttia sitten :jahas:

Tässä kohtaa rupes kyllä kieltämättä hymyilyttää ;)

Edit: tarkemmin mietittynä tuli mieleen, että kunhan saan itselleni purjeveneen otan kyllä jonkilaista vapaata purjehduskaudeksi. Tällä palkalla siihen on vaan aika paljon matkaa.. Pitäsköhän tosissaan alkaa miettimään orvanpyörään hyppäämistä :D

Niinhän se lopulta on että töissä parasta on aina vapaa-aika :D
 
Voishan sitä yrittää ottaa joka kesä 2kk palkatonta kesäloman päälle. Tuskin menee läpi, mutta jos menisi, niin kyllä sillä jo aika hyvin pärjäisi.
 
Ylimääräistä lomaa voi ottaa ainakin neljällä eri tavalla:

1) Saikkua väsymyksestä.
2) Loparit.
3) Vuorotteluvapaa.
4) Virkavapaa.

Kokemuksia, ajatuksia?
Itse ajattelin:
5) Hoitovapaa

Saas nähdä nyt, vuorotteluvapaalle pääsen vasta 2009 tammikuussa, saikkua ei viitsi pyytää ja virkavapaata täällä harvemmin myönnetään. Kämpästä jos sais hyvän hinnan niin loparitkaan ei olisi poissuljettua, menolippu Thaimaahan ja miettii muutaman vuoden että mitä alkaisi tekemään :D

Olen kuitenkin ottanut nyt vaihtoehdon:
6) 3kk (palkallinen) loma Thaimaassa ensi keväällä.

Katsotaan tuon jälkeen olisiko työssäjaksaminen parempaa... ei sinänsä että täällä olisi paska olla, mutta kai sitä ihminen on vain niin tyytymätön kaikkeen, ehkä eniten juuri tähän oravanpyörään.

Jotenkin sitä tosiaan tuntuu juurikin ORAVANPYÄRÄLTÄ koko tämä elämä. Elät sen vuoksi että saat tehtyä töitä jotta saat maksettua velkasi. Minkä vitun vuoksi? Miksi ei voisi irtaantua (edes hetkeksi) arjesta ja keksiä jotain muuta, vaikka tekee lapsen ja jää hoitovapaalle 3 vuodeksi. Tämä tietenkin edellyttää jo aika muhkeita säästöjä, mutta ei kovinkaan suuria jos elelee vaikkapa Thaimaassa noin 500e/kk -budjetilla. Tämä onnistunee perheelliseltä vielä ihan helposti kun ei tarvitse käydä huorissa tai dokata baarissa, treenailee vaikkapa ja leikkii lapsen kanssa. Takuuvarmasti lapsellekin mukavammat muistot jää tuosta ajasta kuin siitä että "iskä, miks oot aina töissä" -kysymyksistä.

Monelle tulee varmasti mieleen että mitä sitä siellä sitten tekisi, tuollainen taapero kun on maailmaan putkahtanut niin tuo kysymys saa vastauksenkin :D Tekemistä riittää!

Ei tuo 3v maksaisi kuitenkaan kuin noin 20000e, monet ostavat sen hintaisia autoja, jopa tuplaten kalliimpia 3 vuoden välein. Elämä on valintoja.
 
Huppe sanoi:
Jotenkin sitä tosiaan tuntuu juurikin ORAVANPYÄRÄLTÄ koko tämä elämä. Elät sen vuoksi että saat tehtyä töitä jotta saat maksettua velkasi. Minkä vitun vuoksi?
Niinpä. Ja tehdään hulluna töitä jotta saa ostettua lisää turhaa paskaa jolla ei oikeastaan tee mitään. Vuodesta toiseen kunnes sinusta ei enää töihin ole. Vittu, oikeasti tuntuu että vois lähteä vain jonnekin ja elää jonain hippinä. :D
 
Niinpä. Ja tehdään hulluna töitä jotta saa ostettua lisää turhaa paskaa jolla ei oikeastaan tee mitään. Vuodesta toiseen kunnes sinusta ei enää töihin ole. Vittu, oikeasti tuntuu että vois lähteä vain jonnekin ja elää jonain hippinä. :D

Ennen tuli tosiaan tyydytettyä elämää tai "nostettua" elämänlaatua kaikenlaisella ostelulla. Piti ostaa uusi Bemari, videotykkiä, hifiä, kaikki mahdollinen uusi gadgetti mitä milloinkin keksikään aina videokameroista uusiin tietokoneisiin.

Nyt kun tuonkin turhan ostelun lopetti niin käytännössä ei mitään ole menettänyt, päinvastoin. No, onhan sitä tullut osteltua parin tonnin kameraa ja niin pois päin mutta silti.

Itse olen vakavasti sitä mieltä että viimeistään 48-vuotiaana jään eläkkeelle. Toivon mukaan jo aiemminkin, kuitenkaan 68-vuotiaaksi en aio töitä tehdä.

Jos jollakulla on mahdollisuudet irtaantua ja tehdä jotain järkevää, kannattaa se tehdä kun on vielä "nuori" ja se kiinnostaa, vanhemmiten tuo irtaantuminen ei saata enää kiinnostaakaan vaan pitää kiinnostavana turvallisuuden tunnetta ja omaa paikkaansa tässä yhteiskunnassa. Mikäs siinä jos se sitten kiinnostaa, se on sen ajan murhe.
 
Näinhän tämä taitaa olla koko tarina. Mäkin olen joskus miettinyt että vois panna homman pakettiin ja mennä munkiksi jonnekin aasiaan :)
 
Voihan sitä muuttaa vaikka telttaan ja syödä käpyjä, jos haluaa ja tuntee itsensä kovin vapaaksi tuolla tavalla. Kyllä työnteko on mulle elintason ylläpitämistä. En mä ole valmis luopumaan tästä (vähäisestä) elintasosta sen takia, että saan kävellä ympäri Helsinkiä päivät pitkät vapaana kaikesta.

Kamalaa tai ei niin mulla työnteko rytmittää elämää. Enkä mä nää siinä kovinkaan paljoa pahaa. Kuitenkin tarvittaessa voi ottaa vapaata, jos sellainen tarve tulee, mutta yleisesti on ihan kiva kun on jotain järkevää tekemistä.

Hyvällä mielikuvituksella varustettu ihminen varmaan keksii kaikkea kivaa ilman rahaakin, mutta minä en.

Ja tässä kaikessa on kysymys rahasta. Jos lottovoiton saisin niin en kyllä varmaan duunia tekisi. Ehkä harrastuksen vuoksi muutama päivä viikossa. Taloudellisesti turvattuna elämä on aika paljon helpompaa. Ehkä.
 
No sen verran kokemuksia, että aidosti työuupumuksesta kärsivät saattavat olla vähän nipopipoja tuon ensimmäisen extralomailuvinkin kanssa. .

En sentään nipottamaan käy, mutta nostit hyvän pointin esiin. Ei se uupuneena lomalta tunnu. Eikä eläkepaperit 26-vuotiaana mitenkään mieltä ylennä, vaikka takaavatkin tasaisen kohtuullisen toimeentulon. Itselle töihin palaaminen oli itsessään hieno homma, mitä nyt välillä "piiputan". :D
 
... että saan kävellä ympäri Helsinkiä päivät pitkät vapaana kaikesta. ...työnteko rytmittää elämää.

Sehän siinä toimettomuudessa onkin parasta kun tajuaa, että mulla on helvetin tylsää ja miten hauskaa olisi palata taas töihin. Tuo on se terapeuttinen vaikutus. Ei minulla ainakaan tullut loman jälkeen fiilistä, että oi miten mahtavaa on olla taas töissä.
 
Jokseenkin tuntuu että tänä päivänä tuo työuupumus on todella yleistä.
Itsekin jouduin uupumuksen takia olemaan parisen viikkoa alkusyksystä pois.Ei sitä uupumusta itse tajunnut, sen tajus lääkäri.Ja meni monta päivää enneku pysty itelleen myöntämään että on oikeasti himmattava tahtia tai vaihtaa työpaikkaan jossa asiat toimii.Nyt kuitenkin samaisessa duunissa edelleen, kymmenisen tuntia joka päivä, mutta eipä sitä sitten muuta pysty tekeenkään..Ite ajattelin tota opintovaapata..tai samantein loparit jos nuo tänään etiäpäin laitetut työhakemukset kantaa hedelmää..Ehkä jopa vaikkei kantaskaan..=)
 
Niinpä. Ja tehdään hulluna töitä jotta saa ostettua lisää turhaa paskaa jolla ei oikeastaan tee mitään. Vuodesta toiseen kunnes sinusta ei enää töihin ole. Vittu, oikeasti tuntuu että vois lähteä vain jonnekin ja elää jonain hippinä. :D
Minulla ei ole rohkeutta hypätä pois oravanpyörästä, mutta sen verran vastarannankiiski olen, etten ole täysillä mukana kulutuskilpailussa. Koitan muistuttaa itselleni, että minulla on jo nyt enemmän tavaraa, kuin on todella tarpeellista ja vaikka houkuttelevia ylellisyyksiä tuleekin mieleen, kulutan vähemmän kuin tienaan. Ylijäämän pistän kasvamaan.

Isoäiti eli 94 vuotta ja hänen vanhempansa vielä pidempään. Tavoitteena on lopettaa työnteko hyväkuntoisena kuusikymppisenä ja laiskotella ilman puutetta pitkään. Tietysti yritän nauttia elämästä sitä ennenkin. Jossain välissä otan varmaan ylimääräistä lomaakin.

Täytyy kyllä sanoa, että elämästä nauttiminen on välillä vaikeaa, mutten toisaalta usko, että olisin onnellisempi työttömänä tai tuhlaavaisempana, joten tällä tyylillä menen eteen päin. Tietysti jos lapsia siunaantuisi, niistä huolehtiminen menisi säästösuunnitelman edelle.
 
Sehän siinä toimettomuudessa onkin parasta kun tajuaa, että mulla on helvetin tylsää ja miten hauskaa olisi palata taas töihin. Tuo on se terapeuttinen vaikutus. Ei minulla ainakaan tullut loman jälkeen fiilistä, että oi miten mahtavaa on olla taas töissä.

Juuri näin, siksi tuossa alussa varmasti ne "vaihtoehdot" olivatkin. Itselle tuo 1kk on varsin lyhyeltä tuntuva aika lomailla tai "lomailla", siksi seuraava loma onkin 3kk. Jos sekään ei riitä ja töihin palaaminen ei maistu niin sitten on mietittävä vaihtoehtoja. :rolleyes:
 
Back
Ylös Bottom