Ip-lajien hirvittävä väkivaltaisuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja m.s.s.
  • Aloitettu Aloitettu
Aina kun ihmiset, joilla ei ole mitään tietoa/kokemusta kamppailu-/ip-lajeista alkavat esittää niistä mielipiteitään, niin syntyy aivan käsittämätöntä huttua. Jostain syystä nämä idiootit saavat mediassa aina enemmän huomiota kuin itse lajit.
Sosiaalityön professori Leo Nyqist kommentoi lauantain (15.10.2005, s.14) Iltalehdessä seuraavaa:

:urjo:
"...itsepuolustuslajien julkista rahoitusta olisi syytä miettiä tarkkaan. Niissä on sentään usein jonkinlainen filosofia takana, mutta sekään ei ole riittävä ratkaisu väkivaltaisuuden torjumiseksi. Professorin mukaan on vaarana, että ihmiset oppivat itsepuolustuslajeja harjoitellessaan vääriä selviytymiskeinoja." :eek:
--
"Totuus on kuitenkin se, että puhumalla selviää tositilanteista aina parhaiten".
--
"--nyrkkeily on itsetarkoituksellisesti väkivaltaista. En ymmärrä miksi tuetaan toimintaa, joka antaa sellaista käyttäytmisen mallia." :eek:

Nonni, tässä taas hyvää mainontaa ip-lajeille. Kas kun ei syytä judoa tai painia väkivaltaiseksi....

"Totuus on kuitenkin se, että puhumalla selviää tositilanteista aina parhaiten".

Totuushan tuo onkin, tuskin missään lajissa mitään muuta väitetään?

Aika naurettavaa tekstiä, esim. nyrkkeily on todella hyvää kuntoilua, en ainakaan itse ole väkivaltaiseksi muuttunut nyrkkeilyn myötä. :)

Harmittavaa kyllä, että tuollaista kirjoitellaan. Ei taida olla tuolla professorilla paljoa kokemuksia mistään lajeista. Ei ihme, että kirjoitus julkaistiin iltalehdessä...

Mä en ymmärrä alkuunkaan, miten nyrkkeilyä (tai muuta kamppailu-urheilua) voidaan kuvata termillä "väkivaltainen". Mun mielestä fyysinen väkivalta on toisen koskemattomuuden loukkaamista väkisin - nyrkkeilykehässä lyöjä ja lyötävä luopuvat tästä koskemattomuudesta, ja täysin omasta tahdosta.

Olisi kiva joskus kuulla, miten tämä professori määrittelee väkivallan.

Kiinnitin itsekin huomiota, että ihan proffa-tasolla voi olla noin puusilmä!!
Toivottavasti joku ryöstää ton hemmon ja raiskaa sen hanurin, sit se voi kokeilla sitä puhetta ;-))

Ampumaurheilun (skeet/trap ym.) julkista rahoitusta olisi syytä miettiä tarkkaan... ...on vaarana, että ihmiset oppivat ampumaurheilua harjoitellessaan vääriä selviytymiskeinoja... :hyper:

Kaikki ruotsalaiset ovat homoja!
Kaikki saksalaiset ovat natseja!
Kaikki ip-lajien harjoittelijat ovat väkivaltaisia!

Törkeää yleistystä ja :anssi:

(Tai ainakaan yksi noista ei pidä paikkaansa... :nolo: )

Tuntematon uhka sanoi:
Ampumaurheilun (skeet/trap ym.) julkista rahoitusta olisi syytä miettiä tarkkaan... ...on vaarana, että ihmiset oppivat ampumaurheilua harjoitellessaan vääriä selviytymiskeinoja... :hyper:

Kaikki ruotsalaiset ovat homoja!
Kaikki saksalaiset ovat natseja!
Kaikki ip-lajien harjoittelijat ovat väkivaltaisia!

Törkeää yleistystä ja :anssi:

(Tai ainakaan yksi noista ei pidä paikkaansa... :nolo: )

Haha, voiko paremmin asian ilmaista :D

m.s.s. sanoi:

Totuus on se ettei kaverille ole tullut yhtään oikeaa tositilannetta - ellei lehdenkantajan kohtaamista pimeällä kadulla lasketa. Onhan se näin et normi humalainen-suomi-uho saadaan puhumalla laantumaan, suurimmassa osassa. Mutta yhteiskunnankin tukema sekakäyttö (lääkärit näyttävät kirjoittavan pami respoja aika helposti) ja huumausaineet aihettavat kyllä sen että kontrolli tähän mailmaan pettää kovin usein näillä rassukoilla.. ja sillon on turha puhua ja yrittää soveltaa pehmeitä keinoja.. Tosin pitää aina muistaa itseänsä puollustaessa että hepatiitti on riskinä..

-H0

m.s.s. sanoi:
Leo Nyqist

Jeps tämä sankari on tutkinut nuorisorikollisten selviytymistä keskenään ja ryhmissä, koulukoti väkivaltaa ja sukupuolien problematiikkaa sosiaalityössä.. vähän turha kuvitella että hän ymmärtäisi enää normaalia mailmanmenoa kun on sisällä sulkeutuneissa piireissä.. toisekseen Leo totesi lokki projektissa tyyliin ettei nuorisorikollisia pitäisi päästää ryhmiin, että ne oppii toimimaan ryhmässä paremmin rikollisina. Siihenkin tais upota Mannerheimin lastensuojeluliitolta reilusti yli puoli milliä tonkin tärkeän faktan selville ottamiseen..

-H0

Voi vittu taas puhuu ihminen jonka kimppuun ei kukaan koskaan ole käynyt. Luultavasti säälistä jätetty rauhaan.

:urjo:
leonyqvist.jpg
:whip:

"Pitäisikö väkivaltaisilta urheilulajeilta poistaa valtion tuet?" :rock:
Näin siis kysyy Iltalehti Online. Kävisin antamassa sinne mielipiteeni...
Tosin tuo kysymyksen asettelukin on jo niin typerä, että ei voi kuin taas kirota itsekseen...

Turha oikeastaan vittuilla yksittäisistä henkilöistä jotka päästelee tällaisia mielipiteitä suustaan, kun kamppailulajien vastaiset asenteet ovat yleisiä.

Nyqvist on yleisesti ottaen ihan hyvä ja tervejärkinen äijä, vaikka tässä onkin mennyt pahasti metsään. En ole lukenut kyseistä Iltalehden juttua, mutta tuon lainauksen perusteella Nyqvistin kommentti on järjetön useastakin syystä.

Ensinnäkin, itsepuolustuslajien julkinen rahoitus...mikä rahoitus? Lajiliittojen valtiolta saamat tuet löytyvät esim. täältä:

http://www.slu.fi/verkkolehti/artikkeli/?ARTIKKELI_NUM=24029

Laskeskelin tässä huvikseni, että kaikkien vähänkään ip-lajeiksi miellettävien (mukana myös esim. paini, nyrkkeily ja miekkailu) lajien saama tuki oli yhteensä 861 600 euroa, mikä oli vähemmän kuin Hiihtoliiton yksinään saama tuki.... Kaikesta valtion urheilulle jakamasta tuesta ip-lajien osuus oli yhteensä noin 6 %.

Toisekseen, mitenkähän se "väkivaltaisten urheilulajien" määrittely oikeastaan tehtäisiin? Pesäpallohan on ainakin saatanan väkivaltaista, ja sehän alunperin kehitettiinkin sodan harjoitteluun. Ampumalajit ovat tietysti kaikkein väkivaltaisimpia...ampumahiihdon tuet pois!

mä olen kohdannut kaupungilla pari kertaa miekkosia jotka potkivat ihan ok potkuilla päähän väkeä (kaveria kerran yritti monottaa, toisella kerralla minua, molemmilla oli harjoiteltu tekniikka). selvittiin molemilla kerroilla säikähdyksellä, kun saatiin torjunnat aikaiseksi ja sen jälkeen jalat alle. mitään syytä ei ollut kummallakaan kerralla, kävelivät porukalla meitä päin tahallaan ja sitten alkoi tulemaan vittuilua ja jalkaa.
ai niin, olen mä saanut pataankin kerran koulussa, yläasteella mun karatea harrastanut luokkakaveri jäi jälkeen sanailussa ja veti mua pataan. sama miekkonen potkaisi myöhemmin karate-treeneissä mua mahaan, koska "olin vittuillut aiemmin". sillä oli oranssi vyö, mä olin just tullut alkeiskurssilta ekoihin treeneihin ja pyysin sitä mun pariksi.
jos ip-lajien harrastus olisi kalliimpaa, ehkä nuo tyypit eivät olisi mukana.
onneksi totuus kokonaisuudessaan ei ole näin karu. ip-lajit ovat minun mielestäni erinomaisia harrastuksia ja en lähde niitä dissaamaan, päinvastoin. idiootti on idiootti, oli päällä sitten valkoinen puku tai golfhousut.

Joo muaki vitutti joskus aikoinaan ku tuli treeneihin niitä "tosi kovia jätkiä". Ei ikinä verkkareita jalassa, aina farkut. Hyvä varmaa potkia. Tekivät mitä ite huvitti ja salin ulkopuolella, kun treenit oli loppunut, tulivat aina kokeilemaan muka opittuja tekniikoita muihin, täysiä.
Ei ip-lajit ole väkivaltaisia, nehän ovat kehitetty väkivallan ehkäisemiseksi, itsensä suojelemiseen. Mutta ne ihmiset jotka ovat väkivaltaisia pikku koviksia tekevät lajista kuin lajista väkivaltaisen käyttämällä taitoja väärin.

Pitäisi mielestäni ipvalmentajien pikkasen tehä profiilia harkoissa käyvistä ihmisistä eikä vaan jahdata silmät kolikkoina seuramaksuja. Semmoset provosoivasti käyttäytyvät katutappelijat pitäis heittää kadulle seurasta ensi silmäyksellä.

Ainakin se somalijoukko, joka ryösti ihmisiä Helsingissä (ja taitaa ryöstellä edelleen) niin iskee varoittamatta. He eivät aina kysy, että "onko rahaa" vaan saattavat vain tulle kahden, kolmen miehen voimin yhtäkkiä luokse. Siinä ei puhe auta.

Jos ei ole vuosia harjoitellut itsepuolustuslajeja, niin ei kyllä pärjää kolmelle, eikä välttämättä kahdellekaan hyökkääjälle. Mutta itsepuolustuslajeja harjoittelemalla saa kuitenkin valmiudet käsitellä tilannetta paljon realistisemmin. Osaa ehkä vetäytyä irti, jos joku tarttuu kaulukseen ja lähteä pakoon. Tai mahdollisesti, jos joku potkaisee, niin osaa ottaa potkun vastaan niin, ettei se tee pahaa vahinkoa ja lähteä sitten pakoon.

Tai osaa pelkästään katsella ympäristöään "oikealla tavalla" niin, että jos miesjoukko alkaa kävellä sinun suuntaasi, niin vaihdat itsekin tien puolta tai lähdet toiseen suuntaan, paremmin valaistulle katuosuudelle.

Tätä eivät opeta isä ja äiti, tai peruskoulu, vaan kyllä itsepuolustuskurssit. Ja kun tietää, miten helppo ihmistä on vahingoittaa, niin rupeaa kyllä katsomaan ympäröivää maailmaa ihan eri näkökulmasta.

Tepes sanoi:
Pesäpallohan on ainakin saatanan väkivaltaista, ja sehän alunperin kehitettiinkin sodan harjoitteluun.

:offtopic:

Tästä en ole ollutkaan tietoinen. Voisitko valaista asiaa lisää tai antaa jonkin linkin josta voisi käydä lukemassa tästä aiheesta?

Back
Ylös Bottom