Nostalgia ei ole pahasta, mielenkiintoista luettavaa!
No juu, näitä juttujahan olisi moneksi tunniksi, suurin osa on vaan kuolettavan tylsiä ulkopuolisille. Mielelläni voin kyllä jotain tarinoida, jos joku aihe enemmän kiinnostaa.
Rukkiin pääsisin, jos haluaisin, ongelmana on vain se, että joutuisin siten jäämään nykyiseen komppaniaan (Pstk), jossa Tied-Auk pidetään. Itsehän olen alun perin VK:sta, ja hinku sinne takaisin on aika iso. Mutta kun vaa'an toiselle puolelle asetetaan vänrikin natsat ja mulkut kouluttajat, ja toiselle puolelle tulisi mukavat ja pätevät kouluttajat, sekä kaverit ja komppanian hyvä ilmapiiri, niin taidan tyytyä alikersantin kulmarautoihin...
Älä vielä tuomitse yksikön kouluttajia. Varsinkin AUKin aikana heidän on tarkoituskin olla hieman... vähemmän mukavia. Ja unohdat, että RUKin käymisessä ei ole hienointa koksun salmiakit tai kaukaisuudessa odottava upseeriylennys. Ehdottomasti parhaat kokemukset saa itse Haminan vierailusta.
Vielä skappareista. Johtajakaudella menin ensin vanhaan perusyksikkööni, sitten AUKin santsariksi, ja vielä RUKin santsariksi. Kaikkein kaamein kokemus oli tuo lyhyt pätkä perusyksikössä. Skapparit olivat kyllä mukavia, mutta varusmiesjohtajien näkökulmasta mikään ei toiminut. Aikatauluja muuteltiin sattumanvaraisesti, informaatio ei kulkenut skappareilta johtajille, jatkuva alimiehitys. Juuri Haminasta tulleena tuli kyllä ikävä sitä tarkkuutta, jolla siellä hommat tehtiin. Lisäksi skapparit olettivat meidän pitävän hyvää kuria ja järjestystä yksikössä, mutta eivät antaneet sen saavuttamiseksi mitään käytännön keinoja. Kantahenkilökunta itse esiintyi alokkaille mukavina jätkinä, ja jättivät vähemmän kiitolliset tehtävät sitten johtajille.
AUK oli sitten paljon miellyttävämpi paikka, tosin halukkaitakin apukouluttajiksi oli pilvin pimein. Heti alussa lyötiin käteen kurssin aikataulu, ja jaettiin koulutusvastuut ja tehtävät. Työnjako oli paljon selkeämpi, ja santsareille jätettiin omaa harkintavaltaa koulutuksen järjestämiseen. Lisäksi ikävimmät hommat, eli päivittäiset toistuvat asiat ovat luonnollisesti oppilasjohtajien päänsärky, joten meille jäi huomattavasti vähemmän aikaa sitova valvonta ja opastus. Lisäksi "materiaali", eli oppilaat, ovat silloin tällöin itsenäiseen ajatteluun kykeneviä, eikä käveleviä katastrofeja löydy niin paljon kuin perusyksikössä.
Toinen Haminan reissu herätti ennen kurssin alkua varsin ristiriitaisia tunteita. Skapparit ja kouluttajakokelaat eivät tuolla ole enää vittumaisia, vaan suorastaan mulkkuja. Tämän lisäksi tuntui, että en itse tiennyt mistään mitään, kun taas kouluttajat tietävät kaiken elämän tarkoituksesta CD115E-keskuksen komponetteihin transistorin tarkkuudella asti. Oman kurssini loppuvaiheessa tehtiin santsarivalinnat. Olin itse merkannut varsin selvästi mahdolliseen halukkuuteen "EI". Sitten kun kuulutettiin päällikön huoneeseen, olin melkolailla paniikkitunnelmissa. Jostain syystä menin kuitenkin sanomaan, että tulen "kertauskurssille". Onneksi tein näin, sillä vastaanotto oli täysin erilainen kuin silloin, kun kauluksessa oli vain yksi salmiakki. Koskaan ennen en ollut tuntenut niin pientä kuilua kantahenkilökunnan ja varusmiesten välillä. Saimme paljon vapauksia ja vastuuta käytännön asioissa, joukkueenjohtaja useasti pyysi meidän mielipidettämme harjoituksen järjestelyistä. Esimerkkinä voin sanoa, että rakensimme ennen kurssin alkua pataljoonan runkoverkon kahdeksan kokelaan voimin, ja pidimme laitteistokoulutusta muiden yksiköiden kantahenkilökunnalle. Eräs ääritapaus sattui neljän päivän harjoituksessa, kun kouluttajamme ei päässyt osallistumaan, eikä korvaajaa saatu. Pidin käytännössä yksin harjoituksen puollelle joukkueelle. Ennen tätä harjoitusta kävin kysymässä vastuukysymyksistä, niin skappari totesi: "No kyllähän sä osaat nämä hommat, älä päästä jätkiä tyrimään". (Ja tietenkin KSE:tä lapiotiin kauhakuormaajalla tuvan ikkunasta sisään, mm. oma jääkaappi ja tietokone firman puolesta.)
P.S. Koko palveluksen hienoin käsky tapahtuu linja-autossa istutun yön jälkeen kello 06.00 Tykistökasarmin edessä:
"Kurssi XXX, kahdeksaan riviin, järjesty!"
Edit: Tuon kuvan kanssa on jotain ongelmia...
Edit2: No nyt näkyy.