Inttiin 11.7.05

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Feather
  • Aloitettu Aloitettu
Joopa joo, velipoika lähti Mikkeliin 3. erilaiseen autokomppaniaan, ja B- mies.
Aikoo silti olla vuoden, muonituspuolen alikessuna!!!
Eipä silti, se on sellainen sissi, että varmaan viihtyy metsässä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
torspo sanoi:
No eipä se ole A:n papereilla muusta ku omasta valinnasta kiinni oletko 180 päivää. Kunhan sanot joka kerta kun kysytään ettet halua AUK:uun.
Ei se todellakaan ole noin - ainakaan pienimmissä varuskunnissa. Siellä missä itse palvelin, ei ollut puolen vuoden hommia jaossa kuin muutamille. Porukkaa pakotettiin vuodeksi (kylmä tosiasia).

Ei pidä antaa väärää kuvaa palvelukseen astuville. Pitää aina olla varautunut siihen vuoden hommaan, oli serkku tai kaverin kaveri sitten sanonut mitä tahansa. Sen mukaan sitten palvelukseen astuva järjestää asiansa/opiskelunsa/työnsä.

Cold_ sanoi:
Porukkaa pakotettiin vuodeksi

Jos on vitun vässykkä ja haluaa välttämättä puolella vuodella pois niin onnistuuhan se aika helposti. Sen kuin laittaa maiharit naulaan ja kävelee kassulta kun 6 kk on täynnä. Siinä ei ole väliä onko aukissa sillä hetkellä. Rangaistusta ei tule, ainoastaan papereihin merkintä että intti keskeytetty.

torspo sanoi:
Jos asiaa spekuloidaan pidemmäle saatat jopa joutua oleen 270 noiden B:n paperien takia. Esim. Joudut B-luokan takia EHK:aan ja siellä sut määrätään lämäriksi, et hajooppa siihen. Toisaalta taas hyvällä tuurila saatat päästä oman yksikön kirjuriks, joka on sit löysintä hommaa ikinä..
270 ei ole kuitenkaan 362. :)

Mietin että jos tulee 362 niin haen ensin E-papeprit ja sitten siviilissä haen C-paperit. Onnistuu.. :)

Cold_ sanoi:
Ei se todellakaan ole noin - ainakaan pienimmissä varuskunnissa. Siellä missä itse palvelin, ei ollut puolen vuoden hommia jaossa kuin muutamille. Porukkaa pakotettiin vuodeksi (kylmä tosiasia).

Ei pidä antaa väärää kuvaa palvelukseen astuville. Pitää aina olla varautunut siihen vuoden hommaan, oli serkku tai kaverin kaveri sitten sanonut mitä tahansa. Sen mukaan sitten palvelukseen astuva järjestää asiansa/opiskelunsa/työnsä.

Missäs noin? Ite olin Säkylässä ja siellä ei kyl tarvinnut AUK:uun mennä, jos tosiaan teki alusta asti selväks, ettei halua. Tokihan joku on saattanut vastoin tahtoaan joutua, jos on alussa sanonu haluavansa ja sit morttikauden lopulla mieli muuttunut.. Ja voihan noissa komppaniakohtasiakin eroja olla, tulee vaan naapurikomppanian natsikapu mieleen. Säkylässä olevat varmaan tietää kyseisen speden..

Itsekin olin taistelututkinnossa parhaan 5% joukossa, enkä joutunu AUK:uun. Täytyy kyllä myöntää, että perseilin sitten senkin edestä, ettei pääse mitään ikävää vahinkoa tapahtumaan. :D

torspo sanoi:
Missäs noin? Ite olin Säkylässä ja siellä ei kyl tarvinnut AUK:uun mennä, jos tosiaan teki alusta asti selväks, ettei halua. Tokihan joku on saattanut vastoin tahtoaan joutua, jos on alussa sanonu haluavansa ja sit morttikauden lopulla mieli muuttunut.. Ja voihan noissa komppaniakohtasiakin eroja olla, tulee vaan naapurikomppanian natsikapu mieleen. Säkylässä olevat varmaan tietää kyseisen speden..

Itsekin olin taistelututkinnossa parhaan 5% joukossa, enkä joutunu AUK:uun. Täytyy kyllä myöntää, että perseilin sitten senkin edestä, ettei pääse mitään ikävää vahinkoa tapahtumaan. :D
Ilmavoimien teknillisessä koulussa. Tosiaan virallisia puolen vuoden paikkoja taisi olla 4, eli spadet. Sitten joku b-mies laitettiin kirjuriksi. Näin meidän komppaniassa. Sitten oli toki muutama rikosrekisterin omaava tyyppi (jotain väkivaltarikoksia tai rattijuoppoja), niin ne piti laittaa johonkin puolen vuoden joojoo-hommiin, koska luonnollisestikaan ei voitu kouluttaa esim. spolleiks tai
kuljettajiksi.

Tuolla saapumiserän taistelututkinnon paras sai valita koulutuksensa. I/05 paras valitsi spadehomman. :lol2: Itse katselin molemmat saapumiset - II/04 & I/05 - ihan vapaaehtoisesti vielä.

torspo sanoi:
No eipä se ole A:n papereilla muusta ku omasta valinnasta kiinni oletko 180 päivää. Kunhan sanot joka kerta kun kysytään ettet halua AUK:uun. Jos asiaa spekuloidaan pidemmäle saatat jopa joutua oleen 270 noiden B:n paperien takia. Esim. Joudut B-luokan takia EHK:aan ja siellä sut määrätään lämäriksi, et hajooppa siihen. Toisaalta taas hyvällä tuurila saatat päästä oman yksikön kirjuriks, joka on sit löysintä hommaa ikinä..

No joo, periaatteessa lämäriksi ei b-miehiä oteta. Yksi mies lähti ainakin lääkintämieskurssilta pois, koska oli b-paperit ja nkv x tj. Eri asia jos paikat menee vituiksi, kun on jo lämäri. Kirjuri on löysää hommaa, täytyy lähinnä hyökätä sodeen säännöllisin väliajoin...

Kyllä meillä Sodankylässä komppanian päällikkö sano, että jos tarpeeksi vapaaehtoisia ei löydy, niin loput pakotetaan AUK:uun.

Itse pelasin varman päälle ja hommasin itseni Spadeksi. Oli ihan mukava homma :)

Integrandi sanoi:
Jos on vitun vässykkä ja haluaa välttämättä puolella vuodella pois niin onnistuuhan se aika helposti. Sen kuin laittaa maiharit naulaan ja kävelee kassulta kun 6 kk on täynnä. Siinä ei ole väliä onko aukissa sillä hetkellä. Rangaistusta ei tule, ainoastaan papereihin merkintä että intti keskeytetty.

Ja tämä "tieto" perustuu mihin? Jos "laittaa maiharit naulaan" ja lähtee kävelemään kesken palveluksen, niin se on luvaton poissaolo ja viiden päivän jälkeen karkaaminen --> haku päälle ja rosiksessa nähdään. Maksimi rangaistus on 2 v linnaa, yleensä sakot. Ja kyllähän se palvelus keskeytyy, mutta ei se sillä selvä ole. Jollakin tavalla se asevelvollisuus täytyy kuitenkin kuitata.

Jos sieltä intistä on pakko päästä pois, niin ei kannata hommata itselleen ongelmia esim. karkaamalla. Kyllä sieltä veke pääsee helpommillakin keinoilla.

Joo... Itse olen tässä toisilla lomilla Lapin Lennostosta. Ihan siedettävää on ollu ja ainakin itselläni on mennyt jopa kohtuu hyvinkin.

Tuossa ekassa postissahan sanoin jotain, että meinaan vuoden olla. Niin meinasinkin, mutta tällä hetkellä näyttää siltä että olen intissä 9 kk spol-miehenä. P2-kokeen tulos ei kuulemma riitä AUKkiin.

Eipä tuo minua haittaa. Pääseepähän tekemään paljon mielenkiintoisia ja mukaviakin hommia ja saa lähteä huhtikuussa reserviin. :)

Eipä siinä. Tsemppiä kanssataistelijoille!

Neljä viikkoa on nyt sitten inttiä takana. Viime viikko meni mosaleirillä hajoillessa. Tais olla yksi mun elämän vittumaisimmista viikoista. Onneksi mosaleiri on vaan kerran elämässä. Näyttää siltä, että 9kk tulee palveltua. Aukkiin ei itselläni ole hirveästi kiinnostusta. Tosin omalla kiinnostuksella ei taida olla mitään merkitystä, jos sinne määrätään. P-kausi loppuu jo viikon päästä. Toivottavasti sen jälkeen muuttuu koulutus hieman mielenkiintoisemmaksi. Niin ja ens viikonloppuna ei lomille ole asiaa. :(

Saapas sanoi:
Nuo santahaminan vastuulliset sankarit tuosta kuvahässäkästä, siis päivystäjä ja valvoja on / oli mun komppaniassa, toinen on upseerioppilaana jälkirukissa ja toinen oli kokelaana. Molemmat tais saada muutaman päiväsakon.

Jos puhut noista santahaminan kuvashässäköistä niin toinen lähti jälkirukkiin ja toinen, siis apuvalvoja oli kyllä alikersantti.

Eikä kyl selvinnyt ihan parilla päiväsakolla...

Olitko ite siis ko. Kasarmilla tuolloin?

Integrandi sanoi:

Havoc tossa asian jo korjaskin aika hyvin.
Toinen asia mitä monet luulee on se, et jos on palvellut sen "maagisen" 220 vrk niin voi keskeyttää palveluksen ilman et joutuis siviilipalvelukseen.

Huoh, taas takas. Kuukaus takana ja monta eessä. Tällä viikolla kuntotestit, taistelijantutkinto jne. ja ens viikolla toinen leiri. Sitten on onneksi alokaskausi ohi ja alkaa sotilaspoliisin peruskoulutuskausi. Pikkuhiljaa nää viikot rullaillee...

Manuel sanoi:
Huoh, taas takas. Kuukaus takana ja monta eessä. Tällä viikolla kuntotestit, taistelijantutkinto jne. ja ens viikolla toinen leiri. Sitten on onneksi alokaskausi ohi ja alkaa sotilaspoliisin peruskoulutuskausi. Pikkuhiljaa nää viikot rullaillee...
Oot sitten 9 kk spol-miehistöä. Pääsetkin sitten sopivasti pois pyöräkeleille. :kuola: :thumbs:

Havoc sanoi:
Ja tämä "tieto" perustuu mihin? Jos "laittaa maiharit naulaan" ja lähtee kävelemään kesken palveluksen, niin se on luvaton poissaolo ja viiden päivän jälkeen karkaaminen --> haku päälle ja rosiksessa nähdään. Maksimi rangaistus on 2 v linnaa, yleensä sakot. Ja kyllähän se palvelus keskeytyy, mutta ei se sillä selvä ole. Jollakin tavalla se asevelvollisuus täytyy kuitenkin kuitata.

Jos sieltä intistä on pakko päästä pois, niin ei kannata hommata itselleen ongelmia esim. karkaamalla. Kyllä sieltä veke pääsee helpommillakin keinoilla.

No en nyt kirjaimellisesti tarkoittanut, että maiharit naulaan ja menoksi. Mikäli intin haluaa keskeyttää ja siirtyä siviilipalvelukseen lasketaan jäljellä olevat päivät tietyn kaavan mukaan. Eli 1 päivä intissä ei tarkoita, että olisi 1 päivä vähemmän siviilipalvelusta suorittamatta. 1 inttipäivällä kuittaa enemmän kuin 1 päivän sivaria pois. Jos kuuden kuukauden intin jälkeen päättää vaihtaa sivariin niin noita päiviä ei ole enää yhtään jäljellä. Ja sivariinhan saa vaihtaa vaikka olisi intissä mikä tilanne tahansa.

Funky sanoi:
Havoc tossa asian jo korjaskin aika hyvin.
Toinen asia mitä monet luulee on se, et jos on palvellut sen "maagisen" 220 vrk niin voi keskeyttää palveluksen ilman et joutuis siviilipalvelukseen.

Joo niin näytti korjaavan :jahas:

Olet oikeassa tuon 220 päivän kanssa...oikea maaginen määrä on se 180 päivää.

Edit: näin oli kun itse intin kävin..en tiedä miten hommat nykyään.

F.F.O.S. sanoi:
Viime viikko meni mosaleirillä hajoillessa. Tais olla yksi mun elämän vittumaisimmista viikoista. Onneksi mosaleiri on vaan kerran elämässä.

Voi kuule, odotas kun tulee talvi! Sitten se vittumaisuus ja hajoilu alkaa. Ai että sitä kylmyyttä, lumen paljoutta ja vitutuksen määrää, varsinkin leireillä! Olenpa muuten onnellinen ettei tarvitse enää seuraavaa talvea viettää intissä.

Hajotkaa talveen ja aamuihin ja varsinkin talviaamuihin! :D

Integrandi sanoi:
Joo niin näytti korjaavan :jahas:

Olet oikeassa tuon 220 päivän kanssa...oikea maaginen määrä on se 180 päivää.

Edit: näin oli kun itse intin kävin..en tiedä miten hommat nykyään.

Itseasiassa ei ole...

Jos oikein oon ymmärtänyt, 220 aamua harmaissa viettänyt pääsee kyllä viettämään vielä muutaman kivan kuukauden siviilipalveluksessakin.

Lopputulos on kuitenkin jotakuinkin niin (ainakin näin mulle sano oma kouluttajani toiseksi viimeisellä viikolla, kun kaverin kaa vitsailtiin sivariin menosta), että 220 aamua palvellut kotiutuisi lopulta myähemmin, kuin jos olisi palvellut sen 362...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom