Intensiteetistä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jampe9
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Duodaduoda... mitähän te ymmärrätte tuolla sanalla intensiteetti?

Siitä paljon puhutaan ja suositellaan kovaa intensiteettiä, mutta meinaako se ensisijaisesti sitä että vedät vaikka vaan muutaman sarjan mutta ihan totaalisen loppuun asti, vaiko sitä että hinkkaat yhden illan aikana vaikka hauisliikkeitä ihan mälyttömästi (kestävyysurheilua?), vai meinaako se sitä että pidät sarjojen välillä mhd. pienet palautustauot?

Minulla olis vähän sellainen (luulo), että intensiteetti tarkottaa että ne sarjat jotka teet, vedät loppuun asti niinkun D.Yates joka reenas niin että sarjat päätty epäonnistuneeseen yritykseen... Olen yrittänyt reenailla tällä tavalla että en tee kauheasti liikkeitä/sarjoja mutta ne mitkä teen, teen sitten niin loppuun asti että rauta ei enää nouse 1-2 viimeisessä sarjassa ylös asti kun korkeintaan ihan mielettömällä puristuksella kun penkissäkin saa työntää sitä ylöspäin vaikka kuinka kauan eikä meinaa enää nousta. Tää onnistuukin meirän salilla hyvin kun on varmistusraudat penkissä, mutta muuten en uskaltaisi niin loppuun asti penkkiä tehä.

Kyykyssä varsinkin (ja myös muissaliikkeissä) olen pannut merkille että kun keskittyy TODELLA tekemään niin puhtaasti kun vain ikinä pystyy ja ei yritä ahmuta liikaa rautaa suoritustekniikan kust. ja tekee ihan totally loppuun asti niin lihakset tulee PALJON kipeemmäksi ja palautuminen kestää useamman päivän, verrattuna sellaseen että hinkkaa pirusti sarjoja ja liikkeitä ja ei oikeen mitään viimeiseen pisaraan asti!

6-8 sarjaa/lihasryhmä pystyy vielä keskittymään liikepuhtauteen suht. hyvin mutta ainakin meikällä sen jälkeen menee kestävyysurheiluksi...

Ja sitten sellanen juttu vielä että kyykky on tosi hauskaa tehdä kun ei ahmua liikaa painoa vaan keskittyy tosi puhtaaseen suoritukseen ja tekee niin loppuun asti :rock: Siitä saa jalat ihan mielettömän kipeiksi, usein alkaa jo seuraavana yönä meitsillä... Se on melkein kakista hauskin liike tehdä, tykkään siitä tosi kovaa :rock: Eikä asiaan vaikuta vähiten että juuri kyykky kehittyy mulla nopeimmin. Tosin vielä on treenipainot siinä mulla pienet kun 60 kg:lla sitä teen kybiä, mutta kyllä se siitä vähän väliä saa panna lisää hiluja tankoon. Kyykkääminen is best!

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
intesiteetti = voima

Eli kun nostat vaikkapa 90 - 100% kuormia maksimista on treenin intesiteetti suuri ja 50 - 70% max kuormilla vastaavasti intesiteetti on pieni.

Vastaavasti 90 - 100% kuormilla taasen volyymi on yleensä pieni ja 50 - 70% kuormilla suuri. (ellei innostu tekemään vaikkapa 90% kuormilla 12x3 sarjoja, jolloin volyymikin olisi suuri)

Elikkä näin:

intensiteetti=mieletön punnertaminen voimien äärirajalla

volyymi= mieletön sarjojen/liikkeiden määrä pienemmällä teholla

?

Jampe9 sanoi:
Elikkä näin:

intensiteetti=mieletön punnertaminen voimien äärirajalla

volyymi= mieletön sarjojen/liikkeiden määrä pienemmällä teholla

?
Ei aivan noin.
Esimerkiksi intensiteetti voi olla korkea vaikket tekisi sarjoja loppuunasti.
Voit treenata vaikkapa sellaisella painolla, jolla saisit tehtyä tiukan nelosen, mutta teetkin 3x3:set. Tällöin tuo viimeisenkin sarjan viimeinen nosto voi nousta vielä kohtuullisen helposti ilman hampaat irvessä vääntämistä.
(maksimivoimaa treenattaessa menetellään yleensä juuri näin)

Tuosta volyymi treenistäkin olisi parempi jättää sana mieletön :hyper: pois....antaa väärän kuvan treenaamisesta, jos tavoitteena on hyvä ja vuosikaudet etenevä nousujohteinen tulosten parantaminen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom