Insinööriopiskelijoiden ulosmarssi 13.4 klo 13:00

lej sanoi:
Eikö AMK:ssa ole juuri se ongelma, että koulu saa rahaa sen mukaan paljon on porukkaa sisällä eikä sen, että paljonko valmistuu. Siksi on hirveät sisäänottomäärät.

Yliopistoissa fyrkkaa tulee suoritettujen tutkintojen mukaan.

tbm sanoi:
Työharjoittelu- ja kesätyöpaikkaakin on kiva hakea Rovaniemen alueelta, kun niitä samoja paikkoja hakee melkein tuhat inssiopiskelijaa plus muut kesätyön hakijat. Kaiken lisäksi oma-aloitteisuuskaan ei välttämättä auta kun kaikki kesätyöpaikkamahdollisuudet laitetaan koulun postituslistalle harjoittelusihteerin toimesta, jolloin työpaikat saa kauhean läjän niitä hakemuksia. Erotu siinä sitten joukosta jotenkin.

Joo, monille karu totuus paljastuu vasta siinä vaiheessa kun 4/5 opinnoista on suoritettu ja opintolainaa tuollaiset 5000-10.000 euroa. Siitä vaan sitten lainoja makselemaan ja hukkaan mennyttä nuoruutta haikailemaan. Parempi vaan kylmän viileästi keskeyttää opiskelu ajoissa jos koulutuslinja on perseestä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tbm sanoi:
Meidän koulussa taitaa koulutuskuntayhtymä saada n.6700e/vuosi per opiskelija. Itse aloitin koulun viime syksynä. Meitä aloitti ohjelmistotekniikassa 35, ja nyt on jäljellä about 20 tyyppiä. Pari lähtee varmasti vielä, jos saavat uuden opiskelupaikan nyt kevään haussa. Tietotekniikan ohjelmassa aloitti 55(!) henkilöä, ja puolet on niistäkin jäänyt välille. Joten eihän siinä ole järkeä, että noin paljon otetaan sisälle porukkaa.

Opetuksen taso pomppii täysin surkeasta erittäin hyvään, nyt näissä viimeisissä jaksoissa ennen työharjoittelua meillä on ollut keskimäärin 10-15 tuntia lähiopetusta viikossa. Työharjoittelu- ja kesätyöpaikkaakin on kiva hakea Rovaniemen alueelta, kun niitä samoja paikkoja hakee melkein tuhat inssiopiskelijaa plus muut kesätyön hakijat. Kaiken lisäksi oma-aloitteisuuskaan ei välttämättä auta kun kaikki kesätyöpaikkamahdollisuudet laitetaan koulun postituslistalle harjoittelusihteerin toimesta, jolloin työpaikat saa kauhean läjän niitä hakemuksia. Erotu siinä sitten joukosta jotenkin. Että näin RAMKissa.

Mulle kerrottiin että RAMKissa saa koulu jokaisesta oppilaasta markoissa noin satatuhatta. Aika hyvä työllisyystilanne mun mielestä ainaki rakennusalalla on ku itelläki oli työpaikka heti vuoden alusta tiedossa ja meän luokalla varmaan kaikilla on jo työharjottelupaikka tiedossa. Tietokonepuolella yli 30 hengen ryhmästä oli yhellä (!) alaan liittyvä työharjottelupaikka tiedossa. Että näin

hafanafa sanoi:
Mulle kerrottiin että RAMKissa saa koulu jokaisesta oppilaasta markoissa noin satatuhatta. Aika hyvä työllisyystilanne mun mielestä ainaki rakennusalalla on ku itelläki oli työpaikka heti vuoden alusta tiedossa ja meän luokalla varmaan kaikilla on jo työharjottelupaikka tiedossa. Tietokonepuolella yli 30 hengen ryhmästä oli yhellä (!) alaan liittyvä työharjottelupaikka tiedossa. Että näin

Monennellako luokalla olet? Ei se työllisyystilanne välttämättä ole hyvä vaikka löytyykin niitä harjoittelupaikkoja, vaan niissä merkkaa se että mitä työtä saa tehdä. Kyllähän raksalle töihin pääsee, mutta on eri asia mitä siellä pääsee tekemään. Kunnon alan hommiin on vaikea päästä ainakin yleensä tietoteknisellä alalla, koska ei sinne firmaan vaikuta ketään tyhjän pantiksi ottaa tekemään jotain paskahommia. Tuon summan saatoin kuulla väärin, Rovion pj näin sanoi siinä pihalla kun lähti se lössi siitä liikkeelle, muistaakseni. Ja tuo summa oli per vuosi. Ja enpä minäkään mihinkään suoraan koulutustani tukevaan työhön vielä pääse, kun ei ole tuota osaamista tarpeeksi koodaamisessa. Ja puhun nyt siis palkallisesta harjoittelusta, en ilmaistöistä, joita ei enää mielestäni pitäisi teettää korkeakouluopiskelijoilla.

Kyllä ne sisäänottomäärät ovat olleet jo pitkään liian korkeat, ei pelkästään AMK-linjoilla vaan myös teknillisissä yliopistoissa ja korkeakoulussa. Näkyy mm. juuri siinä, että harjoittelupaikkoja tai opintoihin etäisestikään liittyvää työtä on todella hankala saada.

Itselläni on kesään mennessä kasassa 90 ov opintoja tuotantotalouden osastolla TKK:lla, ja yli 20 firmaan/organisaatioon kohdistuneesta työnhakuprosessista huolimatta teen kolmatta kesää putkeen respahommia. Sama juttu muillakin vuosikurssilaisillani; en tiedä kuin muutaman tyypin, joka olisi saanut opintoihin liittyvää työtä. Esimerkiksi yksi vuosikurssilaiseni ja vanha inttikaverini on nyt HKL:n koulutuksessa, mies kun ajaa kesäduunikseen sporaa.

Hulkki sanoi:
Kyllä ne sisäänottomäärät ovat olleet jo pitkään liian korkeat, ei pelkästään AMK-linjoilla vaan myös teknillisissä yliopistoissa ja korkeakoulussa. Näkyy mm. juuri siinä, että harjoittelupaikkoja tai opintoihin etäisestikään liittyvää työtä on todella hankala saada.

Jep. Oli tarkoituksena suorittaa työharjoittelu tänä kesänä ja tukikuukausikin herui opintoviikkojen perusteella mutta minkäs teet kun ketään ei tunnu kiinnostavan ottaa harjoitteluun. Hymyillään vaan maireasti ja todetaan simaäänellä: "Tuut sitten kirjoittaa meille gradua tai väikkäriä...", joo varmasti, kun olette noin auliisti ottaneet harjoitteluunkin.

No on meillä sentään koulussa työkursseja sen verran, että pääsee jotain tekemäänkin ja kesätyötä sain sitten muulta alalta.

Tbm sanoi:
Monennellako luokalla olet? Ei se työllisyystilanne välttämättä ole hyvä vaikka löytyykin niitä harjoittelupaikkoja, vaan niissä merkkaa se että mitä työtä saa tehdä. Kyllähän raksalle töihin pääsee, mutta on eri asia mitä siellä pääsee tekemään. Kunnon alan hommiin on vaikea päästä ainakin yleensä tietoteknisellä alalla, koska ei sinne firmaan vaikuta ketään tyhjän pantiksi ottaa tekemään jotain paskahommia. Tuon summan saatoin kuulla väärin, Rovion pj näin sanoi siinä pihalla kun lähti se lössi siitä liikkeelle, muistaakseni. Ja tuo summa oli per vuosi. Ja enpä minäkään mihinkään suoraan koulutustani tukevaan työhön vielä pääse, kun ei ole tuota osaamista tarpeeksi koodaamisessa. Ja puhun nyt siis palkallisesta harjoittelusta, en ilmaistöistä, joita ei enää mielestäni pitäisi teettää korkeakouluopiskelijoilla.

Saattaa olla että muistan ite summan väärin. Ykkösluokalla olen ja sain ihan palkallista hommaa kirvesmiehenä, ja siinäpä ne hommat varmaan onki, mitä tuun tekeen. Yritän kyllä kattoo hommat nii että ois vakipaikka johonki heti ku valmistun.

hafanafa sanoi:
Saattaa olla että muistan ite summan väärin. Ykkösluokalla olen ja sain ihan palkallista hommaa kirvesmiehenä, ja siinäpä ne hommat varmaan onki, mitä tuun tekeen. Yritän kyllä kattoo hommat nii että ois vakipaikka johonki heti ku valmistun.

Siinäpä se. Raksallahan on aina jotakin hommia, ja kirvesmiehen hommat on ihan hyväksi raksapuolen inssiopiskelijalle. Oppii suoraan kaikenlaista käytännön hommaa, eikä varmasti ole haitaksi osata niitä. Mutta ei siinä, hyvä että joillekin on edes töitä. Itse vielä odottelen vastauksia.

Hulkki

Itselläni on kesään mennessä kasassa 90 ov opintoja tuotantotalouden osastolla TKK:lla, ja yli 20 firmaan/organisaatioon kohdistuneesta työnhakuprosessista huolimatta teen kolmatta kesää putkeen respahommia. Sama juttu muillakin vuosikurssilaisillani; en tiedä kuin muutaman tyypin, joka olisi saanut opintoihin liittyvää työtä. Esimerkiksi yksi vuosikurssilaiseni ja vanha inttikaverini on nyt HKL:n koulutuksessa, mies kun ajaa kesäduunikseen sporaa.

Mistä olet Hulkki hakenut hommia?
Mikä on sun pääaine?
Oletko jo valinnut sivuaineen?

Itse olen tuta-inssi EVTEK:stä ja olen työllistynyt IT-alalle ERP-konsultin hommiin.
Pääaineena tietotekninen logistiikka ja ammattimoduli(sivuaine) on tuotannonohjausjärjestelmät.
Ovareita on kesään mennessä n. 120

Tsemppiä kaikille työnhakuun!

Ihan hyvä tuo ulosmarssi, toivon mukaan sillä jotain vaikutusta ees olis.
Eipä oo täälläkään kuulunu mitään kesätöistä, ei oman alan (opiskelen ekaa vuotta tietotekniikkaa amk:ssa) eikä myöskään muidenkaan alojen puolelta vaikka niitä hakemuksia on laitettu paljon ja firmoihin soiteltu.

Levetsu sanoi:
Mistä olet Hulkki hakenut hommia?
Mikä on sun pääaine?
Oletko jo valinnut sivuaineen?
Hain hommia pankeista ja vakuutusyhtiöistä (lähinnä koska olen lukenut nyt aika paljon sellaisia sovelletun matematiikan kursseja, joita kyseisillä aloilla käytetään), sekä isommilta IT-alan firmoilta.

Pääaine yritysstrategian ja kansainvälisen liiketoiminnan lafkalta, sivuaineen otan systeemianalyysin labralta (sovellettua matikkaa). Tällä pää/sivuainekombinaatiolla porukat ajautuvat useimmiten konsulttifirmoihin, itse en tosin aio konsultointialalle hakea missään vaiheessa koska alle 4.5/5.0 keskiarvolla on käytännössä turha haaveillakaan konsultin urasta. :D

eikös Haatainen syyttänyt nyt kuntia siitä, että AMK:t käyttävät sitä rahoitussysteemiä, että rahaa tulee pääluvun mukaan. Voisi hommaan tulla vähän järkeä, jos ne valtiollistettaisiin kuten yliopistot, niin kuntien ei tarvitsisi kassavajettaan niillä kouluilla paikata.

Varmaan olen sanonutkin, niin ei se konsultin ura muutenkaan täysjärkiselle ihmiselle sovi, joka haluaa tehdä jotain muutkin kuin töitä. Jos siis haluaa menestyä paremmin. Kilpailu aloittelevilla konsulteilla on aika järkkyä ainakin niiden konsultointi kurssien mukaan mitä olen käynyt meidän koulussa.

Ja olisit mennyt kauppakorkeaan niin ketään ei olisi sun keskiarvot kiinnostaneet. :D

Eipä niitä kesätöitä löydy kauppatieteenkän opiskelijoille vaikka pääaineena olisi johtaminen ja organisointi keskittyen strategiseen johtamiseen ja sivuaineena tietojärjestelmätiede ja kansanvälinen liiketoiminta.

Liukuhihnahommiin niilläkin pääsee, ja melkein vielä helpommin, kun tuolta alata ei kesätöitä ymmärrettävistä syistä löydy. Näissä, jos missä kokemus merkkaa. Hyvä valinta aikoinaan. Laskentatoimen opiskelijoita, kun on helpompi laittaa jotain laskuja ja palkkakuitteja setvimään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom