Influenssarokotus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sepi80
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
44
Tehdääs nyt ihan uusi ketju asiasta kun ei oikein löytynyt tuoretta keskustelua asiasta.
Eli kokemuksia influenssarokotuksesta, onko kukaan sen otettuaan silti sairastunut influenssaan, vaikka vain lievemmin?
Itse otin syksyllä rokotuksen ja nyt on töissä ympärillä pyörinyt A-viruksesta toipuvia ihmisiä. Toissapäivänä iski sitten itselle oudon olotilan, väsytti ja vilutti aika reilustikin mutta ei nostanut kuumetta eikä juuri mitään muitakaan flunssan oireita. Äsken mittasin kuumeen ja oli näköjään pientä lämpöä, 37,3 ja edelleen hiukan viluinen ja outo olotila sekä jalkoja hiukan särkee.
Voisikohan tämä nyt sitten olla joku rokotetun ihmisen lievempi versio influenssasta? Täytynee ainakin jättää rehkimiset vähemmälle, tiedä sitten miten tuo rokotetulla oikein vaikuttaa. :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hiphei, nostetaanpas tätä threadia!
Koska jatkuva sairastelu alkoi vituttaa niin ajattelin käydä ottamassa influenssarokotteen. Millaisia kokemuksia jengillä on tuosta? Onko oikeasti auttanut pysymään terveenä vai onko pelkkää placeboa? Ongelmanahan on, että virus muuttaa jatkuvasti muotoaan, joten ei täyttä suojaa voi taata.

Viime vuonna otin ja se oli ensimäinen vuosi kun en ollut töistä pois kertaakaan koko vuoden aikana sairauden takia. Saattoi tietenkin johtua muustakin, mutta tämä kannusti ottamaan piikin tänäkin vuonna.

Mulla oli viime vuonna ja en influenssaan sairastunut, vaikka mies oli viikon kuumehoureissaan kotonamme. Tänäkin vuonna sitten otin ja toivon että säästyn pahimmalta. Flunssia nyt tulee siitä huolimatta.

Itse laitan myös testaukseen tänä vuonna. On niin perkeleestä tuo tauti, että jos edes vähän riski pienentyisi niin on sen parin kybän väärti, jonka kustantaa.

Ekaa kertaa on kunnolla tukkoinen olo vuosiin, vaikka otin rokotteen noin 1kk sitten... Tiedä sitten mikä on.

Maailmassa on noin n+1 erilaista flunssan aiheuttajaa (bakteerit ja virukset) tämä rokote suojaa vain teittyjä INFLUENSSA A+B:n lajeja vastaan (ja suoja on niihinkin vain jotain 60% luokkaa). Joten turha odottaa, että suojaisi kaikkia mahdollisia flunssia vastaan. Toki rokotus kannattaa ottaa, sillä se on halpa vakuutus siitä että riski pienenee saada influenssa tänä talvena. On nimittäin vittumainen "kaveri", kun se iskee. Silti se ei takaa, ettetkö sitä voisi saada.

Koska jatkuva sairastelu alkoi vituttaa niin ajattelin käydä ottamassa influenssarokotteen. Millaisia kokemuksia jengillä on tuosta? Onko oikeasti auttanut pysymään terveenä vai onko pelkkää placeboa? Ongelmanahan on, että virus muuttaa jatkuvasti muotoaan, joten ei täyttä suojaa voi taata.

Ainakin sinä vuonna kun mä sen otin niin olin sairaampi kuin koskaan.Tosin olin kyllä ajanut itteni aivan järjettömään ylikuntoon.

Itse en ota. Olen kai jotenkin vanhanaikainen ja luulen, että on jotenkin huonoksi omalle vastustuskyvylle pitkällä tähtäimellä, jos alkaa tuolla lailla sitä manipuloimaan kun ei kerran vuodessa yhtä flunssaa edes viitsi sairastaa.

Tälle ei tietystikään ole mitään tieteellistä selitystä, mutta leikinpä mutukotitohtoria.

ps. jo kolmatta päivää hirveän flunssan kourissa. Nahka kuoriutuu nenästä, kun joutunut niistämään niin monta kertaa. Samoin jos niistää oikein paineella, on limakalvot niin hapoilla, että alkaa veri valua klyyvarista solkenaan. Ihanata.

Ilmeisesti nyt on liikkeellä vielä perusflunssaa, ja influenssa-aallon ennustetaan tulevan vuoden vaihteessa. En aio ottaa rokotetta, vaan luotan hyvään käsihygieniaan ja oikeanlaiseen pukeutumiseen. Lisäksi käytössä on luonnon omat rohdot, jos niistä olis ees jotain apuja. Varmaankin perusflunssa torjutaan näillä, mutta influenssa pistää jännittämään. Ei oo herkkua.

Viime vuonna tuli vedettyä vatsaflunssa marraskuussa, ja sitä en unohda koskaan. Kroppa tuli tyhjennettyä totaalisesti, ja vessaan meneminenkin tuntui maratoonilta:( Painoa lähti aivan saatanasti.

Kuten tuossa joku jo sanoikin.. Tämä rokote suojaa VAIN influenssalta ja siltäkin vain jos arvaus tulevasta virustyypistä on sattunut kohdilleen. Normi flunssia saa sairastella ihan yhtälailla, siihen tällä piikillä ei ole mitään vaikutusta.

Itse henk koht olen influenssan sairastanut sen verran harvoin (normi flunssa pari kertaa vuodessa, influenssa ehkä kerran 5 vuodessa), että en koe tuota rokotetta tarpeelliseksi. Vaikka kohtuullisen paska tauti onkin.

Meillä saa tuon ilmaiseksi työpaikan terveysasemalta niin tulee se joka vuosi otettua. Ei ole kyllä influenssa iskenyt, mutta tosiaan, normiflunssiin tuolla ei mitään vaikutusta ole.

Meiiläkin saisi duunista ilmaseksi tuon rokotteen mutta en ole katsonut tarpeelliseksi ottaa kanssa kun yleensä ite sairastaa vaan sen perusflunssan. Ei ole tuota influenssaa montaa kertaa ollut olisko pari kertaa ollut korkea kuume flunssassa. Iski muuten viikonloppuna tuo normiflunssa ja ei taaskaan yhtään kuumetta.

Kävin ottamassa kun saan sen for nothing. En tiedä oliko tuolla rokotuksen ottamisella vaikutusta mutta sen kun otin niin iski tämä liikkeellä oleva normiflunssa. Todennäköisesti alensi vastustuskykyä sen verran, että pääsi purasemaan. Noh, nää virukset lähtee sairastamalla.

Miksi ei ottaisi, jos saa vieläpä ilmaiseksi?! Mikä on analogia siinä että ei koe tarvitsevansa influenssarokotetta? Pelkää jotain epämääräisiä sivuvaikutuksia vai uskoo, että mahdollisuus on niin vähäinen saada influenssa, että ei sen takia jaksa kävellä työterveysasemalle sitä ottamaan.

Miksi ei ottaisi, jos saa vieläpä ilmaiseksi?! Mikä on analogia siinä että ei koe tarvitsevansa influenssarokotetta? Pelkää jotain epämääräisiä sivuvaikutuksia vai uskoo, että mahdollisuus on niin vähäinen saada influenssa, että ei sen takia jaksa kävellä työterveysasemalle sitä ottamaan.

Itsellä oli kans mahdollisuus ilmaiseen piikkiin. Ajattelin, että voisin ottaa jos kohdalle sattuu piikityspaikka, mutta ei sattunut. En jaksanut selvittää missä TTH sijaitsee piikin takia, sen verran pienenä ongelmana loppujen lopuksi influenssaa pidän.

Kerran tuon ennen armeijaa otin, ja vietin seuraavat 4kk räkätaudissa. Johtui tod näk intin pölyisistä oloista... Mutta toisaalta viimeiset 5kk meni terveenä.. Jonkin verran olen sitten kuullut sitkeistä räkätaudeista piikin saaneilta potilailta, että jälkikäteen oon alkanu miettimään, että olisiko sittenkin jotain vaikutusta piikillä? En tiedä.

Kerran otin tosiaan minäkin ja oli sitten oudon paljon niitä flunssia sinä talvena. Voi tietysti olla sattumaakin mutta tosiaan niin harvoin osunut kohdalle tuo influessa etten halua enää sitä rokotetta kokeilla. Oma influenssa todennäkösyys on luokkaa kerta per yli 10v.

Mulle esim iskee aika huonosti mikään influenssa, tai ylipäätään muukaan, niin ainakin itse koin tarpeettomaksi ottaa, vaikka vieläpä ilmaisiksi töistä olisi saanut.. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom