Inception (2010) - Analysoi ja arvostele

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Omasta mielestäni oikein hyvä leffa, mutta jotenki koko leffan oli jo unohtanu ku pääsi teatterista ulos, vähä olis saanu olla mieleen painuvampi. Vinkit eri mahdollisuuksista vai miksi niitä nyt kutsuisi oli jotenki huonosti toteutettuja ja jokainen tuntui näyttävän eri suuntaan eikä tukenu toisiansa. Leffassa taisi olla 3 kohtausta jossa koko teatteri repesi nauramaan, mut neki jäi jotenki ontoiksi.
Pahin puute oli se ettei henkilöihin päässy tutustumaan tarpeeksi, yks kaks henkilöä vähemmän ja olis sitte esitelty muut henkilöt paremmin niin olis ollu paremmin aikaa miettiä sitä itse juontaki, mutta kun aikaa käytti siihen että yritti muistaa kuka on kukaki niin lopputuloksena ei pystyny keskittymään kaikkeen kerralla ja mihinkään kunnolla. Vaatisi omalla kohdalla ehdottomasti uuden katselukerran. Hyvä se oli silti vaikka kaiken olisi voinut tehdä paremmin.

Yo dawg! I heard you like dreaming, so we put a dream in your dream. Now, you can dream while you dream!

Mahtava leffa. Hiemaan hukkaan meni, sillä uskon että kokemus olisi ollut huikaisevampi jos olisi edellisenä iltana vetäny kunnon rutut ja ennen liskojen yötä katsonut tämän leffan. :D

Ihan viihdyttävä leffa, joskin nuo alitajuntojen "tasot" ja "heijastukset" kävivät hieman häiritsemään. Mitään yhteyttä ihmisaivojen (tai mielen) todelliseen toimintaanhan noilla ei ole, ellei sitten palata johonkin vuosisadan takaiseen Freudilaiseen ajatteluun. Siksi tasojen välillä pomppiminen ja "syvemmälle" meneminen siihen liittyvine vaikutuksineen tuntuivat hieman ad-hoc ratkaisulta jolla saadaan lisää monimutkaisuutta juoneen.

Kelailin ennen leffaa että olis tiedossa jotain Mementon tapaista, jossa oikeasti kelailee miten asiat sujuu. Tää oli liian yksinkertainen ja jossain määrin jopa ennalta arvattava. Varmasti uppoo massaan paremmin, mut itse petyin. Action leffa loppupeleissä.:zzzz:

Hyvä leffa. Hieman olisi tosin voinut tarjota älyllistä haastetta, kuten esim. Transformers 1&2.

:4:

Ihan viihdyttävä leffa, joskin nuo alitajuntojen "tasot" ja "heijastukset" kävivät hieman häiritsemään. Mitään yhteyttä ihmisaivojen (tai mielen) todelliseen toimintaanhan noilla ei ole, ellei sitten palata johonkin vuosisadan takaiseen Freudilaiseen ajatteluun. Siksi tasojen välillä pomppiminen ja "syvemmälle" meneminen siihen liittyvine vaikutuksineen tuntuivat hieman ad-hoc ratkaisulta jolla saadaan lisää monimutkaisuutta juoneen.

Ymmärtääkseni nuo ovat suoraan tosielämästä, esim. muistan itsekin hämärästi erään uneni jossa oli kaksi "tasoa", eli yritin saada itseäni hereille toisessa unessani, ja "heräsin uneen".

Tuolla heijastuksella taas tarkoitettiin ymmärtääkseni sitä, että ne eivät olleet uneen osallistuvia ihmisiä, vaan alitajunnan muistikuvista luomia unen osia. Kun näet unta jostain henkilöstä, et voi todella sanoa tavanneesi sitä ihmistä unessasi, vaan juurikin heijastus on minusta aika kuvaava sana. Tällä luultavasti yritettiin selkeyttää eroa uneen osallistujien ja unimaailman täytteen välillä.

Elokuvaa katsoessa mulle tuli mieleen, että epäilemättä tässä oli ajatuksena saada katsoja ajattelemaan, että kaikki olikin vain unta. Mutta mä en itse pitänyt kamalan kyseenalaisena sitä, että lopussa Cobb oli todella hereillä. Musta olisi ollut jotenkin niin kliseistä, että kaikki olikin unta, että en senkään vuoksi jaksanut uskoa siihen. Itseäni jäi pohdituttamaan muut asiat ennemminkin. Ei oikeastaan unitasoihin ja unen/todellisuuden tajaan liittyvät, vaan enemmänkin irrationaalisuudet elokuvan logiikan sisällä ja muut asiat, joissa tipun kärryiltä nopean temmon vuoksi, tyyliin milloin oltiin kenenkin unessa ja miten päin motiivit menevät sen perijän päässä jne.

Oli liikaa äksöniä omaan makuun, meni hyvä idea pilalle. Lisäksi elokuva olisi saanut olla hitusen lyhyempi (olisi varmaan toteutunut äksönistä karsimalla).
Erityisesti pätkä, jossa lasketeltiin ja ammuskeltiin rynnäkkökivääreillä samalla ärsytti. Tuli mieleen se James Bond, missä lasketeltiin ja ammuskeltiin samalla.

Todella hyvä leffa. Loppuräiskiminen vaan alkoi ärsyttämään. Tässähän ei ihan perusunessa oltukaan vaan paljon syvemmässä, jonka takia unet olivat "vähän" erilaisia kun oikeat unet. Ite en ainakaan pysty ajattelemaan noin selkeästi omissa unissa.
Viisi tähteä, Oscareita sataa aivan varmasti. No jotka ei tästä tykänneet, niillä on oikeus mielipiteeseensä. Ei vaan tajua miten kenenkään mielestä voi olla huono. Toi leffa on pakko nähdä uudelleen jotta pääsee kärryille kunnolla. Leffassa pikkuasiat meni ohi, sitähän tossa myös varmasti haettiin, nerokasta:)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Loistava leffa! Raikas tuulahdus kaavamaisten hollywoodräiskintöjen seassa.

:5:

Oon kyllä samaa mieltä, että hyvä pätkä oli ja kaverit joiden kanssa olin katsomassa, olivat kyllä kanssa samaa mieltä. Annan ite neljä starbaa :4:

Itelle tuli tästä uni/todellisuus-juonikaaviosta mieleen Total Recall, jossa oli idealtaan identtinen loppu: katsoja ei saanut tietää, oliko Quaid/Hauser todella ilmakehän saaneessa Marsissa vai oliko tämä kaikki vaan osa sitä uniseikkailua, joka alkoi sieltä Total Recall -mestasta, jossa mm. mainittiin ennen unen aloittamista jotain tyyliin "Blue sky on Mars - that's a new one." Inception jätti kysymyksen siitä oliko Cobb unessa vai hereillä tavallaan samalla tapaa auki.

Tietty tästä leffasta tulee väistämättä mieleen myös Matrix: virtuaalinen todellisuus vs todellisuus ja Inceptionin unet vs todellisuus. Omasta mielestä varsinkin ensimmäinen Matrix kyllä pieksee tämän leffan. Ei nyt isolla marginaalilla, mutta kuitenkin.

Joku mainitsi, että ne laskettelut ja ampumiset muistuttivat Bondista - sama juttu itsellä.

Oletin myös, että leffa olisi ollut jollain tavalla enemmän "psykedeelinen" - eli leffassa olisi tapahtunut omituisia siirtymiä yhdestä uniympäristöstä toiseen, jossa osa henkilöistä pysyy samana ja osa muuttuu jne. Ainakin itelläni on tällaisia unia paljon, eikä tällaisia rationaalis-strukturaalisia (keksin sanan just ite). Esimerkiksi inttiaikana tuli nähtyä paljon unia, joissa ase ei yhtäkkiä toiminutkaan: kuului vaan *plop* ja luoti lensi parin metrin päähän piipusta ulos ja hirveä määrä piippalakkimiehiä punanen tähti otsassa tulossa natolankojen yli. :D Tässä leffassa taas kaikki toimi unessa liian paljon samalla tavoin kuin todellisuudessa. Joo-joo, olihan siellä fysiikan lakien vastaisia hyppimisiä ynnä muuta, mutta enemmän kaikkea häröä olisi pitänyt olla. Nyt ne unet oli liian todellisuudenkaltaisia. Olihan siellä jotain "glitchejä", kuten sen Cobbin muksut ja se Mel, mutta...

Tuohon kriitiikkiin varmaan vastattaisiin, että kyseessä eivät olleetkaan todelliset unet, vaan niillä ihme unigeneraattorivimpaimilla luodut unet, joissa se "arkkitehti" suunnitteli tapahtumapaikan yms. Fuck that, pysyn kritiikissäni. :)

Kaiken kaikkiaan leffa oli omasta mielestä pirun hyvä, mutta ikään kuin jotain jäi puuttumaan. En osaa oikein sanoa mitä. Ehkä se oli lopulta se, että leffassa ei ollut niin paljon sellaista yllätyksellisyyttä mitä odotin, että se sisältäisi. Haastoiko ajattelemaan? No joo, verrattuna nykyiseen standardiin mikä on varmaan jotain tosi-tv:n luokkaa, niin haastoihan se vähän. Omasta mielestä Inceptionin pitäisi olla laadun (esimerkiksi käsikirjoituksen) osalta standardi, jota huonompia leffoja ei saisi edes tehdä.

Kylläpä oli paska leffa.

Leffa onnistui yhtä aikaa olemaan itsetarkoituksellisen kikkaileva, tylsä ja kliseinen. Tää metakässäri on on tehty leffaksi ainakin leffassa "Abre los Ojos" vuodelta 1997, josta sittemmin myös Cruisen tähdittämä uudelleenfilmatisointi.

Kirjoittamalla kässäriin unen eri tasoja ja joku viiden pennin koukku "ehkä kaikki olikin unta", ei muuta seuraavaa:

- Huonosti ohjattu
- Huonosti kirjoitettu
- Valtaosin huonosti näytelty (vaimo oli vakuuttava)

Se lopun "James Bond 1978" kohtaus laskettelijoineen oli pöyristyttävän paska. Ja viimeisen loppukohtauksen naivi sentimentaalisuus yhdistettynä Blade Runnerista ripattuun origami = hyrrä "vihjeeseen" oli nolo.

Muistettakoon, että ohjaajan erittäin pienellä budjetilla tekemä Memento, on todella hyvä leffa.

Joo TOTAL RECALL:sa on tosiaa 90% sama metaidea ja 100% sama loppukoukku. Arnold kysyy muistaakseni lopussa jotain tyyliin "Tell me am I dreaming" ja katsoja saa itse päättää onko arska edelleen agenttiunessa vai tapahtuiko kaikki oikeasti. Eli Paul Verhoeveniahan vuodelta 1990 tässä leffassa röyhkeästi lainattiin :) Hyihyi Nolan!

Kyllähän tuo ihan helvetin hyvä leffa oli. Ei mikään tajunnanräjäyttäjä mutta helvetin hyvä.

Olen aika pitkälle samoilla linjoilla monien tässäkin ketjussa esiintyneiden pointtien kanssa. "Unta vai totta"-idea on väsynyt, James Bond-lumitappelut hiukka tyhmiä jne. Silti leffaa oli mukava seurata ja huolimatta useiden unikerrosten päällekkäisyydestä, kerronta oli sujuvaa. Tuosta unimaailmasta olisi voinut tosiaan ottaa vielä vähän enemmän irti ja muutenkin koko leffan yleisilmeeksi olisi sopinut paremmin sellainen huomattavasti synkempi meininki.

Jännintä kuitenkin oli se, miten mulle tuli leffan lopussa automaattisesti mieleen, että koko elokuva oli kuin ne Penrosen portaat:
stairs.jpg

Siinä tavallaan liikuttiin myös useilla eri "askelmilla" ja alku ja loppu ovat näennäisesti samalla tasolla. Kuitenkin kun tarkemmin katsoo, huomaa etteivät ne ole lähelläkään toisiaan. Tämän pikku twistin hoksaaminen lopputekstien alkaessa aiheutti pienen positiivisen hymähdyksen, joka jätti paremman maun suuhun kuin mitä muuten ehkä olisi tullut.

Olenko ainoa (ja kenties ääliö), jolla tuo tuli mieleen? :)

"Bond-lumitappelusta":

The mysterious "Inception" promises to be a film full of twists and turns - and director Christopher Nolan says the movie was inspired by the "James Bond" series.

"The Bond influence on the film was very intentional because, for me, growing up with the Bond films - they've always stood for grand-scale action," he told BBC News.

(Sekundaari-)lähde

Hmmm.. Olen silti armoton, enkä anna anteeksi. Näytti mun mielestä leffassa vähän hölmöltä vaikka olikin tietoista hölmöyttä.

Komppaan. En tavoita logiikkaa lauseessa "halusin vuonna 2010 tehdä elokuvan jossa on uberpitkä kohtaus joka näyttää vuoden 1981 James Bondilta koska silloin kun olin pieni minusta James Bondit oli hirveen jänniä ja hyviä elokuvia".

Kun minä olin pieni diggasin vanhoista mustavalkosista Johnny Weissmullerin (kirjotetaanko se noin?) Tarzaneista, joita ainakin eräs kortteliteatteri täälläpäin esitti päivänäytöksinä heti pätkisten (eli nonstop-piirrettyjen) jälkeen. Eli voinko mä tehdä leffan jossa on huonosti näytelty ja kökkölavastettu mustavalkoinen toooosi pitkä kohtaus sen takia että noi mustavalkotartsanleffat oli musta kuusvuotiaana hianoja?

(Niin... ja siitä että Nolan on kakarana pitänyt James Bondeista ei imho voi johtaa sitä että James Bondit olisivat hyviä elokuvia....)

Linkitin viimeksi väärään lähteeseen (artikkelin kommentteihin), tässä alkuperäinen BBC-lähde. Minusta tuo on ihan hyvin perusteltu. En sano että pitäisin itse tuota valintaa optimaalisena, mutta tavallaan ymmärrän perustelut. Nolanilla lienee tuossa ollut aika selkeä visio siitä mitä tavoitellaan, ja jos ei pidä ajatuksesta niin ei pidä.

"Kun minä olin pieni diggasin vanhoista mustavalkosista Johnny Weissmullerin (kirjotetaanko se noin?) Tarzaneista, joita ainakin eräs kortteliteatteri täälläpäin esitti päivänäytöksinä heti pätkisten (eli nonstop-piirrettyjen) jälkeen. Eli voinko mä tehdä leffan jossa on huonosti näytelty ja kökkölavastettu mustavalkoinen toooosi pitkä kohtaus sen takia että noi mustavalkotartsanleffat oli musta kuusvuotiaana hianoja?"

On eri asia kopioida huono kohtaus huonosti, kuin tehdä mieleenpainuneesta kohtauksesta tribuutti yrittäen tehdä se kunnolla. Esimerkiksi iso osa Tarantinon tuotannosta on vain tribuuttia b-luokan kökkötuotannoille joista mies nuorena sai kipinöitä, erityisesti mainittakoon Kill Billit.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom