Inception (2010) - Analysoi ja arvostele

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaikille unimaailmasta ja kyseisestä leffasta kiinnostuneille/innostuneille suosittelen kokeilemaan selkounta:

http://personal.inet.fi/tiede/selkouni/selkounet.htm

Tuossa yksi nopeasti googlattu sivu missä selitetään mistä on kyse. Käytännössä tässä tilassa kaikki on mahdollista, ja uni saattaa tuntua enemmän todelta kuin todellisuus.
Mahdollisuudet rajoittuvat omaan mieleesi, eli käytännössä kaikki on mahdollista.

Itse olen selkouneen päästyäni mm. voittanut vapaaottelun mestaruusvyön ja lentänyt teräsmiehen lailla Himalayan yllä, muutamia mainitakseni.
Myös kaikki seksuaaliset fantasiat on mahdollista toteuttaa.

Voin antaa jotain vinkkejä sitten mitkä asiat toimivat omalla kohdallani selkouneen päästäksesi :)

Ja sori offtopic :)

Oli aika kovat ennakko-odotukset mutta hieman jäi torsoksi koko leffa. Annan :2: 1/2.

En sanonut juonen olleen liian monimutkainen, itseasiassa arvasin lopun heti ensimetreistä lähtien (kiero mieli minulla?).

Tarkoitatko sitä että kokoajan oltiin unessa? Eikö tästä voisi katsoja tehdä omat johtopäätökset koska se hyrrähän oli vähän hyytymässä ja kaatumassa (vai oliko :))

Kritisoin leffan jo tuolla elokuva-arvostelut ketjussa. Miksi ihmiset joiden mielestä tää oli loistava leffa provosoituvat siitä että on meitä joiden mielestä leffa oli keskinkertainen? Mä en tajua mikä siinä suututtaa niin kovasti että osa ei juuri lämmennyt. "Et pitänyt? Vittu että sä oot tyhmä" tyyppistä ajattelua täällä on näissä kahdessa inception ketjussa ollut jo aika monen ihmisen taholta. Sitten tänne linkitellään uuvuttavan pitkiä "todistuksia" elokuvan erinomaisuudesta. Leffan keskeinen idea
"ehkä koko leffa oli unta, ehkä ei"
on oikeasti nähty elokuvissa ennenkin, se ei musta ollut mikään megalomaaninen intellektuaalinen koukku jonka pitäisi aiheuttaa tajunnan räjäyttäviä henkisiä orgasmeja.

Sinä jonka mielestä elokuva on mestariteos - saat ihan vapaasti olla sitä mieltä ja kunnioitan mielipidettäsi. Kunnioita sinä minun näkemystäni siitä että leffa oli korkeintaan keskinkertainen tekele.

Sinä jonka mielestä elokuva on mestariteos - saat ihan vapaasti olla sitä mieltä ja kunnioitan mielipidettäsi. Kunnioita sinä minun näkemystäni siitä että leffa oli korkeintaan keskinkertainen tekele.

Varmaan tarkotat tolla osaksi meikäläistä. Ehkä kannttais lukee hiukan tarkemmin nuo mun kirjoittamat viestit, jossa kerron aika selvästi, ettei kaikki voi pitää kaikesta ja niin sen pitää ollakkin. Olisi muuten aika vittumaista.

thomppa sanoi:
koska kaikkia ei voi miellyttää.

Mielestäni todella hyvä elokuva, pidän oikeastaan kaikista Nolanin leffoista :4: Olin koukussa heti alkumetreiltä loppuun saakka.

Mielestäni unimaailma oli pitkälti sen tyyppinen minkälaisia omat uneni ovat. Henk.koht en ainakaan nää LSD-tyyppisiä Liisa Ihmemaassa unia, mutta tietysti ihmisillä unet voivat olla erilaisia.

Kävinpä eilittäin katsomassa ja pitääpä heittää ajatukseni. Ensinnäkin leffa oli kaiken kaikkiaan hyvä, mutta ei kuitenkaan sen sortin klassikko mitä olisi toivonut vaikkapa Dark Knightin perusteella. Näyttelijät, efektit jne. ovat toki huippuluokkaa, leffassa viihtyi. Minäkin olisin kaivannut uniin enemmän vaihtelua, härömpää menoa. Action kohtaukset olivat näyttävyydessään lähinnä tylsiä, elleivät jopa ärsyttäviä. Leffan lopetus oli aika kliseisen oloine, ennalta-arvattava. Päähenkilöt olisivat saaneet olla hitusen persoonallisempia. Juontahan on kehuttu omaperäiseksi, tosin itelle tuli vaikutelma että nyt on tekemällä tehty tuollasta "mindfuck" juonta että saadaan katsojat ihmettelemään. Itseä ei kuitenkaan tämäntyyppinen pohdiskelu enää jaksa innostaa. Annan 3.5/5 tähteä kaiken kaikkiaan.

Juu itekkin kävin kattomassa vkonloppuna sen, oli hieno leffa. Erilainen kuin kuvittelin,juuri siitä unen käyttö mahdollisuudesta odotin itsekkin enemmän mutta odotellaan jatko-osaa ehkä siinä ollaa iha LSD höyryissä :D , mutta pitkästä aikaa leffa jossa piti käyttää aivoja ajatteluun pelkän katsomisen sijaan vaikka ei ollut sentään vaativaa leffa.Tulee OFFTOPIC Ehkä jenkeissä ei voi tehdä liian fiksuja/ajattelemista vaativia leffoja koska porukka ei sitte pysyisi käyrryillä. Tosin muutamat kaverit (naiset&miehet) sanoivat että piti koko ajan keskittyä että pysyivät kärryillä, liekkö luulivat pelkäksi action pläjäykseksi?

Sori mut pakko, ihan pakko nussii pilkkuu oikein kunnolla. Eikö ne tänä päivänä vieläkään osaa kunnolla hoitaa simppeleitä yksityiskohtia leffoissa kuntoon? Esim. Miten Dom Cobb pystyi kuulemaan melkein 10 metrin päästä mitä Saito puhui hänelle helikopterista, kun helari oli maassa ja moottori huusi leipää samaan aikaan? He kävivät dialogia ja Saito kertoi, kuinka hänellä on ratkaisu miten Cobb pääsee lastensa luokse yms. ihan tavallisella puheäänellä. Ymmärtääkseni kun helarin propelli pyörii pään päällä, niin ei siinä noin vaan jubailla, varsinkin kun toinen istuu kopterin sisällä. Ois ny saatana edes huutanu, että "Domppa, mä tiedän miten pääset lastes luokse!!", jonka jälkeen Domi kävelisi Saiton luokse keskustelemaan asiasta lisää. En tietenkään katso elokuvia etsien virheitä, mutta tuommoinen noinkin pieni juttu, kun se osuu silmään, niin kyllähän se syö heti uskottavuutta.

Ja itse leffasta ;)

Hieno kaikin puolin, mutta hienoksi se jäi. Efektit olivat tietenkin huippuluokkaa ja hotellin käytävän myllykohtaus oli upea. Aihe oli hyvä, mutta lopun unen unen unesta herääminen (paku sillalta kohtaus kokonaisuudessaan) meni hieman yli. Liialliset "pudotukset/kickit" saivat ainakin allekirjoittaneen hämmentyneeksi. Koko ajan kyllä oli tiedossa millon ollaan unessa ja milloin hereillä, mutta se taidokkaaksi yritetty hyppiminen unesta toiseen meni enemmänkin sekavaksi, kuin mementomaiseksi mind fuckiksi, jota elokuvasta odotin. Jätti itse asiassa niin hämmentyneeksi, ettei kiinnosta edes kelailla jälkikäteen. Oliko koko setti unta vai ei? Aika sama.

Ei lähelläkään Batman DK. Ei siellä päinkään, mutta ihan hyvä yritys. Jopa Shutter Island, joka oli hienoinen pettymys piti otteessaan paremmin kuin tämä. Ja siis 9.3 IMDB:ssä WTF?? Oma elokuvamakuni osuu aika hyvin yhteen yleensä Databasen kanssa, mutta nyt on huti täytyy sanoa. Jos Fight club, Usual Suspects (jyrää mindfuckiudessaan Inceptionin 100-0) ja memento ovat 8.6# leffoja, niin tälle annan 7.9#.

Siitä plussaa Nolanille, ettei tehnyt unista semmoisia happoisia usvamaailmoja. Unethan tuntuvatkin aina aidoilta ja sehän tässä oli ideana, ettei katsoja tiedä noin vain, että nukutaanko nyt vain ollaanko hereillä. Sitä täällä monet valittivat, että unet olivat liian "normaaleja" ja arkisia.

Plussaa myös Tom Hardylle, joka veti Eamesin roolin niin hyvin himaan. Aivan huippusuoritus ja sopii rooliin ku kyrpä perseeseen.

Leffa piti otteesaan loppuun asti, mutta lopussa jäi silti vähän tyhjä fiilis. Kyseinen raina oli blendaus Matrixia, Minority Reportia ja Mission Impossiblea.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Heitetäänpä tähän tuo oma mielipide arvosteluthreadista:

INCEPTION IMDB

Nolanin uusin mestariteos, joka on kyllä kaiken hypetyksen arvoinen. DiCaprio tunkeutuu muiden alitajuntaan unien avulla, ja mukana on actionia alusta loppuun, draamaa, hauskoja hetkiä, komeat efektit, täydellinen elokuva.

Paras elokuva mitä on tähän mennessä tehty. :5:

Ja sitte OFFTOPIC:

728330048.jpg

Hauska toi kuvasarja tossa ylhäällä :D

Mä tykkäsin ihan kamalasti. Kaikki ne ajatukset, mitä tuosta kumpusi ja kun mietti niitä unia sun muita teorioita. Jos tuollainen olisi mahdollista niin en yhtään ihmettelisi, että sitä käytettäisiin tuolla tavalla. Monet kysyy, että miksi ei ollut enemmän absurdeja juttuja, mutta jos ideana on se, että huijataan jotain ihmistä luulemaan, että sen uni on totta niin silloinhan sen pitää mennäkin kohtuurealistisesti.

Lopussa niin toivoin, että se hyrrä olisi pysähtynyt. Sitten tuli vielä itku (tommoiset lapsi-jutut koskettaa nykyään aika tavalla). Siskon kanssa jälkikäteen kauhee vääntö siitä, mikä oli unta ja mikä ei. Tosiaan leffassa oli paljon semmoista, minkä annettiin olettaa olevan totta, mutta sitten mietin, että olikohan kuiteskin unta (niin kuin se Mombasa-takaa-ajo).

Huonona puolena vähän liikaa äksönjuttuja.

Ps. Mun unet on myös aika arkisia ja tylsiä.

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Ei ollut mitään ennakko-odotuksia leffasta.

Hipalla oli tossa hyvä pointti minkä monet unohtaa, ne unet oli tarkoituksella mahdollisimman todellisia jotta se joka sinne tuli ei tajuaisi uneksivansa. Sen takiahan niillä oli erikseen arkkitehti joka ei tehnyt muuta kuin suunnitellut ympäristön.

Kävin eilen katsomassa ja olihan se hyvä elokuva.
Parasta elokuvassahan on, ettei sillä ole yhtä oikeaa loppua tai juonta. Ohjaaja tekee istutuksen katsojaan. Talvisotakohtaus oli kyllä täysin turha elokuvassa, josta pitää antaa hieman miinusta. Olisi edes kuvattu aurinkoisessa vuoristokelissä. Näytti nyt niin masentavalta.

Ihan törkeän hyvä leffa, onneksi tämmöisiäkin vielä tulee Hollywoodista.

Toimintaa oli vähän liikaa, muuta valitettavaa en keksi. Dicapriosta tullut pikkuhiljaa meitsin suosikkinäyttelijä.

e. Dicaprio vetää helvetin hyvin sellaista päänäyttelijän roolia joka kärsii menneisyyden traumoista tai ajautuu johonkin syöksykierteeseen leffan aikana. Tyyliin Inception, Departed jne.

Ei ehkä se Kaikkien Aikojen Paras Elokuva, jota tästä IMDbssä leivotaan, mutta hienoa että isolla budjetilla voidaan tehdä elokuvia, jotka saattavat jopa hämmentää keskivertoamerikkalaista.

Ja teille, jotka kaipaatte sitä friikkiä unimeininkiä, niin katsokaapa nyt vaikka se Inland Empire.

Meitsi onnistu välttämään kaiken hypen leffasta, en ollut nähnyt kun yhden trailerin. Tiesin että unilla on jotain tekemistä leffan kanssa, mitään muuta en tiennyt. En lukenut arvostelujakaan.

Kerrankin pääsi näkemään hienon elokuvan ilman mitään ennakko-odotuksia ja asenteita.

e. Tai no, sen verran tiesin että moni oli kehunut leffaa tosi hyväksi.

Hipalla oli tossa hyvä pointti minkä monet unohtaa, ne unet oli tarkoituksella mahdollisimman todellisia jotta se joka sinne tuli ei tajuaisi uneksivansa. Sen takiahan niillä oli erikseen arkkitehti joka ei tehnyt muuta kuin suunnitellut ympäristön.

Mun mielestä tapahtuipa unissa melkein mitä tahansa, on ne sillä hetkellä älyttömän todellisia. Ei unien tarvitse olla aidonnäköisiä ollakseen todellisen tuntuisia. Siksipä olisin toivonut elokuvan enemmän hyödyntävän tyypillisiä unessa tapahtuvia asioita, kuten: lentämiset, alastomuus, pakenemisen vaikeus, tavaroiden kadottamiset yms. En siis olisi toivonut mitään järjetöntä psykedeliaa, mutta jotain ehkä hallitsematonta unimaailmaa? Se lumimaailma kolmostasolla oli kuin suoraan jostain bondista ampumisineen, vähän mielikuvituksetonta. Kun noissa unissa mentiin niin syvälle, miksei sieltä olisi löytynyt jotain hallitsematonta alitajuista tarvetta tai muistoa tai pelkoa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom