Iltaprotskudrinkki kusettaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emmah
  • Aloitettu Aloitettu

Emmah

Moderaattori
Mode
Varoitus heti alkuun - tämä kysymys voi olla vähän :david: , mutta kysynpä silti.

Eli mikä avuksi, kun iltaprotskujuoma pistää kusettaan yöllä vähän liikaakin? Vituttaa herätä kesken unien joskus 5 am kusihätään ja kun vessaan asti selviää, niin sielläkin saa istuskella varmaan reilun minuutin. :jahas: Oon kokeillut vesimäärän vähentämistä n. 2 dl:aan, mutta ilmeisesti sekään ei riitä, vaan täytyisi suosiolla lusikoida illan proteiinit pelkkänä mössönä.

En kovin mielelläni vaihtaisi iltaprotskuja "kunnon ruokaan", koska käyttämäni SF:n Yöproteiini on hyvänmakuista ja helppoa käyttää. Protskun ohella oon ruvennut ottamaan teelusikallisen glutamiinia illalla, voiko sillä muka olla osaltaan "pissittävä" vaikutus? Vai johtuuko nesteitten virtaaminen vain siitä, että kun keho saa yöksi rakennusaineita, niin elimistön reaktioissa syntyy sivutuotteena vettä - eli toisin sanoen voisin olla vain tyytyväinen, että yön aikana jotain kehitystä tapahtuu :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos sä menet nukkumaan esim kympiltä, niin eipä ole mitenkään tavatonta että 7 tunnin päästä on armoton kusihätä. Tuon voit välttää vetämällä epäterveellisesti sairaan vähän vettä. Kusella käymisen ei kuitenkaan todellakaan pitäisi olla mikään rasittava operaatio. Onko sulla virtsatie tulehtunut tai jotain kun noin kammoksut?

Lisää nestettä myllyyn vaan! Mie herään joka yö vähintään 2-3 kertaa. Ota tavaksesi siistiä "reitti" aina iltaisin ettet kompuroi pimeässä. Kulje silmät kiinni, älä sytytä valoja. Näin voit jatkaa unia keskeytyksettä.

Hifistelijät voivat varata vessaan uuden protskudrinkin yöllisen katabolian ehkäisemiseksi... lisää vain vesi, huiviin ja nukkumaan. Kariesta pelkäävät voivat purskutella lisäksi xylitol-suuvedellä. Ei vaadi paljoa.

Hmm.. Mun mielestä oudompaa on jos ei yöllä kertaakaan nouse vessaan kuin että nousee kerran. Itse oon tyytyväinen jos pääsen yhdellä yöllisellä pyttyvierailulla, yleensä kyllä joutuu tekemään kaksikin... Noooh kukin taaplaa tyylillään :D

Kyllähän tuo välillä vituttaa ku saa kittaa nestettä nii maa ...keleesti. Aamuisin kun ottaa protskut,vitamiinit,kreatiinin niin on massu kohtuu pullollaan. XL kun on aivan hirveetä puuroa alle 0.5L määrällä maitoa...1L on aika normi..sinne sekaan nakkaa kretskun ja yrittää ottaa vitamiinit samalla mutta yleensä pitää vielä veden kanssa huuhdella osa alas. Sama juttu iltaisin. Joten kyllähän toi 1.5L litkiminen aamuin illoin raasta hermoja välillä. Ehkä pitäisi vaan vetää puurona mutta aikaa ei oikein tuppaa olemaan mihinkään lusikalla kaapimiseen. Ainakaan aamuisin.

edit: Treenaan vielä iltaisin niin tulee vetästyö myös palkkari pari tuntia aikasemmin. Yöllä tulee juostua yleensä ainakin 2 kertaa vessaan.

Toi on tapahtunut esim. silloin, kun oon nukkumaan mennyt joskus 24 aikaan. Ja yleensä helposti nukun heräämättä aamuun asti - tosin voi olla, että silloin onkin tullut päivän mittaan juotua vähemmän.

Ja usko pois, kusella käyminen voi olla rasittava operaatio, jos eka on unissaan pidättänyt vaikka ton 5h ja sitten vähitellen saa pidätyslihakset rentoutuun ja silti saa pöntöllä kököttää sen reilun minsan. Eikä oo kiva heräillä sillon, kun sais vielä rauhassa vetää unta palloon, vituttaa sen verta yökukkujana muutenkin noi aamuherätykset. Vaikkakin tiedän monia, joille on muodostunut tapa käydä kerran yössä kusella.

Njoo... onhan mulla myös "virtsiksiä" (siis virtsatulehduksia vai miksi niitä naisten vaivoja kutsutaankin) ollut, joten senkin myötä on pieni kammo. Tosin luulen myös, että senkin tunnusmerkit osaan ite jo tässä vaiheessa tunnistaa, eikä tässä siitä kuitenkaan ole kyse.

Ite oon välttynyt yökusemiselta siten, että iltapalana on esim. pari tomaattia (rehua pitää syyvä myös iltapalalla ;) ), 200g raejuustoo ja 1rkl kalaöljyä (tai pari rkl rypsäriä), enintään pari pientä huikkaa vettä palanpainikkeeksi, jos on pakko. En siis juo protujuomaa iltapalan yhteydessä juuri siksi, koska tiedän, että joutuisin käymään yöllä kusella ja haluan nukkua yöni putkeen ilman mitään turhia heräilyjä. Muutenkin vältän juomista noin 2-3 tuntia ennen kuin painan pään tyynyyn nukkumistarkoituksessa.

Sinänsä ei ole iso asia käydä keskellä yötä kusella, JOS on esim. kokonaisuutena 10-12 tuntia aikaa nukkua. Arkiöinä on valitettavan harvoin niin paljoa aikaa, joten heräämisiä pitää välttää.

Ainiin! Laitanpa tähän pienen vinkin hämäränäön säilymisestä: käy kusella vain toinen silmä auki. Tällöin toisessa silmässä säilyy hämäränäkö. Pikku juttu tavallaan, mutta jospa tuostakin jollekin jotain hyötyä olisi.

Minä lottuan vettä ja muita juomia päivän mittaan aika tehokkaasti. Juoksen vessassa, mutta kyllä sitä riittää yöksikin...Ainakin viisi kertaa yössä ramppaan pöntöllä.
Tosin, jos on ollut vähän suolaisempaa ruokaa, niin nuo kerrat vähenevät...

Sain tässä lahjaksi pussillisen ruususuolaa, jota kehuttiin, ettei turvota, eikä nosta paineita... :rolleyes:
No, joka tapauksessa se EI jää sormiin eikä silmäluomiin...

iivili sanoi:
Sinänsä ei ole iso asia käydä keskellä yötä kusella, JOS on esim. kokonaisuutena 10-12 tuntia aikaa nukkua. Arkiöinä on valitettavan harvoin niin paljoa aikaa, joten heräämisiä pitää välttää.
Naulankantaan. Mutta kun se 8 tuntiakin on arkisin vaikea saada nukuttua, vaikka oleellinen osa kokonaisuutta tuo lepo olisikin. Tällä hetkellä koitan saada tapojani muutettua siten, että saisin unen päästä kiinni jo "10-uutisten jälkeen", jolloin esim. 6:30 asti nukuttaessa toi 8 h täyttyisi, mutta ei toistaseks turhan helppoa oo ainakaan ollut.

Mike sanoi:
Kuseminen pitää ottaa positiivisesti, mieti miten monta kertaa ihminen käy elämänsä aikana kusella ja aina(melkein) se tuntuu yhtä hyvältä.
Joo, samaa mieltä yleensä ottaen :thumbs: Pitänee jakaa iltaprotsku kahteen osaan ja kiskasta toinen satsi sit yöllä :D

Entä jos hieman jotain kuitu valmistetta iltaproden mukaan joka sitoo nestettä? Itse jouduin käymään vessassa yöllä kun otin zma+c-vitamiini yhdistelmän hieman ennen nukkumista ja sitten proden. Mutta en tiedä että onko sillä kuidulla mitään merkitystä vai totuinko nestemäärään mutta kun aloin lisätä kuitua iltaprodeen niin sen jälkeen ei ole tarvinnut juosta vessassa yöllä.
Tuo proteiini juoma pöntön viereen olisi hyvä idea. Mutta onko sillä mitä merkitystä sitten jos aamulla on tarkoitus suorittaa tyhjällä vatsalla aerobista?

Itselläni on ainakin niin, että vaikka iltapalani(=500 g Milbona rahkaa, 60-90 g rypsiöljyä, 25-40 g vehnäleseitä, 90 g Fun Lightiä ja sopivasti glutamiinia sekä pikku tilkka vettä) ei sisälläkään aivan kamalasti nestettä(ok, onhan rahkassa tietenkin reilusti vettä, mutta verrattuna protskudrinkkiin kuitenkin aika vähän), niin silti herään yöllä ainakin kerran kuselle joskus aamuyöstä. Uskoisin ainakin omalla kohdallani olevan kyse siitä, että päivän mittaan kroppaan turvotukseksi jumiin jääneet nesteet lähtevät liikkeelle kropan palautuessa unen aikana. Olen ainakin huomannut, että olen selvästi vähiten turvonnut aina aamulla herättyäni, jos siis olen saanut nukuttua riittävästi. Jos taas yöunet jäävät aivan liian lyhyiksi, niin peilistä katsoo todella löysä ja turvonnut jätkä vielä aamullakin.

Eli uskoisin, että on ihan luonnollista, että yön aikana kropasta lähtee liikkeelle sen verran turhia nesteitä, että kusella käyminen kuuluu ihan asiaan, vaikka ei edes joisi suuremmin ennen nukkumaan menoa.

Entä jos laittaisi mukaan hieman (meri)suolaa, se kun sitoo vettä? Ainakin IFA kertoo myös, että paljas vesi aiheuttaa välittömästi virtsaneritystä, mutta isotoninen liuos ei paljonkaan.

olen viimeks käyny yöllä kusella ku käytin vaippoja :) en tiedä miks on nin iso rakko vaik vedän joka ilta kaseiini + 0.7 maitoa ennen nukkumaanmenoa. kusen vast aamul ko herätyskello soi. kuulostaa ihmeelliselta et joku käy 2-3 kertaa yössä vessassa. pidätä :whip:

Mulla kävi ton kusetuksen lisäksi niin että ilmavaivat tuli VALTAVIKSI :hyper: Naapuritkin varmaan kuuli. En voinut kuvitellakkaan oikeesti että niin paljo pystyy tuottaa ilmaa. En siis syö enään iltaprotskua...

Jylli81 sanoi:
Eli uskoisin, että on ihan luonnollista, että yön aikana kropasta lähtee liikkeelle sen verran turhia nesteitä, että kusella käyminen kuuluu ihan asiaan, vaikka ei edes joisi suuremmin ennen nukkumaan menoa.

Tätä olen itsekin pohtinut. En ole nimittäin huomannut eroja protskudrinkin ja esim rahka+rypräsri kombon välillä mitä tulee tohon yölliseen kusella käyntiin. Sitten taas se vaikuttaa onko käyny salilla vai vaan maannu kotona sohvalla. Salipäivinä kusettaa varmasti ja lepopäivinä ei välttämättä tartte heräillä.

Ironbutt sanoi:
Lisää nestettä myllyyn vaan! Mie herään joka yö vähintään 2-3 kertaa. Ota tavaksesi siistiä "reitti" aina iltaisin ettet kompuroi pimeässä. Kulje silmät kiinni, älä sytytä valoja. Näin voit jatkaa unia keskeytyksettä.

Hifistelijät voivat varata vessaan uuden protskudrinkin yöllisen katabolian ehkäisemiseksi... lisää vain vesi, huiviin ja nukkumaan. Kariesta pelkäävät voivat purskutella lisäksi xylitol-suuvedellä. Ei vaadi paljoa.

Kannattaa kyllä opetelle pitämään toi reitti vapaana ja opetella se reitti ilman valoja, ei mulla ainakaan tuota yhtään tuskaa nukahtaa uudelleen jos vaan käy kysella ja ei tartte valoja sytytellä. Kunnon kusihädän jälkeen kun käy kuselle niin on mukavan "kevyt" ja rento olla ja uni tulee hetkessä. Taas jos sortuu pidättämään niin nukkuu takuulla pätkissä.

Oon minäkin harkinnut, että jos hifistelis ja tekis jonkun pienen protskudrinkin yöpalaksi, ainakin "massakaudella", mutta onko siitä sitten paljon hyötyä, onkin jo toinen juttu...

Itse tykkään ottaa myös mielummin nukkumaan mennessä protskudrinkin kuin syödä jotain kiinteää sapuskaa. Herään yleensä yöllä kerran kuselle. Se on suunnilleen 30 s kävely vessaan, max 1 min rakon tyhjennys, 30 s takaisin nukkumaan ja parissa minuutissa helpotuksen tuomassa auvoisassa mielentilassa takaisin unten maille. Eli eipä tuolla kovin merkittävää vaikutusta yöunien pituuteen minun kohdalla ole.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom