Iltapala: Kananmunan valkuaisen imeytyminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juffe
  • Aloitettu Aloitettu
Moro, pohdinpa tässä taasen syntejä syvimpiä iltapalasta..

Iltaisin, kun ei nykyään tule vedettyä iltapalan lisäksi yötävasten muuta kuin herat+kalanmaksaöljy, ja kun tuo hera on siis yöproteiiniksi aivan liian nopeaa, niin olen nyt alkanut laittamaan mukaan 2-4 kananmunanvalkuaista, ja olisinkin kiinnostunut tietämään, että onko tästä mitään käytännön hyötyä, kun aate olisi että hera imeytyisi ensin, mutta kananmunan valkuainen vasta "hissukseen".. eli kuinka nopeasti tuo valkuainen imeytyy?

Tietysti parempi vaihtoehto olis varmaan popsia herat ja tonnikalaa 140g?

Asiaan liittyen vielä yksi pointti! Paljonko proteiinia voi kerralla imeytyä? Onko esim suotavaa syödä samaan aikaan hera + pääruoka, kun eikös asia ole niin että hera imeytyy ensin, ja sitten pääruoka tämän jälkeen jopa 4-5 tunnin viiveellä?

Kiitoksia, jos joku edes raaski lukea tänne asti :rolleyes:

-- Juffe

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No jos heraa haluaa illalla ottaa, niin voisihan sitä imeytymistä hidastaa hieman sotkemalla sen osaksi maitoon. Toisaalta maitoproteiini olisi ihan pätevä vaihtoehto iltaproteiiniksi. Tonnikala on myös ihan ok, itse on ollut tapana ottaa ennen nukkumaanmenoa maitoproteiini drinkki. Itse en kananmunaa pysty ollenkaan syömään, mutta ei se varmasti tuota drinkkiä pahenna. :)

Kerta-annoksena proteiinia vois olla hyvä tollaset 30-50g nuo varmastikkin vielä imeytyy. En tiedä miten hitaasti tuo ruoka sit imeytyy, mutta herathan ne kaiken järjen mukaan ensiksi imeytyy.

Eikös se ollut niin, että öljy hidastaa protskun imeytymistä? Tämän vuoksi heran kanssa kannattaisi aina nauttia ruokalusikallinen esim. oliiviöljyä. Tällöin hera imeytyisi hieman verkkaammin.

Kananmunan valkuaisista (1 kokonainen muna + valkuaisia) tehty munakas tai vaikka maitorahkahärveli ovat mielestäni hyviä iltapaloja. Jos ei ehdi väsätä (ei kyllä vaadi paljoa) niin sitten heradrinkki ja öljyä.

Asia selvä. Yleensä teenkin aina iltaherat 2dl maitoon sekoitettuna. Nyt vaan kun tulee keto-pohjanen dieetti päälle, niin pitää olla vähän varovaisempi, mut kaippa mä sen 10g niistä hiilareista otan sitten tuosta illan proteiinipaukusta =)

Kiitoksia molemmille!

-- Juffe

jos on varaa kukkarossa niin semmoinen 100-200 g naudanlihapiffi on ketolla oiva iltapala. Ei ole niin voimaton olo aamulla kun tekee aerobista ennen aamiaista.

Itellä on nyt tullut tehtyä munakasta seuraavasti (siis jotain 1-3 kertaa viikossa)

2-3 munaa
vähärasvaista kinkkua n. 100-150 grammaa
sipulia ja mausteita
rypsiöljyä reilu ruokalusikallinen

Kuulostaako yhtään järkevältä vaihtoedolta??

Originally posted by timba79
Itellä on nyt tullut tehtyä munakasta seuraavasti (siis jotain 1-3 kertaa viikossa)

2-3 munaa
vähärasvaista kinkkua n. 100-150 grammaa
sipulia ja mausteita
rypsiöljyä reilu ruokalusikallinen

Kuulostaako yhtään järkevältä vaihtoedolta??

Mul on munakas muuten sama, paitsi et mausteena ripaus suolaa ja öljyt pois :D

Kananmunan keltuaises on sit vielläkin enemmän protskuu ku valk. Et koko homma naamaa vaa. Uusie tutkimuste mukaa ei se keltuainenka nii vaarallist oo, mut kaks kolme munaa kumminki vaa per päivä mieluusti.

Soijaproteiini imeytyy hitaammin ku hera. et sellane heran ja soijan yhdistelmä hyvä.

Tosin
2xMuna
3dl maitoo
1/3dlheraa
2/3dlsoijaa
RYPSIöljyä 2ruokalusikallist
Siin o ison miehe annos.

Rypsiöljy on oliviöljyä parempaa!!!

Vähän asiaan liittyen:

Itse kun olen tällainen maitosyöppö, joka valitettavast nyt on dietillä. :david: Normaalisti menee monta litraa väh. 3l/pv, mutta nyt dietillä tuota on joutunut vähentämään paljon. Okei, tiedän, että maitoproteiini on hitaasti imeytyvää, mutta entäpäs maidon hiilarit....? Nopeaa? Hidasta?

Tietäis vähän ajotella, niin ei tulisi kovin montaa insupommia päivässä..

Juot korkeintaa 4desii ja tunti ainaki enne reenii ni ei osu insupommit keskelle punnerruksia.

Maido hiilareitte nopeudest en aiva tarkkaa tiä, mut näin ku toimit ni ei oo haittaa. Äippä olis ravintotieteitte apro et vois kysyy, mut lieneekö nii tärkeetä?

kyllä maito on aika insulinotrooppinen (?), siis insuliinin eritystä aiheuttavaa. Eli ei mielellään ainakaan illalla jos laihdutetaan.

Originally posted by pollo
entäpäs maidon hiilarit....? Nopeaa? Hidasta?
Nopeaa. Laktoosi on sokeria.

Onko muuten kellään tietoa, onko sillä merkitystä, saako laktoosit esim. maidosta tai maitorahkasta (tai piimästä, joka myös on hapatettu maitotuote)? Voiko maitorahkan paljon isompi proteiinipitoisuus hidastaa laktoosin imeytymistä (ja siten myös insun eritystä)? Mun osalta nämä ovat turhia hifistelyjä, mutta joskus on nuokin asiat käyneet mielessä, niin sama kysyä. Onko noissa laktoosiasioissa yleensäkään eroa sillä, juoko tav. maitoa vai nauttiiko hapatettua tuotetta, jossa laktoosia on?

Kinkkumunakasta...mmmm:kuola: Iltapalaksi kinkkumunakas (tai vaihtoehtoisesti kalkkunaleikettä sekaan) on mielestäni hyvä vaihtoehto. Sekaan voi sotkea myös (kinkun tai kalkkunan sijasta) purkin tonnikalaa (vedessä).

Mun vakiomunakas:

5 munaa keltuaisineen
150g joko kinkkua tai kalkkunaa (vaihtoehtona tonnikalaa purkillinen)
oreganoa (tai basilikaa tai jotain yrttimaustesekoitusta)
paprikajauhoa
ripaus cayennepippuria (varovainen pitää tämän kanssa olla!)
pari valkosipulin kynttä murskattuna
huom! ei lisäsuolaa, koska kinkussa, kalkkunaleikkeessä ja tonnarissa kaikissa on mun makuun ihan tarpeeksi suolaa

Yleensä syön tuon kahdessa osassa ruisleivän päällä, puoli litraa Gefilus piimää kyytipoikana, mutta joskus silteensä kokonaan. Joskus laitan ketsuppia päälle lisämausteeksi.

Viimeksi muokattu:
Originally posted by iivili

Mun vakiomunakas:

5 munaa keltuaisineen
150g joko kinkkua tai kalkkunaa (vaihtoehtona tonnikalaa purkillinen)
oreganoa (tai basilikaa tai jotain yrttimaustesekoitusta)
paprikajauhoa
ripaus cayennepippuria (varovainen pitää tämän kanssa olla!)
pari valkosipulin kynttä murskattuna
huom! ei lisäsuolaa, koska kinkussa, kalkkunaleikkeessä ja tonnarissa kaikissa on mun makuun ihan tarpeeksi suolaa

:kuola:

Ja yksi erittäin hyvä mauste on salsakastike!! Antaa sopivasti potkua ja suolaa ei tartte edes ajatella...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom