Ilta proteiinina soija

Eli olen saanu ristiriitasta tietoa ko. proteiinista, ja kiinnostais tietää mikä on totuus. Jostain luin että vaikka soija ei ole esim reco-juomaan paras mahollinen, on siinä kuitenkin hyvä a-happoprofiili esim. kasvuh. vastetta aatellen. Ite olen intissä, jossa kuihduin n.10kg/10vko ja rupesin paikkaamaan aukkoa iltaisin nautittavalla soija+hiilari drinkillä, ideana soijan hidas imeytyminen, jotta prot. riittää yöksi, ja hh parantamaan imeytymistä+energiaa. Seuraus:paino takasin voimat ei vielä ainakaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos haluat soijan imeytyvän hieman hitaammin niin sekoita se vaikka maitoon, ei siinä nyt niin paljoa hiilareita ole...

pollo sanoi:
Toinen vielä paremmin toimiva on kasvisrasvaöljy esmes rypsäri.
juuh, tajusin tuon itsekin mutta olin sitten liian laiska editoimaan :D

PRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖT!!!! :evil:
Soija on minun mahalle from hell.

Mä oon tässä viimeaikoina sekotellut Evon soijaa, sitä halpaa heraa ja kaseiinia jokaista yhden pussin keskenään ja käyttänyt tätä väli/iltapalana. Ihan jees sekotus, vaikka funlightilla maustaa niin on ihan hyvän makustakin.

AimoRapula sanoi:
Eli olen saanu ristiriitasta tietoa ko. proteiinista, ja kiinnostais tietää mikä on totuus. Jostain luin että vaikka soija ei ole esim reco-juomaan paras mahollinen, on siinä kuitenkin hyvä a-happoprofiili esim. kasvuh. vastetta aatellen. Ite olen intissä, jossa kuihduin n.10kg/10vko ja rupesin paikkaamaan aukkoa iltaisin nautittavalla soija+hiilari drinkillä, ideana soijan hidas imeytyminen, jotta prot. riittää yöksi, ja hh parantamaan imeytymistä+energiaa. Seuraus:paino takasin voimat ei vielä ainakaan.

Siis olen myös olen myös kuullut soijan a-happoprofiilin HEIKENTÄVÄN teston
tuotantoa, ja se hiilarin idea siinä kylessä on auttaa aminohappoja imeytymään eikä tulemaan paskana ulos.
KOMMENTTEJA GURUT!!!!

Eikös tää soija ja testohomma ollu jo kuopattu? Oli muistaakseni tutkimukset oli puolesta ja vastaan mutta muistaakseni se teoria todettiin "potaskaksi". Voit siis hyvillä mielin vetää sitä. Ei puhdas soijaproteiini ole sen "vähäarvoisempaa" kuin muutkaan perusprotskut.

Soijaproteiini on kasvikunnan proteiininlähteistä aminohappoprofiililtaan parhaasta päästä.
Soija sisältää erityisen paljon glutamiinia sekä arginiinia. Soijan raja-aminohappona (rajoittavana tekijänä) on kuitenkin metioniini, jota on erityisen vähän.

Muun muassa tuon vuoksi soija(konsentraatti) saa kohtalaisen alhaisen biologisen arvon (BV), verrattuna esimerkiksi heraan ja kaseiiniin:

Protein Biological Values (BV)*:

Whey Protein 104
Casein 80
Soy Protein Concentrate 74

*Protein Quality Evaluation, Report of the Joint FAO/WHO Consulation; Reference Manual for Whey Proteins, 2nd Ed. US Dairy Export Council.

Tosin silti kannattaa pitää mielessä, että proteiinin laadun toinen mittari, Protein Digestibility-Corrected Amino Acid Score, antaa sekä soijalle että heralle optimaalisen tuloksen 1.0.

Jokaiselle proteiininlähteelle on sijansa ja kuten varmasti tiedät, parasta olisi suosia mahdollisimman monipuolisesti eri lähteitä.

Soija on varsin ok hitaasti imeytyvä proteiininlähde. Kun puhumme "hitaista" lähteistä, puhumme varmastikin välipalaproteiineista joiden tarkoitus on täydentää päivän proteiininsaantia.

Edellä mainittuun tarkoitukseen soija on kelpo tuote, mutta on kuitenkin totta, että kaseiinin aminohappoprofiili on erityisen tärkeiden välttämättömien aminohappojen osalta hieman parempi, kuin soijan.

Lihasten kasvatusta tarkasteltaessa kaseiinista on saatu viimeaikoina erityisen positiivista tutkimusdataa. Vastapainona tälle soijalla on kuitenkin lyödä peliin hieman kiistellytkin terveysvaikutuksensa.

Tiedz sanoi:
PRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖT!!!! :evil:
Soija on minun mahalle from hell.

ootko kokeillu isolaatteja, esim Soija90 fastilt? ainaki mainostetaa mahoille ystävällisemmäks, mulkaa ei jotkut soijat sovi yhtää, toi sopii :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom