Ilmalämpöpumput

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja John R
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Kaikki on mahdollista mutta normaalilla ihmisellä ei ole niihin varaa. Kaikki on siis mahdollista. On hieman eri asia maksaa jostain huonekohtaisesta ilmavaihdosta viilennyksellä vaikkapa 45.000 euroa kuin 1300 euroa ilmalämpöpumpusta.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tuo Hupen sisäyksikkö on kieltämättä aika rouhee. Kasettimalli olisi pitänyt älytä askarrella aikoinaan. Voihan sen vieläkin pistää mutta vähän liikaa työtä teettää. Alakertaan olis helppokin, mutta siinä ei ole paljon jäähdyttämistä.

Toisaalta suomessa ei ole koskaan niin lämmin, että kämppä ei viimeistään yöllä viilene. Poislukien ehkä pari päivää vuodessa. Nytkin on niin vitun kylmä pihalla ja iltalehdet paasaa hellekuolemilla :jahas:

Ei saa jotain huonekohtaista säätöä samaan tapaan kuin lämmitykselle?
Vaatii melkoisesti tekniikkaa tommonen. Joka huoneeseen lisätermari lämmitystermarin lisäksi ja tekniseen tilaan omat sekoittimensa joka huoneen tuloilmalle ja erillisputkitukset. Varmaan onnistuu, rahalla.

Tai vaihtoehtoisesti toimistoista tuttu jäähdytyspalkkisysteemi. Taloon erillinen kylmäkone, josta kierto jokaisen huoneen jäähdytyspalkkiin. Jokaisessa huoneessa on säädettävä termari, jolla pystyy kompensoimaan varjoisen tai aurinkoisen huoneen lämpötilaa sotkematta muiden tilojen ilmamassoja.

Kallishan systeemi tämäkin, mutta toimiva.

IV-koneeseen vielä pyörivä lto käänteisellä toiminnolla, niin saa naapuritkin kateellisiksi.

Hei Huppe ja muutkin: Ostan joko tuon hupen hitachi premiumin tai sitten toshiba daiseikain. Toshiban myyjä koohottaa, että tuo daiseikai on ainoa joka automaattiasennossa tajuaa, kun vedän puuhellan päälle, että ei enää lämmitetä, mutta kuitenkin kierrätettää sisäilmaa, jotta saadaan se lämmin ilma sieltä katosta tasaisesti kämppään. (Ns. takkatoiminto myyjän puheissa) Hitachin myyjä on kummissaan, että kyllä kaikkien pumppujen sisäyksiköt jatkaa puhaltamista, vaikka eivät enää lämmittäisikään, kun huomaavat, että sisäilma on yli halutun arvon. Osaako tuo Hitachi premium tuon homman? Lyhyesti siis vielä: Kun vedän puuhellan päälle talvella, niin osaako tuo hitachi automaattisesti lopettaa lämmittämisen, mutta kuitenkin jatkaa sisäilman kierrättämistä? Ja nimenomaan niin, ettei minun tarvitse koskea kaukosäätimeen tai mihinkään muuhunkaan vempeleeseen?

Hitachin, rumuudesta huolimatta ottaisin, kun sitä myy semituttu asiallinen sähkäri, eikä leso ison korporaation myyjä jolla on tukka vedetty voilla taakse. Tuo daiseikai on vaan viimeisimmän tm-testin voittaja (tuo hitachi oli edellisessä testissä ylivoimainen) ja siinä on nätimpi sisäyksikkö.

Ja vielä: Minulle on tärkeintä, että kaikki tapahtuu mahdollisimman automaattisesti. Kumman ottaisin?

Meille tuli viikko sitten Hitachin 35 summit. Kyllä se myyjän mukaan lopettaa lämmityksen kun takka lämmittää tarpeeksi, siis jatkaa vaan puhaltamista ja kierrättää takan lämpöä samalla.
Me ollaan nyt pidetty pumppu 24 asteella, puhallus minimillä ja yöt kiinni.

Pelles, miksi yöt kiinni? Eikös se vie sen parikytä vattia vaan niin antaa posottaa yöt ja päivät läpeensä. Ilmeisesti joudut manuaalisesti sen laittamaan kiinni eikä osaa itse nukkua öitä?

Meille tuli viikko sitten Hitachin 35 summit. Kyllä se myyjän mukaan lopettaa lämmityksen kun takka lämmittää tarpeeksi, siis jatkaa vaan puhaltamista ja kierrättää takan lämpöä samalla.
Me ollaan nyt pidetty pumppu 24 asteella, puhallus minimillä ja yöt kiinni.

No kyllä tuo omakin puhaltaa koko ajan jos se on päällä, mutta kun sisällä on 32 astetta ja tuo on hankittu viilennystä varten niin enpä kehtaa pistää takkaa tulille. Kerron tuossa parin kuukauden päästä miten toimii takan kanssa. Mitsubishissä on ainakin "katkokäyntiä" jos takka on lähellä, eikä se toimi takan parina hyvin. Näin siis lämpöpumput.info -foorumin mukaan.

En minä tiedä miksi suljen yöksi..? :)
Sisälämpö on tupakeittiössä yleensä iltaisin 23,8c - 24,2c jos pumppu ollut päivän päällä. Kait olen sitten ajatellut että turha enää yötä pyörittää puhaltamassa. En ole noihin oikein perehtynyt sen enempää. Talvella pumppu tarkoitus pitää päällä 24/7, poislukien kovat pakkaset.

Zone-sarja -42%
Mulla on pumppu samassa tilassa kuin takka. kyllä se ihan selkeästi vähentää puhaltamista, jos takalla on lämmittänyt kämppää ja sisälämpötila on jo säädetyssä lämpötilassa. Mulla on puhallusnopeus automaatilla, ja silloin sen huomaa tosiaan siitä että puhallus vähenee ja puhallettava ilma on viileämpää. Jos sisälämpötila taas on kylmempi, pumppu puhaltaa kovempaa ja ilma on kuumempaa.

Koko kesän viilentänyt tuolla ja on kyllä yks parhaimpia hankintoja koskaan. Elämänlaatu parani kun sisällä on aina mukavan viileä ja saa yöt nukkua. ihan sama mitä maksaa =)

edit. niin tosiaan siis tuo puhallusnopeus automaatilla ei tarkoita sitä että pumpun lämmitys/viilennys olisi automaatilla, silloinhan pumppu voi ruveta talvellakin viilentämään jos takka on riittävän kuuma.

Mjooh soittelin toshiban myyjälle ja kyselin siitä daiseikain ainutlaatuisesta takkatoiminnosta. Enää ei ollutkaan kaikki muut mallit, jotka eivät osaa pelkästään kierrättää sisäilmaa. Se olikin vaan jokin mitshubishin malli jota ei yksilöinyt sen tarkemmin. Lisäksi myyjä tiesi, että "Käytännössä kun pakkaset tulee, niin hitachi lakkaa lämmittämästä". Hitachi on muutenkin "Sellainen halpamalli". Sanoin, että kyllä toi premium ihan saman maksaa kuin daiseikai. Vastaus tähän oli. "mjoo mutta me ollaan monikansallinen yritys mumbojumbo hitachia tuo maahan xyz (en saanut selvää) ja meidän laitetta xyz (en saanut selvää, ilmeisesti maahantuoja on joku myyntiargumentti?) piirikortti kun menee paskaks niin mumbojumbo sun ei tarvi maksaa kun työ ja huomiseen on vielä tarjous voimassa kunnyt heti klousataan tää diili tässä heti, ni mä saan enemmän sitten provikkaa ja ginitonikkii motellissa kun kierrän maakunnassa vetämäs evankeliumii ja paikallisia lorttoja".

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Öh anteeksi. Puhun siis kokoajan lämmittämisestä, en viilentämisestä. Haluaisin siis, että talvella, kun laitan puuhellan päälle, niin: 1) Pumppu lakkaa lämmittämästä, 2)Pumppu jatkaa puhaltamista, 3) Pumppu EI ala viilentämään.

Ilmeisesti pumpun (hitachin ainakin) saa ns. "automaattilämmitys" -asentoon, jolloin se lopettaa lämmittämisen kun on tarpeeksi lämmin, mutta ei ala viilentää?

Koko kesän viilentänyt tuolla ja on kyllä yks parhaimpia hankintoja koskaan. Elämänlaatu parani kun sisällä on aina mukavan viileä ja saa yöt nukkua. ihan sama mitä maksaa =)
Totta. Ulkoilman helteistä on kiva nauttia, kun niistä ei tarvitse kärsiä sisällä.
Mjooh soittelin toshiban myyjälle ja kyselin siitä daiseikain ainutlaatuisesta takkatoiminnosta. Enää ei ollutkaan kaikki muut mallit, jotka eivät osaa pelkästään kierrättää sisäilmaa. Se olikin vaan jokin mitshubishin malli jota ei yksilöinyt sen tarkemmin. Lisäksi myyjä tiesi, että "Käytännössä kun pakkaset tulee, niin hitachi lakkaa lämmittämästä". Hitachi on muutenkin "Sellainen halpamalli". Sanoin, että kyllä toi premium ihan saman maksaa kuin daiseikai. Vastaus tähän oli. "mjoo mutta me ollaan monikansallinen yritys mumbojumbo hitachia tuo maahan xyz (en saanut selvää) ja meidän laitetta xyz (en saanut selvää, ilmeisesti maahantuoja on joku myyntiargumentti?) piirikortti kun menee paskaks niin mumbojumbo sun ei tarvi maksaa kun työ ja huomiseen on vielä tarjous voimassa kunnyt heti klousataan tää diili tässä heti, ni mä saan enemmän sitten provikkaa ja ginitonikkii motellissa kun kierrän maakunnassa vetämäs evankeliumii ja paikallisia lorttoja".
Niinhän minä sanoin jo, Mitsubishi se on :)
Hitachi kyllä lämmittää vielä alle -20 asteen lämpötiloissakin, todistetusti. Täällä oli 37 astetta pakkasta viime talvena joten tuon seuraaminen oli (appiukolla) helppoa. En muista tarkkoja lämpötiloja, eikä kiinnostakaan. Maahantuoja on muuten Ahlsell, jota ei tosiaankaan kovin kehuta LVI-piireissä.

Öh anteeksi. Puhun siis kokoajan lämmittämisestä, en viilentämisestä. Haluaisin siis, että talvella, kun laitan puuhellan päälle, niin: 1) Pumppu lakkaa lämmittämästä, 2)Pumppu jatkaa puhaltamista, 3) Pumppu EI ala viilentämään.

Ilmeisesti pumpun (hitachin ainakin) saa ns. "automaattilämmitys" -asentoon, jolloin se lopettaa lämmittämisen kun on tarpeeksi lämmin, mutta ei ala viilentää?
No ainakin Hitachissa on 3 nappia:
1. lämmitys
2. kosteudenpoisto
3. viilennys

Jos pistän viilennyksen päälle ja tavoiteltu lämpötila saavutetaan, laite jatkaa puhaltamista/ilman kierrättämistä, mutta ei viilennä kuin tarpeen mukaan. Olettaisin sen toimivan samoin myös lämmityksen suhteen, kaukosäätimellähän sen lämpötilan voi säädellä asteen tarkkuudella. Olisi kyllä hyvä jos esim. kaukosäätimessä olisi lämpötila-anturi josta se lukisi tavoitelämpötilan, eikä itse laitteessa, joka sijaitsee katon rajassa. Viilennyksessäkin joutuu pitämään n. 27 astetta, jotta lämpötila ihmisen korkeudella pysyy 24 asteessa.

Tässä paraikaa asentajat ruuvaa Mitsun FD-25:sta seinään, en tiedä mitään ton laitteen toiminnasta/käytöstä mutta uskoisin että jaksan painaa kaukosäätimestä jotain nappia silloin harvoin kun takkaa lämmitän.

@Huppe: No niinpä sanoitkin mitsusta joo. Hitachin myyjä väitti, että anturi on nimenomaan siinä kaukosäätimessä. @Aarop: Mulla lämpiää navetta vanhalla öljypannulla jota pitää säätää ja kytätä, että jos se mosahtaa niin ei putket jäädy, pattereihin pitää laskea vetta vähän väliä kun putket vuotaa. Puusaunan vesijohtoa (maanpinnan yläpuolella olevaa osaa) pitää lämmittää ja kytätä. Kunnan veden sisääntulon pakkasvahtia pitää käydä sillointällöin vilkaisemassa. Puuta pitää sahata ja kanniskella sinnetänne kun liiteri on niin vitun kaukana. Tollaset pikku säätämiset kasaantuu isoksi vitutukseksi sata vuotta vanhassa talossa, kun asukki on vielä tällainen urbaani planttu. Johonkin rajaan asti on jopa ihan siistiä oikeen viimisen päälle lämmittää ja jäähdyttää ja seurailla watteja ja amppeereja, mutta sitten kun saavuttaa saturaatiopisteen, niin se alkaa vituttaa.

Pitäs noita hommia nyt vähän fiksuuntaa kun tässä kerkiäisi.

Hitachi premium on nyt seinässä. Samassa tilassa on puuhella. Kun vedän puuhellaan valkean, niin laitan hitachista puhallustehon täysille, jotta se levittäisi lämmön huoneen katosta pitkin residenssiä. Noh, laite ei kuitenkaan suostu puhaltamaan kovaa. Kysymykseni kuuluu saman mallin käyttäjille: Oletteko te jo syväymmärtäneet miten tuo fan speed toimii? Oletin, että sen saa säädettyä mille tahansa vakiotasolle riippumatta siitä mikä on ilpin mielestä huoneen lämpötila. Nyt näyttäisi siltä, että kun ilppi lämmittää, niin silloin juu se puhaltaa kovaa, mutta silloin kun se ei lämmitä, niin ei se puhalla kovaa. Hieman hönkii, eli sillä hiljaisimmalla fan speedillä.

Vituttaa ihan suunnattomasti. Moneen kertaan myyjän kanssa käytiin tämä asia läpi, että on minulle tärkeä.

Nyt näyttäisi siltä, että kun ilppi lämmittää, niin silloin juu se puhaltaa kovaa, mutta silloin kun se ei lämmitä, niin ei se puhalla kovaa. Hieman hönkii, eli sillä hiljaisimmalla fan speedillä.

Vituttaa ihan suunnattomasti. Moneen kertaan myyjän kanssa käytiin tämä asia läpi, että on minulle tärkeä.

Mahtaisikohan kyse olla ns. anti-coldwind ominaisuudesta eli masiinassa on olevinaan jonkin sortin älykkyyttä vedontunteen estämiseksi. Käypä lukemassa lampopumput.infosta Hitachin threadit. Jos on tuosta kysymys niin ainakin joissain koneissa tuo on pois modattavissa.

554e3f5e-3ab8-c055.jpg

Poltan takkaa pari kertaa päivässä ja tarkoitus pumpulla kierrättää sitä ilmaa. Mikä ohjelma mun kannattaa tuosta laittaa päälle? Lämmitys vai tuo pelkkä puhallus?

HTC tapatalk

Jäähdytystoiminto ja säädät jäähdytyksen maximiin eli 31 c. silloin pyörii ainoastaan sisäyksikkö ja sähköä ei kulu paljoakaan. Ehkä parikymmentä wattia tunnissa.

Näin asiantuntija neuvoi minua omaan mitsubishiin ja näin tuntuu hyvin toimivan.

Back
Ylös Bottom