Heippa! Mun ongelmana on suuri maha. Mä siis näytän siltä kuin oisin raskaana... Muuten olen oikeasti hoikassa kunnossa. ---- Toki pyykkilautavatsaa en koskaan tule saavuttamaankaan, sen verran kolmen lapsen synnyttäminen jättänyt kroppaan löysää nahkaa. Auttakaa viisaammat, missä teen väärin?
Hei Nacksum huomasin viestisi ja koska olin ite törmännyt aiheeseen toisaalla, ajattelin palata tähän vaikka aloituksestasi on jo jonkin verran aikaa.
On hyvin mahdollista, että vatsasi itsepintainen pyöreys johtuu nimen omaan synnyttämisistä, jolloin sinulla olisi ns. "post-baby tummy" (huom. tämä ei tarkoita samaa kuin löysä nahka vaan tavallaan rakenteiden muuttumista) tai jopa "diastasis recti", joka tosin vaatisi oikeaa diagnosointia.. Kannattaa tutustua oheisen linkin erinomaiseen artikkeliin ja googlettaa "diastasis recti healing exercises".
http://www.huffingtonpost.co.uk/wendy-powell/post-baby-tummy_b_1954605.html
Toinen asia mikä kannattaa miettiä on lannerangan asento (eli onko ns. notkoselkä tai "anterior pelvic tilt"). Kuten jos aiemmin on tullut esille, mm. runsas istuminen on omiaan kiristämään lonkan koukistajia, joka osaltaan saa aikaan notkoselkää, mikä puolestaan voi saada vatsan näyttämään pömpöttävältä. Kokeile peilin edessä nostaa lantion etuosaa ylös päin laskemalla häntäluuta puolestaan alas. Useimmilla notkoselkäisillä vatsa tällöin litistyy selvästi.
No mikä tähän sitten auttaa? Lyhyesti:
1) Pakara- ja alavatasa- sekä syvien vatsalihasten vahvistaminen
2) lonkan koukistajien ja pitkien (ala-)selkälihasten venyttäminen
Vahvat pakaralihakset elimivoivat kireiden selkälihasten (jotka ovat lantion yläpuolella) taipumuksen vetää lantion takaosaa ylös päin. Vahvat syvät ja alavatsalihakset puolestaan eliminoivat kiristävien lonkankoukistajien (jotka ovat lantion alapuolella) taipumusta vetää lantion etuosaa alas päin.
Tekemällä pitkäjänteisesti esim 4 x viikossa sopivan setin em alueille vaikuttavan treenin, voit näin vaikuttaa notkoselkäisyyteen.
Em. osa-alueisiin kannattaa muutenkin tutustua internetin ihmeellisessä maailmassa mutta tietenkin kriittisesti ja muistaen, että kaikenlainen harjoittelu vaatii vähintään kuukausien säännöllisen toteutuksen ennen kuin selviä tuloksia voi odottaa, mutta se on sitten sitäkin palkitsevampaa.
Toivottavasti tämä tuo hieman uuden kulman tähän naisten pömppövatsaongelmaan, ja soveltuu myös miehille.