Ikuinen pallomahako?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nacksu
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Kukkakaali ja parsakali tekee monille vatsaongelmia, ja pähkinätkin joillekin. Kannattaisiko kokeilla vähän aikaa ilman niitä? Yleensäkin tutustu tohon FODMAP-dieettiin, jota oon täällä aiemminkin mainostanut. Sun ongelma kuulostaa tosi paljon IBS:ltä ja sen hoidossa toi ruokavalio on antanut hyviä tuloksia. Jos huvittaa, voit kokeilla kanssa visiblin-kuitulisää (myydään apteekissa, sahanpurun näköinen esim. mehuun sekoitettava tuote), tosin sekin voi hetkellisesti lisätä turvotusta.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tässä pieni vinkki: mä kärsin pitkään vatsan turvotuksesta, näytin ihan siltä kun olisin ollut raskaana, söin sitten mitä tahansa tai olin syömättä. Sitten luin jutun, missä sanottiin että kahvi voi aiheuttaa turvotusta. Nyt on 3-viikkoa ollut ilman kahvia ja eipä turvota enää. Jätin siis kaiken kofeiinin myös samalla pois. En muista koska mun ois ollu näin hyvä olla :)

Totta muuten! Unohdin tuosta aikaisemmin mainita, eli mullakin kahvi on ikävä mahalle suuremmissa määrin. Sen kyllä huomaan, kun menen omien rajojeni yli.. Toisinaan riittää yksi ekstra kupillinen, toisinaan menee useampikin ongelmitta. Aamuisin kyllä ainakin yleensä yhden, kaksi pystyy juomaan, eli ihan absolutistiksi mun ei onneksi ole tarvinnut ryhtyä. Kahvi on niin ihanaa..

Mulla kahvi ei onneksi turvota, tai ainakaan tummapaahtoinen jota kotona on aina saatavilla ja juon sitä.noin litran tai ylikin päivässä. Muuten sitten vääristä valinnoista ja hotkimisesta vyötärö voi paisua yli 10cm. Olen mitannut :( Minkään entsyymien kanssa en jaksa lähteä säätämään ennen kuin oppisin olemaan hotkimatta. Oppiminen etenee hitaasti jos ollenkaan.

E tiedän tuon kahvijutun siitä, että juon sitä usein tyhjään mahaan ihan hyvällä menestyksellä.

Jos vatsa vetää palloksi turvotuksen vuoksi, kannattaa käydä lääkärillä. Mä olin tuossa jamassa reilu kymmenisen vuotta sitten ja sain aluksi diagnoosiksi IBS:n eli ärtyvän suolen syndrooman. Myöhemmin se muuttui krooniseksi suolistotulehdukseksi. Nyt oon ollut lähemmäs neljä vuotta lääkityksellä ja olo todella erilainen. Ennen oikeaa diagnoosia ja lääkitystä pystyin säätelemään oloani käyttämällä maitohappobakteerikapseleita (ihan helvetin paljon enempi kuin siinä purkin kyljessä mainitaan eli 6-10 joka päivä) ja syömällä hitosti maitorahkaa ja juomalla piimää. Jos vatsa ei reagoi maitotuotteista, niin happamat maitotuotteet on tuossa tilanteessa pelastus.

Kiva kun kirjottelette vinkkejä!

Kahvia mä en oo juonu vuosiin, kun siitä tulee huono olo. Tavan teetä juon satunnaisesti (mutta yleensä yrttiteetä) ja jääteetä useemminkin kesällä, mutta en oo huomannu teen tekevän ongelmia.

Tinkaus, uskaltaako noita maitohappobakteereja tosiaan syödä yli ohjeen? Mulla on gefilus-kapseleita niin äkkiäkös niitä nappailis useammankin.

Kiva kun kirjottelette vinkkejä!

Kahvia mä en oo juonu vuosiin, kun siitä tulee huono olo. Tavan teetä juon satunnaisesti (mutta yleensä yrttiteetä) ja jääteetä useemminkin kesällä, mutta en oo huomannu teen tekevän ongelmia.

Tinkaus, uskaltaako noita maitohappobakteereja tosiaan syödä yli ohjeen? Mulla on gefilus-kapseleita niin äkkiäkös niitä nappailis useammankin.

Kyllähän siinä purkin kyljessä lukee, että 1-3 kapselia päivässä ja että jos ei auta muutamassa viikossa, niin lääkärille. Mulla ei lääkärissä löytynyt aluksi muuta kuin toiminnallinen vaiva, johon ei ollut lääkitystä, niin oli pakko jotain tehdä. Ja tuolla hirveen isolla määrällä mä pysyin toimintakuntoisena. Mut sanoisin, et kapseleitakin tehokkaammin mulla toimi ne happamat maitotuotteet ja varsinkin piimä.

e. Ja mä tosiaan kiskoinkin niitä kapseleita tuommoisia määriä varmaan parisen vuotta. Viel oon hengissä. :D

Maitohappobakteereissa kannattaa keskittyä laatuun. Jos kapseli hajoaa jo mahalaukussa, tuhoutuu suurin osa bakteereista. Sen pitäis kestää mahalaukun hapot ja hajota vasta ohutsuolessa. Siksi mulle ravitsemusterapeutti suositteli Idoform Capsia. Voi olla että noi Gefilus Capsit on ihan yhtä laadukkaita. Mulla maitotuotteet (myös hapanmaitotuotteet) pistää vatsan sekaisin, vaikka mulla ei oo laktoosi-intoleranssia.

Oon muuten huomannu että pitkään paikallaan istuminen (tietokoneen ääressä, autossa, lentokoneessa jne) tekee mulla ainakin turvotusta. Että jos pystyy niin kannattaa puuhastella jotain muutakin päivän mittaan.

Oon muuten huomannu että pitkään paikallaan istuminen (tietokoneen ääressä, autossa, lentokoneessa jne) tekee mulla ainakin turvotusta. Että jos pystyy niin kannattaa puuhastella jotain muutakin päivän mittaan.

Tää. Tajusin että mun krooninen turvotus on hieman helpottanut sen jälkeen, kun säädin työkoneeni hälyttämään mut pitämään pienen tauon 40 minuutin välein.

Myös liian pitkät ruokailuvälit aiheuttaa mulla joskus tuskallistakin ilman kertymistä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tämä on kyllä suuri mysteeri itsellekin. Toisaalta lohdullista, etten ole yksin ongelman kanssa. Aamuisin maha on yleensä ok, litteä oma itsensä, mutta iltaa kohti tilanne pahenee huomattavasti. Mitään varsinaisia kipuja ei tähän liity, joten lääkärille en ole vielä mennyt. Jo vuosien ajan olen yrittänyt karsimalla selvittää mitkä ruoka-aineet aiheuttaa turpoamista, mutta ei tässä ole mitään logiikkaa. Lähinnä mikä tahansa syöminen turvottaa. Yritän syödä mahdollisimman vähän gluteiinipitoisia tuotteita, ja hetken ajan luulin sen auttavan, mutta ihan yhtä hyvin saatan turvota vihreästä salaatista tai vaikka appelsiinistä. Pikkuhiljaa alkaa epätoivo iskeä, mitä tässä oikein voi syödä. Mutta kiitos uusista vinkeistä, täytyy taas kokeilla jotain!

Heippa! Mun ongelmana on suuri maha. Mä siis näytän siltä kuin oisin raskaana... Muuten olen oikeasti hoikassa kunnossa. ---- Toki pyykkilautavatsaa en koskaan tule saavuttamaankaan, sen verran kolmen lapsen synnyttäminen jättänyt kroppaan löysää nahkaa. Auttakaa viisaammat, missä teen väärin?

Hei Nacksum huomasin viestisi ja koska olin ite törmännyt aiheeseen toisaalla, ajattelin palata tähän vaikka aloituksestasi on jo jonkin verran aikaa.

On hyvin mahdollista, että vatsasi itsepintainen pyöreys johtuu nimen omaan synnyttämisistä, jolloin sinulla olisi ns. "post-baby tummy" (huom. tämä ei tarkoita samaa kuin löysä nahka vaan tavallaan rakenteiden muuttumista) tai jopa "diastasis recti", joka tosin vaatisi oikeaa diagnosointia.. Kannattaa tutustua oheisen linkin erinomaiseen artikkeliin ja googlettaa "diastasis recti healing exercises".

http://www.huffingtonpost.co.uk/wendy-powell/post-baby-tummy_b_1954605.html

Toinen asia mikä kannattaa miettiä on lannerangan asento (eli onko ns. notkoselkä tai "anterior pelvic tilt"). Kuten jos aiemmin on tullut esille, mm. runsas istuminen on omiaan kiristämään lonkan koukistajia, joka osaltaan saa aikaan notkoselkää, mikä puolestaan voi saada vatsan näyttämään pömpöttävältä. Kokeile peilin edessä nostaa lantion etuosaa ylös päin laskemalla häntäluuta puolestaan alas. Useimmilla notkoselkäisillä vatsa tällöin litistyy selvästi.

No mikä tähän sitten auttaa? Lyhyesti:

1) Pakara- ja alavatasa- sekä syvien vatsalihasten vahvistaminen
2) lonkan koukistajien ja pitkien (ala-)selkälihasten venyttäminen

Vahvat pakaralihakset elimivoivat kireiden selkälihasten (jotka ovat lantion yläpuolella) taipumuksen vetää lantion takaosaa ylös päin. Vahvat syvät ja alavatsalihakset puolestaan eliminoivat kiristävien lonkankoukistajien (jotka ovat lantion alapuolella) taipumusta vetää lantion etuosaa alas päin.

Tekemällä pitkäjänteisesti esim 4 x viikossa sopivan setin em alueille vaikuttavan treenin, voit näin vaikuttaa notkoselkäisyyteen.

Em. osa-alueisiin kannattaa muutenkin tutustua internetin ihmeellisessä maailmassa mutta tietenkin kriittisesti ja muistaen, että kaikenlainen harjoittelu vaatii vähintään kuukausien säännöllisen toteutuksen ennen kuin selviä tuloksia voi odottaa, mutta se on sitten sitäkin palkitsevampaa.

Toivottavasti tämä tuo hieman uuden kulman tähän naisten pömppövatsaongelmaan, ja soveltuu myös miehille.

Syville vatsalihaksille täältä vähän lisää huomiota... Yli kolmannekselle raskaana olleista jää ns. vatsalihaserkaantuma, jonka vuoksi vatsa voi pömpöttää. Vatsalihaksia keskeltä sitova jännesauma, linea alba, on silloin jäänyt löysäksi. Voisin veikata, että erkaantumasta tiedostamattaan "kärsivien" %-luku on lähellä sataa. Itseltäni löysin sen vasta 2.5v raskauden jälkeen viime maaliskuussa ja keskeytin pinnallisten vatsalihasten treenaamisen siihen paikkaan. Olin itsekin ihmetellyt, miksei keskivartalo palaudu paremmin yhdestä raskaudesta... Aloin tehdä päivittäin syvien vatsalihasten harjoituksia ja teen niitä edelleen. Uskokaa pois, vatsa alkoi puristua kasaan yllättävän nopeasti! Treenaan pinnallisia vatsalihaksia vieläkin pelkästään hillityillä rutistuksilla ja pyrin jatkuvasti käyttämään kovemmin syviä. En tiedä, tuleeko erkaantuma näin vuosien jälkeen enää täysin kuntoon, mutta yritystä ainakin on. :)

Voiko silloin olla linea albassa vikaa, jos maha on aamulla litteä mutta illalla pallo? Mua on myöskin aina hämännyt se, etten osaa tunnustella mitään rakoa vatsalihasten välissä, en siis tunne mitään rakoa. Mistä se voi johtua?

Tuosta ohjeesta ei ole mulle mitään apua, en tunne minkäänlaista väliä. Ehkä olen liian läski erottamaan raon?:rolleyes:

Zone-sarja -42%
Niin tosiaan, ehkä olin onnekas. Yksi tuttu vain väitti, että rako on oltava ja mä ajattelin että olen vain tampio kun en sitä tunne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom