Ike myöntää tekstiviestit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trident
  • Aloitettu Aloitettu
Yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä ei pidetä sellaisen yksityiselämää koskevan tiedon, vihjauksen tai kuvan esittämistä politiikassa, elinkeinoelämässä tai julkisessa virassa tai tehtävässä taikka näihin rinnastettavassa tehtävässä toimivasta, joka voi vaikuttaa tämän toiminnan arviointiin mainitussa tehtävässä, jos esittäminen on tarpeen yhteiskunnallisesti merkittävän asian käsittelemiseksi.

Käsittääkseni tässä Vanhanen-Kuronen-casessa on kyse tästä jälkimmäisen lakipykälän arvioinnista, ei niinkään viestintäsalaisuuden rikkomisesta?


Jep, Ex-Kuronen (nykyinen Ruusunen) ei ole rikkonut mitään kirjesalaisuuksia, siitä ei tässä ole ollenkaan kysymys. Vanhasen jutussahan on nimenomaan kyse siitä, mihin Suomessa vedetään yksityisen ja julkisen raja poliitikkojen kohdalla. Jonkinlaiseksi ennakkotapaukseksihan tämä on muodostumassa koko setti.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei helvetti voi mennä näin. Eihän tuossa ole mitään järkeä.


Myös rikoslaista

RL 24 LUKU 8 § (9.6.2000/531)
Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen


Joka oikeudettomasti

1) joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai

2) muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville

esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä ei pidetä sellaisen yksityiselämää koskevan tiedon, vihjauksen tai kuvan esittämistä politiikassa, elinkeinoelämässä tai julkisessa virassa tai tehtävässä taikka näihin rinnastettavassa tehtävässä toimivasta, joka voi vaikuttaa tämän toiminnan arviointiin mainitussa tehtävässä, jos esittäminen on tarpeen yhteiskunnallisesti merkittävän asian käsittelemiseksi.

Käsittääkseni tässä Vanhanen-Kuronen-casessa on kyse tästä jälkimmäisen lakipykälän arvioinnista, ei niinkään viestintäsalaisuuden rikkomisesta?

Kuten sanoin, niin laki on tulkinnnanvarainen ja se on tapauskohtainen, eli raja ei ole selvä kuten juuri puhuit tappouhkauksista. Tapauksia käsitellään aina tapauskohtaisesti
ja kaikki riippuu mikä on julkaistun tekstin luonne sun muu. Eli ei kannata asiaa enempää vatvoa. Ike voisi silti nostaa syytteen, jos haluaisi, mutta tuskin sitä tekee. Ja tulosta ei tietäisi.
 
Kuten sanoin, niin laki on tulkinnnanvarainen ja se on tapauskohtainen, eli raja ei ole selvä kuten juuri puhuit tappouhkauksista. Tapauksia käsitellään aina tapauskohtaisesti ja kaikki riippuu mikä on julkaistun tekstin luonne sun muu. Eli ei kannata asiaa enempää vatvoa. Ike voisi silti nostaa syytteen, jos haluaisi, mutta tuskin sitä tekee. Ja tulosta ei tietäisi.

Joo, mutta kun sää puhuit kirjesalaisuuden rikkomisesta. Ja siitähän ei ollut kyse, vaan täysin eri lakipykälästä.

Ymmärrän kyllä toki mitä tarkoitat ja mun mielestä toi mainitsemasi tutkimusaihe kuulostaa ihan mielenkiintoiselta. :piis:
 
.........

Iken tapauksessa on rikottu kirjesalaisuutta. Sen mukaan toisen ihmisen puheluita, kirjeitä ja eikä muita luottamuksellisia viestejä saa julkaista ilman asianomistajan lupaa. Tässä tapauksessa siis tätä lakia on rikottu. Miksei sitten Ike lähde oikeustoimiin asiassa ja nosta syytettä, luulisi että voittaisi koska laki on yksiselitteinen asian suhteen.

Rikoslaki sanoo seuraavaa:


Yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä ei pidetä sellaisen yksityiselämää koskevan tiedon, vihjauksen tai kuvan esittämistä politiikassa, elinkeinoelämässä tai julkisessa virassa tai tehtävässä taikka näihin rinnastettavassa tehtävässä toimivasta, joka voi vaikuttaa tämän toiminnan arviointiin mainitussa tehtävässä, jos esittäminen on tarpeen yhteiskunnallisesti merkittävän asian käsittelemiseksi.

Ja laki oli yksiselitteinen :jahas:

Se onko kyseessä yhteiskunnallisesti merkittävä asia on sitten jonkun muun mietittävä.

Omaa mutua laitoin lähinnä siitä, että kirjesalaisuudesta ei tässä ole kyse. Kirjesalaisuuden rikkomista ei ole se, että näytän omat "lähdetkö kaljalle" viestit kolmannelle osapuolelle. Jos se kolmas osapuoli katsoo ne viestit ilman mun lupaa niin sitten varmaan aletaan olemaan oikealla suunnalla.

ääh, näköjään muuttui tulinnanvaraiseksi
Kuten sanoin, niin laki on tulkinnnanvarainen
......
 
No juristi ystäväni puhui ns. kirje-/muun luottamuksellisen tiedon julkistamisesta, eli tarkka lainnimike ei sit ihan selvä.
Aihe kyllä mielenkiintoinen ja gradu oli siitä haastavaa tehdä,
siis se valmistunut kylläkin jo.
 
PAri kuvaa:

johanna_trendin_artikkelissa.jpg



tukiainen.jpg
 
tukiaisella on muuten eripari tissit
 
uusimmassa Cityssa pieni juttu Tukiaisesta.. oli ollut City-lehden sokkotreffi kirjoituksessa vuonna 1999, ja sanoi siinä: "tykkää vähän vanhemmista miehistä." Aiheutti kyllä pienen nauru pyrähdyksen.
 
Ei vittu nauroin kyyneleet silmissä tolle.

Ja sit ihmiset kehtaa vielä valittaa et tommoseen paskaan tuhlataan verorahoja. Pelasti päivän toi.
 
HAHA!! Ei vitsi, mahtava aaria! Lähetänpä työkavereille.

En ole nyt seurannut tätä threadiä, mielestäni medialla oli liian suuri osa Iken kohtalossa, ja en tykännyt että Etyjin puheenjohtaja tosta vaan ottaa hatkat kesken puheenjohtajuuskauden. Mutta kun kuulin Stubbin valinnasta korvaajaksi, tukin turpani. Hemmetin fiksu mies, oppii erittäin nopeasti ja kykeni hyppäämään täysillä liikkuvaan junaan. Stubbi teki heti haluamansa muutokset ja otti asiat haltuunsa, en ole kuullut mitään negatiivista tyypistä. Tykkään erityisesti sen NATO-kannasta sekä EU-taustasta, vaikkei asialla mitään vaikutusta ministerin työhön olekaan. Hieno valinta!

Tukiainen sen sijaan... olisin tyytyväinen jos en olisi ikinä nähnyt moista tyyppiä. En tiedä, luulin että "seksitanssijat" olisivat edes hyvässä kunnossa. Antaa siitä naisesta tosi hyvän kuvan, sillä taisi olla varattu kun tekstaili Ikelle takaisin. Eihän kukaan kellekään lähetä 200 viestiä ilman mitään vastakaikua. Onneksi sen mies lemppasi pihalle.
 
Tunnustaudun profeetaksi ja politiikan asiantuntijaksi. Kysykää vaan multa.

Pah sanon minä :D
Ei se itse eronnut vaan pakotettiin lähinnä (joo, niinkun sä tuossa quottaamassa tekstissä sanoitkin). Mä en tosin olisi ikinä uskonut että noin kävisi, mutta en mä myöskään olisi uskonut että kansalaisten luottamus Ikeen järkkyisi parin säälittävän tekstiviestin vuoksi. Musta asia vaan oli niin täysin mitätön! Niinkun se on mielestäni vieläkin.
Stubbi sen sijaan ei varmaan tekstittelisi muille naisille, sen vaimo taitaa olla kovempaa tekoa kun Iken heila. Vaikuttaa tyyppi sen verran ylisuorittajalta ettei se pystyisi mitään mokaamaan, ellei hampaisiin jää kiinni jotain pinaattia.
 
Oli miten oli, mutta mä olin oikeassa :)


:lol2:

Ok. Mä siirryn seuraavaksi Häkämiehen alaisuuteen, katsotaan tuleeko uutta Venäjävenäjävenäjä-häsmäkkää. Stubb vaikuttaa tasapainoisimmalta ministeriltä mitä meillä ehkä on! Älä nyt jumalauta rupea ennustamaan että sekin eroaisi :)
 
Tunnustaudun profeetaksi ja politiikan asiantuntijaksi. Kysykää vaan multa.
No nyt kysyn. Meinaatko vielä kauankin hehkuttaa, että sä "tiesit"? Mun mielestä tuo nyt ei ole mikään kovinkaan mahtava suoritus arvata oikein, ottaen huomioon, että todennäköisyys oli 50%.
 
Jos saa vielä offtopata niin mä voin olla kans profeetta ja sanoo, että tottakai se meinaa. Juhannuksen kynnyksellä voi vielä mainita, että "hei, mä muuten tiesin, et se eroo"
Mikäs sen hauskempaa.
Kyllä mä sanon, että sniffille toi oli kova ja mahtava suoritus. Eikä se ihan fifty-sixty ollu, kun se ei ite meinannu erota millään, eikä ite eronnutkaan...

joo ja jaa...
 
Back
Ylös Bottom