ikämies kyselee

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nojuu
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkäs kannattaako tämmöisen 46v. miehen haaveilla enää lihaskasvusta, vai pitääkö olla tyytyväinen jos saa edes säilytettyä nää vähät olemassaolevat.

Olen siis nyt käynyt salilla pari kuukautta. Aikaisempi treenitausta olematon. Arnoldin g6:tta tahkonnut nyt kuukauden päivät 2-3 kertaa viikossa. Kehitys melko vähäistä.
Onko edes realistista enää kasvattaa lihasta tässä iässä ilman mitää hormonikuureja. ?
Voi olla että tätä on kyselty tääl ennenkin mut pikaisella haulla en löytänyt.

Varmasti on mahdollista kasvattaa lihasta, maltti on valttia, pari kuukautta on tosi lyhyt aika, kun puhutaan lihaskasvusta.

On mahdollista kasvattaa lihasta, viiskymppisetkin kasvattaa niitä vielä - katson sellaista kotona. Hän ei tee treeniä kun kerran tai kaksi viikossa ja silti kasvaa.

Mutta töitä se vaatii ja sopivasti syötävää ja palautumista. Toki kaksi kuukautta on aika pieni aika nähdä itse mitään kehitystä. Suosittelen että otat kuvia kropastasi kuukauden välein ja vaikka mittaile paikkoja, sillä lailla näkee paremmin kehitystä kropassa.

Käyttäisin tässä kohtaa Mauri "pappa" Heikkinen kortin eli voi kasvattaa. Olikohan yli vai vähän alle 40v kun aloitti bodaamaan ja voitti aika paljon kisoja. Nuorempi väki ei varmaan muista, mutta hänestä on myös parkkiksella oma tredi.

Huhtikuussa tulee 3vuotta siitä kun aloitin, nyt ikää 50v. 3krt/vko treenannut jotakuinkin säännöllisesti ja onhan voimatasot kasvanu hurjasti siitä mitä ne oli kun aloitin.
Kai siinä sivussa on vähän lihastakin tullut. Kai mä nyt olen läskisen luurangon sijaan sellainen "normaalivartaloinen".
Mutta parastahan on se oman fiiliksen parantuminen, vaikka aina olen kyllä juossu tai pyöräily. Tuntuu vaan että punttien kanssa heiluen pää tyhjenee paremmin.

Edit: mutta sen sanon että ammataitoinen pt kannattaa hommata jos ei ole jo. Ettei tee kaikkea päin persettä kuten itse. Osittain kai vieläkin..
Toki tärkeintä on että edes jotain tekee, pitää itsensä kunnossa.

Käyttäisin tässä kohtaa Mauri "pappa" Heikkinen kortin eli voi kasvattaa. Olikohan yli vai vähän alle 40v kun aloitti bodaamaan ja voitti aika paljon kisoja. Nuorempi väki ei varmaan muista, mutta hänestä on myös parkkiksella oma tredi.
Muistan kaverin. Mutta täytyy muistaa että roinaavaa ei voi verrata natikkaan. Roinalla kasvaa vaikka 8 kymppisenä.

Entä jos on treenannut 25 vuotta tosissaan ja ikää yli 40v. Voiko enää kasvattaa lisää lihasta? Horkalla varmasti, mutta mitenkä natikkana? Jotenkin kuulostaa oudolta jos 25 vuoden treenin jälkeen tulee kasvupyrähdys natikkana. Voimia voi varmasti kasvattaa.

Huhtikuussa tulee 3vuotta siitä kun aloitin, nyt ikää 50v. 3krt/vko treenannut jotakuinkin säännöllisesti ja onhan voimatasot kasvanu hurjasti siitä mitä ne oli kun aloitin.
Kai siinä sivussa on vähän lihastakin tullut. Kai mä nyt olen läskisen luurangon sijaan sellainen "normaalivartaloinen".
Mutta parastahan on se oman fiiliksen parantuminen, vaikka aina olen kyllä juossu tai pyöräily. Tuntuu vaan että punttien kanssa heiluen pää tyhjenee paremmin.

Edit: mutta sen sanon että ammataitoinen pt kannattaa hommata jos ei ole jo. Ettei tee kaikkea päin persettä kuten itse. Osittain kai vieläkin..
Toki tärkeintä on että edes jotain tekee, pitää itsensä kunnossa.
Juuri tällaisia kokemuksia kaipasin. Tuo uskoa omaan tekemiseen. Eikä täs ihmeitä enää tavoitella mut pienikin lisäys lihasmassaan antaisi taas lisää intoa jatkaa treenaamista.
Pt puuttuu , eli lähinnä muutaman kokeneemman kaverin ohjeilla , ja youtube videoilla mennään . Tekniikassa varmasti vielä paljon virheitä , mut pikkuhiljaa ja varovasti edetään.

Ei siellä mitään fysiologisia esteitä ole kasvattaa lihasta, mutta se on eri asia kykeneekö treenaamaan tarpeeksi tehokkaaksi. Sen minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa, niin jos kykenee.
Nuorena ei oo tullu treenattua ollenkaan, eli aika nollista täs on lähdetty liikkeelle. Jossain vaan oli juttua,että testotasot alkaa jo tos kolmenkympin jälkeen heikkenemään. Aattelin että täs neljäkutosena on enää turha räpistellä. Mutta ilmeisesti peli ei oo viel täysin menetetty.

Nuorena ei oo tullu treenattua ollenkaan, eli aika nollista täs on lähdetty liikkeelle. Jossain vaan oli juttua,että testotasot alkaa jo tos kolmenkympin jälkeen heikkenemään. Aattelin että täs neljäkutosena on enää turha räpistellä. Mutta ilmeisesti peli ei oo viel täysin menetetty.
Kuten Mike aiemmin totesikin, niin mitään fysiologista estettä lihasten kasvatukseen ei ole. Sinun tilanteesi näkisin jopa päinvastoin. Jos et ole aiemmin lihaskuntoharjoittelua harrastanut, niin lähdet ikäänkuin puhtaalta pöydältä. Tulet kehittymään takuuvarmasti, kunhan teet asiat oikein.

Jos sinua testotasosi arveluttavat, niin siihen on olemassa hyvin yksinkertainen ratkaisu. Käy labroissa. Samalla olisi hyvä ottaa muutenkin vähintään perusverenkuva, jotta tiedät olevasi kunnossa muiltakin osin.

Jotta harjoittelusi olisi kehittävää, niin suosittelisin lämpimästi ottamaan osaavan personal trainerin avuksesi. Paino sanalla osaavan. Toki voit opetella myös kantapään kautta, mutta se tien valitseminen vie tuhottomasti turhaa aikaa. Hanki siis PT. Lopuksi vielä sanoisin, että poista päästäsi epäilys! Jos epäilet, ettet pysty enää kehittymään, niin kehitystä ei varmaankaan tapahdu. Ajattele mieluummin, että "I CAN"!

Kuten Mike aiemmin totesikin, niin mitään fysiologista estettä lihasten kasvatukseen ei ole. Sinun tilanteesi näkisin jopa päinvastoin. Jos et ole aiemmin lihaskuntoharjoittelua harrastanut, niin lähdet ikäänkuin puhtaalta pöydältä. Tulet kehittymään takuuvarmasti, kunhan teet asiat oikein.

Jos sinua testotasosi arveluttavat, niin siihen on olemassa hyvin yksinkertainen ratkaisu. Käy labroissa. Samalla olisi hyvä ottaa muutenkin vähintään perusverenkuva, jotta tiedät olevasi kunnossa muiltakin osin.

Jotta harjoittelusi olisi kehittävää, niin suosittelisin lämpimästi ottamaan osaavan personal trainerin avuksesi. Paino sanalla osaavan. Toki voit opetella myös kantapään kautta, mutta se tien valitseminen vie tuhottomasti turhaa aikaa. Hanki siis PT. Lopuksi vielä sanoisin, että poista päästäsi epäilys! Jos epäilet, ettet pysty enää kehittymään, niin kehitystä ei varmaankaan tapahdu. Ajattele mieluummin, että "I CAN"!
Okei. Kiitos. Jostain on vaa päähäni iskostettu että tässä iässä ei lihasta enää tuu , ilman testokuureja. Ei mun kai kannattais uskoa kaikkee mitä jostai luen :) Pitänee etsiä hyvä PT jos sitäkin kautta sais lisää tehoa ja järkeä treeniin. Loukkaantumisilta oon viel välttynyt mut oon ollut ehkä liiankin varovainen .
Kiitos vastauksista . Eiköhän tää tästä.

Kysyttiin onko mahdollista kasvattaa ilman hormonikuuria...

Okei. Kiitos. Jostain on vaa päähäni iskostettu että tässä iässä ei lihasta enää tuu , ilman testokuureja. Ei mun kai kannattais uskoa kaikkee mitä jostai luen :) Pitänee etsiä hyvä PT jos sitäkin kautta sais lisää tehoa ja järkeä treeniin. Loukkaantumisilta oon viel välttynyt mut oon ollut ehkä liiankin varovainen .
Kiitos vastauksista . Eiköhän tää tästä.
Kysymällä treenikavereilta ja vaikkapa Pakkotoiston pätevimpiä kavereita seuraamalla saat kunnon ohjeet, eikä mitään Personal Rainereita tarvita.

Esim. Miken ja Nyyssölän videot YouTubesta , niiden omaksuminen riittää.

Olellisempaa kuin se, treenaako mies natuna vai ei on se mikä on urheilutausta. Ihan varmasti mies kasvaa ja kehittyy kaikenikäisenä jos vaan kykenee tekemään lajityypillistä raskasta treeniä. Väittäisin ettei edes vähiten bodauksessa ! Onhan se ihan selvää,että jos on 25 vuotta tehokasta bodailua takana niin lihaksia ei paljon mitään enää kasvateta on se aika sitten menty natuna tai turbotettuna. Mutta kun kyse on aloittelijasta, niin jos ei ole ihan täysin hävinnyt geenilotossa ja arvot on viitteissä, niin 50 vuotias voi kehittyä ihan valtavasti.
Ota "ikämies" tavoitteeksi, että viiden vuoden kuluttua tietämättömät kuiskuttelee susta varmana hormonien käyttäjänä, koska ihan siinä se onnistuu sulta kuin vaikka 25 vuotiaaltakin.🙂

Yksi lihaksikkaimmista kavereista ketä tunnen alotti reenaamisen 42 vuotiaana. Oli toki tehnyt fyysistä duunia koko elämänsä siihen asti, mutta täytyy myöntää nykyään häntä katsoessa, että on siinä pikkuisen duunia tehty salillakin. Eli mielestäni ikä ei ole este.

Sulla on ainakin mun näkökulmasta kaikki tarvittava, koska videolta katsominen ja kotona kepin kanssa harjoittelu on parempaa kuin huonolla pt:llä, kun kerta on niin onnellinen tilanne että on kaverit mukana kattomassa! Itekki vasta kolmekymppine ja ei mun aloittaessa ollut vielä youtube, kirjasta luettiin ja toivottiin parasta...
Sulla on myös kaikki tarvittava tieto ihan käden ulottuvilla, kyse on siitä miten suhtaudut muutokseen!
Positiivisen kautta hyvällä mielellä ei kieltäytymismentaliteetilla hyvällä ruoalla "clean bulkkia", vajaalla +500kcal ja vaihdat ohjelmaa 2-4kk välein, täältä löytyy loputtomiin valmiita ja sitämukaa kun ymmärtää mitä ja miksi tehdään voi ruveta tekemään omat ohjelmansa.

PS: Tää on hyvä harraste vanhoille päiville! Kun tähän syvenee niin kyse on snookkeriakin tarkemmasta herrasmies -etiketin alaisesta toiminnasta, jonka perustietämys kattaa: biologian, neurobiologian, (kemian), fysiikan, anatatomian, sekä ravinto-opin ja psykologiankin. Sitten se vain ilmenee ilmeettömänä lyhyenä hetkenä jolloin rauta liikkuu edestakaisin.
PS2: On tää myös filosofista touhua, se rauta liikkuu edestakaisin, tietyllä hetkellä kokemaamme universumia, tietystä ennalta suunnitellusta syystä... jotkut jopa kellottaa oikeasti..

Mulla on jengissä 6 kpl yli 50 vuotiasta valmennettavaa ja kaikki ovat mukanaolonsa aikana kehittyneet voimissa ja pattiakin kuulemma on kertynyt. Itekin pian 51v ja oma nykyinen päälaji (kalliokiipeily) jatkaa kehitystään, vaikka sitäkin takana 20v.

Jos se tekeminen on riittävällä tasolla, niin mitään estettä ei ole kehitykselle. Se vain tuppaa olemaan, että nuorilla bodaus voi olla valtava osa elämää ja sitten varttuneemmilla se on vain pieni osa kokonaisuutta ja täten panostus ei ole sitten tarvittavalla tasolla. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö panostaessa tapahtuisi merkittäviä muutoksia.

Back
Ylös Bottom