ikämies kyselee

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nojuu
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Youtube videoita hyvä katsoa jos haluaa tekniikkavinkkejä. Mut kenenkään bodarin treenejä turha lähteä kopioimaan. Unohda bro-splitit, koko kroppa läpi kaksi kertaa viikossa. Älä hakkaa päätä rajoittimeen, palautuminen tuossa iässä huomattavasti hitaampaa kun nuorempana. Suorat progressiot sun tapauksessa varmin tapa kehitykseen, tehokeinoja voi ottaa käyttöön myöhemmin jos nyt nyt ollenkaan. Progressiomallit löytyvät helposti interwebistä mutta mikäli olet valmis pieneen ekstrapanostukseen niin jto ja markku tikka soveltuvat varmasti parhaiten sun tavoitteisiin. Mitään estettä kehitykselle ei sun iässä ole, muuta kun että ahnehdit liikaa ja unohdat levon ja ravinnon merkityksen. Tsemppiä treeneihin ja projektiin! 💪

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Elikkäs kannattaako tämmöisen 46v. miehen haaveilla enää lihaskasvusta, vai pitääkö olla tyytyväinen jos saa edes säilytettyä nää vähät olemassaolevat.

Olen siis nyt käynyt salilla pari kuukautta. Aikaisempi treenitausta olematon. Arnoldin g6:tta tahkonnut nyt kuukauden päivät 2-3 kertaa viikossa. Kehitys melko vähäistä.
Onko edes realistista enää kasvattaa lihasta tässä iässä ilman mitää hormonikuureja. ?
Voi olla että tätä on kyselty tääl ennenkin mut pikaisella haulla en löytänyt.

Ei tartte haaveilla, lihasta tulee kyllä. Miten painot ovat kehittyneet liikkeissä? Koetko että osaat tehdä liikkeet nyt paremmalla tekniikalla? Nämä niitä olennaisia juttuja. Lihaskasvu tulee sitten sen mukana kun työmäärä ja painot kasvaa.
Alussa voi vetää vähän pidemmänkin vedon lineaarisesti ylöspäin, mutta kantsii ottaa sellainen jaksotus, että tekee 3-4 viikkoa tavoitteellisesti ylöspäin ja sitten ottaa kevyemmän viikon missä tiputtaa sarjoja ja painoja pikkusen alemmas. Saa sitten virtaa uuteen nousuun ja paikat hieman huilia.
Eli progression ideaa ja eteenpäin tähän tyyliin ja sitten taas uusi samanlainen jakso pikkuisen korkeammalta:
8-pic-e1446120137512.png

Nykynen konsensus asiassa on se, että harjoitettavuus säilyy suunnilleen samana murrosiän lopulta aina lähelle niitä viimeisiä elinvuosia, jolloin se tipahtaa.
Jonkin verran on tullut myös näkemystä, että harjoitettavuus saattaisi hieman parantua iän lisääntyessä, mutta tästä ei ole vielä riittävästi näyttöä.

Joka tapauksessa on varmaa, että harjoittelusta saatava hyöty lisääntyy sitä mukaa kun ikää tulee lisää. 71+ ikäryhmän tuloksia ei nuoremmat päihitä millään. Tosin tämäkin on aina siitä kiinni, mitä mitataan.

Ja siis puhutaan lihasmassasta ja voimasta.

Nykynen konsensus asiassa on se, että harjoitettavuus säilyy suunnilleen samana murrosiän lopulta aina lähelle niitä viimeisiä elinvuosia, jolloin se tipahtaa.
Jonkin verran on tullut myös näkemystä, että harjoitettavuus saattaisi hieman parantua iän lisääntyessä, mutta tästä ei ole vielä riittävästi näyttöä.

Joka tapauksessa on varmaa, että harjoittelusta saatava hyöty lisääntyy sitä mukaa kun ikää tulee lisää. 71+ ikäryhmän tuloksia ei nuoremmat päihitä millään. Tosin tämäkin on aina siitä kiinni, mitä mitataan.

Ja siis puhutaan lihasmassasta ja voimasta.
No toki jos verrataan ikäryhmän sisällä treenaavia ja sohvaperunoita keskenään. Vanhempi ihminen joka ei liiku alkaa olla aika huonossa hapessa.

Jos se tekeminen on riittävällä tasolla, niin mitään estettä ei ole kehitykselle. Se vain tuppaa olemaan, että nuorilla bodaus voi olla valtava osa elämää ja sitten varttuneemmilla se on vain pieni osa kokonaisuutta ja täten panostus ei ole sitten tarvittavalla tasolla. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö panostaessa tapahtuisi merkittäviä muutoksia.
Treenannut olen jostain 18 v asti jossain määrin tosissaan, paikat hajonneet monta kertaa ja välillä ollu lähes vuode breikkejä, mut takasin on tultu. Mä en ole tottunut jarrutteleen treenatessa, en puhu enkä pussaa vaan minkä teen, niin teen niinhyvin ja kovaa kun pystyn. 13 kk sitten repesi (ei salilla) oikeasta patellasta kaikki 4 yläpuolista jännettä irti. lokakuussa aloin treenata varovasti, joulun jälkeen oli pakko pitää taukoa treenistä, tuli muita ongelmia. Nyt 2 kk treeniä takana ja kyykky alkaa sujua jo 150kg parammalla puolella, jaa minkä ikänen, 58 tänä vuonna !

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ei mitään estettä. Nyt oon 45 vuotias ja treenannut tehokkaasti sellaiset 8-9 kk. Taustassa kyllä jonkinlaista urheilua ollut aina, mutta lihaskasvuun tähtäävää ei ole ollut. Nuorempana kun olin omasta mielestäni "kondiksessa" 176/75 niin hanska oli jotain 33-34 cm :D Siihen aikaan päälimmäisenä oli kyllä lajit joissa massasta ei ollut hyötyä (kiipeilyä, maastopyöräilyä jne.) ja siihen aikaan söin auttamattomasti liian vähän.

Nyt tuon noin 9kk treenin jäljeen olen about samoissa painoissa kuin alussa, eli 85-86kg, mutta peilissä huomaa suunnattoman eron. Samoin esim. t-paidat ja kauluspaidat (jouduin pari viikkoa sitten laittamaan päälle kun jouduin ihan asiakkaalle käymään) istuu huomattavasti paremmin ja jopa kiristää hartioista ja rintakehän kohdalta. Hanska on nyt 39 cm ja 40 cm häämöttää jo. Noin 3kk kohdalle asti muutosta en juuri huomannut itse, ulkonäössä siis, tuloksissa kyllä. Sitten parempi puolisko huomautti, että hyvältä näyttää ja siitä asti jotenkin itsekin olen huomannut ja arvostanut työni tuloksia.

Treeni tällä hetkellä 3 jakoinen (työntö/veto/jalat) jossa ekalla viikolla kierretään 6krt / vko ja tokalla 3 krt / vko. Jalkojen palautuminen välillä huonompaa niin saattaa tippua tuo 6krt -> 5krt eli jalat vain kerran tuolla viikolla. Yleisesti omalta osalta sanoisin, että kunhan safkat pysyy riittävänä niin tuosta palautuu ihan hyvin.

Edit: Olipa vanha ketju, mutta toivottavasti silti jollekin asiaa miettivälle vähän motivaatiota tarjolla :)

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom