Ikä, älykkyys ja pään lahoaminen

Sinänsä jännää, että minulle ei univaikeuksia tai masennusta aiheuta työstressi tai töissä möhliminen (paitsi jos teen megamokan), vaan se jos ei ole mitään tekemistä ja tunnen itseni turhaksi. Sitten päässä pyörii koko ajan, asiat unohtuu ja ärsyttää jatkuvasti. Mää tartten äksöniä!!

Sama. Pieni tai vähän isompikin paine ja kunnon häslinki tuo mukavaa säpinää ja hommat etenee, mutta sitten kun on ns normaali tahti päällä niin voi pojat. Ei meinaa saada niitä vähiäkään rutiinihommia mitenkään päin alkuun edes. Pitäis kai pyrkiä pysymään reunalla koko ajan.

Taitaa olla aika yleistä kyllä tämä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sinänsä jännää, että minulle ei univaikeuksia tai masennusta aiheuta työstressi tai töissä möhliminen (paitsi jos teen megamokan), vaan se jos ei ole mitään tekemistä ja tunnen itseni turhaksi. Sitten päässä pyörii koko ajan, asiat unohtuu ja ärsyttää jatkuvasti. Mää tartten äksöniä!!

Sama vika. Lisäksi olen huomannut, että jos töissä joutuu/pääsee oikeasti ajattelemaan, niin ajatus kulkee muutenkin paljon paremmin ja vapaa-ajallakin jaksaa enemmän. Nyt kun on duunissa, joka ei mitään rakettitiedettä ole muutenkaan, ollut viime aikoina liikaa luppoaikaa, olen alkanut muuttua täydeksi zombiksi jo ihan ympärivuorokautisesti. Onneksi on työhaastattelu maanantaina, toivottavasti tärppää:).

Muistin heikentymisen iän myötä olen itsekin joutunut huomaamaan parin viime vuoden aikana (ikää siis nyt 29). Olen viime aikoina joutunut jopa kirjoittamaan esim. ostoslistat kauppaan lähtiessä ihan paperille kun ei muuten meinaa muistaa, mikä on minulle jotain aivan ennenkuulumatonta:eek:. Minussa on nimittäin aina ollut jonkin verran muistihirviön vikaa, joskus lukiossa ei ollut yhdellä matikantunnilla mitään muuta tekemistä niin opettelin siinä ulkoa piin 50 ensimmäistä desimaalia. 25 tulee sen jäljiltä edelleenkin, yli 10 vuoden jälkeen (3,1415926535897932384626433, tarkistakoon joku joka jaksaa, luku on kirjoitettu lunttaamatta enkä editoi jälkikäteenkään, vaikka häpeäkseni olisinkin tehnyt virheen jossain kohtaa:) Viimeinen kolmonen taitaa tosin pyöristyä neloseksi, olisiko ollut 8 se 26. desimaali).

Jostain syystä uudet asiat eivät enää tartu mieleen läheskään yhtä tehokkaasti kuin nuorempana, vaikka kaikkea tuollaista vanhaa skeidaa muistaa liiankin hyvin. Mm. joskus parikymppisenä pääsin tilaisuuteen kysellä erään mukavan neidin puhelinnumeroa ja kun ei tietenkään ollut mitään muistiinpanovälineitä käsillä ja kännykästäkin akku tyhjä, niin vain toistin numeron muutaman kerran ja painoin sen mieleeni. Muistan sen vieläkin ulkoa ja se on vittumaista, koska koko jutusta ei tullut kuin pelkkää harmia ja aina kun yrittää mitä tahansa numeroita, vaikka sitten verkkopankin asiakastunnusta, kaivaa mielestään, se on edelleen yksi niitä numerosarjoja, jotka pomppaavat mielestä ensimmäisenä muistuttaen siten ikivanhoista asioista, joita ei todellakaan huvittaisi eikä tarvitsisi muistaa enää millään tavalla. Ja tämä ei siis ole mikään läppä, vaikka hommaa ehkä on vaikea tajuta sellaisen, jolla ei ole samanlaista välillä kiusallisen hyvää numeromuistia:hyper:. Nykyään taas ei meinaa edes esim. rappujen ovikoodit kavereiden luona käydessä jäädä kerrasta mieleen, vaan joskus on joutunut muutamankin kerran kysymään, ennen kuin jää mieleen jos aina edes jää.

Täytyy tietenkin olla iloinen, että muisti on edelleenkin varmasti keskivertoa parempi, mutta kyllä se silti hieman pelottaa, kun jo selvästi huomaa, ettei se iän myötä ainakaan paremmaksi muutu. Täytyy nyt toivoa, että saisi duunikuviot järjestettyä uusiksi, koska vaativammat hommat varmasti auttaisivat pitämään rattaat liikkeessä jatkossakin:dance:.

ulkoa piin 50 ensimmäistä desimaalia. 25 tulee sen jäljiltä edelleenkin, yli 10 vuoden jälkeen (3,1415926535897932384626433, tarkistakoon joku joka jaksaa, luku on kirjoitettu lunttaamatta enkä editoi jälkikäteenkään, vaikka häpeäkseni olisinkin tehnyt virheen jossain kohtaa:) Viimeinen kolmonen taitaa tosin pyöristyä neloseksi, olisiko ollut 8 se 26. desimaali).

Oikein on, ja pyöristyy neloseksi, koska se seuraava on kasi kuten arvelitkin. 327 taitaa tulla sen jälkeen. Mulle on toi kolmekymmentä desimaalia riittänyt tähänastisen elämän aikana tarkkuudeksi. Suurpiirteinen luonne, nääs.

-k

Jostain syystä uudet asiat eivät enää tartu mieleen läheskään yhtä tehokkaasti kuin nuorempana, vaikka kaikkea tuollaista vanhaa skeidaa muistaa liiankin hyvin. Mm. joskus parikymppisenä pääsin tilaisuuteen kysellä erään mukavan neidin puhelinnumeroa ja kun ei tietenkään ollut mitään muistiinpanovälineitä käsillä ja kännykästäkin akku tyhjä, niin vain toistin numeron muutaman kerran ja painoin sen mieleeni. Muistan sen vieläkin ulkoa ja se on vittumaista, koska koko jutusta ei tullut kuin pelkkää harmia ja aina kun yrittää mitä tahansa numeroita, vaikka sitten verkkopankin asiakastunnusta, kaivaa mielestään, se on edelleen yksi niitä numerosarjoja, jotka pomppaavat mielestä ensimmäisenä muistuttaen siten ikivanhoista asioista, joita ei todellakaan huvittaisi eikä tarvitsisi muistaa enää millään tavalla. Ja tämä ei siis ole mikään läppä, vaikka hommaa ehkä on vaikea tajuta sellaisen, jolla ei ole samanlaista välillä kiusallisen hyvää numeromuistia:hyper:.

Täällä toinen samanlainen jolla on hyvä numeromuisti. Mieleen jää helposti puhelinnumerot, autojen rekisterinumerot, sosiaaliturvatunnukset ym.muut hyödylliset numerosarjat. :DMinulla on myös ns.valokuvamuisti. Kun esim.lukiossa luin tenttiin, muistin sanatarkasti muistiinpanot ulkoa ts. näin ne mielessäni edessäni. Koulussa tästä oli luonnollisesti hyötyä,esim. yläasteen päästötodistuksen ka oli 9,7. Nykyään olen muuttunut hajamielisemmäksi. Osittain se johtunee varmaankin siitä, että perheen äitinä on tottunut tekemään montaa asiaa yhtä aikaa: teen ruokaa, luen kirjaa, järjestelen paikkoja ja keskustelen perheeni kanssa päivän tapahtumista. Pitäisi opetella keskittymään yhteen asiaan kerrallaan, ettei tarvitsisi jälkikäteen miettiä pakkasinko lasten reppuihin ne oikeat liikuntavehkeet...:rolleyes:
Olen itse innostunut nyt ns.itseä kehittävästä kirjallisuudesta. Ihminenhän käyttää vain murto-osan aivokapasiteetistaan.
Olen niin yltiöpositiivinen ihminen, että uskon ihmisen kykenevän lähes mihin tahansa, jos oppii vain valjastamaan omat sisäiset voimavaransa tehokkaasti käyttöön!

Tuo nuorempana ollut fiksuus on mun mielestä sellaista raakafiksuutta tai reaktionopeutta, eli keksitään nopeasti joku ratkaisu tai muistetaan jotain. Vanhetessa ehkä vähän hidastuu ja tähän on varmaan fysiologisiakin syitä, mutta toisaalta vanhetessa mukaan tulee enemmän harkintaa ja kaukonäköisyyttä. Nämä näkökulmat hidastavat ja monimutkaistavat ajattelua, mutta toisaalta sitten lopussa ajatusrakennelma on paljon valmiimpi. En vaihtaisi takaisin tuohon parikymppiseen aivoon. :)

Toi on mun mielestä ihan totta. Pystyy vähän vanhempana rakentamaan paljon monimutkaisempia ajatusmalleja. En sitten tiedä kuinka paljon vaikutusta on iällä, koulutuksella ja omalla älykkyydellä (?).

Itellä on kans huono muisti ja välillä ajatus "hieman" tökkii. Lisäksi olen ollut aina toivoton sähläri. Hukkaan,unohdan ja hajotan kaiken. Rikon viisi juomalasia viikossa, lyön pääni johonkin ainakin kaksi kertaa viikossa, lyön varpaani oven kynnykseen kymmenen kertaa päivässä. Ihme et oon viel hengis.

Itellä on kans huono muisti ja välillä ajatus "hieman" tökkii. Lisäksi olen ollut aina toivoton sähläri. Hukkaan,unohdan ja hajotan kaiken. Rikon viisi juomalasia viikossa, lyön pääni johonkin ainakin kaksi kertaa viikossa, lyön varpaani oven kynnykseen kymmenen kertaa päivässä. Ihme et oon viel hengis.

Ihan samanlainen jantteri täälläkin. Toi kohellus on välillä melko rasittavaa :(

Mää tartten äksöniä!!
Tää kuulostaa ihan hyvälle parannuskeinolle. Nyt hakemaan ekstremeä elämään.

itsehän uskon kans että aivot toimii samaan tyyliin ku kehoilukin että kun niille antaa tekemistä niin ne toimiikin paremmin. opiskelkaa matikkaa:whip: testattu juttu että toimii

edit no ehkä on vääris sanoa että lihakset toimis paremmin mutta suorituskyky kasvaa

Silloin kun itse en jotain muista, ei kyse ole yleensä siitä, ettenkö muistaisi, vaan siitä, että en ole muistiinpanohetkellä keskittynyt. Asia kuin livahtaa ohitse, eikä koskaan tallennu kovalevylle.

Joo, ton huomaa siten kun jos on joku tärkeä asia mikä pitää muistaa ja sen laittaa vaikka kännykkään muistuttamaan, niin se on tullu huomattua jos tämä asia pitää tehdä vaikka heti aamulla herättyään niin sitä monesti tulee katsottua puhelinta automaattisesti heti herättyään, et joko se muistutus on tullut :D

Kyllä se niin vain menee, että kun asian muistamiseen keskittyy niin sen yleensä muistaa. Noi arjen jutut, kuten kaupassa käynti ym. ovat semmoisia asioita mihin ei välttämättä tule niin kiinnitettyä huomiota.

Mun äiti kanssa hakkaa itteesä joka paikkaan. Eikä pidä ku mä nauran aina sille :D Mä kovasti aina väitän sille, että se ei vaa keskity siihen mitä tekee. Siitä mun mielestä johtuu tollainen itsensä telominen.

Mulla katos muisti 2 vuoden ahkeralla juomisella. Nyt tässä raitista elämää viettäny 3 viikkoa ja hieman jo parempaan suuntaan muistikin menossa.

Meikä ei opi numerosarjoja enää. Muistan lapsuusajan puhelin numeroita, siis semmoisia joita ei ole edes olemassa enää, mutta en opi uusia.

Ennen tiesin kaiken ja minulla oli vastaus jokaiseen yhteiskunnaliiseen asiaan ja kirjoittelin jopa lehtien mielipide palstoille. Nykyään en ole enää niin varma. Onkohan juuri tämä se syy miksi eduskuntaan ja muualle halutaan nuoria ihmisiä.

Tuskin mistään orgaanisesta ongelmasta on kyse.

Mun duuni on pelkkää jatkuvaa oppimista ja organisointia ja olen sitten vastapainoksi antanut itselleni luvan olla hajamielinen siviilissä. Se menee niin kuin takomo sanoikin: sitten ollaan hajamielisiä, mutta eipä elämä ole siitä mitenkään piloille mennyt. Jos joku lasku unohtuu tai ei ole joku ilta ruokaa kaapissa kun kauppareissu unohtui, niin mitä sitten?

Töissä keskittyminen, muistaminen ja ajankäyttö säilyy hallinnassa apuvälinein - lähinnä kännykkäkalenterin muistutusten avulla - ja tietenkin motivaation kautta. Ne asiat muistaa, mitkä kiinnostaa.

Tuo nuorempana ollut fiksuus on mun mielestä sellaista raakafiksuutta tai reaktionopeutta, eli keksitään nopeasti joku ratkaisu tai muistetaan jotain. Vanhetessa ehkä vähän hidastuu ja tähän on varmaan fysiologisiakin syitä, mutta toisaalta vanhetessa mukaan tulee enemmän harkintaa ja kaukonäköisyyttä. Nämä näkökulmat hidastavat ja monimutkaistavat ajattelua, mutta toisaalta sitten lopussa ajatusrakennelma on paljon valmiimpi. En vaihtaisi takaisin tuohon parikymppiseen aivoon. :)

Olet joku keskitason manageri joka kuvittelee... :david:

Tiedä nyt sitte et mihin trediin tää kuuluu, mut eniwei. Oltiin oltu tyttöystävän kans yhessä reilu kuukausi, ja sitten kun mun piti kysyä siltä jotain ja sanoa sen etunimi, niin sanoin vahingossa exän nimen:jahas::david: Ja ei tykänny. Helvetin noloa, ja pari kertaa on meinannu käydä samoin kun ei oo tosissaan kelannu et sanoo oikeen nimen. Sil on pari kaverii joilla on ihan samantapaset nimet, varmaan vaikuttaa asiaan.
Muutenki tässä viimeaikoina on mun mielestä muisti heikentyny, esim jos mutsi on pyytäny jotain niin ei oo muistanu tehä sitä. Oon kyllä miettiny lääkärissä käymistä. Ikää 18, perseet vedän ehkä 4-5 kertaa vuodessa ja elän normijamppaan verrattuna erittäin terveellisesti.

Hmm, mielenkiintosia kommentteja. Onkos kellään mun tapausta vastaavaa oloa: uutta opittavaa olis niin jumalattoman paljon kokoajan ja uusia käsitettäviä kokonaisuuksia, että infoähkyn keskellä ei ehdi oppia muistamaan uusia eikä siinä samalla enää tunnu muistavan vanhojakaan.

Mulla on nuorena ollu aina aivan älyttömän hyvä muisti, niin numeroissa, tapahtuneissa asioissa kun uuden oppimisessakin. Nyt tuntuu että ne kaikki on kadonnu. Osin tuntuu että se kyky muistaa on kadonnu masennuksen mukana, täysin rennossa olotilassa ja ympäristössä sitten yhtäkkiä muistaakin ties mitä asioita.

Mä oon ajatellut ton hajamielisyyden näin: koska oma mieli liikkuu jatkuvasti sUURISSA ja tärkeissä asioissa, jää joskus auto lukitsematta tai teevesi liian pitkäksi aikaa levylle!

Eli kyse ei voi olla rappeutumisesta. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom