IronMind sanoi:
Tähän asti on tullut pärjättyä vallan mainiosti ihan perus 5 litran bulkkinestesaippualla - vielä on nahka naamassa ja eipä ole aknekaan pahemmin vaivannut. Pieni karheus miehen nahkaan mielestäni kuuluukin ja enemmän keksin naistenkin käyttämistä kemikaaleista negatiivisia puolia kuin hyviä (aivan tajuttoman paska hinta/hyöty-suhde, maistuu kamelin peräpukamalle lähemmässä kontaktissa, haisee yleensä aika epämiellyttävälle, tuntuu kädessä heti laittamisen jälkeen yhtä miellyttävälle kuin lehmän keinosiementäminen jne. jne.).
Tässä sulle tarinaa siitä kuina HYÖDYTTÖMIÄ nuo naamasysteemit on.
Itse en ole aiemmin käyttänyt naamaani mitään muuta kuin kosteusvoidetta pesun jälkeen ja naaman pesin pari kertaa viikossa. Ei mitään puhdistusaineita tai mitään. Ihan perussebamedia.
Keväällä 2002 alkoi naama punoittaa ja tuli sellaisia pieniä näppylöitä, jotka sai ihon näyttää tosi röpelöiseltä ja huonokuntoiselta. Tää ei tapahtunut hetkessä, vaan pikkuhiljaa. Aattelin, että kyllä ne lähtee ajan myötä pois, koska mulla on aina ollut hyvä iho eikä ole tarvinnut pahemmin nähdä vaivaa sen kanssa.
Talvella 2002-2003 oli naama yhä näppyläinen ja röpelöinen. Erityisesti otsa ja nenän seutu. Ihan hirveetä pientä röpelöä ja punoitusta. Tässä vaiheessa rupesin kelaa, että hei mikä mun naamaa vaivaa ja rupesin pesee naamavärkkiäni päivittäin. Iho meni vaan huonommaksi.
Menin sitten kosmetologille, joka totesi, että saippualla ja vedellä pesu tekee kuivasta ihostani entistä kuivemman ja neuvoi ostamaan puhdistusmaitoa ja kasvovettä.
Muutaman viikon kuluttua näpyt oli täysin kadonneet eikä ne ole tulleet takaisin. Pesen nykyään joka ilta naamani puhdistusmaidolla ja kasvovedellä (ei vettä eikä saippuaa).
Olen tyytyväinen ja olen kantapään kautta oppinut, ettei noi aineet mitään ihan hirveän huonoja ole. Vajaan 20 euron purkkikin kestää monta kuukautta.