ihon kuivuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja joku1
  • Aloitettu Aloitettu
joo eli onko porukalla ollut samaa ongelmaa että iho kuivuu kesät talvet ja mikään mömmö tai voide tms ei auta. kaikki keinot käytetty mutta mistään ei apua, edes vaikka vetää desin öljyjä ja 10 nappia omegaa päivässä niin ei mitään apua, varsinkin päänahka ja kasvot aivan rapistuvat, kertokaapa jos ois jotain neuvoja, googletettu on kaikki mahollinen jo.:hyper:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meikäläisellä kuivuu kädet aivan lohkeilemispisteeseen, vaiva alkaa aina kun tulee pakkaskelit. Kaikenlaista rasvaa on kokeiltu, mutta ne tuovat vain hyvin hetkellisen helpotuksen. Kuivuminen häviää tyystin loppukeväästä, kun lämpötilat alkavat olla yli +15.

Mulla samat ongelma alueet kuivumisen kanssa, talvisin varsinkin.
Ainoastaan kortisoli voiteista saan avun, suosittelen kokeilemaan jos mahdollisesti et ole vielä kokeillut. (Sitä 1% apteekista isoin tuubi mitä löydät, siis jos toimii.)

Eikai kortisoni voidetta kannata ihon kuivumiseen käyttää? Saako niitä edes resepti vapaasti. Itse olen sotkenut kosteuttavien ihorasvojen kanssa, melko työlästä mutta kun useampaan otteeseen levittelee päivässä niin saa jotain apua. Olen itsekkin koittanut erilaisia öljyjä eri annoksina mutta eipä tunnu auttavan...

joo eli onko porukalla ollut samaa ongelmaa että iho kuivuu kesät talvet ja mikään mömmö tai voide tms ei auta. kaikki keinot käytetty mutta mistään ei apua, edes vaikka vetää desin öljyjä ja 10 nappia omegaa päivässä niin ei mitään apua, varsinkin päänahka ja kasvot aivan rapistuvat, kertokaapa jos ois jotain neuvoja, googletettu on kaikki mahollinen jo.:hyper:

Kokeile Decubal Cremeä. Itsellä ainut rasva mikä toimii kasvoissa.

Jos ongelmaa esiintyy vain päänahassa ja kasvoissa, lähtisin etsimään syitä pesuaineista ja muista hiustuotteista. Sampoota tulisi vaihtaa joka pullon loputtua mahdollisesti eri merkkiin, ei mielellään kaupan tuotteisiin, varsinkaan niihin mitkä sisältävät sitruunaa. Aluksi kasvojen ja päänahan iho pitää saada rauhoittumaan, mihin menee aikaa, kun ongelmaa on ollut pidemmän aikaa. Lisäksi perusvoidetta mitä käytät kasvoille tai muuallekkaan ihoon ei saisi kirvellä missään vaiheessa, muutoin on vaihdettava muu merkki. Apteekista saa kysyttäessä näytepakkauksia. Yksi vaihtoehto on myös pestä hiukset hyvin pienellä määrällä shampoota vain kerran viikossa niin kauan, että hiuspohja rauhoittuu (voi mennä parikin kuukautta)...epämiellyttävää mutta toimii. Jos haavaumia esiintyy ihoalueella kortisonia kuurin omaisesti, liikakäyttö polttaa ihon jolloin ollaan taas siinä pisteessä mistä lähdettiin. Vesipesua voi käyttää päivittäin ja veden pitää aina olla kädenlämpöistä.

Muutamia vinkkejä kuivaihoiselta ihmiseltä :)

Itse rasvailen talvikuivaa ihoa tavallisilla kosteusvoiteilla. Käsiin rasvat yöksi ja pakkasaikaan myös jokaisen käsien pesun jälkeen. Kosteusvoiteen levitän aina kostealle iholle.
Kuiviin sääriin vaikuttaisi toimivan hyvin neitsytkookosöljy, sekin heti suihkun jälkeen kostealle iholle.
Kasvoihin en ole kookosöljyä käyttänyt, joten siitä ei ole kokemusta.
Tuolla jotain juttua: http://www.healthy-oil-planet.com/coconut-oil-on-dry-skin.html
iHerbissä on monella merkillä kookosöljyjä kaupan.

Decubalilla on kuivan hiuspohjan hoitoaine olemassa. Siitä minulla ei ole omakohtaista kokemusta, kun tuo iho kuivaa enimmäkseen käsistä ja jaloista.

Eikai kortisoni voidetta kannata ihon kuivumiseen käyttää? Saako niitä edes resepti vapaasti. Itse olen sotkenut kosteuttavien ihorasvojen kanssa, melko työlästä mutta kun useampaan otteeseen levittelee päivässä niin saa jotain apua. Olen itsekkin koittanut erilaisia öljyjä eri annoksina mutta eipä tunnu auttavan...
Siitä en tiedä kannattaako pidemmänpäälle mutta toimii mulla, sitä apteekin 1% hydrocortisolia "kuureittain" käytän, tavalliset rasvat eivät auta vaikka käyttäisin päivittäin.

Itellä alkoi iho oikein todenteolla kärsiä kun muutin tähän nykyiseen kämppään. Tilanne meni siihen että pelkällä vedellä pesukin kuivatti(!) ihon naamastakin halkeilemaan ja hilseilemään. Ihmettelin sitten kun salilla suihkussa käydessä ei vastaavaa satu... mutta kämpällä tosiaan iho on kuivimmillaan heti suihkun jälkeen. Tiedä sitten johtuuko siitä että on aivan helvetisti kalkkia vedessä kämpällä ja salilla taas ei.

On kaikenmaailman psoriasis-saippuat kokeiltu - ei auta. Ja salilla voi palasaippualla pestä ennen ja jälkeen treenin koko kropan eikä kuivata ollenkaan.

Talvella ei voi oikeastaan käydä ollenkaan kämpällä suihkussa, koko selkä kutisee aivan pirusti jälkeenpäin ja naama hilseilee. Onpahan syy käydä useammin salilla.

Kuivaihoiselle paras voide ikinä on Bodyshopin hamppuvoide. Suosittelen! Niin ja peseytyminen kannattaa hoitaa saippuoiden sijaan rasvalla, jos iho on todella kuiva. Tähän tarkoitukseen sopii esimerkiksi Aqualan L apteekista. Kortisonia harkinnan mukaan kutinan lieventämiseen. En ymmärrä miten se kuivaan ihoon auttaisi, kun sen tarkoituksena on nimenomaan kuivattaa ihoa?

Toisaalta jos ketjun aloittajan ongelmana on kuiva iho kesät talvet, eikä rasvan lisääminen ruokavalioon auta, voisi olla hyväksi sulkea pois esimerkiksi keliakian mahdollisuus. Joku paleotyyppinen ruokavalio voisi ehkä auttaakin.

Itselläni on atoppinenihottuma, joten joutuu rasvaamaan aamuin-illoin ympäri vuoden. Suosittelen jotain perusrasvaa+ jotain kortisoni voidetta parin viikon kuuri ja sen jälkeen käyttää kortisonia esimerkiksi muutaman kerran viikossa perusrasvan ohella. Myös sellaiset kuin Elidel ja Protopic voivat auttaa, tosin ovat resepti lääkkeitä. Kannattaa selvittää lääkärillä mistä voisi olla kysymys, jos paljon vaivaa.

Itsellä kans varsinkin talvisin kuivaa iho, lekuri suositteli käyttämään suihkusaippuan sijasta Aqualan L kosteusvoidetta. Kuulosti hölmöltä mutta vuoden oon nyt käyttäny ja iho on pehmonen ku vauvalla ympäri vuoden :D Suosittelen kokeilemaan :thumbs:

Mulla kuivuu iho terskan päältä :( Mut se ei oo pysyvää :)

Oli aivan pakollinen kommentti, mutta silti totta.

hamppuvoide ja aqualan L ostettu. joo tosiaan kerran karppasin pariviikkoa lähinnä pelkällä lohella ja kasviksilla niin sillon iho parani, mutta kukapa tuota hiilaritonta ruokaa jaksaa loputtomiin syödä?? eli liekkö sitten mahassa jotain vikaa...

hamppuvoide ja aqualan L ostettu. joo tosiaan kerran karppasin pariviikkoa lähinnä pelkällä lohella ja kasviksilla niin sillon iho parani, mutta kukapa tuota hiilaritonta ruokaa jaksaa loputtomiin syödä?? eli liekkö sitten mahassa jotain vikaa...

Voisko parempaan ihoon syynä tuolloin olla juurikin se lohi ja ne kasvikset eikä niinkään hiilarittomuus? Lohesta saa rasvaa ja kasviksista paljon kaikkia terveysaineita.

Ruokavalio vaikuttaa aina ihon kuntoon. Mulla on talvella aika tiukkoja rajoituksia tiettyjen ruoka-aineiden suhteen. Mikään yksittäinen asia pidä ongelmaista ihoa kunnossa vaan monien juttujen yhtälö (ruoka, pesuaineet, liikunta, ilmalämpövaihtelut, vesi, rasvat yms...) Vaatii paljon panostusta ja kärsivällisyyttä, että saa asian kuntoon.

Tuo aqualan L on ollut pesuun itsellenikin helpotus.

Itse käytän Ceridalin "öljyä". Elikkä sellaista nestemäistä öljyn tapaista suihkutettavaa juttua, jota laitan yleensä ennen suihkua ongelmakohtiin. + muut perusvoiteet tietenkin.
terveisin atoopikko

Jos kädet kuivaa niin suosittelisin jättämään käsienpesun pois ja siirtymään hoitaviin käsidesinfektioaineisiin, sillä vesi kuivattaa. Muutenkin tehokkaammat puhdistuksen kannalta. Heti kun ilmat kylmenee niin käyttäkää hanskoja, kylmyys kuivattaa myös.

Rasvaus vaan päivittäin tai useamminkin. Peseytymistä ei sais välttää, muistaa vaan rasvata heti sen jälkeen. Pakkasilla kasvot pitää suojata jollain, esim putkihuivi ihan jees. Kuiva ilmahan se ongelma on. Itellä ollut lapsesta asti atooppinen ihottuma mut nykysin onneks vähän helpottanut.

ei se lohen rasvasta ja kasviksista johdu koska niitä syön muutenkin paljon ja heti jos jättää kaikki hiilarit jne lisäaineet pois niin tilanne paranee, eli tuo paleotyyppinen ruokavalio vois olla ratkasu mutta miten sitten palautusjuoma reenin jälkeen? kun onhan niissäki hiilareita ja lisäaineita jne niin reenin palautus kärsis...oisko järkevää vaihtoehtoa kun nää asiat ei näytä kulkevan käsi käessä.

Suositut

Back
Ylös Bottom