Ihmissuhde taidottomat esimiehet, kokemuksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
Tämän hetkisessä työpaikassa on todella hyvät pomot. Firma kouluttaa molempia jatkuvasti, työilmapiiri on hyvä, ja jos esität jotain parannusehdotusta, niin sitä ihan oikeasti aletaan ajamaan eteenpäin!

Mun mielestä edellisissä firmoissa, joissa oon ollut töissä, ongelmana on ollut, että "palkitaan" hyviä työntekijöitä nostamalla niitä esimiesasemaan, vaikka niillä ei olisi esimiesasemassa toimimisesta mitään hajua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kopsis sanoi:
mutta kun mä joudun aika helvetisti hoitamaan niitten hommia, kun herrat on myymässä...aika paljon nimittäin tulee puheluita, jotka sitten suoraan käännetään mulle, kun tuotteista kuitenkin aika paljon tiedän - eikä asiakkaan tarvitse odottaa 1-5 päivää myyntimiehen saapumista työpaikalle...johan siinä firman imago kärsis, jos sähkärin pitäis odottaa kamojaan viikko ???:

No sittenhän sä käytännössä olet myös myynnin tuki joka tarkoittaa sitä että aivan perustellusti olet pyytänyt viidensadan eukon palkankorotusta. Kuinka moni teiltä muuten tilaa uudestaan, ts. onko nää kertakauppoja vai pidempiä asiakassuhteita? Jos pidempiä vie sille kusipää pomollesi joku kuukauden esimerkkilaskelma jokaisesta myyntitapahtumasta jossa oot ollu tolla tasolla mukana ja laske paljon siinä on euroja takana nyt ja paljon ehkä tulevaisuudessa. Onko se pomosi niin daiju ettei se tajua että myynti ALKAA kaupanteosta ja - nyt tulee tärkeä pointti: yritys elää vain ja ainoastaan sitoutuneilla asiakassuhteilla. Ja sä taas olet omalta osaltasi vaikuttamassa siihen sitoutumisen asteeseen.

Vuosia sitten ruinasin pari vuotta lisää liksaa, sain tuolloin 10-12tmarkkaa. Sain kuulla että en osaa mitään ja siksi en voi saada lisää palkkaa. Kun ilmoitin irtisanovani itseni reaktio oli "ai jaa, no mitä jos saat päälikön tittelin ja 18.000mk niin jäisitkö meille?" En jäänyt. Vitutti vaan entistä enemmän kun siinä paljastui se mun "todellinen arvo" työntekijänä joka oli systemaattisesti kiistetty.

Jos sulla on laskupäätä voit periaatteessa laskea paljon sulle kuuluu fyrkkaa. Palkkasi kertaa 1.25 + firman kiinteät kulut (vuokra, puhelimet, lämmitys) jaettuna työntekijöiden määrällä on mitä sä maksat työnantajalle. Sitten sun pitäisi karkeasti tuottaa noin 16% tuottoa työnantajalle. Kaikki tän yli menevä tuotto on periaatteessa kusetusta jonka arvo kuuluisi sulle. Mä oon vaan humanisti niin joku ekonomi voi korjata olenko ajatellut ton nyt väärinpäin.

Simba sanoi:
Jos sulla on laskupäätä voit periaatteessa laskea paljon sulle kuuluu fyrkkaa. Palkkasi kertaa 1.25 + firman kiinteät kulut (vuokra, puhelimet, lämmitys) jaettuna työntekijöiden määrällä on mitä sä maksat työnantajalle. Sitten sun pitäisi karkeasti tuottaa noin 16% tuottoa työnantajalle. Kaikki tän yli menevä tuotto on periaatteessa kusetusta jonka arvo kuuluisi sulle. Mä oon vaan humanisti niin joku ekonomi voi korjata olenko ajatellut ton nyt väärinpäin.
Mistä ihmeestä nuo antamasi luvut tulevat, etenkin tuo 16%? Miten niin kusetusta, jonka arvo kuuluisi sinulle?

Simba sanoi:
No sittenhän sä käytännössä olet myös myynnin tuki joka tarkoittaa sitä että aivan perustellusti olet pyytänyt viidensadan eukon palkankorotusta. Kuinka moni teiltä muuten tilaa uudestaan, ts. onko nää kertakauppoja vai pidempiä asiakassuhteita? Jos pidempiä vie sille kusipää pomollesi joku kuukauden esimerkkilaskelma jokaisesta myyntitapahtumasta jossa oot ollu tolla tasolla mukana ja laske paljon siinä on euroja takana nyt ja paljon ehkä tulevaisuudessa. Onko se pomosi niin daiju ettei se tajua että myynti ALKAA kaupanteosta ja - nyt tulee tärkeä pointti: yritys elää vain ja ainoastaan sitoutuneilla asiakassuhteilla. Ja sä taas olet omalta osaltasi vaikuttamassa siihen sitoutumisen asteeseen.

No ton sähköpuolen kamoista ehkä 70% on kertakauppoja tällä hetkellä, mutta mistäs sen tietää, vaikka ne tulevaisuudessa tilais toistekin meiltä - jos asiakas meidän kamat kotiinsa haluaa.

Mutta siitä 30%:sta aikas moni soittaa mulle suoraan, kun ne tietää mun olevan paikalla - ja ainakin omasta mielestäni olen palvellut KAIKKIA asiakkaita hyvin...voin toki olla väärässäkin... ;)

Ja on meillä sitten tuo toinen puoli, joka tuottaa tällä hetkellä eniten rahaa - mutta siinäkin pystyn aika hyvin auttamaan ja mahdollisia poissaoloja peittämään - mutta kun en ole varsinainen myyntimies, niin arvostusta ei tipu :curs:

No, tänään projektina soittaa lounastauolla pariin paikkaan ja kysellä töitä, illalla sitten lähestyn paria muuta paikkaa sähköpostitse - ja soitan ens viikolla perään...

2500€/kk on taso, johon olisin tyytyväinen - mutta JOS jostain muualta saisin nyt alkuun vaikka 2200, niin lähtisin heti...ja JOS sellainen ihme kävisi, että pomo kyselisi samalla tavalla jäämisestä, niin ei taida sitä palkkaa maksaa, jolla se tapahtuisi...JOS sen maksaisi, niin jäisinhän mä tänne kitkuttamaan, olkoon ilmapiiri sitten mikä vaan - kolme muksua, autolaina ja isompaa kämppää tarttis, ei siinä katota muuta ku tilinauhaa ! Ainakaan mä :kippis1:

Lihaa: Mä korostin olevani humanisti enkä ekonomi mutta yritän vastata kysymykseesi:

Työnantaja maksaa susta palkan lisäksi tellit, lellit, sairasvakuutukset jne. Näiden määrä on karkeasti 25%, palkka x1.25. Jokaisella työpaikalla on myös kiinteät kulut jotka mainitsin. Kun kiinteät kulut jakaa työntekijöiden määrällä saadaan se luku jonka verran jokaisen työntekijän osuus on kiinteistä kuluista palkkakulujen päälle. Ei se ole ilmaista että sä istut toimistolla tai missä nyt istutkin sisätiloissa, +24 asteen lämmössä ja soitat siitä puhelimesta tai surffaat pakkotoistossa työpaikan tietokoneelta. Se kaikki maksaa ja on kustannus työnantajalle. Mun mielestä tämän ymmärtämisen ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa.

Mistä mä repäisin sen 16%? Sijoittajat odottaa yleisesti ottaen kuudentoista prosentin tuottoa sijoituksilleen yritysmaailmassa. Tämä siis karkea nyrkkisääntö. Yksityisen sektorin idea on kasvu, ei nollatulos. Ei siis voida olettaa että sä "kannatat" kun teet palkkasi + muiden kulujen verran tiilä, kyllä sun pitää tehdä myös jotain siihen päälle että palkkauksesi on työnantajalle mielekästä. Ja mä tarkoitin sitä että 16% tuotto-odotus on erinomainen, jos sä täytät sen olet arvokas työntekijä. Yli ton menevä tuotto periaatteessa tarkoittaa sitä että teet liian pienellä palkalla töitä ja ansaitsen palkankorotuksen koska tuotat sijoittajalle enemmän kuin se etukäteen odotti.

Simba sanoi:
Lihaa: Mä korostin olevani humanisti enkä ekonomi mutta yritän vastata kysymykseesi:
Kiitos selvennyksestä! Mä en oo ekonomi, enkä edes humanisti, niin näitten asioiden tajuaminen on mulle vähän vaikeeta.

Simba sanoi:
Työnantaja maksaa susta palkan lisäksi tellit, lellit, sairasvakuutukset jne. Näiden määrä on karkeasti 25%, palkka x1.25. Jokaisella työpaikalla on myös kiinteät kulut jotka mainitsin. Kun kiinteät kulut jakaa työntekijöiden määrällä saadaan se luku jonka verran jokaisen työntekijän osuus on kiinteistä kuluista palkkakulujen päälle. Mun mielestä tämän ymmärtämisen ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa.
Tämä selvä. Eli, jos mä oon leipomoyrittäjä, jolla on yksi myyjä töissä vuosipalkalla 15.000€, menee palkkoihin 1,25*15000=18.750€ vuodessa. Lisäksi mä oon saanut Kuusamosta vuokrattua kalustetun liiketilan ja Metokselta pullauunin leasing-sopimuksella, joista tulee yhteensä 3.000€ lasku kuukaudessa. Kiinteät kulut ovat siis sinun mukaasi 12*3000=36.000€ vuodessa. Ekan viestisi perusteella tämä ainoa työntekijä kustantaa siis 54.750€ vuodessa ja hänen tulisi tuottaa 1,16*54750=63.510€. Jos siis pullaa menee kaupaksi 100.000€ vuodessa, kusetan minä omistajana 100000-63510=36.490€ palkkatuloja myyjältäni. Myyjän pitäisi siis oikeudenmukaisuuden nimessä saada vuodessa palkkaa 15000+36490=51.490€. Menikö tämä nyt oikein? Ai niin, pullan tekemiseen tarvittiin jauhoja, rasvaa ja paljon kanelia ja sokeria. Millä rahoilla minä leipurina ne hankin? Saanko mäkin muuten omistajana jotain rahaa leipomistani pullista?

Simba sanoi:
Mistä mä repäisin sen 16%? Sijoittajat odottaa yleisesti ottaen kuudentoista prosentin tuottoa sijoituksilleen yritysmaailmassa. Tämä siis karkea nyrkkisääntö.
Eli jos mä olisinkin oikein iso herra pankissa ja antaisin sille kuusamolaiselle leipurille yrityslainan 5% vuosikorolla oman liiketilan ostoon, odottaisin noin 5% sijasta 16% tuottoa. Jos olisin vielä suurempi Helsingin herra, joka sijoittaa toimintaansa aloittaviin yrityksiin, odottaisin myös 16% tuottoa sijoitukselleni, joka hyvin suurella todennäköisyydellä ei koskaan tuota mitään. Menikö oikein?

Sä tartuit nyt vähän turhan herkästi siihen mun ekan viestin kusetus- sanaan. Se oli multa turha kärjistys. Mun tarkoitus oli vaan yrittää demonstroida sitä työntekijän kannattavuuspistettä jonka voi kuitenkin karkeasti laskea suht helposti pienyrityksessä. Emmä tarkoittanut sitä että erotuksen pitäisi mennä työntekijälle mutta jos erotus on järjettömän suuri sitä voi ainakin käyttää valttina palkkaneuvotteluisssa. Tyyliin jos saan hypoteettisesti 2.000eukkoa kuussa ja työni arvo firmalle on 500.000 eukkoa vuodessa voin omasta mielestäni perustellusti pyytää lisää liksaa vetoamalla siihen kuinka paljon tuotan. Tuotantokustannukset eli pullat ja jauhot tottakai lasketaan ja jaetaan.

Toi sun esimerkkisi on siinä mielessä huono että tilanne jossa yksityisyrittäjä teettää kaiken ainoalla työntekijällä ei kaiketi realismia. Mutta jos leikitään tolla ajatuksellasi niin se että oman liksasi osuus (jauhoja ei tässä huomioida) olisi tavallaan toi 36.400 on ihan reilua ottaen huomioon että sä oot hankkinut puitteet ja työllistät.

Kai Nalo sanoi:
Just ton takia maailmassa ei ole rikkaita humanisteja... ;)

Suurin osa humanisteista on ihan hanurista. Maailmaa parantavia haihattelijoita jotka ei ymmärrä elämän realiteeteistä mitään. Mutta humanistitytöiltä saa helposti pildeä - vai luulitko että mä menin valtsikkaan koska koin kutsumusta virkamieheksi ;)

Simba sanoi:
Suurin osa humanisteista on ihan hanurista. Maailmaa parantavia haihattelijoita jotka ei ymmärrä elämän realiteeteistä mitään. Mutta humanistitytöiltä saa helposti pildeä - vai luulitko että mä menin valtsikkaan koska koin kutsumusta virkamieheksi ;)

Buahahaaa...nyt ei vituta enää niin paljoa olla töissä tässä paskalävessä :hyper: :thumbs: :lol2:

:offtopic: p.s. väliaikatietoa: soitin sitten safkiksella niihin kahteen firmaan...toinen mesta oli jo menny, toisesta ei vielä ole vastattu... :offtopic:

Simba sanoi:

:lol2: :lol2:
:kuola:

Simba sanoi:
Sä tartuit nyt vähän turhan herkästi siihen mun ekan viestin kusetus- sanaan. Se oli multa turha kärjistys. Mun tarkoitus oli vaan yrittää demonstroida sitä työntekijän kannattavuuspistettä jonka voi kuitenkin karkeasti laskea suht helposti pienyrityksessä. Emmä tarkoittanut sitä että erotuksen pitäisi mennä työntekijälle mutta jos erotus on järjettömän suuri sitä voi ainakin käyttää valttina palkkaneuvotteluisssa. Tyyliin jos saan hypoteettisesti 2.000eukkoa kuussa ja työni arvo firmalle on 500.000 eukkoa vuodessa voin omasta mielestäni perustellusti pyytää lisää liksaa vetoamalla siihen kuinka paljon tuotan. Tuotantokustannukset eli pullat ja jauhot tottakai lasketaan ja jaetaan.
Kyllä kyllä, mutta mutta...

Mitä pienempi firma niin sitä vähemmän siellä lasketaan noita tuottavuuksia. Palkkaa maksetaan sen verran mitä rahaa on ja paljonko huvittaa maksaa. Tuo mallisi ei myöskään ota huomioon sitä, että monilla aloilla löytyy useimmiten joku, joka tekee homman sillä pienemälläkin palkalla, jos joku alkaa liikoja vaatimaan.

Harvassa on myös ne työntekijät, jotka tuottavuuttaan osaavat laskea. Tai saavat edes riittävästi tarvittuja tietoja. Ja jos joku osaa laskea niin se tyyppii on niin hyvä, että se saa varmasti jo nyt ihan saatanan kovaa liksaa.

Mites muuten tuosta liikevaihdosta/tuottavuudesta - jos nyt äkkiä katson koneelta myyntitilausten katteen, niin se on tällä hetkellä hippasen yli 30% ja viime vuonna tehtiin kuudella ihmisellä pikkusen vajaa kaks miljoonaa € liikevaihtoa - ja nyt elokuun lopussa oltiin viime vuoteen verrattuna 250k€ edellä...eli kaipa tällä firmalla menee aika hyvin...mutta liksaa ei nosteta, vaikka duunia saa painaa aika pirusti enemmän, kuin viime vuonna + noitten myyjien jatkuva "paikkaaminen"... :curs:

Simba sanoi:
Sä tartuit nyt vähän turhan herkästi siihen mun ekan viestin kusetus-sanaan. Se oli multa turha kärjistys. Mun tarkoitus oli vaan yrittää demonstroida sitä työntekijän kannattavuuspistettä jonka voi kuitenkin karkeasti laskea suht helposti pienyrityksessä. Emmä tarkoittanut sitä että erotuksen pitäisi mennä työntekijälle mutta jos erotus on järjettömän suuri sitä voi ainakin käyttää valttina palkkaneuvotteluisssa. Tyyliin jos saan hypoteettisesti 2.000eukkoa kuussa ja työni arvo firmalle on 500.000 eukkoa vuodessa voin omasta mielestäni perustellusti pyytää lisää liksaa vetoamalla siihen kuinka paljon tuotan.
Mun tarkoitus oli vaan demonstroida, ettei tavassasi laskea oikeudenmukainen palkka ole mitään mieltä. Miten kannattavuuspiste sun mielestä lasketaan suht helposti pienyrityksessä? Laskeeko joku niitä siellä oikeasti? Miten määrittelet työsi arvon? Otetaan nyt se Kuusamon leipomon myyjä. Mikä on sinun mielestäsi se hänen työpanoksensa arvo? Leipurin pitää vääntää pullaa ja myyjä lykkää ne asiakkaalle tiskille. Asiakkaita on niin paljon, että leipoa pitää koko ajan, joten leipuri ei pääse tiskille. Myyjä ottaa siis vuodessa sen 100.000€ vastaan. Onko se hänen työnsä arvo, vai onko se jokin osa kokonaismyynnistä?

Simba sanoi:
Toi sun esimerkkisi on siinä mielessä huono että tilanne jossa yksityisyrittäjä teettää kaiken ainoalla työntekijällä ei kaiketi realismia. Mutta jos leikitään tolla ajatuksellasi niin se että oman liksasi osuus (jauhoja ei tässä huomioida) olisi tavallaan toi 36.400 on ihan reilua ottaen huomioon että sä oot hankkinut puitteet ja työllistät.
Todella pienistä yrityksistä (omistaja + 1 työntekijä) ei minulla ole statistiikkaa. Vuonna 2003 43,8% työntekijöistä oli töissä yrityksissä, joissa on alle 50 työntekijää ja 24,4% yrityksissä, joissa oli alle kymmenen työntekijää. Näistä varmasti osa on kahden hengen puljuja. Jos palataan tohon sun ajatukseen, joka ei toiminut edes yksinkertaisimmassa mahdollisessa tapauksessa (omistaja + 1 työntekijä) ja jonka 16% tuotto-odotus oli täysin hatusta heitetty, voinemme tehdä johtopäätöksen, ettei antamasi tapa laskea oikeudenmukainen palkka toimi. Voinemme tehdä tämän johtopäätöksen, vaikka kumpikaan emme ole ekonomeja. Se on muuten hienoa, että sunkin mielestä on ihan reilua, että yrittäjäkin saa tekemästään työstä jotain. Tämä ei ihan kaikille tässä maassa mene päähän.

Jos mulla meni vellit ja jauhot sekaisin niin korjaus vielä - en mä puhu oikeudenmukaisesta palkasta vaan kannattavuuspisteestä, tai miksi tahansa sitä halutaan nimittää. Ja kyllä mä edelleen väitän että toi karkeasti toimii jopa noin suoraviivaisesti ainakin silloin jos puhutaan immateriaalisista palveluista tyyliin konsultointi, koulutus, tutkimus. Oletetaan että mä oon töissä konsulttitoimistossa (luojan kiitos en ole, tunnen sekä naisen että panoasennot) ja multa tilataan selvitys jostain x aiheesta. teen itse tarjouksen, suunnittelen selvityksen, haastattelen ihmiset, kirjoitan raportin, presentoin sen ja annan suositukset. Ei siinä silloin liksan päälle tule kuin normaalit overheadit + markkinointi. Ehkä tulkitsin ton sun viestisi sävyn väärin provosoituneeksi. Jos tulkitsin oikein se on mielestäni kummallista koska mä alusta asti korostin etten oikeasti tiedä tästä aiheesta juuri mitään.

Simba sanoi:
Jos mulla meni vellit ja jauhot sekaisin niin korjaus vielä - en mä puhu oikeudenmukaisesta palkasta vaan kannattavuuspisteestä, tai miksi tahansa sitä halutaan nimittää.
Kaikkihan siis lähti tästä kommentistasi:"voit periaatteessa laskea paljon sulle kuuluu fyrkkaa". Tuo kuuluu-sana sisältää arvolatauksen, jonka itse tulkitsin tarkoittavan sinun mielestäsi oikeudenmukaista palkkaa. Tuossa aikaisemmin lej jo kaunopuheisemmin totesi faktan, ettei työntekijöille PK-yrityksissä mitään tuottavuuksia lasketa.

Simba sanoi:
Ja kyllä mä edelleen väitän että toi karkeasti toimii jopa noin suoraviivaisesti ainakin silloin jos puhutaan immateriaalisista palveluista tyyliin konsultointi, koulutus, tutkimus.
Mä taas halusin osoittaa leipomoesimerkillä, ettei yksittäiselle työntekijälle ole aina mahdollista määrittää työn arvoa. Konsultoinnissa tosiaan voidaan osoittaa myydyn palvelun arvo tietylle pukupellelle. Mitenkään yleispätevä tuo laskukaavasi ei ole, eikä useimmissa tapauksissa ole järkevä.

Simba sanoi:
Ehkä tulkitsin ton sun viestisi sävyn väärin provosoituneeksi. Jos tulkitsin oikein se on mielestäni kummallista koska mä alusta asti korostin etten oikeasti tiedä tästä aiheesta juuri mitään.
Mä en provosoidu, mä oon muuten vaan tyly. :) Rauhaa vaan ja :kippis1:. Ei tästä aiheesta kukaan muukaan oikeasti mitään tiedä.

Oma näkökulmani palkkaukseen vaan on täysin erilainen. Itse ajattelen, että minulle kuuluu juuri se palkka, johon olen työsopimuksessa sitoutunut. Jos hommaa tulee lisää tai kaipaan muuten vaan enemmän pätäkkää, voin neuvotella esimieheni kanssa asiasta. Jos yhteisymmärrystä ei tule, voin vaihtaa työpaikkaa, ryhtyä yrittäjäksi tai puistokemistiksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom