Ihmissuhde taidottomat esimiehet, kokemuksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
Sumppari sanoi:
Noin se menee usein, ja nämä päättäjät eivät taatusti katso ikinä, siis ikinä peiliin jos homma ei suju. Tuo on ihan superia jos kehutaan onnistumisesta.
Kyllä ne katsoo peiliin, eivät vaan koskaan myönnä sitä alaisille. Moni tuollainen juttu mitä laitetaan kusipäisyyden piikkiin tulee siitä kun joku yrittää rakentaa tai ylläpitää auktoriteettia. Ilman luottamusta siitä ei tule mitään.

Kehuja saisi kyllä melkein joka paikassa tulla lisää. Aina unohdetaan sitä myönteistä palautetta ja annetaan palautetta vaan kun jokin ei toimi. Mun nykyinen pomo tosin osaa nämä hommat ihan kiitettävästi.

Muistaako kukaan muuten nähneensä netissä jonkun "Oletko hyvä esimies"-testin? Jossain oisko ollut The Economist tai joku muu business-lehti?

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ardilha sanoi:
Edelleenkin, huonoja alaisia on enemmän kuin huonoja esimiehiä.

Luonnollisestikin, koska alaisia ylipäätäänkin on aika paljon enemmän, kuin esimiehiä.

ardilha sanoi:
Johdonmukainen, puolueeton, asiantunteva, vastuuntuntoinen "ikävä ihminen" ei ole huono esimies.

Ei tietenkään, mutta minun kielelläni johdonmukainen, puolueeton, asiantunteva ja vastuuntuntoinen eivät myöskään ole synonyymejä vittumaiselle esimiehelle.

Kokemusta niistä kusipäistä kyllä löytyy, eräässäkin (varsin lyhytaikaiseksi jääneessä) pomon likitulkoon ainut kommunikaatiotapa meidän alaisten suuntaan oli huutaminen ja haistattelu - kyllä vain, kielenkäyttö oli todella törkeää ja jopa alatyylistä monet, monet kerrat.

Itse jonkinlaisessa esimiesasemassa muutaman vuoden olleena, voisin sanoa että kyllä parannettavaa löytyy molemmin puolin. Tahtoo osalla alaisillakin unohtua usein ne työntekijän velvollisuudet, vaikka aina ollaan kovasti korostamassa omia oikeuksiaan. Lisäksi omalla käytöksellä on aika suuri merkitys. Jos aina vääntyy naama alaspäin kun esimies antaa jonkun työhön liittyvän tehtävän niin oliskohan siinä itsetutkiskelun paikka. Kaikkien kanssa ei voi tulla toimeen mutta odottaisin itse ainakin edes jonkinlaisia käytöstapoja.
Itse olen pyrkinyt ehdottomaan tasapuolisuuteen tehtävien jaossa alaisille mutta eihän se kaikille käy. Osa vanhemmista jyyristä on tietysti sitä mieltä, että nuorempien pitäisi tehdä kaikki hankalimmat ja raskaimmat työt vaikkakin ovat pienemmällä palkalla. Itse ei tarvitsisi tietysti olla työpaikalla kuin läsnä ja mielellään isommalla palkalla. Työnteko muutenkin näillä kavereilla kuin tervanjuontia. Kaikki pienetkin työtehtävät vedätetään kestämään tai jätetään tekemättä jollain älyttömällä verukkeella. Kaikki uskomattomat tarinat kaupungin työntekijöistä eivät tosiaankaan ole pelkkää tarua ;)

Päivät kuluvat arvostellessa pomoja ja organisaatiota ja mitään konkreettista parannusmallia ei kuitenkaan ole heilläkään tarjota, mutta voihan sitä vaan valittaa. Liian pieni palkka, työajat, pomot, asiakkaat, liikaa töitä yms. jatkuvaa valitusta. Kaikki uudistukset työtavoissa ja -menetelmissä ovat tietysti tulleet saatanasta ja työssä kouluttautuminen muutenkin pahasta.

Itse olen viihtynyt hyvin työssäni jo 11 vuoden ajan ja olen päättänyt että jos joskus omassa mielessä tuntuu noin synkältä niin vaihdan varmasti työpaikkaa. Suurin osa henkilökunnasta viihtyy varmasti työpaikassani mutta muutama asennevammainen pilaa tehokkaasti muidenkin viihtyvyyttä. Asennevammaa löytyy varmasti molemmin puolin. En tässä halua haukkua alaisia pelkästään ja onneksi näitäkin ongelmatapauksia yleensä porukasta vain muutama. En usko itsekään olevani mikään ihanne esimies mutta pyrin kuitenkin olemaan tasapuolinen ja reilu alaisiani kohtaan vastoin perusluonnettani :evil:

Mulla on tällä hetkellä pomo joka höpisee pehmeitä tasa-arvosta ja siitä ettei ole erikseen naisten ja miesten töitä. Väärään aikaa kuusta jos annan edes pikkuisen rakentavaa kritiikkiä se hyppii seinille ja ottaa itseensä. Mä oon yrittänyt kehityskeskusteluin motivoida sitä nöyremmäksi ja "vastaanottavaisemmaksi" mutta huonolla menestyksellä. Nimimerkillä parempi tossun alla kuin taivasalla.

ardilha sanoi:
Missä tahansa työssä pätevä ja ahkera "ikävä kaveri" on parempi esimies kuin laiska ja epäpätevä mukava kaveri. Erityisesti tulospalkkioiden maksamisvaiheessa.

Edelleenkin, huonoja alaisia on enemmän kuin huonoja esimiehiä.

Tätä nyt on vaikea ymmärrettävästi selittää, ja olenkin tavallaan puhunut itseni pussiin. Nimittäin, "ikävä kaveri" ei ole automaattisesti huono esimies, kuten täällä pitäisi olla puheenaiheena. Huono esimies käyttää asemaansa väärin ja on puolueellinen ja vaihtelee näkökantaansa koko ajan. Kukaan ei koskaan tiedä missä mennään.

Johdonmukainen, puolueeton, asiantunteva, vastuuntuntoinen "ikävä ihminen" ei ole huono esimies. Vaikka olisi kuinka hankala.

.,.

Ok. Mutta omat esimerkit ja yleinen tarkoitus ei kohdistunutkaan "ikäviin ihmisiin" vaan enemmänkin noihin todellisiin Mulkkuihin isolla M:llä. Näiden ihmisten ikävät ja asemaan sopimattomat piirteet haittaavat työntekoa todella paljon. "ikävä kaveri" ei myöskään automaattisesti ole hyvä esimies eikä se mukava kaveri lepsuilija ja huono esimies.

Minä puolestani väitän että niistä "ikävistä kavereista" löytyy enemmän paskoja esimiehiä kuin mukavien joukosta.

Vittu mitä väittämiä tässä alkaa oleen. :)

Ja jos joku on johdonmukainen, puolueeton, asiantunteva, vastuuntuntoinen niin mikä siitä tekee sitten hankalan? Miten se hankaluus ilmenee? Vittuileeko se alaisille vai mitä? Heitä joku esimerkki elämästä.

Mulle tuli duunin hallitukseen uus pj. Oon työpaikallani ainoa toimistotyöntekijä, ja se kenen kanssa pj:n ´pitäs asioita hoitaa. No, tää tarzan ei kiinnittäny muhun juuri minkäänlaista huomiota ja rupes hoitamaan hommia hiiskumatta mulle sanaakaan. Yhtäkkiä huomasin et musta oli tehty yleinen puhelinvaihde. Ajattelin et eiköhän se kohta lutviudu, mut mitä vielä tän pj.n avovaimo, :jahas: mulle muutamia vuosia sitten katkeroitunut mimmi, on nyt ottanu talossa ohjat käsiin. Pj soitti aamulla et olivat hallituksessa miettiny mun työhön liittyviä asioita. Sen avokki on nyt siis vara pj. Nyt ne yhessä koittavat kammeta mua pihalle täältä. Ihan vitun sairasta saippuaoopperaa, mut minkäs teet.Vituttaa vaan tosi paljon.
Sori avautuminen. :(

Itsellä on onneksi vain hyviä kokemuksia esimiehistä. Kaikkien kanssa tullut hyvin toimeen ja asioista on voitu keskustella asioina. Ikään ei ole tarvinnut huutaa tai riidellä. Tuohon tietenkin vaikuttaa paljon se, miten asiansa esittää. Yleensä vittuilemalla ja riitaa haastamalla ei saa mitään rakentavaa aikaan.

Tällä hetkellä itsekkin toimin esimiesasemassa ja ainakin alaisten ja oman esimiehen palaute on ollut positiivista. Pyrkimyksenä on ollut olla kaikille tasapuolinen ja reilu. Pyrin antamaan positiivistakin palautetta ja nykyään siitä on tullut ihan luonnollista. Aluksi porukka oli vähän ihmeissään, kun kehuin niitä hyvin tehdystä työstä. Edellinen esimies, kun oli hoitanut palautteen antamisen lähinnä vittuilun avulla.

Aluksi ongelmia oli lähinnä vanhojen jermujen kanssa, jotka yrittivät kokeillä mitä "poika" kestää. Pyrin vain olemaan oma itseni ja tekemään parhaani. Minun mielestä työntekijöiden arvostuksen ja tietyn auktoriteetin (jota esimesasema vaatii) saavuttaa parhaiten oman tekemisen kautta. Näyttää heille, ettei olekaan, niin paska jätkä kuin voisi luulla. Huomannut sen, että jos pystyy myöntämään oman virheensä, niin se auttaa paljon. Monilla kun on se tyyli, että yritetään syyt vierittää muiden niskoille.

Ainoastaan ongelmia aiheuttaa työkaveri, joka on ilmeisesti katkera nopeasta ylenemisestä. Itse olen ollut nyt 1.5v talossa ja tämä 49v nainen kohta 8 vuotta. Vituttaa, kun tämä yrittää saada kaikkia mokia näyttämään minun syyksi. No, onneksi olen onnistunut välttämään nämä miinat ja hän tehnyt itsensä naurunalaiseksi.

Mun pomo vaihtui jokin aika sitten, kun entinen sai potkut (ei siis tosiaankaan osannut hommiaan). Nykyinen osaa hoitaa hommansa, mutta hänen sosiaalisissa taidoissaan olisi kyllä parannettavaa. Hän osaa heittää kyllä paljon vitsiä ja on useimmiten ok tyyppi, mutta välillä sitten tekisi mieli lähteä itkien kotiin. Onneksi noita nyt on harvoin. Mutta kun äijän ulosanti on välillä mitä on. Itsekin hän on myöntänyt, ettei osaa aina ilmaista asioitaan oikealla tavalla.

Yleensä mä pyrin olemaan pomon kanssa mahdollisimman vähän tekemisissä.

Mulla ei varsinaisesti ole kuin yksi "pomo", firman tj. Mutta tässä melkein neljän vuoden aikana olen saanut huomata aika selvästi, että hänen mielestään pelkät myyntimiehet hoitaa firmalle tuloksen, eikä me muut (varasto, assari, laskuttaja/vaihde) olla juuri mitään.

Myyjät repii 2-3 kertaa parempaa PERUSpalkkaa/kk, kuin me muut ja siihen vielä autot yms. bonukset päälle (joita meillä muilla ei tietenkään ole)...no, menin tuossa keväällä ns. kehityskeskusteluun toiveikkaana (firman liikevaihto kasvaa kohisten !!!) ja ainakin omasta mielestäni perustelin oikein hyvin, miksi olisin ansainnut 500€:n korotuksen/kk - sain 60€...siihen lopahti mun työmotivaatio ko. firmassa, nyt menossa uuden työpaikan etsintä. Toki kertakorotuksena melkoinen, mutta suhteessa nykyiseen työmäärään ei todellakaan liioiteltu !

Eikä tuo palkka-asia ole ainoa "syy", mutta viimeinen naula arkkuun ainakin. Kiitostahan ei tipu kuin harvakseltaan, vaikka tähän asti olen työni tehnyt pilkuntarkasti, ajallaan ja turhia valittamatta - mutta ne harvat kerrat, jolloin virheen olen tehnyt, eivät kyllä jää keneltäkään kuulematta koko firmassa :rolleyes:

No, ehkä vähän asian vierestä, mutta tulipahan vuodatettua... :kippis1:

RANKAISIJA sanoi:
Itse jonkinlaisessa esimiesasemassa muutaman vuoden olleena, voisin sanoa että kyllä parannettavaa löytyy molemmin puolin. Tahtoo osalla alaisillakin unohtua usein ne työntekijän velvollisuudet, vaikka aina ollaan kovasti korostamassa omia oikeuksiaan. Lisäksi omalla käytöksellä on aika suuri merkitys. Jos aina vääntyy naama alaspäin kun esimies antaa jonkun työhön liittyvän tehtävän niin oliskohan siinä itsetutkiskelun paikka. Kaikkien kanssa ei voi tulla toimeen mutta odottaisin itse ainakin edes jonkinlaisia käytöstapoja.
No kuule, veikkaan että kyllä siinä itseltäsikin käytöstavat unohtuu, kun joku nilkki tuuppaa työtä työn perään, ja minimipalkalla pitää silti painaa, perkele peräsuoli viis senttiä ulkona ;)

No, ei nyt ehkä ihan noin jyrkästi, mutta ihan kokemuksesta tiedän, että silloin kun työntekijä ei enää jaksa pitää yllä edes kohteliasta käytöstä, niin kyllä se on aina työpaikan ilmapiirissä vika. Sen jälkeen kannattaa katsoa että mikä siihen ilmapiiriin vaikuttaa, ts. mikä olosuhteissa on se mikä saa duunarille vitutuksen aikaan; usein se on se yksinkertainen epäkohta, että duunarille kyllä ilomielin kerrotaan kun firmalla menee hyvin, mutta siitä hyvinvoinnista ei kuitenkaan taskuun kilahda mitään, ja toisaalta; jos firmalla alkaa mennä hivenen huonommin, ollaan heti lyhentämässä työviikkoa tai lomauttamassa. Lisäksi kaikista töistä on 90 luvun laman jälkeen otettu löysät pois, eli teollisuudessa kansa vetää täyttä urakkaa heikolla kuukausiliksalla, eikä mitään tietoa paremmasta.

Itse olen pyrkinyt ehdottomaan tasapuolisuuteen tehtävien jaossa alaisille mutta eihän se kaikille käy. Osa vanhemmista jyyristä on tietysti sitä mieltä, että nuorempien pitäisi tehdä kaikki hankalimmat ja raskaimmat työt vaikkakin ovat pienemmällä palkalla. Itse ei tarvitsisi tietysti olla työpaikalla kuin läsnä ja mielellään isommalla palkalla. Työnteko muutenkin näillä kavereilla kuin tervanjuontia. Kaikki pienetkin työtehtävät vedätetään kestämään tai jätetään tekemättä jollain älyttömällä verukkeella. Kaikki uskomattomat tarinat kaupungin työntekijöistä eivät tosiaankaan ole pelkkää tarua ;)
Tasapuolisuus on suhteellista, ja työnantajapuolen näkemys tasapuolisuudesta perustuu aina pelkästään työnantajan etuun, ei mihinkään järkisyyhyn. Esim. vanhaan hyvään aikaan pitkä työkokemus näkyi palkassa siten, että kun nöösipoikana menin duuniin, niin mestarille maksettiin yli tuplasti se mitä minulle. 25 vuoden kokemuksen jälkeen oma palkka oli peräti 15% enemmän kuin äijällä, joka otettiin pystymetsästä opettelemaan ko. työtä. Toisin sanoen työnantaja väheksyy täysin avoimesti kokemuksen merkitystä, sen sijaan että käsittäisi miten tuollainen vaikuttaa sekä vanhan että uuden duunarin työmoraaliin. Vanha ei välitä paskaakaan, tekee vähimmän mitä voi, koska siitä ei palkita millään tavalla, ja uusi näkee heti että tulevaisuus ei tuo tullessaan muuta kuin enemmän ikää ja töitä. Historian ajan aina, ja joka paikassa raskaat ja paskaiset työt on jätetty uusille tulokkaille; ne on nämä uudet omasta mielestään erinomaiset johtajat jotka pyrkivät purkamaan tuonkin perinteen, jolla itseasiassa pidetään osaltaan pystyssä työpaikan sisäistä hierarkiaa. Mitä järkeä sitten on pitkässä työsuhteessa, jos se ei anna mitään muuta kuin pitkän jonon työpäiviä? Ei mitään vitun järkeä. Ainoa toimiva tapa on suosia lyhyitä työsuhteita, pyrkiä lisäopintojen pariin aina kuin mahdollista, ja hankkiutua haastavampaan työhön aina kun se tulee mahdolliseksi.

Päivät kuluvat arvostellessa pomoja ja organisaatiota ja mitään konkreettista parannusmallia ei kuitenkaan ole heilläkään tarjota, mutta voihan sitä vaan valittaa. Liian pieni palkka, työajat, pomot, asiakkaat, liikaa töitä yms. jatkuvaa valitusta. Kaikki uudistukset työtavoissa ja -menetelmissä ovat tietysti tulleet saatanasta ja työssä kouluttautuminen muutenkin pahasta.
Päivät kuluvat noin juuri siksi, että noissa on vikaa, ja aihetta arvosteluun, ja se ettei aloitteita tule, johtuu siitä että kysymykset esitetään väärin. Suomalaisessa työpaikkakulttuurissa tällä hetkellä aloiteiden tekeminen koetaan riskinä oman tulevaisuuden suhteen, sillä työnantaja pyrkii aktiivisesti kostamaan aloitteellisille tavalla tai toisella.

Suomessa on myös ainutlaatuinen järjestelmä johtajakoulutuksen suhteen, eli täällä kuka hyvänsä kusipää pikku alikessu voi huoletta mainostaa omaavansa johtamiskoulutuksen, ja se menee läpi että paukkuu. Tämän takia suomi on täynnä täysin ammattitaidottomia johtajia, joitten metodit pohjautuu siihen pakkojohtamiseen jota armeijassa on opetettu. Täysin naurettavaa touhua, ja tuolta juontaa valtaosa henkilöstöongelmista. Ei työpaikka ole ympäristö jossa tulee pakottaa, uhata sanktioilla, nöyryyttää, vittuilla, sillä tyytymätön duunari on yhtä kuin huonosti tuottava duunari. Työpaikalla ainoa toimiva politiikka on yhteisen edun politiikka, jossa myös työntekijä saa osansa firman menestyksestä, jolloin ei tarvita pakotteita; päin vastoin duunaria pitää jarrutella ettei se tapa itseään työllä. Työnajntajat ei kuitenkaan ahneutensa sokaisemana nää tätä vaihtoehtoa, ja kusevat omaan kenkäänsä johtamalla kaartiaan alikessumaisen typerästi.

Itse olen viihtynyt hyvin työssäni jo 11 vuoden ajan ja olen päättänyt että jos joskus omassa mielessä tuntuu noin synkältä niin vaihdan varmasti työpaikkaa. Suurin osa henkilökunnasta viihtyy varmasti työpaikassani mutta muutama asennevammainen pilaa tehokkaasti muidenkin viihtyvyyttä. Asennevammaa löytyy varmasti molemmin puolin. En tässä halua haukkua alaisia pelkästään ja onneksi näitäkin ongelmatapauksia yleensä porukasta vain muutama. En usko itsekään olevani mikään ihanne esimies mutta pyrin kuitenkin olemaan tasapuolinen ja reilu alaisiani kohtaan vastoin perusluonnettani :evil:
Asennevammaan on aina syynsä, eli taustalla on koettu epäoikeudenmukaisuus, jota kostetaan pitämällä yllä asennetta. Mistä sitten johtuneekaan, ehkä on peräti kertynyt useampi kolaus työntekijän egoon, mutta syypää on silti työnantaja. Ehkä tyypit on ohitettu em. hierarkiassa, ehkä duunit ei jakaudu tasapuolisesti, ehkä korotukset on ollut tuollaisia hitu vtussa- luokkaa tyyliin 60 euroa kuussa; ei väliä. Koita käsittää että elämä pelkästään siksi, että tekee työtä josta toiset korjaa hedelmät, ei ole herkkua, jos siitä ei jää kynsien alle muuta kuin multaa, ja tikkuja; tämä on tasan arkipäivää kaikissa tuotantolaitoksissa tässä maassa, monissa palvelulaitoksissa sekä virastoissa, ja huonompaan suuntaan ollaan menossa. Ammattitaidon arvostus laskee koko ajan, työkokemuksen arvostus laskee, työpaikkauskollisuuden arvostus laskee, palkat laskee, ja ainoa mikä nousee on kustanukset.

kopsis sanoi:
hänen mielestään pelkät myyntimiehet hoitaa firmalle tuloksen, eikä me muut (varasto, assari, laskuttaja/vaihde) olla juuri mitään.
Näinhän se kyllä valitettavasti munkin mielestä menee. Jos sä viet rahaa niin sulle kuuluu huomattavasti pienempi palkka kuin sille joka tuo rahaa. Onko sulla tiedossa paljon yksi myyntimies teillä vuodessa tekee kauppa, ts. tuo firmalle hilloa? Mä epäilen että toi niiden palkka, jos se oikeasti on noin korkea on ihan suhteessa siihen miten he toiminnallaan rikastuttavat työnantajaa. Jos koet homman epäreiluksi niin miksi et sitten pyydä päästä myyjäksi? Myyminen on muuten todella vaikeaa hommaa, hatunnosto kaikille ei-tiskin-takaa- myyjille. Musta ei olis siihen hommaan. Valtaosin yksityisen sektorin liksat ovat aivan suhteessa siihen millaista rahavirtaa sisään tai ulospäin työntekijä luo. Mä ymmärrän kyllä että se vituttaa kun vieressä kaveri nostaa kovaa liksaa mutta kun työn dynamiikka verrattuna yrityksen talouteen on täysin eri niitä ei pitäisi käsitellä rinnakkain. Mä epäilen että liksasi on anyhow suurempi kuin mitä esim. yliopistolla saisit esim. assarina tai vaihteena (1300€/kk).

Simba sanoi:
kopsis sanoi:
Jos sä viet rahaa niin sulle kuuluu huomattavasti pienempi palkka kuin sille joka tuo rahaa.

Firmoissa yleisesti ottaen ajatellaan, että esim. taloushallinto on välttämätön paha, joka täytyy hoitaa mahdollisimman halvalla. Ymmärrän hyvin, että myyntimiehillä on hyvät palkat, siihen hommaan ei tosiaan moni pysty, itse en ainakaan pystyisi. Se tosin vituttaa, että meidän firman kädetön tuotannonohjaaja tienaa 500 enemmän kuin minä -pomon mielestä kaverin täytyy olla hyvä, koska se nyhjää joka päivä töissä 10 tuntia.

Siis meinaatteko nyt tosissaan, että kun myyntimies suu vaahdossa myy vaikka tunnissa tuotteen xxxxx eurolla, ja kooderi/koneistaja/korjaaja/... tekee sitä vaikka kuukauden, niin myyntimies ansaitsi firmalle rahat? Minä näen sen homman niin, että ilman kooderia/koneistajaa/korjaajaa/whatever ei olisi mitään mitä myydä, myyjä ei edes ymmärrä prosessia syvällisesti, kun ei osaa asiaa tehdä, niin saattaa vahingossa luvata ummet ja lammet että saa kaupat tehtyä.

Toivottavasti kukaan myyjä nyt ei henkilökohtaisesti tätä ota, mutta tekijä mielestäni sen rahan ansaitsee ihan yhtä lailla kuin höpöttelijä.

heinis sanoi:
Asennevammaan on aina syynsä, eli taustalla on koettu epäoikeudenmukaisuus, jota kostetaan pitämällä yllä asennetta. Mistä sitten johtuneekaan, ehkä on peräti kertynyt useampi kolaus työntekijän egoon, mutta syypää on silti työnantaja. Ehkä tyypit on ohitettu em. hierarkiassa, ehkä duunit ei jakaudu tasapuolisesti, ehkä korotukset on ollut tuollaisia hitu vtussa- luokkaa tyyliin 60 euroa kuussa; ei väliä. Koita käsittää että elämä pelkästään siksi, että tekee työtä josta toiset korjaa hedelmät, ei ole herkkua, jos siitä ei jää kynsien alle muuta kuin multaa, ja tikkuja; tämä on tasan arkipäivää kaikissa tuotantolaitoksissa tässä maassa, monissa palvelulaitoksissa sekä virastoissa, ja huonompaan suuntaan ollaan menossa. Ammattitaidon arvostus laskee koko ajan, työkokemuksen arvostus laskee, työpaikkauskollisuuden arvostus laskee, palkat laskee, ja ainoa mikä nousee on kustanukset.
Oikeesti jos noin katkeraksi on työnantaja ja työpaikka tehnyt niin eikö voi yksinkertaisesti vaan vaihtaa duunia? Yrittää edes muuttaa omaa elämäänsä johonkin suuntaan.
Onhan se helpompaa ja inhimillistäkin syyttää kaikkia muita elämänsä vaikeuksista vaikka itsellä olisi mahdollisuus tehdä niitä muutoksia eikä jäädä paikalleen kärsimään. Onneksi työnantajissa löytyy helmiäkin ja löytyy myös työpaikkoja, jossa ihmiset jopa viihtyy ja ilmapiiri on suorastaan innostava :)

Inkeri sanoi:
Oikeesti jos noin katkeraksi on työnantaja ja työpaikka tehnyt niin eikö voi yksinkertaisesti vaan vaihtaa duunia? Yrittää edes muuttaa omaa elämäänsä johonkin suuntaan.

Kynnys vaihtaa työpaikka on aika korkea. Useimmat valittavat kuukausia ennen kun päättävät tehdä asialle jotain. Ja vaikka olisi päättänyt, sen uuden paremman löytäminen ei aina ole helppoa.

Olen siis kyllä aivan samaa mieltä; parempi tehdä asialle jotain kun kärsiä ja valittaa.

Minä työskentelen kohtuullisen kokoisessa metalli firmassa, työntekijöitä about 30-40 per vuoro. meillä on useanlaisia työnjohtajia, oman puolen pomo on mukva ja reilu mutta vaatii myös että hommat valmistuu ajoissa ja tästä hyvästä ollaan tehty 200h ylitöitä tänä vuonna. Koska olen koko yhtiän nuorin työntekijä niin saan kyllä asiasta kuulla aikalailla, se ei haittaa että sanotaan pojaksi yms. Mutta se että ammattitaitoa epäillään iän vuoksi on varsin perseestä.

Mutta sitten muilta puolilta löytyy muuta työnjohtaja jotka eivät ymmärrä muiden mielipiteitä, vaan heidän sanansa on laki.
Ehkä kuitenkin suurin outo asia on työntekijät jotka käyttäytyvät kuin pikkulapset johtajia kohti eli puhutaan paskaa selän takana, tiuskitaan, väitetään joka asiassa vastaan jne. Ihmetyttää välillä miten aikuiset miehet jaksaa olla niin pikkumaisia.

Itsellä on vain hyviä kokemuksia esimiehistä, tosin kaikki +50 ja jotain reiluja ja muutenki tosi hyviä tyyppejä!! Mut sitten kun sattuu joku nuorempi tuuraaja, ni ollaa niin maailmanomistajia! Toki jotkut nuoretkin on ihan asiallisia, mut miten ne voi olla niin tyhmiä!! Esim. piti saada kaksi päivää vapaata lakkiaisiin, ni äijä rupee arpomaa!! No ei, no joo, no katotaa, mut... ..no jo´o, no kylhä sie voit, mut tällee alustavasti..?!?

Mulla on kaksi pomoa, toinen on yleisen mielipiteen mukaan juuri sellainen mukava ja kaikille ystävällinen (ainakin päällisin puolin) ja toista taas 90% henkilökunnasta pitää täytenä mulkkuna.

No tämä mukava kaveri on mun mielestä täysin selkärangaton vätys, joka ei voi ikinä vastata suoraan kysymykseen mitään järkevää, vaan kiertelee ja kaartelee kuin pahimmatkin poliitikot. Jos työpaikalla on vaikka kahden duunarin välillä riita ja esimies otetaan siihen "erotuomariksi" niin se antaa ymmärtää että molemmat osapuolet on oikeassa ja se vastakumppani on hankala ja tätä sitte pyöritellään pitkin taloa, voitte arvata mitä tästä seuraa? Toinen homma tällä on aikataulut, ne venyy ja paukkuu aina ja oma duuni on ketjun lopussa, joten viivästykset kaatuu aina päälle, vaikkei ne itsestä johdukkaan. Palkankorotuksista on turha edes puhua, ei ota mitään kantaa ajaakseen asiaa eteenpäin vaikka aihetta olisikin.

Tämä toinen taas on erittäin jämpti duunissaan ja sananvalmis. Se jakaa hommat eikä jahkaile ja myös valvoo että ne tehdään, siksi se onkin meidän muutaman vätysduunarin mielestä mulkku ja suuri osa porukasta peesaa tätä mielipidetää jottei tartte olla eri mieltä.

Mua vituttaa suunnattomasti tuo selkärangattomuus, selkäänpuukottaminen ja vedätys mitä tapaa ihan duunareissa meidän duunipaikalla ihan liikaa. Ja tähän ei saatana puututa millään tavalla. Moneskohan kerta on kun tästäkin asiasta avaudun? :curs:

No onhan noiden kanssa oppinut elämään, mutta oishan se mukava jos se palautekin tulisi myös positiivisessa muodossa ja että kovasta työstä palkittaisiin myös rahallisesti.

Jos mulla ois yhtä vaikeaa kuin Heiniksellä, niin olisin jo varmaan ampunut itseni. (tai alkanut työnantajaksi)

Simba sanoi:
Onko sulla tiedossa paljon yksi myyntimies teillä vuodessa tekee kauppa, ts. tuo firmalle hilloa? Mä epäilen että toi niiden palkka, jos se oikeasti on noin korkea on ihan suhteessa siihen miten he toiminnallaan rikastuttavat työnantajaa. Jos koet homman epäreiluksi niin miksi et sitten pyydä päästä myyjäksi? Myyminen on muuten todella vaikeaa hommaa, hatunnosto kaikille ei-tiskin-takaa- myyjille. Musta ei olis siihen hommaan. Valtaosin yksityisen sektorin liksat ovat aivan suhteessa siihen millaista rahavirtaa sisään tai ulospäin työntekijä luo. Mä ymmärrän kyllä että se vituttaa kun vieressä kaveri nostaa kovaa liksaa mutta kun työn dynamiikka verrattuna yrityksen talouteen on täysin eri niitä ei pitäisi käsitellä rinnakkain. Mä epäilen että liksasi on anyhow suurempi kuin mitä esim. yliopistolla saisit esim. assarina tai vaihteena (1300€/kk).

Mä tienaan varastonhoitajana sellasen pari tonnia kuussa, myyntimiehet huonoimmillaan siinä viis tonttua - ja eikä siinä mitään, mutta kun mä joudun aika helvetisti hoitamaan niitten hommia, kun herrat on myymässä...aika paljon nimittäin tulee puheluita, jotka sitten suoraan käännetään mulle, kun tuotteista kuitenkin aika paljon tiedän - eikä asiakkaan tarvitse odottaa 1-5 päivää myyntimiehen saapumista työpaikalle.

Eli on ne toki palkkansa ansainneet, en sitä kiellä ! Mutta kun saman liksan saisin, vaikka en "suostuis" yhtään asiakasta palvelemaan...johan siinä firman imago kärsis, jos sähkärin pitäis odottaa kamojaan viikko ???

Mutta eipä tuossa mitään...kuten totesin, uus duunipaikka on hakusessa ja jaksan uskoa, että (ainakin kohtuullisen hyvän) sellaisen löydän vielä tämän vuoden puolella !

Ja tuosta "tittelistäni" vielä - hoidan paaaaljon enemmän tehtäviä firmassa, kuin pelkkää varastoa, mutta silti arvostus pomon taholta aivan perseestä... :jahas: Kivat kuppikunnat syntyny kuuden hengen firmassa = 3 myyjää vs. muut - aika moni varmaan tietää, mitä se tekee ns. yhteishengelle :david:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom