Ihmissuhde taidottomat esimiehet, kokemuksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
52
Siis mistä vitusta näitä sikiää??

Itse olen suoraan 10 henkilön esimies ja välillisesti alaisia on 15. Kaikien kanssa tulen hyvin toimeen vaikka ikähaarukka on 22-50+ välillä. Asioista voidaan aina keskustella ja olla erimieltä. Jos olen väärässä pystyn myöntämään erehdykseni ja korjaamaan toimintaani. Viime kädessä kuitenkin minä teen päätöksen. Muiden tulosalueiden kanssa "kiistellessä" tappelen nyrkit veressä omieni puolesta. Annan kiitosta hyvin tehdystä työstä ja jos huomauttamista on annan rakentavaa kritiikkiä. Mikä vittu siinä on niin vaikeaa? Huvittavaa oli kun annoin miehille kiitosta hyvin tehdyistä hommista niin äijät olivat aivan hämillään! Isot miehet punastelee kuin teinipojat ekaa kertaa tissit nähdessään. Kuulemma ei aikaisemmin ole hirvesti kiitosta saatu, pelkkää haistattelua.

Tässä talossa (kaupunki) on helvetisti erilaista viheltäjää esimiehinä. Vierestä katsottuna uskomattoman monelta puuttuu aivan alkeellisetkin ihmissuhdetaidot ja kyky toimia esimiehenä. Millä ihmeellä tuollaiset nykyään pääsee asemaansa? Ja kuka puusilmä ne valitsee?

Muutama esimerkki "meiltä".

Henkilöstöpäällikkö:

Vahtii kaupungin rahoja kuin omiaan eikä korota palkkoja vaikka työn kuva selkeästi muttuu. Huomautettaessa siitä ei kestä kritiikkiä vaan poistuu paikalta. Yleensäkkin ei kestä rakentavaa keskustelua vaan poistuu tilanteesta haistatellen eikä pidä henkilöstön hyvinvoinnista minkäänlaista huolta. Uskomatonta. Hienoa piirteenä piilovittuilu jota viljelee muuttei kestä itse mitään.

Työpäällikkö ja Puutarhuri: Puhuvat paskaa, eli lupaavat mitä vaan mutta tekemättä jää. Vittuilevat omille työntekijöilleen ja komentavat kuin koiria. Voitte kuvitella että työntekijöillä on oma-aloitteisuus huipussaan.

Talouspuolen pikkunatsia: Huutaa työntekijöille ja jos itsellä on huono päivä niin se on lupa purkaa alaisiin. Jos jotain kysyy niin vastauksena tulee sellaista vittuilulla höystettyä talous "slangia" ettei taviksella ole mitään mahdollisuutta ymmärtää.

Kokemuksia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sitten ihmetellään, miksi sairaslomat ovat lisääntyneet. Tämä on hyvin yleistä ja tekstisi erittäin tyhjentävä. Ei mitään lisättävää.

Totta puhut. Oma esimies on tällä hetkellä varsin mukava ja hänen kanssaan tulee helposti toimeen, mutta aikaisempia kokemuksia on kavereista, jotka ilmeisesti ovat aikanaan joutuneet koulukiusauksen uhreiksi tms. ja esimiesasemaan päästyään purkavat kerääntyneitä paineita.

Uskomattoman paljon mulkkuja löytyy esimiestehtävistä.

Kuulostaa varsin tutulta, vaikka yksityisellä olenkin töissä. Töitä saat tehdä enemmän kuin jaksat, kiitosta et saa koskaan mistään ja jos jokin asia on huonosti saat kuulla kunniasi. Ja vielä ihmetellään miksi en oikein viihdy ja jaksa olla työssäni?

Olen samaa mieltä, että esimies tehtävissä pitää olla ihminen joka kykenee sekä kiittämään että antamaan rakentavaa kritiikkiä ja ennen kaikkea kuuntelemaan niitä jotka tekevät sitä työtä, vaikka se päätösvalta tietysti on esimiehellä.

jambo sanoi:
Tässä talossa (kaupunki) on helvetisti erilaista viheltäjää esimiehinä. Vierestä katsottuna uskomattoman monelta puuttuu aivan alkeellisetkin ihmissuhdetaidot ja kyky toimia esimiehenä. Millä ihmeellä tuollaiset nykyään pääsee asemaansa? Ja kuka puusilmä ne valitsee?
Avainsana on kaupunki. Tietysti yksityiselläkin puolella on huonoja ihmisiä ja esimiehiä, mutta varsinkin pienillä paikkakunnilla voi vieläkin kuvitella esim. puolukirjan värin ja muiden asiaankuulumattomien tekijöiden vaikuttavan valintaan ainakin yhtäpaljon, kuin ihmisen taidot.

Tämä on enemmänkin mutua, mutta julkiselle puolella tuskin hakee aina ne kaikkein parhaimmat valioyksilöt. Julkisella puolella on myös yhä sitä, että järjestelmä ei kannusta ihmisiä olemaan hyviä. Paskaako siinä sitten jännittämään. Myös paskojen poispotkiminen tai muihin hommiin siirtäminen saattaa olla huomattavasti vaikeampaa.

Ja sitten ihan yleisellä tasolla. Itse viimeistelen gradua kauppakorkeassa ja vaikka pääaineena olen lukenut johtamista, niin onhan tuota ns. ihmisten johtamista käsitelty paljonkin, mutta se on mielestäni aika heikkoa, koska sitä ei voi koskaan koulussa harjoitella, tai kesätöissä, tai edes usein työuran alussa. Fiksut ihmiset tietysti pyrkivät itse sitä miettimään ja oppimaan. Jos johtamisen opinnoissa asia on noin huonoilla kantimilla, niin voitte arvata paljonko sitä käsitellään ja opitaan muissa pääaineissa tai muissa kouluissa, joissa varsinaiseen esimiestyöhön koulutetaan johtamistaitojen puolesta vielä vähemmän eli ei yhtään.

Bad Karma sanoi:
Sitten ihmetellään, miksi sairaslomat ovat lisääntyneet. Tämä on hyvin yleistä ja tekstisi erittäin tyhjentävä. Ei mitään lisättävää.

Aamen. Totta joka sana.

(Itseä vähän arveluttaa miten tulen tulevaisuudessa toimimaan pomona. Toivottavasti olen reilu ja oikeudenmukainen.)

Löytyy kokemuksia sellaisesta esimiehestä joka ei kuunnellut alaisiaan vaan teki päätökset oman mielensä mukaan. Nuori kaveri jolle oli sattunut menestys nousemaan päähän vähän liikaaki. Tympeää se oli olla töissä kun kaikilla työntekijöillä on motivaatio nollassa.

Jotku ihmiset vaan on semmosia että niille ei saisi antaa minkäänlaista päätösvaltaa... Onneksi pääsin kouluun niin ei tarvi enää katella sitä tyyppiä :rock:

jambo sanoi:
Vittuilevat omille työntekijöilleen ja komentavat kuin koiria. Voitte kuvitella että työntekijöillä on oma-aloitteisuus huipussaan.

Juu, tätä on liikkeellä erittäin paljon. Useinhan kuvioon liittyy vielä se että jos töihin tulee selvästi kansakoulupohjalta olevaa pomoa pätevämpi henkilö niin pomo alkaa vittuilemaan tälle itseään pätevämmälle.

Suomalainen kulttuuri, työpaikat mukaan lukien, on ikävä kyllä negatiivisen ilmapiirin ja alasampumisen kulttuuri. "Mitä sä siinä yrität" on lausahdus johon kiteytyy hyvin paljon. :)

Pohjoismaiden suurimmalla kustantajalla olen töissä ja esimiestä ei voi enää kutsua esimieheksi (nainen siis kyseessä). Hän jättää kaikki asiat meidän työntekijöiden päätettäväksi keskenään ja saadaan keskenään sitten kahista erinäisistä asioista.

Sitä ei enää kiinnosta koko osaston asiat, paasaa vaan yksityiselämästään aamusta iltaan EVVK!!!! Ei jaksais kuunnella, mutta kun avokonttorissa kaikki kuuluu enemmän tai vähemmän hyvin jokaisen korviin.

Ikärasismi paistaa läpi eikä esimeis sitä osaa peitellä. Suurin osa työntekijöistä ollut tässä samassa putiikissa 30.v yhdessä, joten sen tulos kyllä näkyy. Meitä on kaksi nuorempaa työntekijää, molemmat jo uhkaavasti lähennellään 30.v ikää. Esimies pitää meitä tyhminä, ei osata käyttää rahaa ei tajuta mistään mitään. Rinnastaa ilmeisesti meidät omiin lapsiinsa, jotka molemmat yli parikymppisiä eivätkä osaa edes lääkärille tilata aikaa saati osaa sinne mennä yksin vaan äiti kuskaa. Oma tilanne se, että koskaan ei opintolainaa latiakaan, olen naimisissa, asun omakotitalossa ja laskut hoituu ajallaan, mutta kun olen 27.v niin minähän olen ihan tampio esimiehen mielestä.

Muutenkin erilainen kohtelu on niin selvästi näkyvissä ja aina se saakelin eukko tekohymyn yrittää virittää naamalleen kun joutuu meikäläisen kanssa puhua. Vituttaa kun se ei osaa mitenkään peitellä tuota toisen aliarvostusta.
Hän arvostaa vaan ihmsiä joilla on akateeminen tutkinto ja/tai varakkaat vanhemmat. Hiukan väärät lähtökohdat arvioida ihmisiä... Itsellään sillä ei ole akateemista tutkintoa eikä rahakasta taustaa ja veloissakin on korviaan myöten, pitää vaan itseään sivistyneempänä ja parempana kuin muut ihmiset, sen takia se onkin ihan mulkvisti :curs:

Joko riittää vai suollanko lisää tarinaa? Ei mikään ihme että reilun viiden vuoden työssäoloajasta olen jo yli neljä vuotta yrittänyt päästä muuhun duuniin, mutta kun ei onnistu niin ei. Täytynee kääntää katse Helsinkiä kohti työpaikan toivossa :rolleyes:

Ikävä kyllä aika monella on varmaan kokemusta tälläisistä esimiehistä... :(

Itse olin nuorempana eräässä liikkeessä töissä jossa minulla oli vain yksi pomo, itse puljun omistaja, kaikki meni ok. Toisessa liikkeessä olin itse 'osakkaana' ja pyöritin koko showta yksin, vaikkakin nimellisesti muutama kaverini omisti yrityksen. Täältä lähdettyä menin töihin yritykseen jossa sain välittömästi [ilman aiempaa kokemusta] hieman alle 300 työntekijää alaisiksini. Olin heille esimies, he soittivat ja kysyivät minulta apua/neuvoja/lupia, he ilmottivat sairastumisensa minulle, pyysivät uusia työvuoroja, kysyivät peruutuksia työvuoroihin jne. Minä neuvoin heitä heidän työssään, katsoin että palkat menee maksuun jne.

Yritin olla hyvä esimies olemalla reilu ja rempseä, mutta samalla tiukka, ja ennenkaikkea kaikille oikeudenmukainen ja tasapuolinen. Olinkin hyvin suosittu yrityksessä ja sain paljon kiitosta koska olin kuulemma poikkeuksellinen esimies. Siitä jäi hyvät muistot koska tulin aivan pystymetsästä siihen paikalle ja silti onnistuin :)

Tämän jälkeen siirtyessäni erääseen Suomen suurimpiin kuuluviin kustannus-, ja media-alan yhtiön alaiseksi sain esimiehekseni ensin räyhäävän miehen joka oli ollut firmassa jo vuosia. Monella työntekijällä oli ilmiriidat hänen kanssaan ja karjumista oli päivittäin. Siis aivan suoraa huutoa ja kirkumista. Saattoi karjua työntekijälle että hän on vanha haahka ja luuska ja työntekijä karjui naama punaisena takaisin ja lähti ovet paukkuen. Ks. esimies saattoi myöskin hoidella koko päivän omia henkilökohtaisia asioitaan kaupungilla vain käyden töissä aamulla ja työpäivän loppuessa jne. Sittemmin sai potkut...

Nyt on luojankiitos duuni jossa esimieheni on 'näkymätön'. Itse sanelen työtahtini yms, ja teen tätä kenenkään valvomatta tietokoneella kotoa käsin :) Tulevaisuudessa eniten kiinnostaisi yrittäjyys, olen huomannut että olen itselleni paras pomo!

Olen törmännyt muutaman kerran esimiehiin joilla nuo esimiestyössä tarvittavat sosiaaliset taidot olivat hiukkasen rajalliset. Tuo kriitikin vastaanottamisen vaikeus on kai yleisin ongelmien aiheuttaja. Hyvänä esimerkkinä yksi johtajatason henkilö talossamme, joka oli erittäin mukava ja ystävällinen niin kauan kuin kaikki olivat hänen kanssaan samaa mieltä. Jos taas eivät olleet, tai hommat eivät muuten menneet juuri niin kuin hän halusi, alkoi uhkailu erottamisella. Tämä oli sitten yleinen toimintamalli kaikissa ongelmatilanteissa alaisten kanssa. Onneksi tästä henkilöstä päästiin/hankkiuduttiin eroon aika pian.

Eräs pomo ei sitten tullut oikein toimeen naispuolisten alaisten kanssa. Heidän esittämänsä kritiikki tai eriävä näkökanta aiheutti lähes aina hyökkäävän reaktion. Tosin tässä tapauksessa tuppasi joskus olemaan vikaa molemmissa osapuolissa ja siinä tavassa jolla kritiikki esitettiin.

Sekin tuntuu olevan yllättävän yleistä, että omat hankaluudet ja huonot tuulet kaadetaan alaisten niskaan.

Pakko tosin myöntää itsekin että ei se kritiikin, varsinkaan aiheellisen sellaisen, vastaanottaminen helppoa ole itsellekään, mutta tähän asti on kaikkien alaisten ja esimiesten kanssa toimeen tultu.

training_day sanoi:
Uskomattoman paljon mulkkuja löytyy esimiestehtävistä.

Ja vielä huomattavasti enemmän alaisista.

Ei se esimiehenä olo sitä tarkoita sitä ettei saisi olla täysi mulkku. Joskus siitä on jopa hyötyä.

.,.

"Ihmissuhde. Taidottomat esimiehet, onko teillä kokemuksia?"

Oikeesti, opetelkaa suomea. Vaikea ymmärtää mistä on milloinkin kyse kun yhdyssanoja ei tunnusteta olevan olemassakaan.

Voin antaa vinkin näihin tosi vaikeisiin yhdy ssano ihin:
JOS SE SAATTAISI OLLA YHDYSSANA, SE ON YHDYSSANA.
90% ys-mokista tulee kun kirjoitetaan erikseen.

MissEvilEve sanoi:
Tulevaisuudessa eniten kiinnostaisi yrittäjyys, olen huomannut että olen itselleni paras pomo!
Siinä on kyllä hyvät puolensa! Ainoa vaan että pitäis osata vielä itse ehkä piiskata itseään töihin enemmän ja kehdata enemmän sanoa suoraan yhtiökumppanille sekä rahaa sais ruveta tulemaan enemmän.. kait sitä joskus alkaakin..

Belmondo sanoi:

Oikeesti, opetelkaa suomea. Vaikea ymmärtää mistä on milloinkin kyse kun yhdyssanoja ei tunnusteta olevan olemassakaan.

Oikeesti, sun ymmärryksessä taitaa sit olla jotain vikaa. Vai pitääkö pätemällä päteä? Se siitä :offtopic:

Belmondo sanoi:

Suomen kieli,taidottomat alaiset,kokemuksia? :D :D

anteeksi,olen aika :arvi: näin aamuisin :D

Lisää asiaa. Tunnistin duunista vielä yhden mielenkiintoisen esimieslajikkeen, nimittäin kostajat. Valitettavasti oma esimieheni lukeutuu näihin. Kostaja on edessäpäin ymmärtäväinen ja kuuntelee eriävän mielipiteen mutta jossain sopivassa tilanteessa sitten kostaa sen puukottamalla selkään.

Ardilha: Missä duunissa on hyötyä siitä että on alaisillen vittumainen esimies (mulkku)? Kiinnostaisi tietää. Ja mitä hyötyä sillä saavutetaan? Nouseeko työteho, paraneeko työhuumori, väheneekö poissaolot?

Paras esimies on sellainen, joka on itse tehnyt sitä hommaa mitä hän johtaa, eikä ole elämälleen katkera eikä ylimielinen.

Jambon tekstissä loppuosa on arkipäivää. Noin se menee usein, ja nämä päättäjät eivät taatusti katso ikinä, siis ikinä peiliin jos homma ei suju. Tuo on ihan superia jos kehutaan onnistumisesta.

jambo sanoi:
Ardilha: Missä duunissa on hyötyä siitä että on alaisillen vittumainen esimies (mulkku)? Kiinnostaisi tietää. Ja mitä hyötyä sillä saavutetaan? Nouseeko työteho, paraneeko työhuumori, väheneekö poissaolot?

Missä tahansa työssä pätevä ja ahkera "ikävä kaveri" on parempi esimies kuin laiska ja epäpätevä mukava kaveri. Erityisesti tulospalkkioiden maksamisvaiheessa.

Edelleenkin, huonoja alaisia on enemmän kuin huonoja esimiehiä.

Tätä nyt on vaikea ymmärrettävästi selittää, ja olenkin tavallaan puhunut itseni pussiin. Nimittäin, "ikävä kaveri" ei ole automaattisesti huono esimies, kuten täällä pitäisi olla puheenaiheena. Huono esimies käyttää asemaansa väärin ja on puolueellinen ja vaihtelee näkökantaansa koko ajan. Kukaan ei koskaan tiedä missä mennään.

Johdonmukainen, puolueeton, asiantunteva, vastuuntuntoinen "ikävä ihminen" ei ole huono esimies. Vaikka olisi kuinka hankala.

.,.

Muutama todellinen mulkku on meikäläiselläkin ollut lähimpänä esimiehenä.
Vittumaisin oli eräs jolla oli järjestään tapana syyttää omista mokistaan alaisiaan, ja alaisista vieläpä niitä jotka eivät osaa/uskalla puolustaa itseään. Aamuisin työntekijät seisoivat rivissä toimistossa kuin armeijassa ikään ja tämä henkilö huusi pää punaisena milloin mistäkin.

Eräänä kertana sihteeri haki mut mut kahvihuoneesta tämän esimieheni juttusille, kaverit veikkailivat palkankorotusta ja itsekin olin toiveikas koska hommat oli mennyt hyvin..

Päinvastoin, esimieheni syytti minua tekemättömistä töistä (oli itse käskenyt minut muualle hommiin, väitti minun valehtelevan) ja ilmoitti ajavansa minulle potkuja !
No minä marssin suoraan aluepäällikön toimistoon, selvitin jutun juurta jaksain.

Tulos: Sain siirron parempiin hommiin ja reippaahkon palkankorotuksen. Esimieheni irtisanoi itsensä "oma-aloitteisesti" muutama kuukausi myöhemmin. :)

Tätä "esimiestä" edeltänyt kaveri taas oli todella hyvä tyyppi. Pätevä ja mukava kohtasivat samassa miehessä. Ei ihme että sellaiselle oli muualla kysyntää :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom