Ihan hukassa tässä juomien viidakossa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Siis minä oon ihan hukassa tässä urheilujuomien viidakossa ja mitä enempi luen esim. täältä niin sitä enempi menen sekasi. Siis kun olen kuullut/lukenu, että on latausjuomaa/latari, sitte on urheilujuomaa ja vielä palautusjuomaa. Ja on paljon muitakin, mutta nyt siis mieltä vaivaa nämä kolme, että siis pitääkö mun juoda kolme eri juomaa peräkkäin jos käyn salilla. Siis ennen salille menoa latari, sitte salilla juon urheilujuomaa ja treenin lopuksi vielä palautusjuoma. On ehkä jo vähä liikaa mulle :rolleyes: Moni varmaan jo nauraa tässä kohtaa, mutta siis menee yli hilseen ja onko niitä juomia pakko olla niin miljoonia. Kokeilin yhtä mansikan makuista palautusjuomaa ja voin sanoa, että jos ei treenissä lentäny laattaa niin maistaessani tuota meinasi se laatta sitte jo lentää.

Oon vasta aloittanu salilla käymisen ja oon nainen :D Eli mitään massajuomia en ala juomaan :D Lihaksia saa toki olla ja tulla, mutta nyt haluaisin tietää mikä tai mitkä juomat ois näin aluksi hyviä ja tärkeitä?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Juot vettä ja kahvia ennen treenejä ja treenin jälkeen palautusjuoma. Palautusjuomia on satoja erilaisia, varmasti löytyy joku kelvollinen.

1. Sinun ei tarvitse juoda mitään juomia, vesi riittää ihan hyvin.

2. Laturit, treenin aikana juotavat urheilujuomat(suolatasapaino/energia/BCAA) ja palkkarit ovat kaikki valinnaisia ja tiettyyn tarkoitukseen. Voit käyttää yhtä tai kaikkia. Laturit on piristäviä ja treenitehoa kasvattavia yleensä, tosin osa toimii paremmin kuin toiset ja niiden välillä on paljon yksilöllisiä erojakin. Pelkkä kofeiinikin riittää monelle ja suurin osa ei taida mitään edes käyttää. Urheilujuomista tulee ekana mieleen Gatorade yms. jotka on enemmän pitempikestoisiin suorituksiin tarkoitettuja, mutta täällä se yleisin treenin aikana juotava on joku BCAA sekoitus. Se tarjoaa energiaa lihaksille treenin aikana ja vähentään kataboliaa. Edelleenkään ei mitenkään pakollinen.

Nuo palkkarit on sitten ihan oma juttunsa ja niidenkin tarpeellisuudesta löytyy montaa koulukuntaa. Sitä itse suosittelisin, koska treenin jälkeen lihaksille on hyvä saada nopeasti hiilareita ja proteiinia, jotta palautuminen pääsee alkamaan. Onpa joku tutkimus todennut sen auttavan lihasmassan kasvatuksessakin. Palkkarin voit tehdä itse ostamalla heraa ja maltoa, jotka sitten sekoitat keskenään tai sitten ostamalla jotain valmista palkkaria. Noita palautusjuomia on monilta valmistajilta ja makujen suhteen on aika paljonkin valinnanvaraa, joten eiköhän sieltä löydy siullekin sopiva.

Mikään noista juomista ei ole välttämätön eikä niiden kanssa kannata turhaan kikkailla jos sille ei koe tarvetta. Itse tosin lotrailen kaikkien edellä mainittujen kanssa eri tilanteissa. Salitreenin kannalta keskeisin on palautusjuoma, mutta käydään nyt noiden muidenkin käyttötarkoituksia pikkuisen läpi.

Latausjuoman tarkoituksena on "valmistella" kroppaa treeniin. Jos tuntuu että treeni kulkee hyvin ilman latareitakin niin älä turhaan alkuunsa edes mieti sellaisen käyttöä. Itse käytän lataria lähinnä kun treeni on välittömästi työpäivän jälkeen ja olo on nuutunut. Mikään välttämättömyys latarit eivät kuitenkaan ole. Näistä kolmesta juomasta mielestäni kokonaisuutena "turhin".

Urheilujuomia taas voidaan käyttää ennen treeniä, sen aikana tai jälkeen. Yleisimmin sen aikana. Käytön tavoitteena on yleensä kropan nesteytys ja energiansaanti pidempikestoisen suorituksen aikana. Salitreenien yhteydessä olen aika harvoin nähnyt kenenkään vetävän urheilujuomia koska intensiivisempi osuus treenistä ei tyypillisesti kestä tuntiakaan. Omalla kohdallani urheilujuomaa kuluu muiden treenien yhteydessä; Yli 15 kilsan juoksulenkeille otan yleensä jonkin verran hiilihydraattipitoista urheilujuomaa mukaan takaamaan treenitehon lenkin loppupuolella. Jujutsutreenien ohessa taas litkin pelkkiä katalyyttejä (=suoloja) sisältävää juomaa pitämään nestehukkaa aisoissa. Punttitreenin ohessa urheilujuoman tarve tulee varmaankin vastaan vain, mikäli edellisestä ruokailusta alkaa olla jotain yli 4 tuntia aikaa. Siinä tapauksessa aloittaisin hiilaripitoisen urheilujuoman lipittämisen varttia ennen treeniä.

Palautusjuoma ei ole lihasten kasvatuksessa välttämätön kehitykselle, mutta siitä on apua. Palkkari sisältää hiilihydraattia jonka tehtävä on (karkeasti sanottuna) keskeyttää lihaskudoksen hajoaminen joka käynnistyy treenin aikana, sekä proteiinia jota käytetään uuden lihasmassan rakennusaineena välittömästi treenin jälkeen. Nimensä mukaisesti palautumisjuoma käynnistää ja nopeuttaa treenin jälkeistä palautumista. Makuja on monia ja niissä on huimia eroja, joten koita ihmeessä jotakin toista merkkiä. Väitän tosin että palkkaria vastaavat vaikutukset saa myös vaikka juomalla maitoa treenin jälkeen.

Juo maitoa treenin jälkeen. Säästät rahas.

Etkä muuten säästä.

Osta joko maltodekstriiniä ja heraproteiinia tai sitten osta valmis palautusjuomajauhe. Myyjä osaa varmasti auttaa (ja viedä rahasi), jos käyt jossain urheiluravinteisiin erikoistuneessa kaupassa. Jos päätät ostaa heran ja malton erikseen, kannattaa ostaa vaan herakonsentraattia eikä -isolaattia, jota urheiluravinnemyyjä todennäköisesti sinulle suosittelisi paljon parempana. Noita jauhoja tosin saa myös helposti ihan isommista ruokakaupoistakin tai netistä.

"Urheilujuomia" eli niitä suoloja sisältäviä juomia et tarvitse, ellet juokse jotain tunnin lenkkejä, eikä sillonkaan välttämättä. Laturia tuskin tarvitsee aluksi. Suosittelen juomaan vettä puolisen litraa kotona ennen treeniä niin ei tarvii sitten salilla kokoaikaa olla juomassa. Salin aikanakin juo vaan vettä. Sen jälkeen sitte palkkari (eli palautusjuoma).

Säästää pikkuisen. Paitsi jos on valmis juomaan maidon sijaan halpaa, vaahtoavaa ja vehkeeltä maistuvaa konsentraattia ja soseuttamaan haarukalla paakkuja sheikkeristä.

Säästää pikkuisen. Paitsi jos on valmis juomaan maidon sijaan halpaa, vaahtoavaa ja vehkeeltä maistuvaa konsentraattia ja soseuttamaan haarukalla paakkuja sheikkeristä.

Niin kauan kun on selvinnyt pirkan sementtirahkasta, mikään ei voi maistua pahalta :D

Käytä vaikka tätä apuna :) Saa ainakin alkusysäyksen noiden hyvien ohjeiden lisäks.

Edit. Unohin että ei linkkejä! Eli kirjota googleen Fast Tuotemoottori

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Siis kun olen kuullut/lukenu, että on latausjuomaa/latari, sitte on urheilujuomaa ja vielä palautusjuomaa. Ja on paljon muitakin, mutta nyt siis mieltä vaivaa nämä kolme, että siis pitääkö mun juoda kolme eri juomaa peräkkäin jos käyn salilla. Siis ennen salille menoa latari, sitte salilla juon urheilujuomaa ja treenin lopuksi vielä palautusjuoma. On ehkä jo vähä liikaa mulle?

Minä jaan tämän asian kolmeen eri tasoon.
Oman tilanteensa ja tavoitteensa perusteella kannattaa sitten päättää, että kuinka monimutkaisesti haluaa asian itselleen tehdä.

1. TASO
PALAUTUSJUOMA, jossa proteiinia sekä hiilihydraattia (esim. heraproteiini ja maltodekstriini)
Vapaa valintaisesti voi sisältää myös täydentäviä ainesosia (esim. kreatiinia, leusiinia ja/tai glutamiinia)

2. TASO
TREENIJUOMA, jossa aminohapposekoitus (esim. BCAA tai EAA) sekä hiilihydraattijauhetta (esim. urheilujuomajauhe tai malto)
- voidaan nauttia ennen treeni (latausjuomana) tai treenin aikana tai puolet ennen ja puolet aikana
PALAUTUSJUOMA (samat säännöt kuin edellä)

3. TASO
LATAUSJUOMA, ennen treeniä, jossa piristäviä ainesosia (esim. kofeiini, DMAA) ja/tai verenkierto lisääviä (esim. arginiini) ja/tai voimatasoja nostavia (esim. kreatiini, B-alaniini)
TREENIJUOMA, treenin aikana
PALAUTUSJUOMA, treenin jälkeen

Etkä muuten säästä.

Osta joko maltodekstriiniä ja heraproteiinia tai sitten osta valmis palautusjuomajauhe. Myyjä osaa varmasti auttaa (ja viedä rahasi), jos käyt jossain urheiluravinteisiin erikoistuneessa kaupassa. Jos päätät ostaa heran ja malton erikseen, kannattaa ostaa vaan herakonsentraattia eikä -isolaattia, jota urheiluravinnemyyjä todennäköisesti sinulle suosittelisi paljon parempana. Noita jauhoja tosin saa myös helposti ihan isommista ruokakaupoistakin tai netistä.

"Urheilujuomia" eli niitä suoloja sisältäviä juomia et tarvitse, ellet juokse jotain tunnin lenkkejä, eikä sillonkaan välttämättä. Laturia tuskin tarvitsee aluksi. Suosittelen juomaan vettä puolisen litraa kotona ennen treeniä niin ei tarvii sitten salilla kokoaikaa olla juomassa. Salin aikanakin juo vaan vettä. Sen jälkeen sitte palkkari (eli palautusjuoma).
Lidlistä maksaa maitolitra n.75snt, halvimmat proteiinijauheet(maustamattomat) mihin olen törmännyt maksaa 12-13€, siihen päälle vielä vähintään vitosen maltot. Eli vähintään 18€ menis. Monta litraa saat paskanmakuista palautusjuomaa noista? Maitoa saat 24 litraa, ja se maistuu takuulla paremmalle.

Turha näiden kanssa on hifistellä. Itsekin vedän joskus proteiinijauheita, mutta enimmäkseen ne tulee jätettyä kaupan hyllylle. Ennen treeniä voi vedellä kahvia ja sitten treenin jälkeen vaan maitoa naamariin niin hyvä tulee. :)

Lidlistä maksaa maitolitra n.75snt, halvimmat proteiinijauheet(maustamattomat) mihin olen törmännyt maksaa 12-13€, siihen päälle vielä vähintään vitosen maltot. Eli vähintään 18€ menis. Monta litraa saat paskanmakuista palautusjuomaa noista? Maitoa saat 24 litraa, ja se maistuu takuulla paremmalle.

Turha näiden kanssa on hifistellä. Itsekin vedän joskus proteiinijauheita, mutta enimmäkseen ne tulee jätettyä kaupan hyllylle. Ennen treeniä voi vedellä kahvia ja sitten treenin jälkeen vaan maitoa naamariin niin hyvä tulee. :)

Kyllä tuohon samaan 75snt saa jo annoksen valmista maustettua palkkaria kreatiineineen päivineen. Tai jos haluaa pelkkää heraa (maustettua), niin rapia 13€/kg, jolloin annokselle hintaa noin 55snt. Kannattaa välillä katsella niitä lisäravinteita muualtakin kuin prisman hyllystä.

Kyllä tuohon samaan 75snt saa jo annoksen valmista maustettua palkkaria kreatiineineen päivineen. Tai jos haluaa pelkkää heraa (maustettua), niin rapia 13€/kg, jolloin annokselle hintaa noin 55snt. Kannattaa välillä katsella niitä lisäravinteita muualtakin kuin prisman hyllystä.
Mistä muka saat 13€/kg?

Ja puoli litraa yleensä tulee treenin jälkeen juotua, joten annoksen hinta 37,5snt. :)

Jos maitoa haluaa käyttää palkkarina niin kannattaa ainakin pari kananmunaa sekottaa ja esim kaakaota lisätä. Pelkässä maidossa ei nyt kummoisesti ole proteiinia ja hiilareita. Ja maidonhan on oltava rasvatonta :)

Zone-sarja -42%
Mitä sitten? Yleensä mulla on myös tapana syödä treenin jälkeen helvetin tukeva ateria.

No se on hyvä... niin pitääkin syödä, mutta nyt olikin puhe lataus/treeni/palautusjuomista.
Joten kai sä nyt itsekin tiedostat, että 16g prodea + 25g laktoosia ei ole mikään kovin häävi palkkari.
...onhan se toki parempi kuin ei mitään, mutta silti.

Myöskin maidosta 80% on kaseiinia, joka ei nykytutkimusten valossa ole yhtä optimaalinen palautusjuomassa kuin hera. Näin kun nyt hifistellään, onko sillä lopputulokseen suurta merkitystä? Tuskimpa.

Back
Ylös Bottom