Ideoita (kylmään) ruokaan pitkinä päivinä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Piksu
  • Aloitettu Aloitettu
Otsikossa ongelma tiivistetysti. Olen koulussa ilman ruonlaittomahdollisuuksia (tai järkevää proteiinipitoista kouluruokaa joka pitäisi nälkää) pahimmillaan 11h ilman 15min pidempiä taukoja, joista yksi päivässä menee muutenkin aina koulusta toiseen siirtymiseen, joten nyt on apu tarpeen...
Välipaloilla kun ei loputtomiin elä ja yritän vihdoin oppia pitämään verensokerin tasaisena jotta jaksaisi opiskella, treenata ja vähän elääkin siinä sivussa.
Eli mitä syödä? (Kananmunat tai pähkinät/manteli ei kuulu allergioiden vuoksi repertuaariin...)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse ymmärrän hyvin jos ei viitsi roudata kylmälaukkua mukanaan 11 tuntia, mä en ainakaan jaksaisi.

Tästäkin aiheesta lienee jo olemassa 1000 ja yksi ketjua, mutta en jaksa etsiä juuri nyt, joten ulkomuistista yleisimmät vastaukset vastaaviin kysymyksiin: Heraa, leipää ja tonnikalaa. Kaikki säilyvät koulurepussa ainakin tuon mainitun 11 h.

Yks "ihan-ok" -annos vois olla esim. aamulla pakasterasiaan pakkasesta heitetyt pakastevihannekset (250g), joihin on lorautettu öljyä reilulla kädellä, purkki (tai kaksi) tonnikalaa ja ruisleipää. Jälkkäriksi sitten (vanilja)heraa, niin tulee ihan oksti kaloriloita jo isommallekin kaverille. Tuo nyt jo menee ihan ateriasta, jos tarkoitus oli nimenomaan se, että ei mennä pelkillä välipaloilla. Välipaloina vois sitten mennä prodepatukkaa, hera+kaurahiutale-komboa tms. Jos missään koulun lähellä on mitään kauppaa, niin sieltä sitten rahkapurkkia vaan vielä lisäksi välipalaksi?

Ja sit toisaalta ei joku keitetty makaroni+jauheliha-kombokaan mene repussa vielä 4-5- tunnissa mitenkään syömäkelvottomaksi. Joten tollastakin vois roudata mukanaan ja vetästä kitusiin ekalla kunnon tauolla.

Itsellä oli lähes samankaltainen ongelma aiemmin, aloitin Intermittent Fastingin homma hoituu helpolla nykyään. Koulu klo 8-16, treeni klo 16.30-18.30, eka ateria klo 19 ja toka ja viimeinen ateria klo 21. Helposti änkeän tuohon väliin 3900 kcal.

Kana, riisi ja vihannekset säilyy ihan helposti tuon ajan. Ruuat minigrip pusseihin ja mukaan. Syöminen ei ole ongelma jos syö vaan eikä tee siitä ongelmaa. Taisi joku viisas sanoa että jos on aikaa käydä vessassa niin on aikaa syödäkkin :)

^ tuon sanoi viime m&m popcastissa aki mähönen.

ja evääks just leipä, tonnikalapurkki, hera

ja esim sellanen 1.5l limupullon kokonen kylmälaukku menee hyvin reppuun niin ei sitä kyllä kauhean kamala oo kantaa 11 tuntii repussa

Kana, riisi ja vihannekset säilyy ihan helposti tuon ajan. Ruuat minigrip pusseihin ja mukaan. Syöminen ei ole ongelma jos syö vaan eikä tee siitä ongelmaa. Taisi joku viisas sanoa että jos on aikaa käydä vessassa niin on aikaa syödäkkin :)
Juu kyllä ihan perus kotiruokakin säilyy huoneenlämmössä sen opiskelupäivän verran :) kotoa nappaat jääkaapista rohkeesti vaan ruuat mukaan ja pistät poskeen. Ite en ainakaan mitään mikroa tarvitte ja hyvin on toiminu.. Enkä mä nyt offilla nää pahana vetää jotain yhtä valtion tarjoamaa lounasta nassuun, koska ylimäärä kalorit kannattaa joka tapauksesssa ottaa hiilareista. Tiukka kiristely-dieetti ennen kisoja on sitten asia erikseen.

Itse ymmärrän hyvin jos ei viitsi roudata kylmälaukkua mukanaan 11 tuntia, mä en ainakaan jaksaisi.

Itellä käytössä pieni,halpa ja kevyt kylmälaukku : 2 muovipussia päällekkäin ja sisään jäädytetty 0,5l limupullo vedellä täytettynä ja sapuskat....säilyy kesälläkin sen 12h kylmänä!!!

Ite ulkomailla opisekellessa otin evääks keitettyä riisiä, herne-maissi-paprikaa ja tonnikalaa, säilyi hyvin lounastaukoon asti kuumallakin päivällä. Ihan repussa kannoin. Välipalaks proteiinidrinkkejä tai vaikka voileipiä, jonka väliin paljon lihaa ja juustoa.

Ite ostin joskus sellasen olalla kannettavan kylmälaukun, jossa kulkee päivästä riippuen maitorahka+ananas setti, heraa ED pullossa, riisikakkuja + kalkkunaleikettä. Joskus oli kans mikrossa sulatettuja pakastevihanneksia ja tonnikalaa, mutta tonnikalalla on suhteellisen ynseä sivuvaikutus eli se haju saattaa olla muiden ihmisten mielestä epämiellyttävä jos on oikein pieni ja suljettu tila :D
Sittehä siellä voi olla hedelmiä, marjoja, raejuustoa, leipää..

Tsemppiä!

Itsellä oli lähes samankaltainen ongelma aiemmin, aloitin Intermittent Fastingin homma hoituu helpolla nykyään. Koulu klo 8-16, treeni klo 16.30-18.30, eka ateria klo 19 ja toka ja viimeinen ateria klo 21. Helposti änkeän tuohon väliin 3900 kcal.

Oho, melkonen jannu! Vaikken kyllä tiedä onko pätkäpaastoilijoilla jotkut erikoiskeinot käytössä? Tuleekos tämä kaikki 3900kcal bodysafkasta? On meinaa IMO aika temppu jo noin niinkuin mekaanisesti mahduttaa 3900kcal eestä normi safkaa naamariin parissa tunnissa. Eritoten kun sen vielä pitäs olla monipuolista, ja näin ollen 2dl rypsäriä pvässä tms "ratkaisut " ei ole mikään terve vaihtoehto..

Oho, melkonen jannu! Vaikken kyllä tiedä onko pätkäpaastoilijoilla jotkut erikoiskeinot käytössä? Tuleekos tämä kaikki 3900kcal bodysafkasta? On meinaa IMO aika temppu jo noin niinkuin mekaanisesti mahduttaa 3900kcal eestä normi safkaa naamariin parissa tunnissa. Eritoten kun sen vielä pitäs olla monipuolista, ja näin ollen 2dl rypsäriä pvässä tms "ratkaisut " ei ole mikään terve vaihtoehto..

Helposti kahteen ateriaan nyt tunkee ihan perusruokaa vähän alle 2000kcal per ateria.
Alkuperäiseen kysymykseen, tonnikala/kana&makaronisalaatti on helppo tehä ja tosi hyvää kylmänä.

Sääli, ettet pysty kananmunia ja pähkinöitä ymppäämään tuohon, itse olen saman ongelman kanssa vuosia painiskellut. Olen myös todennut, että ainakin itselleni yksi tärkeä tekijä tuollaisissa mukana kannettavissa ruoissa on niiden valmistamisen helppous ja/tai nopeus. Heitän nyt kuitenkin omat kaksi senttiäni soppaan.

Rahka. Säilyy tosiaan kevyesti laukussa tai repussa useampiakin tunteja.

Mantelit. Hinta/laatusuhteeltaan tuntuvat ainakin toistaiseksi parhaalta vaihtoehdolta. Pienehkö kourallinen sisältää jo kohtuullisesti energiaa, ja se on helppo pakata pieneen muovirasiaan tai vaikka pussiin. Opiskelijalle etuna pienen muovipurkin käytössä on tietenkin se, ettei rasiaa tarvitse pahemmin tiskailla ;)

Oliivit. Vähän sama kuin pähkinöillä. Silloin tällöin ihan mainioita vaikka yksinään napsittuna.

Tonnikala. Lienee selkeää miksi tämä on hyvä. Itselleni ei ole oikein intin taistelumuonapussien yliannostuksen jälkeen uponnut.

Keitetyt kananmunat. Nuff said.

Hera. Sheikkeriin valmiiksi sekoitettuna tai jauhot odottelemaan vettä. Helppoa kuin mikä.

Smoothiet. Yhdistämällä aamiaisen valmistamiseen toimii kuin se kuuluisa rautateiden klosetti. Omaksi vakioreseptikseni on muodostunut seuraava: 2 porkkanaa, appelsiini, banaani, pala inkivääriä, 2 kananmunaa ja 2 ruokalusikallista oliiviöljyä sekä n. 3/4 - 1 dl nestettä (vesi, maito, tuoremehu). Koko roska blenderiin ja mahtuu sopivasti sheikkeriin. Öljyn olen kipannut vasta valmiin pirtelön sekaan sheikkeriin, taas vähemmän tiskausvaivaa ja hävikkiä.. Aineksien kuorimisesta blenderin puhdistamiseen menee n. vartti. Kun kerran kananmunat eivät sopineet, olen todennut myös rahkan toimivan tässä ihan mainiosti, ja eiköhän esimerkiksi vanha kunnon maito tuo vähän kaivattuja valkuaisaineita peliin.

Paistetut kanafileet. Saattaa taas aiheuttaa pientä ahdistusta säilyvyyden suhteen, mutta itse en ainakaan ole huomannut sen suurempia ongelmia. Jälleen muovirasiaan ja helppoa kuin mikä. Huomaa jälleen valmistamisen nopeus ja helppous!

Leipä. Varmaan simppeleimpiä ratkaisuja sinänsä, mutta jostain syystä en itse syty näihin. Johtunee siitä, että jos tykkää laittaa leivälle vaikkapa tomaattia, odottaa ruokailuvaiheessa eksoottinen mössö.

Tuollaisia olen koetellut taistelussani koettaa yhdistää opiskelut, työnteko ja valitettavan naurettavalle tasolle jäänyt treeni. Noita varioimalla en ainakaan itse ole vielä ehtinyt kyllästymään, ja edelleen haluan painottaa näissä valmistamisen ja syömisen helppoutta. Suurimman osan noista vetäisee naamaan vaikka luennon aikana, kunhan muistaa pitää vesipullon käsillä ruoan alashuuhtomiseksi (ja sheikkerin puhdistamiseksi)!

Helposti kahteen ateriaan nyt tunkee ihan perusruokaa vähän alle 2000kcal per ateria.

Tunkee joo, mut se että niitä vetäis kaks parissa tunnissa, päivästä toiseen kuulostaa suht rankalta. Ja edelleen mua vaan mietityttä se, että jos mä lataisin mun päivittäisen safkamäärän 3000-4000kcal kerralla tohon pöydälle, niin kyllä sitä kekoa sais hetken aikaa tunkee naamariin.

Mutta en ole asiaa koskaan kokeillut niin eipä siihen mitään kokemusperästä perustetto oo. Kunhan nyt nillitän. Rankalta se silti IMO kuulostaa. Ehkä joskus tulee kokeiltua.

Siemeniä, erityisesti auringonkukansiemeniä ei taida olla vielä mainittu, myös herneet saa torilta kesäisin kätevästi mukaan. Avokado myös täyttää aika hyvin.

Mistäs ateriat koostuvat?

Trailmixi!

- Pari porkkanaa
- Parit kuivatut viikunat
- kourallinen sultanarusinoita
- kourallinen manteleita
- 50g lindtin 99% tummaa suklaata
- pari hyppysellistä erilaisia pähkinöitä
- lopuksi jotain chilihiutaleita/suolaa/mausteita

Ihan tajuttoman hyvää.

Sitten tällanen kyseenalainen sörsseli mitä tein:

- 40g kaurahiutaleita
- pari desiä maitoa
- mitta prodejauhoa (banaani)
- pari tippaa steviaa
- kourallinen manteleita
- pari palaa tummaa suklaata

Oon ihastunu tommosiin trailmixeihin. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom