Ice Cage Fighting

Maku hyytyy, kun joutuu ottelemaan itseään taidollisesti parempaa vastaan ja käytännössä ylisuorittamaan koko ajan. Tämä nähtiin usein UFC-otteluissa ja myös sen jälkeen. Viimeisimmässä ottelussa kun pääsi pelaamaan rutiinilla omalla vahvuusalueellaan ilman isompia uhkia, niin hyvä että tuli edes hiki.
Pystyykö Theo laittamaan Makun niin ahtaalle, että kone hyytyy, jääkin sitten nähtäväksi.
No luuletko todella että on pienikin mahdollisuus että Theo laittaisi Makun ahtaalle ja ylisuorittamaan? Ei kai tossa oo yhtään mitään nähtäväksi jäävää. Joku promillea pienempi voiton mahdollisuus Theolla, että joku onnekas lyönti vahingossa nukuttaisi. Sehän on aina olemassa oleva mahdollisuus.

Kyllähän kaikki jotka tuon makun ja floresin matsin katsoivat tietävät, että maku olisi hävinnyt mikäli oltaisiin menty pisteille ja jos tuomarit olisivat tuominneet matsin rehellisesti ilman kotiinpäin vetoa. Ei sitä muuta mikään vaikka miten yrittäisi mennä henkilökohtaisuuksiin muihin kirjoittajiin nähden
Ja Theoko voittaisi Floresin leikiten? Vai mitä ajat takaa? Ei Makun tarvi olla huippukunnossa ja jotenkin erityisesti onnistua voittaakseen. Varmaan löytyy pitää lista nimiä joille Maku häviää tai joiden kanssa pitää onnistua voittaakseen. Kolehmainen ei ole sillä listalla eikä välttämättä ikinä etene sille tasolle.

Tämä on juuri tätä. Toinen puhuu aidasta ja toinen seipäästä. Maku oli kyllä lähellä hävitä Florensille. Saa nähdä, miten Makun ja Theon ottelu menee, mutta lopputulos ei meidän arvailuista riipu. Veikkaan, että Theon pitää kaivaa joku kani hatusta, jos meinaa voittaa.

Tämä on juuri tätä. Toinen puhuu aidasta ja toinen seipäästä. Maku oli kyllä lähellä hävitä Florensille. Saa nähdä, miten Makun ja Theon ottelu menee, mutta lopputulos ei meidän arvailuista riipu. Veikkaan, että Theon pitää kaivaa joku kani hatusta, jos meinaa voittaa.
No ei ollut. Raapaiseva takasuora liian kaukaa vedettynä heilautti päätä. Mitä sitten. Tuolla logiikalla jokainen yhdenkin iskun ottelussa heittänyt on aina ollut "lähellä voittaa" sillä jos olisi lyönyt paremmasta asennosta, paremmalla ajoituksella ja tekniikalla niin olisi voittanut.

No luuletko todella että on pienikin mahdollisuus että Theo laittaisi Makun ahtaalle ja ylisuorittamaan? Ei kai tossa oo yhtään mitään nähtäväksi jäävää. Joku promillea pienempi voiton mahdollisuus Theolla, että joku onnekas lyönti vahingossa nukuttaisi. Sehän on aina olemassa oleva mahdollisuus.
En tarkoituksella ottanut kantaa tuossa aiemmassa viestissäni tulevan ottelun lopputulokseen, vaan keskityin vain toteamaan, miksi Maku mielestäni hyytyi monessa aiemmassa ottelussaan ja jätin tulevan ottelun spekuloinnin sen ulkopuolelle.
Jos Maku vs Theo- ottelun kulkua lähden veikkaamaan, niin uskon, että Makun paini on niin paljon parempaa, että vie ottelun omalle vahvuusalueelleen suhteellisen helposti ja joko kaivaa kuristuksen tai ottaa selkeän pistevoiton.
Toki uskon, että Theollakin on selvästi promillea parempi mahdollisuus voittoon, enkä suinpäin löisi koko omaisuuttani Makun puolesta vetoa. Sen verran arvaamatonta vaapaaottelu on kuitenkin.

Kaiken järjen mukaan Makun pitäisi voittaa Theo helposti, mutta niin sen piti voittaa UFC aikoina myös Kamuela Kirk, joka tuli ufc ulkopuolelta Makua vastaan 2 viikon varoituksella ja voitti prime iässä olevan Makun helposti. Tämän jälkeen Kirk ei ole voittanu yhtään matsia.

Makwan väsyneenä ja taaksepäin hoippuneena näytti varmasti maallikoiden mielestä vahingoittuneemmalta vertailussa.

Näinollen on naurettavaa väittää että Makwan oli "vähällä hävitä ottelun" lyötyään paremman iskun vain hetkeä aiemmin. On kertovaa ettet ottanut näihin asioihin aiemmin kantaa, etkä suostunut vastaamaan onko kyseessä hlökohtainen ei-vapaaottelijan mielipiteesi vai jokin todennettava fakta.

Olisi tietysti ihan kiva tietää, millaisilla meriiteillä asetut tässä asiantuntijaksi ja katsot minun olevan maallikko iskujen ja niiden vaikutusten arvioinnissa.

Opetan potkunyrkkeilyä työkseni ja olen ottanut yli 40 matsia joissa sekä voittanut että hävinnyt keskeytyksellä. Tällaisia selkeästi horjuttavia iskuja olen urallani sekä ottanut että antanut sellaisen määrän, että niitä on mahdotonta laskea. Olen myös tuomaroinut potkunyrkkeilyä lähes 20 vuotta ja vapaaotteluakin 15 vuotta, mm. vapaaottelun SM-kisoissa ja Cagessa.

En väitä että tämän johdosta mielipiteeni olisi absoluuttinen totuus, mutta kyllä se on pikemmin asiantuntijan kuin maallikon mielipide.

Jos olisin ollut tuomaroimassa tuota matsia, olisin luultavasti antanut 2. erän Floresille pistein 10-9. Sanon luultavasti siksi, että video on aina petollinen ja arvostelu pitäisi tehdä paikan päällä, mistä näkee paremmin. Peruste on kuitenkin se, että Floresin effective striking -suoritteet olivat vaikuttavampia ja lähempänä päättää matsin kesken kuin Makwanin.

Samoin Flores oli ansioitunut enemmän 3. erässä ennen anakondaa ja olisi ilman muita merkittäviä suorituksia voittanut sen 10-9. Toki jos ajatellaan niin että Flores olisi juuri ja juuri selvinnytkin anacondasta, se olisi silloin ollut iso effective grappling -suorite Makwanille ja voinut hyvinkin kääntää erän hänelle.

Annetun iskun teknisillä ansioilla ei ole merkitystä arvostelun kannalta, vaan vain sen vaikutuksella, jota arvioidaan kohteen käytöksestä. Huono ja heikko isku voi vaikuttaa enemmän kuin kova puhdas isku, koska vaikutus riippuu myös mm. kohteen havaintokyvystä ja sisäisistä lihasjännityksistä, joita ei ulkopuolelle näe.

Kontrolliaika on alemman tason arvostelukriteeri kuin effective striking and grappling, joten sillä ei ole suurta merkitystä arvosteluun. Sillä kuka on erän lopussa voitolla, ei ole arvosteluun mitään merkitystä. Erän viimeiset 10 sekuntia ovat tasan saman arvoiset kuin väli 2 min 15 s - 2 min 25 s.

Ja Theoko voittaisi Floresin leikiten? Vai mitä ajat takaa? Ei Makun tarvi olla huippukunnossa ja jotenkin erityisesti onnistua voittaakseen. Varmaan löytyy pitää lista nimiä joille Maku häviää tai joiden kanssa pitää onnistua voittaakseen. Kolehmainen ei ole sillä listalla eikä välttämättä ikinä etene sille tasolle.
Öö mitä ihmettä sä sekoilet? Ajan takaa sitä, että Floresi olisi voittanut tuon matsin jos oltaisiin menty pisteille. Mistä ihmeestä sä nyt Theon tähän mun viestiin vetäisit ja rupeat etsimään jotain salaperäistä piiloviestiä mun kirjoituksesta :D

Huoh. En ole asettunut asiantuntijaksi kuten sinä. Olen erikseen kutsunut itseäni maallikoksi kamppailu-urheiluun liittyen. Tässä on vaikkapa kirjoittamani viesti edelliseltä sivulta:
Arvaan maallikkopohjalta että tästä tulee juuri sellainen ilta että Makulle tulee kevyt pintahiki ennen kuin kuristaa Theon.
Olen nähnyt otteluitasi ja pidän sinua asiantuntijana yhtä paljon kuin pidän Stagalaa ammattinyrkkeilijänä.

Jos luet viestejäni niin huomaat että olen kahdessa erillisessä viestissä kuvannut havaintojeni perusteella miksi Makwanin 2. erän vastaisku oli mielestäni nimenomaan tehokkaampi kuin Floresin paras osuma ja minusta myös tehokkaamman näköinen. Sinä olet vain ilmoittanut ykskantaan että Floresin isku oli tehokkaampi kuin Makwanin koska taaksepäin horjahdus on mielestäsi pahemman näköistä kuin jalkojensa päälle romahtaminen. Tämä ei vakuuta minua. Jos haluat jatkaa aiheesta keskustelua voimme sen tehdä. Nyt olet ohittanut kaiken sanomani. Sinun ottelu-urastasi tai muu aiheen vierestä puhuminen ei kiinnosta minua.

Kontrolliaika on alemman tason arvostelukriteeri kuin effective striking and grappling, joten sillä ei ole suurta merkitystä arvosteluun. Sillä kuka on erän lopussa voitolla, ei ole arvosteluun mitään merkitystä. Erän viimeiset 10 sekuntia ovat tasan saman arvoiset kuin väli 2 min 15 s - 2 min 25 s.
Elävässä elämässä sillä paljonkin väliä kuka lopettaa erän vahvemmin.

Perustelusi eivät muuta mieltäni sellaisenaan, mutta jaakkod (oikea asiantuntija) näkyy antaneen peukun edelliselle viestillesi joten valmistaudun nöyrästi mahdollisuuteen että olen väärässä. Voi toki johtua siitäkin että aliarvioin Theon mahdollisuuksia ottelussa.

Öö mitä ihmettä sä sekoilet? Ajan takaa sitä, että Floresi olisi voittanut tuon matsin jos oltaisiin menty pisteille. Mistä ihmeestä sä nyt Theon tähän mun viestiin vetäisit ja rupeat etsimään jotain salaperäistä piiloviestiä mun kirjoituksesta :D
No mikä oli pointti, sorry meni vähän ohi. Kuitenkin ollaan IceCage langassa niin kai jotenki liittyy Makun taitotasoon tai kondikseen ja tulevaan kohtaamiseen?

Tuo flores matsi näytti sen että makwan voi helpostikin hävitä ei niin taitavalle kaverille jolla kuitenkin on kestävyys kunnossa jos matsi lähtee venymään ja menee täyden ajan. Kestävyys on heikkous.

Luulen että Theo voisi voittaa Makun tuolla samalla taktiikalla. Vältellään 1 erä riskejä, keskitytään puolustamiseen, pidetään huoli siitä ettei Maku pääsee vahingossakaan tarjoamaan merkittävää lopetusuhkaa. 2 erässä aletaan kiristää ruuvia ja pidetään huoli että erä menee varmasti omiin nimiin. Jos Maku sippaa niin keskeytyskin mahdollinen. 3 erä paine alkaa viimeistään tulosta ja jos matsi on näin pitkälle mennyt niin Theon keskeytysvoitto jopa todennäköinen vikassa erässä. Vähintään selvä pistevoitto tulossa tällä taktiikalla. Theo jaksaa varmasti 3 erässä paremmin kuin flores ja Maku.

Tosi paljon riippuu siitä, saako Makwan onnistuneen alasviennin 1. erän alkupuolella.

Jos se onnistuu, lopetus matossa on hyvin mahdollinen ja vaikkei lopetusta tulisikaan, Makwanin loppumatsi helpottuu kovasti. Mitä pidempään Theo saa pidettyä matsia pystyssä 1. erän ja muidekin erien alussa, sitä paremmat mahdollisuudet on voittoon.

Tässäkin huomaa kyllä heti, miten ottelu kahden tunnetun kotimaisen ottelijan välillä herättää aivan eri tavalla mielenkiintoa ja spekulaatiota kuin joku Olli Santalahti vs. "Silva Pereira dos Santos".

Tosi paljon riippuu siitä, saako Makwan onnistuneen alasviennin 1. erän alkupuolella.

Jos se onnistuu, lopetus matossa on hyvin mahdollinen ja vaikkei lopetusta tulisikaan, Makwanin loppumatsi helpottuu kovasti. Mitä pidempään Theo saa pidettyä matsia pystyssä 1. erän ja muidekin erien alussa, sitä paremmat mahdollisuudet on voittoon.

Tässäkin huomaa kyllä heti, miten ottelu kahden tunnetun kotimaisen ottelijan välillä herättää aivan eri tavalla mielenkiintoa ja spekulaatiota kuin joku Olli Santalahti vs. "Silva Pereira dos Santos".
Itse nään että Theolla hyvät mahkut voittoon vaikka joutuisi selälleen 1 erässä. Pitää vaan puolustaa hyvin, Makwan ei niin helposti ole viime aikoina saanut kiinni anacondaa kun kaikki tietää mitä hän tekee ja on harjoitellut puolustamista. Salovaarakin puolusti anacondan ja flores 1 erässä.

Tarkoitan tuossa sitä, että jos Makwan saa matsin alussa mattoon, hän pääsee ottelemaan mukavuusalueellaan ja Theo taas on lähtökohtaisesti epämukavuusalueella. Tämä taas vaikuttaa molempien suorittamiseen ottelun loppupuolella, mikäli matsi menee pidemmälle.
Jep, ei parane joutua mattoon alimmaiseksi joka erässä. Mutta 1 erässä se ei välttämättä ole katastrofi Theon kannaltakaan jos pelaa korttinsa oikein.

Makwan on kuitenkin ufc:ssäkin hävinnyt monia matseja vaikka on voittanut 1 erän. Taktisesti voisi olla järkevää antaa Makulle 1 erä mutta kuitenkin siten että maku joutuu tekemään töitä paljon. Sitten homma helpottuu..

Tuo flores matsi näytti sen että makwan voi helpostikin hävitä ei niin taitavalle kaverille jolla kuitenkin on kestävyys kunnossa jos matsi lähtee venymään ja menee täyden ajan. Kestävyys on heikkous.

Luulen että Theo voisi voittaa Makun tuolla samalla taktiikalla. Vältellään 1 erä riskejä, keskitytään puolustamiseen, pidetään huoli siitä ettei Maku pääsee vahingossakaan tarjoamaan merkittävää lopetusuhkaa. 2 erässä aletaan kiristää ruuvia ja pidetään huoli että erä menee varmasti omiin nimiin. Jos Maku sippaa niin keskeytyskin mahdollinen. 3 erä paine alkaa viimeistään tulosta ja jos matsi on näin pitkälle mennyt niin Theon keskeytysvoitto jopa todennäköinen vikassa erässä. Vähintään selvä pistevoitto tulossa tällä taktiikalla. Theo jaksaa varmasti 3 erässä paremmin kuin flores ja Maku.
Uskotko todella että Theo pystyy ekan erän puolustaa ja blokata Makun alasviennit? Niin, sitähän minäkin. Tai että matossa Theo väsyttää Makun? Joo ei. Itse näen Theon voitolle vain ja ainoastaan sen mahdollisuuden että osuu hyvin jossain lyhyessä pystyhetkessä. Se on aina mahdollista.

Nuo kaikki Makun UFC vastustajat on ollu matossa ihan eri luokkaa kuin Theo. Mun mielestä tää on kylmä fakta. Ei Theo pysty niinkään paljon vaikeuttaa matossa Makua kuin Salovaara pystyi. Ja siinäkin Maku määräs kyllä kokoajan. Mutta onhan tää maukas ottelupari ja herättää meissä kaikissa mielenkiintoa ja asioissa monta näkökulmaa 👍

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom