ICE CAGE FIGHTING

Meta title: đŸ”„đŸ„¶ ICE CAGE FIGHTING đŸ„¶đŸ”„

Meta description: RĂ€jĂ€htĂ€vĂ€ pakkanen ja raaka kontakti yhdistyvĂ€t – pysy kĂ€rryillĂ€ kylmimmistĂ€ matseista ja tuoreimmista uutisista.

KyllÀhÀn kaikki jotka tuon makun ja floresin matsin katsoivat tietÀvÀt, ettÀ maku olisi hÀvinnyt mikÀli oltaisiin menty pisteille ja jos tuomarit olisivat tuominneet matsin rehellisesti ilman kotiinpÀin vetoa. Ei sitÀ muuta mikÀÀn vaikka miten yrittÀisi mennÀ henkilökohtaisuuksiin muihin kirjoittajiin nÀhden

Maku hyytyy, kun joutuu ottelemaan itseÀÀn taidollisesti parempaa vastaan ja kÀytÀnnössÀ ylisuorittamaan koko ajan. TÀmÀ nÀhtiin usein UFC-otteluissa ja myös sen jÀlkeen. ViimeisimmÀssÀ ottelussa kun pÀÀsi pelaamaan rutiinilla omalla vahvuusalueellaan ilman isompia uhkia, niin hyvÀ ettÀ tuli edes hiki.
Pystyykö Theo laittamaan Makun niin ahtaalle, ettÀ kone hyytyy, jÀÀkin sitten nÀhtÀvÀksi.
No luuletko todella ettÀ on pienikin mahdollisuus ettÀ Theo laittaisi Makun ahtaalle ja ylisuorittamaan? Ei kai tossa oo yhtÀÀn mitÀÀn nÀhtÀvÀksi jÀÀvÀÀ. Joku promillea pienempi voiton mahdollisuus Theolla, ettÀ joku onnekas lyönti vahingossa nukuttaisi. SehÀn on aina olemassa oleva mahdollisuus.

KyllÀhÀn kaikki jotka tuon makun ja floresin matsin katsoivat tietÀvÀt, ettÀ maku olisi hÀvinnyt mikÀli oltaisiin menty pisteille ja jos tuomarit olisivat tuominneet matsin rehellisesti ilman kotiinpÀin vetoa. Ei sitÀ muuta mikÀÀn vaikka miten yrittÀisi mennÀ henkilökohtaisuuksiin muihin kirjoittajiin nÀhden
Ja Theoko voittaisi Floresin leikiten? Vai mitÀ ajat takaa? Ei Makun tarvi olla huippukunnossa ja jotenkin erityisesti onnistua voittaakseen. Varmaan löytyy pitÀÀ lista nimiÀ joille Maku hÀviÀÀ tai joiden kanssa pitÀÀ onnistua voittaakseen. Kolehmainen ei ole sillÀ listalla eikÀ vÀlttÀmÀttÀ ikinÀ etene sille tasolle.

TÀmÀ on juuri tÀtÀ. Toinen puhuu aidasta ja toinen seipÀÀstÀ. Maku oli kyllÀ lÀhellÀ hÀvitÀ Florensille. Saa nÀhdÀ, miten Makun ja Theon ottelu menee, mutta lopputulos ei meidÀn arvailuista riipu. Veikkaan, ettÀ Theon pitÀÀ kaivaa joku kani hatusta, jos meinaa voittaa.

TÀmÀ on juuri tÀtÀ. Toinen puhuu aidasta ja toinen seipÀÀstÀ. Maku oli kyllÀ lÀhellÀ hÀvitÀ Florensille. Saa nÀhdÀ, miten Makun ja Theon ottelu menee, mutta lopputulos ei meidÀn arvailuista riipu. Veikkaan, ettÀ Theon pitÀÀ kaivaa joku kani hatusta, jos meinaa voittaa.
No ei ollut. Raapaiseva takasuora liian kaukaa vedettynÀ heilautti pÀÀtÀ. MitÀ sitten. Tuolla logiikalla jokainen yhdenkin iskun ottelussa heittÀnyt on aina ollut "lÀhellÀ voittaa" sillÀ jos olisi lyönyt paremmasta asennosta, paremmalla ajoituksella ja tekniikalla niin olisi voittanut.

No luuletko todella ettÀ on pienikin mahdollisuus ettÀ Theo laittaisi Makun ahtaalle ja ylisuorittamaan? Ei kai tossa oo yhtÀÀn mitÀÀn nÀhtÀvÀksi jÀÀvÀÀ. Joku promillea pienempi voiton mahdollisuus Theolla, ettÀ joku onnekas lyönti vahingossa nukuttaisi. SehÀn on aina olemassa oleva mahdollisuus.
En tarkoituksella ottanut kantaa tuossa aiemmassa viestissÀni tulevan ottelun lopputulokseen, vaan keskityin vain toteamaan, miksi Maku mielestÀni hyytyi monessa aiemmassa ottelussaan ja jÀtin tulevan ottelun spekuloinnin sen ulkopuolelle.
Jos Maku vs Theo- ottelun kulkua lÀhden veikkaamaan, niin uskon, ettÀ Makun paini on niin paljon parempaa, ettÀ vie ottelun omalle vahvuusalueelleen suhteellisen helposti ja joko kaivaa kuristuksen tai ottaa selkeÀn pistevoiton.
Toki uskon, ettÀ Theollakin on selvÀsti promillea parempi mahdollisuus voittoon, enkÀ suinpÀin löisi koko omaisuuttani Makun puolesta vetoa. Sen verran arvaamatonta vaapaaottelu on kuitenkin.

Kaiken jÀrjen mukaan Makun pitÀisi voittaa Theo helposti, mutta niin sen piti voittaa UFC aikoina myös Kamuela Kirk, joka tuli ufc ulkopuolelta Makua vastaan 2 viikon varoituksella ja voitti prime iÀssÀ olevan Makun helposti. TÀmÀn jÀlkeen Kirk ei ole voittanu yhtÀÀn matsia.

Makwan vÀsyneenÀ ja taaksepÀin hoippuneena nÀytti varmasti maallikoiden mielestÀ vahingoittuneemmalta vertailussa.

NÀinollen on naurettavaa vÀittÀÀ ettÀ Makwan oli "vÀhÀllÀ hÀvitÀ ottelun" lyötyÀÀn paremman iskun vain hetkeÀ aiemmin. On kertovaa ettet ottanut nÀihin asioihin aiemmin kantaa, etkÀ suostunut vastaamaan onko kyseessÀ hlökohtainen ei-vapaaottelijan mielipiteesi vai jokin todennettava fakta.

Olisi tietysti ihan kiva tietÀÀ, millaisilla meriiteillÀ asetut tÀssÀ asiantuntijaksi ja katsot minun olevan maallikko iskujen ja niiden vaikutusten arvioinnissa.

Opetan potkunyrkkeilyÀ työkseni ja olen ottanut yli 40 matsia joissa sekÀ voittanut ettÀ hÀvinnyt keskeytyksellÀ. TÀllaisia selkeÀsti horjuttavia iskuja olen urallani sekÀ ottanut ettÀ antanut sellaisen mÀÀrÀn, ettÀ niitÀ on mahdotonta laskea. Olen myös tuomaroinut potkunyrkkeilyÀ lÀhes 20 vuotta ja vapaaotteluakin 15 vuotta, mm. vapaaottelun SM-kisoissa ja Cagessa.

En vÀitÀ ettÀ tÀmÀn johdosta mielipiteeni olisi absoluuttinen totuus, mutta kyllÀ se on pikemmin asiantuntijan kuin maallikon mielipide.

Jos olisin ollut tuomaroimassa tuota matsia, olisin luultavasti antanut 2. erÀn Floresille pistein 10-9. Sanon luultavasti siksi, ettÀ video on aina petollinen ja arvostelu pitÀisi tehdÀ paikan pÀÀllÀ, mistÀ nÀkee paremmin. Peruste on kuitenkin se, ettÀ Floresin effective striking -suoritteet olivat vaikuttavampia ja lÀhempÀnÀ pÀÀttÀÀ matsin kesken kuin Makwanin.

Samoin Flores oli ansioitunut enemmÀn 3. erÀssÀ ennen anakondaa ja olisi ilman muita merkittÀviÀ suorituksia voittanut sen 10-9. Toki jos ajatellaan niin ettÀ Flores olisi juuri ja juuri selvinnytkin anacondasta, se olisi silloin ollut iso effective grappling -suorite Makwanille ja voinut hyvinkin kÀÀntÀÀ erÀn hÀnelle.

Annetun iskun teknisillÀ ansioilla ei ole merkitystÀ arvostelun kannalta, vaan vain sen vaikutuksella, jota arvioidaan kohteen kÀytöksestÀ. Huono ja heikko isku voi vaikuttaa enemmÀn kuin kova puhdas isku, koska vaikutus riippuu myös mm. kohteen havaintokyvystÀ ja sisÀisistÀ lihasjÀnnityksistÀ, joita ei ulkopuolelle nÀe.

Kontrolliaika on alemman tason arvostelukriteeri kuin effective striking and grappling, joten sillÀ ei ole suurta merkitystÀ arvosteluun. SillÀ kuka on erÀn lopussa voitolla, ei ole arvosteluun mitÀÀn merkitystÀ. ErÀn viimeiset 10 sekuntia ovat tasan saman arvoiset kuin vÀli 2 min 15 s - 2 min 25 s.

Ennen kuin Andy enemmÀn rupeat vÀÀntÀmÀÀn tuon kaverin kanssa niin voin tÀÀltÀ "takavasemmalta" huomauttaa sen verran, ettÀ tuolla kaverilla on tapana tietÀÀ kaikesta kaikki, eikÀ varmasti suostu ikinÀ myöntÀÀ olevansa vÀÀrÀssÀ vaikka toisit kaikki maailman faktat sen nenÀn eteen :)

Ja Theoko voittaisi Floresin leikiten? Vai mitÀ ajat takaa? Ei Makun tarvi olla huippukunnossa ja jotenkin erityisesti onnistua voittaakseen. Varmaan löytyy pitÀÀ lista nimiÀ joille Maku hÀviÀÀ tai joiden kanssa pitÀÀ onnistua voittaakseen. Kolehmainen ei ole sillÀ listalla eikÀ vÀlttÀmÀttÀ ikinÀ etene sille tasolle.
Öö mitĂ€ ihmettĂ€ sĂ€ sekoilet? Ajan takaa sitĂ€, ettĂ€ Floresi olisi voittanut tuon matsin jos oltaisiin menty pisteille. MistĂ€ ihmeestĂ€ sĂ€ nyt Theon tĂ€hĂ€n mun viestiin vetĂ€isit ja rupeat etsimÀÀn jotain salaperĂ€istĂ€ piiloviestiĂ€ mun kirjoituksesta :D

Huoh. En ole asettunut asiantuntijaksi kuten sinÀ. Olen erikseen kutsunut itseÀni maallikoksi kamppailu-urheiluun liittyen. TÀssÀ on vaikkapa kirjoittamani viesti edelliseltÀ sivulta:
Arvaan maallikkopohjalta ettÀ tÀstÀ tulee juuri sellainen ilta ettÀ Makulle tulee kevyt pintahiki ennen kuin kuristaa Theon.
Olen nÀhnyt otteluitasi ja pidÀn sinua asiantuntijana yhtÀ paljon kuin pidÀn Stagalaa ammattinyrkkeilijÀnÀ.

Jos luet viestejÀni niin huomaat ettÀ olen kahdessa erillisessÀ viestissÀ kuvannut havaintojeni perusteella miksi Makwanin 2. erÀn vastaisku oli mielestÀni nimenomaan tehokkaampi kuin Floresin paras osuma ja minusta myös tehokkaamman nÀköinen. SinÀ olet vain ilmoittanut ykskantaan ettÀ Floresin isku oli tehokkaampi kuin Makwanin koska taaksepÀin horjahdus on mielestÀsi pahemman nÀköistÀ kuin jalkojensa pÀÀlle romahtaminen. TÀmÀ ei vakuuta minua. Jos haluat jatkaa aiheesta keskustelua voimme sen tehdÀ. Nyt olet ohittanut kaiken sanomani. Sinun ottelu-urastasi tai muu aiheen vierestÀ puhuminen ei kiinnosta minua.

Kontrolliaika on alemman tason arvostelukriteeri kuin effective striking and grappling, joten sillÀ ei ole suurta merkitystÀ arvosteluun. SillÀ kuka on erÀn lopussa voitolla, ei ole arvosteluun mitÀÀn merkitystÀ. ErÀn viimeiset 10 sekuntia ovat tasan saman arvoiset kuin vÀli 2 min 15 s - 2 min 25 s.
ElÀvÀssÀ elÀmÀssÀ sillÀ paljonkin vÀliÀ kuka lopettaa erÀn vahvemmin.

Perustelusi eivÀt muuta mieltÀni sellaisenaan, mutta jaakkod (oikea asiantuntija) nÀkyy antaneen peukun edelliselle viestillesi joten valmistaudun nöyrÀsti mahdollisuuteen ettÀ olen vÀÀrÀssÀ. Voi toki johtua siitÀkin ettÀ aliarvioin Theon mahdollisuuksia ottelussa.

Öö mitĂ€ ihmettĂ€ sĂ€ sekoilet? Ajan takaa sitĂ€, ettĂ€ Floresi olisi voittanut tuon matsin jos oltaisiin menty pisteille. MistĂ€ ihmeestĂ€ sĂ€ nyt Theon tĂ€hĂ€n mun viestiin vetĂ€isit ja rupeat etsimÀÀn jotain salaperĂ€istĂ€ piiloviestiĂ€ mun kirjoituksesta :D
No mikÀ oli pointti, sorry meni vÀhÀn ohi. Kuitenkin ollaan IceCage langassa niin kai jotenki liittyy Makun taitotasoon tai kondikseen ja tulevaan kohtaamiseen?

Tuo flores matsi nÀytti sen ettÀ makwan voi helpostikin hÀvitÀ ei niin taitavalle kaverille jolla kuitenkin on kestÀvyys kunnossa jos matsi lÀhtee venymÀÀn ja menee tÀyden ajan. KestÀvyys on heikkous.

Luulen ettÀ Theo voisi voittaa Makun tuolla samalla taktiikalla. VÀltellÀÀn 1 erÀ riskejÀ, keskitytÀÀn puolustamiseen, pidetÀÀn huoli siitÀ ettei Maku pÀÀsee vahingossakaan tarjoamaan merkittÀvÀÀ lopetusuhkaa. 2 erÀssÀ aletaan kiristÀÀ ruuvia ja pidetÀÀn huoli ettÀ erÀ menee varmasti omiin nimiin. Jos Maku sippaa niin keskeytyskin mahdollinen. 3 erÀ paine alkaa viimeistÀÀn tulosta ja jos matsi on nÀin pitkÀlle mennyt niin Theon keskeytysvoitto jopa todennÀköinen vikassa erÀssÀ. VÀhintÀÀn selvÀ pistevoitto tulossa tÀllÀ taktiikalla. Theo jaksaa varmasti 3 erÀssÀ paremmin kuin flores ja Maku.

Tosi paljon riippuu siitÀ, saako Makwan onnistuneen alasviennin 1. erÀn alkupuolella.

Jos se onnistuu, lopetus matossa on hyvin mahdollinen ja vaikkei lopetusta tulisikaan, Makwanin loppumatsi helpottuu kovasti. MitÀ pidempÀÀn Theo saa pidettyÀ matsia pystyssÀ 1. erÀn ja muidekin erien alussa, sitÀ paremmat mahdollisuudet on voittoon.

TÀssÀkin huomaa kyllÀ heti, miten ottelu kahden tunnetun kotimaisen ottelijan vÀlillÀ herÀttÀÀ aivan eri tavalla mielenkiintoa ja spekulaatiota kuin joku Olli Santalahti vs. "Silva Pereira dos Santos".

Tosi paljon riippuu siitÀ, saako Makwan onnistuneen alasviennin 1. erÀn alkupuolella.

Jos se onnistuu, lopetus matossa on hyvin mahdollinen ja vaikkei lopetusta tulisikaan, Makwanin loppumatsi helpottuu kovasti. MitÀ pidempÀÀn Theo saa pidettyÀ matsia pystyssÀ 1. erÀn ja muidekin erien alussa, sitÀ paremmat mahdollisuudet on voittoon.

TÀssÀkin huomaa kyllÀ heti, miten ottelu kahden tunnetun kotimaisen ottelijan vÀlillÀ herÀttÀÀ aivan eri tavalla mielenkiintoa ja spekulaatiota kuin joku Olli Santalahti vs. "Silva Pereira dos Santos".
Itse nÀÀn ettÀ Theolla hyvÀt mahkut voittoon vaikka joutuisi selÀlleen 1 erÀssÀ. PitÀÀ vaan puolustaa hyvin, Makwan ei niin helposti ole viime aikoina saanut kiinni anacondaa kun kaikki tietÀÀ mitÀ hÀn tekee ja on harjoitellut puolustamista. Salovaarakin puolusti anacondan ja flores 1 erÀssÀ.

Tarkoitan tuossa sitÀ, ettÀ jos Makwan saa matsin alussa mattoon, hÀn pÀÀsee ottelemaan mukavuusalueellaan ja Theo taas on lÀhtökohtaisesti epÀmukavuusalueella. TÀmÀ taas vaikuttaa molempien suorittamiseen ottelun loppupuolella, mikÀli matsi menee pidemmÀlle.
Jep, ei parane joutua mattoon alimmaiseksi joka erÀssÀ. Mutta 1 erÀssÀ se ei vÀlttÀmÀttÀ ole katastrofi Theon kannaltakaan jos pelaa korttinsa oikein.

Makwan on kuitenkin ufc:ssÀkin hÀvinnyt monia matseja vaikka on voittanut 1 erÀn. Taktisesti voisi olla jÀrkevÀÀ antaa Makulle 1 erÀ mutta kuitenkin siten ettÀ maku joutuu tekemÀÀn töitÀ paljon. Sitten homma helpottuu..

Tuo flores matsi nÀytti sen ettÀ makwan voi helpostikin hÀvitÀ ei niin taitavalle kaverille jolla kuitenkin on kestÀvyys kunnossa jos matsi lÀhtee venymÀÀn ja menee tÀyden ajan. KestÀvyys on heikkous.

Luulen ettÀ Theo voisi voittaa Makun tuolla samalla taktiikalla. VÀltellÀÀn 1 erÀ riskejÀ, keskitytÀÀn puolustamiseen, pidetÀÀn huoli siitÀ ettei Maku pÀÀsee vahingossakaan tarjoamaan merkittÀvÀÀ lopetusuhkaa. 2 erÀssÀ aletaan kiristÀÀ ruuvia ja pidetÀÀn huoli ettÀ erÀ menee varmasti omiin nimiin. Jos Maku sippaa niin keskeytyskin mahdollinen. 3 erÀ paine alkaa viimeistÀÀn tulosta ja jos matsi on nÀin pitkÀlle mennyt niin Theon keskeytysvoitto jopa todennÀköinen vikassa erÀssÀ. VÀhintÀÀn selvÀ pistevoitto tulossa tÀllÀ taktiikalla. Theo jaksaa varmasti 3 erÀssÀ paremmin kuin flores ja Maku.
Uskotko todella ettÀ Theo pystyy ekan erÀn puolustaa ja blokata Makun alasviennit? Niin, sitÀhÀn minÀkin. Tai ettÀ matossa Theo vÀsyttÀÀ Makun? Joo ei. Itse nÀen Theon voitolle vain ja ainoastaan sen mahdollisuuden ettÀ osuu hyvin jossain lyhyessÀ pystyhetkessÀ. Se on aina mahdollista.

Nuo kaikki Makun UFC vastustajat on ollu matossa ihan eri luokkaa kuin Theo. Mun mielestĂ€ tÀÀ on kylmĂ€ fakta. Ei Theo pysty niinkÀÀn paljon vaikeuttaa matossa Makua kuin Salovaara pystyi. Ja siinĂ€kin Maku mÀÀrĂ€s kyllĂ€ kokoajan. Mutta onhan tÀÀ maukas ottelupari ja herĂ€ttÀÀ meissĂ€ kaikissa mielenkiintoa ja asioissa monta nĂ€kökulmaa 👍

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom