Makwan vÀsyneenÀ ja taaksepÀin hoippuneena nÀytti varmasti maallikoiden mielestÀ vahingoittuneemmalta vertailussa.
NÀinollen on naurettavaa vÀittÀÀ ettÀ Makwan oli "vÀhÀllÀ hÀvitÀ ottelun" lyötyÀÀn paremman iskun vain hetkeÀ aiemmin. On kertovaa ettet ottanut nÀihin asioihin aiemmin kantaa, etkÀ suostunut vastaamaan onko kyseessÀ hlökohtainen ei-vapaaottelijan mielipiteesi vai jokin todennettava fakta.
Olisi tietysti ihan kiva tietÀÀ, millaisilla meriiteillÀ asetut tÀssÀ asiantuntijaksi ja katsot minun olevan maallikko iskujen ja niiden vaikutusten arvioinnissa.
Opetan potkunyrkkeilyÀ työkseni ja olen ottanut yli 40 matsia joissa sekÀ voittanut ettÀ hÀvinnyt keskeytyksellÀ. TÀllaisia selkeÀsti horjuttavia iskuja olen urallani sekÀ ottanut ettÀ antanut sellaisen mÀÀrÀn, ettÀ niitÀ on mahdotonta laskea. Olen myös tuomaroinut potkunyrkkeilyÀ lÀhes 20 vuotta ja vapaaotteluakin 15 vuotta, mm. vapaaottelun SM-kisoissa ja Cagessa.
En vÀitÀ ettÀ tÀmÀn johdosta mielipiteeni olisi absoluuttinen totuus, mutta kyllÀ se on pikemmin asiantuntijan kuin maallikon mielipide.
Jos olisin ollut tuomaroimassa tuota matsia, olisin luultavasti antanut 2. erÀn Floresille pistein 10-9. Sanon luultavasti siksi, ettÀ video on aina petollinen ja arvostelu pitÀisi tehdÀ paikan pÀÀllÀ, mistÀ nÀkee paremmin. Peruste on kuitenkin se, ettÀ Floresin effective striking -suoritteet olivat vaikuttavampia ja lÀhempÀnÀ pÀÀttÀÀ matsin kesken kuin Makwanin.
Samoin Flores oli ansioitunut enemmÀn 3. erÀssÀ ennen anakondaa ja olisi ilman muita merkittÀviÀ suorituksia voittanut sen 10-9. Toki jos ajatellaan niin ettÀ Flores olisi juuri ja juuri selvinnytkin anacondasta, se olisi silloin ollut iso effective grappling -suorite Makwanille ja voinut hyvinkin kÀÀntÀÀ erÀn hÀnelle.
Annetun iskun teknisillÀ ansioilla ei ole merkitystÀ arvostelun kannalta, vaan vain sen vaikutuksella, jota arvioidaan kohteen kÀytöksestÀ. Huono ja heikko isku voi vaikuttaa enemmÀn kuin kova puhdas isku, koska vaikutus riippuu myös mm. kohteen havaintokyvystÀ ja sisÀisistÀ lihasjÀnnityksistÀ, joita ei ulkopuolelle nÀe.
Kontrolliaika on alemman tason arvostelukriteeri kuin effective striking and grappling, joten sillÀ ei ole suurta merkitystÀ arvosteluun. SillÀ kuka on erÀn lopussa voitolla, ei ole arvosteluun mitÀÀn merkitystÀ. ErÀn viimeiset 10 sekuntia ovat tasan saman arvoiset kuin vÀli 2 min 15 s - 2 min 25 s.