Hyvinvointivaltion tarkastelua

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pååtta
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
28.7.2003
Viestejä
4 903
Nythän on liki kaikkien puolueiden ja vasemmistoälykköjen toimesta on toitettu miten, hyvinvointivaltio on päästetty rapautumaan ja miten kaikille rikkaita pitäisi verottaa niin paljon kuin sielu sietää. "Veroja perkele" totesi Tuomiojakin tässä taannoin, tietty joku olisi voinut vihjaista Erkille, että voinhan hän nytkin lahjoittaa rahansa valtioille jos niin haluaa.

Hyvinvointivaltio kuulemma oli vielä voimissaan 80-luvulla, mutta sitten tuli Reagan, Thatcher ja uusliberalismi pyyhkäisi Suomenkin yli ja tuloerot räjähtivät kasvuun ja hyvinvointivaltion rahoitusperusta romahdutettiin ja kaikki paranee kunhan aletaan verottamaan samalla tapaa kuin 80-luvulla. Tässä on yksi ongelma. Väite on pelkkää höpöhöpöä Siis mitäh??! Kyllä, kokonaisveroaste eli verojen ja sosiaaliturvamaksujen jne.. osuus oli 35% BKT:stä vuonna 1980 ja nyt se noin 43%. On totta, että laman jälkeen osuus nousi ja piikkasi vuonna 2000 (47,2).

Mutta miten sitten 2000-luvulla silloinhan on rosvokapitalismi on jyllännyt ja ollaan laskettu veroja vastuuttomasti rikkaat on rikastuneet ja köyhät olleet kyykyssä. Totta on se, että kuten mainitsin niin vuodesta 2000 kokonaisveroaste on tippunut 4%yks. Mutta sehän todistaa, että veropohja on romahtanut veronalennuksien myötä. No ei ihan niinkään. Veroja kerättiin vuonna 2000 62,3 miljardia ja vuonna 2008 ennen taantumaa siis 79,6 miljardia euroa. Niin mutta pitää ottaa huomioon inflaatio, juuh inflaatio oli 2000-2008 15,3% kokonaisuudessaan. Verotulot taas kasvoivat (79,6/62,3-1)*100=27,8% joten ei inflaatiokaan ei selitä tuota hyvinvointivaltion "romahdusta"

Sitten katsellaan menopuolta, ehkä valtio sieltä löytyy jotain selitystä. Menot (Tässä käytän nyt vain valtion tilastoja) vuonna 2000 olivat 30,5 ja vuonna 2008 taas 50,5 miljardia euroa. Eli napakka 65% lisäys, reaalisestikin 1,5 kertaistuminen 8 vuodessa!

Missä se romahtanut rahoitusperusta on??

Lähteet:

http://tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_hinnat.html

http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/t...htaistavaltiontaloudesta/valtiontulotjamenot/

Verotulot_1990_2009.jpg
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvä asia tuoda esiin, pakko kommentoida sen verran vaan etten kyllä ymmärrä tuosta tekstistäsi hölkäsenpöläystä.
 
Hyvä asia tuoda esiin, pakko kommentoida sen verran vaan etten kyllä ymmärrä tuosta tekstistäsi hölkäsenpöläystä.

Olenko minä näin huono kirjoittaja :D No siis tekstin pointti oli tarkastella poliittikkojen (ja varsinkin vasemman laidan) väitteitä siitä miten hyvinvointivaltio olisi päästetty romahtamaan tarkoituksellisesti veronalennuksilla ja leikkauksilla ja osoittaa, että väite ei pidä paikkaansa.
 
Kyllä mä ainakin tajusin kaiken vaikkei mun älynlahjat kovin kummoiset olekaan. Mihin tuo 20 miljardin menojen lisäys on mennyt? Vai löytyykö se noista linkeistä?
 
Kyllä mä ainakin tajusin kaiken vaikkei mun älynlahjat kovin kummoiset olekaan. Mihin tuo 20 miljardin menojen lisäys on mennyt? Vai löytyykö se noista linkeistä?

Ei löydy, ite veikkaan, että ne kulutettu kaikenlaisiin "jakovaroihin" eli kaikenkarvaisiin Huussi Ry:n tapaisiin huuhaaprojekteihin, palkankorotuksiin ja turhiin virkoihin.
 
No torkkupeittoihin se on mennyt prkl! Ja varsinkin eteläisten kaupunkien kulttuurinrikastuttamiseen. Millonhan ne saisi nekin avustukset julkisiksi, ihan mielenkiinnolla olisi mukava katsella ja nimenomaan tässä menoerien vertailussa, ei niinkään maahanmuuttokuskustelun parantamiseksi. Mutta jonnekkihan se raha katoaa, liekö sitten jonnekkin helvetin hurrikaanienuhreille.
 
Itsekin olen hämmästellyt (vasemmalle vahvasti kallellaan olevan) valtamedian jatkuvaa vinkumista köyhyydestä ja tuloerojen kasvusta.

Itse kuulun käsittääkseni suomalaiseen köyhälistöön, sillä tienaan keskimäärin varmaan alle 1000€/kk. Asun yksin Helsingin kantakaupungissa ja köyhyydestäni johtuen minulla ei esimerkiksi ole varaa syödä ulkona edes joka päivä. Viroa tai Ruotsia kauempanakaan ei ole varaa käydä kuin hyvä jos kerran vuodessa. Mitä köyhyyttä tällainen muka on?

Ei ehkä täysin otsikon mukaista, mutta kuitenkin.
 
Eiks suomessa olla tosiaan vähän menossa siihen miten ne on muissakin kapitalismi maissa eli kuilu köyhien ja rikkaiden välillä kasvaa? Mietin tätä ketjua lukiessani et vuokratkin nousee ihan sikana joka vuosi ni sehän pistää kaikki köyhät muuttamaan samalle alueelle ni se taas ei oo mikään hyvä asia.Ni sit viel valtion pitää jakaa rahaa muille maille ku hoitais eka omat asiansa kuntoon.Miksei valtio tukisi paremmin yrittäjiä että saatais työpaikkoja enemmän.Mun mielestä olis asiat hyvin ku palattais esim70 lukuun jolloin pystyi valitsemaan mihin meni töihin mut nykyään ainakin 1000 ihmistä hakee samaa työpaikkaa ni yritä siinä saada töitä.En ymmärrä politiikasta mitään mutta sen ymmärrän että keinoja parantaa asioita olisi.
 
Ulkomaanapu ja moniosaajat maksaa 2-3 miljardia vuodessa, tuet Nallen kartanolle ja muille viljelijöille 2-3 miljardia, virolaiset pimeät työntekijät maksaa 5 miljardia, virkamiesarmeija maksaa 10miljardia, Korruptio maksaa????
 
Niin kauan ku yritysten tavoite on tehdä voittoa mahdollisimman paljon, veikkaan että asiat ei tuu muuttumaan vaan pahenemaan entistä enemmän.
 
Olisi mielenkiintoista saada tilastotietoa, paljonko vaikkapa välillä 2000-2008 on lisääntynyt STM:n budjetissa pelkästään lihavuuteen liittyvien elintasosairauksien hoitokulut, siis kakkostyypin diabetes lähinnä, mutta myös verenpaine, tuki- ja liikuntaelimistön rappeuma jne. Veikkaan, että lisäys on miljardiluokkaa tuolla aikavälillä.

Eli pointtina se, ettei väki ole pelkästään vanhentunut lujaa vauhtia, vaan myös nuoremmissa ikäluokissa ollaan menty hyvää vauhtia jo ainakin 30v huonompaan suuntaan.
 
Itsekin olen hämmästellyt (vasemmalle vahvasti kallellaan olevan) valtamedian jatkuvaa vinkumista köyhyydestä ja tuloerojen kasvusta.

Itse kuulun käsittääkseni suomalaiseen köyhälistöön, sillä tienaan keskimäärin varmaan alle 1000€/kk. Asun yksin Helsingin kantakaupungissa ja köyhyydestäni johtuen minulla ei esimerkiksi ole varaa syödä ulkona edes joka päivä. Viroa tai Ruotsia kauempanakaan ei ole varaa käydä kuin hyvä jos kerran vuodessa. Mitä köyhyyttä tällainen muka on?

Ei ehkä täysin otsikon mukaista, mutta kuitenkin.

Hyvä pointti. Tottakai nykyinen tilanne tuntuu kalsealta joistakin työttömistä sun muista, mutta ei heistä kukaan sentään kuole kadulle. Minusta on riittävää, että ihmisellä on katto pään päällä ja, että saa ruokaa. Enempää ei yhteiskunnan tarvitse maksaa. Ihmiset on vain vähän hemmoteltu pilalle.
 
hyvinvointivaltion rahoitusperusta romahdutettiin
Kuka nyt sitten on esittänyt että hyvinvointivaltion alasajo johtuisi rahoitusperustan romahtamisesta? Jos Tuomiojaa ei lasketa. :D

Nuo selittelyt rahoitusperustan romahtamisestahan on enemmän oikeistolaisia kuin vasemmistolaisia väitteitä, eli yritetään "piilottaa" sitä että hyvinvointivaltion alasajo on vain poliittinen valinta, mihin rahoja jaetaan.

Mutta sehän on faktaa että hyvinvointivaltiota on alasajettu tarkoituksella, ei nyt ihan romahdutettu mutta paljon on karsittu sieltä sun täältä.
 
Lääkäreiden määrä kuntien terveydenhuollossa kasvoi 24 prosenttia ja sairaanhoitajien määrä peräti 42 prosentti vuosina 1990-2000.

Tuskin on kasvu ainakaan hidastunut 2000-luvulla. Ja tuntuu että lääkäripula ja hoidon laatu on mennyt alamäkeä samaan aikaan. Johtuuko tämä pelkästään väestön vanhenemisesta vai onko kansasta tullut turhasta valittajia jotka ramppaavat ensiavussa joka nuhaflunssan takia? Ja mikä on alkoholin kulutuksen lisääntymisen osuus? Noin neljänneksellä ensiavun asiakkaista on alkoholia veressään ja kolmasosassa tapaturmaisista kuolemista.

Ärsyttää aivan tavattomasti miten lehdistö jaksaa kaiken aikaa itkeä tuloerojen kasvusta. Joutilaille ei varmaan mikään raha riittäisi, aina tulisi valitusta.
 
Sitten katsellaan menopuolta, ehkä valtio sieltä löytyy jotain selitystä. Menot (Tässä käytän nyt vain valtion tilastoja) vuonna 2000 olivat 30,5 ja vuonna 2008 taas 50,5 miljardia euroa. Eli napakka 65% lisäys, reaalisestikin 1,5 kertaistuminen 8 vuodessa!

Missä se romahtanut rahoitusperusta on??
Olen itsekin tuumaillut, minne kaivoon nämä rahat on kannettu. Joku sosiaali- ja terveyspalveluiden menojen hidas kasvu on ymmärrettävää, kun väestön ikärakenne muuttuu, mutta aika iso siivu jää kysymysmerkiksi. Ei varmaan ole mitään tiettyä kohdetta, minne raha olisi uponnut, vaan veikkaan, että sitä on vain jaeltu liian helposti, kun eihän se ole omaa rahaa. Perustetaan uusia päällekkäisiä virastoja ja lisää virkamiehiä niihin, suojatyöpaikkoja, mamu- ja maailmanparannusmenot, valtion tuet joka puolelle vailla valvontaa ja nuorison aivopesu ylikouluttautumiseen ja kortistoon. Päälle vielä virkamiesten palkat ja tehottomuus vailla kilpailua. Näin äkkiseltään.

Ja aina nousee kyrpä otsaan, kun vasemmisto perustelee kaiken toimintansa ''koska hyvinvointivaltio''. Hyvinvointi on aika subjetiivinen käsite, mutta kiva, että vasurit ovat sen omineet. :)
 
Onko hoitotulokset oikeasti heikentyneet vuosien saatossa, vai onko kyse vain mielikuvista ja muusta vastaavasta?

Varmaan hoito on parantunut rutkasti. Syövästä toivutaan paremmin, keskoset jäävät eloon isommalla todennäköisyydellä, parantumattomasti sairaat makaavat vuodeosastolla vuosia pidempään kuin ennen. Sori alkaa mennä heikoille jäille nyt.

Mutta jos perusterveellä kansalaisella on jotain vaivaa ja haluaisit lääkärille niin etpä pääse kuukausiin, ellei vaiva ole sen suuntainen että voit mennä 10 tunniksi ensiapuun jonottamaan. Joten hyvätuloiset harrastavat vapaaehtoista veroprogressiota maksamalla itse terveydenhoitonsa yksityisellä.

minne kaivoon nämä rahat on kannettu.
"Rahaa on", kaikki on kiinni poliittisesta tahdosta kun on valtion/kunnan asiat kyseessä.
 
Kuka nyt sitten on esittänyt että hyvinvointivaltion alasajo johtuisi rahoitusperustan romahtamisesta? Jos Tuomiojaa ei lasketa. :D

Nuo selittelyt rahoitusperustan romahtamisestahan on enemmän oikeistolaisia kuin vasemmistolaisia väitteitä, eli yritetään "piilottaa" sitä että hyvinvointivaltion alasajo on vain poliittinen valinta, mihin rahoja jaetaan.

Mutta sehän on faktaa että hyvinvointivaltiota on alasajettu tarkoituksella, ei nyt ihan romahdutettu mutta paljon on karsittu sieltä sun täältä.

Mistäs kaikesta sitä on oikein karsittu ja kuinka paljon?
 
Mistäs kaikesta sitä on oikein karsittu ja kuinka paljon?
En nyt muista paljon ulkoa mutta monia etuuksia on juustohöylätty tiukentamalla kriteerejä eri tavoin (esim. alle 25-v ammattikouluttamattomat työttömyysturvan ulkopuolelle), pidentämällä odotus/karenssiaikoja, korottamalla omavastuuosuuksia (esim. lääkekorvaukset), jättämällä indeksiin sitomattomia etuuksia korottamatta eli käytännössä annettu inflaation syödä etuutta (opintotuki). Tulorajojen korotuksia on varmaan myös tehty monessakin paikassa, jne. Euromääräistä vaikutusta en osaa sanoa. Noista höyläyksistä varmaan löytyy joku esim. Stakesin julkaisu, jos haluaa selvitellä tarkemmin.
 
Back
Ylös Bottom