Hyvät sikarit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kekexx
  • Aloitettu Aloitettu
no.1 on. Ei näytä kyllä sitten ton listan perusteella olevan ainakaa parhaasta päästä. Täytyy joskus vaikka ettiä jostain noita churchilliä ja maistaa niitä ni tietää, miltä hyvä sikari kuuluu maistua :D

En mä missään nimessä paskaksi tuomitse sitä ykköstäkään, short churchill on vain jo varsin erilainen makuelämys. Churchill on jo jonkinmoinen klassikko, sitä vain riivaa silloin tällöin veto-ongelmat.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kysytäänpä täältä kun vaikuttaa porukka tietäväiseltä. Olisi tarkoitus lähteä ensi huhtikuussa Dommareihin ja tuoda sieltä mahdollisesti sikareita veljen heinäkuisia häitä varten juhlayleisön nautittavaksi. Miten mahtaa olla säilytyksen laita, jos lähemmäs puolikin vuotta aikaisemmin ostaa? Kannattaako ostaa noin aikaisin ja miten kannattaisi säilyttää, että eivät kuivuisi liiaksi?

Entä minkätyyppistä sikaria suosittelette, että meikäläinenkin, joka ei polta, voisi mahdollisesti yhden sauhutella? Jotakin pehmoista makua olisi siis hakusessa. Asiantuntemukseni on siis näissä asioissa jotakuinkin nollissa, joten siksi kyselen näin tyhmiä.

Kysytäänpä täältä kun vaikuttaa porukka tietäväiseltä. Olisi tarkoitus lähteä ensi huhtikuussa Dommareihin ja tuoda sieltä mahdollisesti sikareita veljen heinäkuisia häitä varten juhlayleisön nautittavaksi. Miten mahtaa olla säilytyksen laita, jos lähemmäs puolikin vuotta aikaisemmin ostaa? Kannattaako ostaa noin aikaisin ja miten kannattaisi säilyttää, että eivät kuivuisi liiaksi?

Entä minkätyyppistä sikaria suosittelette, että meikäläinenkin, joka ei polta, voisi mahdollisesti yhden sauhutella? Jotakin pehmoista makua olisi siis hakusessa. Asiantuntemukseni on siis näissä asioissa jotakuinkin nollissa, joten siksi kyselen näin tyhmiä.

Melkein kannattaa käydä paikallisessa sikarikaupassa (siellä niitä riittää) ja kuunnella suosituksia, koska dominikaanisia merkkejä taitaa olla tuhansia. Säilytykseen kannattaa katsella sieltä halpaa humia, jos ei löydy niin laittaa pöllit täällä tupperdoriin (pakasterasia ja kostutin, availlaan väh. kerran viikossa ettei homehdu).

Mistäs saisi hyviä (ei pikku)sikareita Pohjanmaalla? Tuolla aiemmin joku kertoili Lidlin sikareista. Ite en oo nähny siellä, onkohan vielä? Vai onkohan neki semmosia Cafe Creme tms.?

Mistäs saisi hyviä (ei pikku)sikareita Pohjanmaalla? Tuolla aiemmin joku kertoili Lidlin sikareista. Ite en oo nähny siellä, onkohan vielä? Vai onkohan neki semmosia Cafe Creme tms.?

En ole Lidlin tarjontaan tutustunut, mutta kovin korkeaa laatua sieltä tuskin löytyy. Jos netistä tilaaminen ei nappaa, niin kahlaa marketit ja kioskit läpi ja koita etsiä Pianon Mezzo-mallia. Kyseessä siis kuubalaisesta lehdestä Suomessa konekääritty senorita-kokoinen pölli. Itse tykkään kovasti, miinus on tietenkin se, että löytyy käytännössä vain "kioskikuivana" eli lähes kelvottomana sellaisenaan.. Suosittelisinkin noille pitkähköä "elvytystä" humidorissa. Ja hinnaksi tulee muutama euro kappaleelta, ehdotonta plussaa erittäin tyylikäs seetripuurasia. =)

Diggaileeko muut näistä?

EDIT: EI siis ole välttämättä hinta/laatu-suhteeltaan aivan paras, mutta mun mielestä R-kioskin ehdotonta aatelia.

EDIT2: Kysytään vielä, mitä mieltä jengi on noista Rafael Gonzalesin Panatelas Extrasta? Itse oon tykästynyt kovasti, aika mieto kuubalainen, mutta omasta mielestä tosi maukas ja aika tasalaatuinen. Suomessa hinnat pyörii 4.20 - 5.00 E, mutta sniidut tilaa ulkomailta 2.00 - 3.00e kappalehintaan. :)

Kiitos nopeista vastauksista. Pitääpä lähteä kattelemaan kioskeilta. Pistetään nettitilauskin hautumaan mieleen jos sitä vaikka vielä myöhemmin tilaiskin. Sikaritalo on varmaan hyvä paikka? Mitäs suosittelisitte aloittelijalle sieltä?

Luin koko ketjun ja siellä neuvottiin ns. "köyhän miehen humidori", eli pakasterasia ja kostea talouspaperi. Kannattaako pikkusikareitakin muuten kostuttaa? Kelpaako kostutukseks tommonen päivää ennen -tyyppinen ratkaisu? Entä isommille?

Tässä tuli nyt aika monta kysymystä, mutta olisin kiitollinen jos joku jaksaa vastata ja kertoilla vaikka omia kokemuksiaan alussa.

Kiitos nopeista vastauksista. Pitääpä lähteä kattelemaan kioskeilta. Pistetään nettitilauskin hautumaan mieleen jos sitä vaikka vielä myöhemmin tilaiskin. Sikaritalo on varmaan hyvä paikka? Mitäs suosittelisitte aloittelijalle sieltä?

Luin koko ketjun ja siellä neuvottiin ns. "köyhän miehen humidori", eli pakasterasia ja kostea talouspaperi. Kannattaako pikkusikareitakin muuten kostuttaa? Kelpaako kostutukseks tommonen päivää ennen -tyyppinen ratkaisu? Entä isommille?

Tässä tuli nyt aika monta kysymystä, mutta olisin kiitollinen jos joku jaksaa vastata ja kertoilla vaikka omia kokemuksiaan alussa.

Sikaritalo on mun mielestä erittäin hyvä paikka. Minkälainen hintahaarukka olis kyseessä? Kerro budjettisi, niin koitetaan me harrastajat sen puitteissa neuvoa sua parhaamme mukaan. Mutta esim. tuo aikaisemmin mainitsemani Rafael Gonzalesin Panatela sopii mun mielestä aloittelijalle kuin sikari mun hampaisiin. =)

Itse olen kyllä myös pikkusikarit humidorissa käyttänyt. Olen muuten myös Pelle Pelottomana rakentanut Fastin sheikkeristä matkahumidorin. ;D Eli puhtaaseen sheikkeriin sikarit ja kostutin. Kannattaa muuten noissa omissa viritelmissä käyttää talouspaperin sijasta esim. Oasis-kostutusta. Mitä tarkoitat päivää ennen-ratkaisulla?

Sikaritalo on mun mielestä erittäin hyvä paikka. Minkälainen hintahaarukka olis kyseessä? Kerro budjettisi, niin koitetaan me harrastajat sen puitteissa neuvoa sua parhaamme mukaan. Mutta esim. tuo aikaisemmin mainitsemani Rafael Gonzalesin Panatela sopii mun mielestä aloittelijalle kuin sikari mun hampaisiin. =)

Itse olen kyllä myös pikkusikarit humidorissa käyttänyt. Olen muuten myös Pelle Pelottomana rakentanut Fastin sheikkeristä matkahumidorin. ;D Eli puhtaaseen sheikkeriin sikarit ja kostutin. Kannattaa muuten noissa omissa viritelmissä käyttää talouspaperin sijasta esim. Oasis-kostutusta. Mitä tarkoitat päivää ennen-ratkaisulla?

Opiskelijabudjetilla, 20-50 €. Kannattaako näillä hinnoilla edes harkita tilaavansa mitään? Tarkoitan, että ei taida ainakaan humidoria saada. Ehkä mäkin väsään ite jonkinlaisen "humidorin". Oasis-kostutuksella tarkoittanet tällaista: http://www.sikaritalo.fi/catalog/product_info.php?products_id=930&osCsid=lznivlvfoqneuvcl

Kävin nyt äsken kioskilta noutamassa seuraavat:
Henri Wintermans Corona De Luxe (2kpl/pkt) (6.30 €)
Hofnar 5 Half Corona (5kpl/pkt) (5.00 €)
Van Kempin jotain surkeen kokosia keltanen rasia (10kpl/pkt) (4.80 €) (näitä sitten tarjoillaan kavereillekin ;) )
ja leikkurinkin ostin (7.00 €)
Piano Mezzoa en löytänyt, mutta pitää varmaan vielä joskus kokeilla, Panatelas vaikutti kans ainaki hinnaltaan ihan sopivalta (4.30 €).

Oasista en ehdi ainakaan huomiseksi ostamaan (Venetsialaiset) joten kai sitä pitää joku vekotin väsätä. Päivää ennen tarkotin, että päivää ennen käyttöä kun laittaa kostumaan niin ehtiikö kostua tarpeeksi.

Opiskelijabudjetilla, 20-50 €. Kannattaako näillä hinnoilla edes harkita tilaavansa mitään? Tarkoitan, että ei taida ainakaan humidoria saada. Ehkä mäkin väsään ite jonkinlaisen "humidorin". Oasis-kostutuksella tarkoittanet tällaista: http://www.sikaritalo.fi/catalog/product_info.php?products_id=930&osCsid=lznivlvfoqneuvcl

Kävin nyt äsken kioskilta noutamassa seuraavat:
Henri Wintermans Corona De Luxe (2kpl/pkt) (6.30 €)
Hofnar 5 Half Corona (5kpl/pkt) (5.00 €)
Van Kempin jotain surkeen kokosia keltanen rasia (10kpl/pkt) (4.80 €) (näitä sitten tarjoillaan kavereillekin ;) )
ja leikkurinkin ostin (7.00 €)
Piano Mezzoa en löytänyt, mutta pitää varmaan vielä joskus kokeilla, Panatelas vaikutti kans ainaki hinnaltaan ihan sopivalta (4.30 €).

Oasista en ehdi ainakaan huomiseksi ostamaan (Venetsialaiset) joten kai sitä pitää joku vekotin väsätä. Päivää ennen tarkotin, että päivää ennen käyttöä kun laittaa kostumaan niin ehtiikö kostua tarpeeksi.

No itse oon kans harrastuksen ihan pienellä budjetilla aloittanut, eikä tässä vieläkään mitään mahdottomia sijoituksia ole joutunut tekemään. :) Ja toi linkittämäsi kostutin on ihan hyvä, mutta jos haluat vieläkin halvemmalla päästä, niin käy kukkakaupasta ostamassa vaikka sellanen tiiliskiven kokoinen pala Oasis-sientä. Se on siis samaa tavaraa, mitä ton kostuttimen sisällä. Mulle makso toi oma palanen 2 euroa ja siitä oon jo aika monta kostutinta veistellyt. Ihan Oasis-sienen nimellä yleisesti myynnissä. Siihen kaveriks käyt ostamassa apteekista steriiliä vettä tai huoltsikalta akkuVETTÄ. Yhteensä joku alle viisi euroa tulee maksamaan tolla tavalla "täydellinen" kostutusjärjestelmä. Netistä löytyy aika yksityiskohtasia ohjeita tohon hommaan hakusanalla "tupperdori". Eihän se todellakaan yhtä komea ole kuin "oikeat" humidorit, mutta kyllä sillä alkuun mun mielestä pääsee. Ja toi humidorissa "lepäilyyn" tarvittava aika riippuu ihan lähtötilanteesta. Esim. Sikaritalo postittaa sen verran ripeästi noi pöllit, et kyllä parin päivän humidointi on varmasti riittävä. Kokeile Sikaritalon valikoimasta vaikka seuraavia: Rafael Gonzales Panatelas Extra, Bundlesin 'B' -sarjaa, Puros Indios puritos, Romeo y Julieta Mille fleurs, Romeo y Julieta no.3, Montecristo no.4, CAO:n Brazilia-sarjaa. jne. jne.

Nämä tosiaan puhtaasti mun mielipiteitä, ei mitään absoluuttisia totuuksia. ;)

Tervetuloa rentouttavan harrastuksen pariin!

EDIT: Ja todellakin kyllä nostaisin ton Rafaelin Panatelan aika ykkösvaihtoehdoks alottelijalle jota kuubalaisten makumaailma kiinnostaa. Ei ehkä tarpeeksia vahvoja ja syviä makuja kaikille, mutta esim. allekirjoittaneen ja monien muiden mielestä hinta / laatu-suhteelta LOISTAVA valinta.

EDIT2: Noita kioskin hollantilaisia ei voi kyllä oikein verrata edes kuubalaisiin / e-amerikkalaisiin. Ne vaan painii ihan eri painoluokassa. ;) Älä tyrmää sikariharrastusta, jos satut noista hollantilaisista huonoja viboja saamaan.

Kiitos, ajattelin kostuttaa nyt noita hollantilaisia vaikka huomenna olis tarkotus ne poltella. Onko mitään järkeä? Ei muuta kun kukkakauppaan. :thumbs:

Kiitos, ajattelin kostuttaa nyt noita hollantilaisia vaikka huomenna olis tarkotus ne poltella. Onko mitään järkeä? Ei muuta kun kukkakauppaan. :thumbs:

Tuskin siitä mitään haittaakaan on. Ei ole kyllä tuosta omakohtaista kokemusta, mutta muistan lukeneeni, että hollantilaistenkin maku paranisi oikean kosteuden myötä. Noita kuitenkin suositellaan kai säilyttämään kuivemmassa kuin "oikeita" sikareita. Tää nyt on aika pitkälle ihan mutu-tietoa tosin. Noilla kioskin tarpeilla mäkin olen aloittanut, kuten monet muut. Nyt kuitenkin oon keskittynyt kunnon sikareihin. Hollantilaisten jälkeen ei ollut paluuta savukkeisiin, eikä oikeesti hyvien sikareiden jälkeen kuivasikareihin. ;) Henrit voi olla jopa ihan siedettäviä, Hofnareista taas jäänyt tosi tunkkainen ja marlboromainen maku mieleen. Suosittelen kuitenkin suuntaamaan katseen seuraavaksi esim. juuri Sikaritalon valikoimaan. :thumbs: Sen 50 euroa jos sijoitat, niin saat jonkun verran laadukkaita sikareita ja tupperdorin, jonka voit tuohon budjettiin varmaan vielä varustaa kosteusmittarilla. On pidemmän päälle toi kosteuden seuraaminen kuitenkin olennainen osa koko hommaa. Sitä ei uskoisi miten erillaisia makuja samoista sikareista lähtee eri kosteuksissa. Jokaiselle muodostuu ajan myötä käsitys siitä, mikä kosteus on juuri itselle mieleisin. Itse oon tykästynyt n. 75% suhteelliseen kosteuteen, monet taas tykkäävät 60%-70% kosteuksista. Kokeile mikä on sulle mielyttävin!

Kysy vaan rohkeesti jos joku askarruttaa, mä ainakin koitan vastailla tänne, vaikka en todellakaan mikään ammattilainen olekkaan. Poltin muuten juuri Fuma Supreman Curly topin. Ostin niitä puoli vuotta sitten about 2e / kpl ja ihan hyviä arkipolttoja ollut. Tää on vaan ehkä vähän liian tuima mun makuun, tykkään itse vähän miedommista ja pehmeämmistä.

En löytäny mistään tarkkoja ohjeita niin vielä varmistaisin, eli siis laitan akkuvettä sienenpalaseen ja sitte tiiviiseen astiaan sikareiden viereen? Kosteusmittaria en oo vielä saanu ostettua. Laitanko sikarit sinne "paljaana" vai raollaan alkuperäispakkauksessaan? Paljonko vettä pitäis siihen oasissieneen laittaa? Aattelin laittaa silleen että imeytyy ja sit sikarit siihen viereen lepäämään.

En löytäny mistään tarkkoja ohjeita niin vielä varmistaisin, eli siis laitan akkuvettä sienenpalaseen ja sitte tiiviiseen astiaan sikareiden viereen? Kosteusmittaria en oo vielä saanu ostettua. Laitanko sikarit sinne "paljaana" vai raollaan alkuperäispakkauksessaan? Paljonko vettä pitäis siihen oasissieneen laittaa? Aattelin laittaa silleen että imeytyy ja sit sikarit siihen viereen lepäämään.

Laita sopivasti. ;) Parempi laittaa aika varovaisesti, jos ei oo oikeen tuntumaa siihen. Lisäile pikkuhiljaa jos siltä tuntuu. Sen sienen ei kuitenkaan IHAN märkä kuuluis olla. Voit laittaa nuo mun mielestä joko paljaana tai sit paketeissa, ei pitäis olla oikeastaan väliä. Itse laittaisin varmaan paketeissa. Ja kyllä, kostutat sienen ja laitat sikareiden kanssa tiiviiseen astiaan. Kannattaa jo varmaan seuraavana päivänä availla sitä tupperdoria, koska toi ei "hengitä" käytännössä ollenkaan. Neuvokaa muut jos teiltä löytyy enemmän kokemusta tupperdoreista!

Kiitti tosi nopeesta vastauksesta. Laitanki nyt muhimaan Haribo- astiaan. :)

Jos alatte tosissanne harrastamaan sikareita suosittelisin jättämään "viritykset" pois käytöstä ja hommaamaan hieman ammattimaisemmat, mutta silti halvat välineet kosteustasapainon pitoon.

Esimerkiksi: Ohessa on kosteusprosentin automaattisesti valitussa tasossa (60/65/70%) pitävät "helmet", jotka maksavat vain $10-$35 mallista riippuen.
http://www.heartfeltindustries.com/products.asp?cat=65%+Rh+Humidity+Beads

Suosittelen lämpimästi, sikarit tykkäävät ja vaiva vähenee.

Tarviiko nuo humidorin? Mikä käyttöikä tuollaisilla "helmillä" mahtaa olla?

Jos alatte tosissanne harrastamaan sikareita suosittelisin jättämään "viritykset" pois käytöstä ja hommaamaan hieman ammattimaisemmat, mutta silti halvat välineet kosteustasapainon pitoon.

Esimerkiksi: Ohessa on kosteusprosentin automaattisesti valitussa tasossa (60/65/70%) pitävät "helmet", jotka maksavat vain $10-$35 mallista riippuen.
http://www.heartfeltindustries.com/products.asp?cat=65%+Rh+Humidity+Beads

Suosittelen lämpimästi, sikarit tykkäävät ja vaiva vähenee.

Totta tuokin. Itse oon tykästynyt geelikostuttimiin, pitäis ajaa aika saman asian kuin beadsit ja paremmin saatavilla täällä Härmässä.
Kirjoittaja vaan ilmaisi haluavansa mahdollisimman nopeasti ja halvalla sikarit talteen, sori jos mielestänne "johdin harhaan". :)

Hyviä hetkiä sikareiden parissa kaikille kuitenkin! :thumbs::haart:

Ja kyllä beadsien pitäisi aika pitkäikäisiä olla, siitä ei varmaan kannata murehtia.;)

Laitoin nyt tilaukseen Sikaritalosta Rafaelin Panatelaa(5kpl) ja Bundles B:tä(2kpl). Mikä toi kreditorimaksu oikeen oli? Kai se tulee postimaksulla kuitenki vai tuleeko lasku? Kosteusmittarinki saan kai kaverilta käyttööni kun seki osallistui tilaukseen.

Laitoin nyt tilaukseen Sikaritalosta Rafaelin Panatelaa(5kpl) ja Bundles B:tä(2kpl). Mikä toi kreditorimaksu oikeen oli? Kai se tulee postimaksulla kuitenki vai tuleeko lasku? Kosteusmittarinki saan kai kaverilta käyttööni kun seki osallistui tilaukseen.

Ilmeisesti tulee lasku paketin mukana. Hyviä valintoja molemmat, taidan itsekkin tilata tuota Rafaelin Panatelas Extraa, ei oo kun muutama humidorissa jäljellä. Huomenna ajattelin taas yhden tuollaisen "perusvarman" polttaa. :kuola:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom