Hyvät rasvat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gts/R
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko se rypsiöljy muka oikeasti hyvää? Kun minä pistin yhtenä päivänä ensimmäistä kertaa rypsäriä rahkaan niin se oli aivan hirveän makuista ja eikä Fun Lightikaan peittänyt makua. Oisko se paha maku ollut aineen vanhuuden takia koska käyttämäni rypsiöljyn "Parasta ennen" päiväys oli vuodelta 2002?

Mitäs rasvoja kerma sisältää?

No en ihmettele vaikkei tulisi enää pullosta ulos jo on 3 vuotta vanhaan. Nakkaa se roskiin ja osta uutta. Se ihan tavallinen rypsäri ei rahkan joukosta juurikaan maistu. Kylmäpuristettu taas maistuu ihan järkyttävälle.

Timba79 sanoi:
No en ihmettele vaikkei tulisi enää pullosta ulos jo on 3 vuotta vanhaan. Nakkaa se roskiin ja osta uutta. Se ihan tavallinen rypsäri ei rahkan joukosta juurikaan maistu. Kylmäpuristettu taas maistuu ihan järkyttävälle.

Tjuu, rypsäri kyllä uppoaa kohtuu mauttomasti rahkan sekaan. Camelina-öljy on aika mielenkiintoinen, toisaalta se maistuu selkeästi, mutta jos sotkee rahkaan sitä ja kourallisen leseitä, niin tulos on oikeastaan aika hyvää :)

Kuohukerman speksit

Timba79 sanoi:

Taas makuasiaa viljellään faktana... ;)

Siis mun mielestä kp. rypsäri maistuu ihan sairaan hyvälle, rahkaan sotken aina ja iltasin jos/kun käyn kusella hörppään pullosta niin saa suuhun hyvän maun:)...Meitä on moneksi.

Ja noista rypsiöljy vs. oliiviöljy-jutuista sanon sen verran että itse ainakin tykkään oliiviöljystä enemmän, mutta senkin otan protskudrinkin kanssa. Rainbowin öljy on aika mautonta, eli hyvää tuohon tarkoitukseen :)

Zentic sanoi:
Onko se rypsiöljy muka oikeasti hyvää? Kun minä pistin yhtenä päivänä ensimmäistä kertaa rypsäriä rahkaan niin se oli aivan hirveän makuista ja eikä Fun Lightikaan peittänyt makua. Oisko se paha maku ollut aineen vanhuuden takia koska käyttämäni rypsiöljyn "Parasta ennen" päiväys oli vuodelta 2002?

Mitäs rasvoja kerma sisältää?
Mitäh?! Siis ei nyt läheskään sama juttu, mutta determinoitko vaikka jonkun pihvin maun jostain vuoden vanhasta mätäkurtusta?

Kerma=huonoa rasvaa.

Ribee sanoi:
Ja noista rypsiöljy vs. oliiviöljy-jutuista sanon sen verran että itse ainakin tykkään oliiviöljystä enemmän, mutta senkin otan protskudrinkin kanssa. Rainbowin öljy on aika mautonta, eli hyvää tuohon tarkoitukseen :)

Et varmaankaan tarkoita ainakaan Rainbow:n extra virgin oliiviöljyä, se rokkaa, ja maku on kaikkea muuta kuin mauton ainakin mun suussa, tulee semmonen mukava lämpö suuhun ja kurkkuun ihan niinkuin hyvän Ballantines hömpsyn jäljiltä ;)

Pii sanoi:
Rypsiöljy:
Linolihappo (Omega-6) 22 080mg/100g
Alfalinoleenihappo (Omega-3) 10 876mg/100g

22 080 - 10 876 = 11 204mg

Oliiviöljy:
Linolihappo 10 367mg/100g
Alfalinoleenihappo 544mg/100g

10 367 - 544 = 9 823mg

11 204 - 9 823 = 1 381mg/100g

Näin kun laskinta näpytellään, niin havaitaan oliiviöljyssä omega-6:sta olevan sadassagrammassa 1,4g vähemmän, mitä sitä on rypsiöljyssä.

Onkohan mun aivot vuosilomalla vai miksen näe mitään järkeä tuossa laskutoimituksessa ? Jos 100g rypsiöljyä sisältää n. 22g linolihappoa ja sama määrä oliiviöljyä sisältää n. 10g linolihappoa niin eikös tästä tule erotukseksi 22-10 = 12g ?

trebla sanoi:
Onkohan mun aivot vuosilomalla vai miksen näe mitään järkeä tuossa laskutoimituksessa ? Jos 100g rypsiöljyä sisältää n. 22g linolihappoa ja sama määrä oliiviöljyä sisältää n. 10g linolihappoa niin eikös tästä tule erotukseksi 22-10 = 12g ?
Juu..lomalla ovat :D
Omega 3 ja 6 rasvahapot toimivat ainakin tulehdusreaktioissa toistensa vastavaikuttajina...lisäksi molemmat kilpailevat soluissa samoista reseptoreista, eli näiden rasvahappojen keskinäisellä suhteella on myös merkitystä...korkea n-6 pitoisuus suhteessa n-3 pitoisuuteen edesauttaa tulehdusreaktioiden pysyvyyttä...ja taasen korkea n-3 pitoisuus hillitsee tulehduksia.
Kyseessähän oli jälleen kerran väittely rypsi- vastaan oliiviöljy ja tällä kertaa siitä, että rypsiöljystä saadaan paljon enemmän n-6 rasvahappoja, mitä oliiviöljystä.
Laskullani halusin vain osoittaa, että nettomääräisesti se ero ei ole kuitenkaan niin merkittävä, mitä äkkiä katsomalta näyttää...sillä rypsärissä on myös n-3 rasvahappoa selkeästi enemmän mitä oliivissa ja tämä kompensoi n-6 ylimäärää.

Tässä on kyllä olemassa yx mutta ja se on tuo rypsärin n-3 rasvahappo, joka on alfalinoleenihappoa...ja se mutta tässä on, että kuinka suuren osan elimistö itse kullakin kykenee tästä hyödyksi ottamaan...eli käytännössä kiistely tulee jatkumaan tällä saralla :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
trebla sanoi:
Aivosi eivät ottaneet huomioon sanaa noin.

Pii sanoi:
Juu..lomalla ovat :D

Nonniin, alkaa valkenemaan :D Tästä samasta asiastahan on väännetty kättä useempaan otteeseen ja vanhoista threadeista tulee mieleen jonkun esittämä "fakta", siitä että vertailtaessa omega-6 ja omega-3 saantia tärkeämpi kriteeri olisi kyseisten rasvahappojen absoluuttiset määrät eikä niiden välinen suhde. Onkohan asiaa tutkittu ja millaisiin tuloksiin on tultu ?

Kuukkeli sanoi:
Aivosi eivät ottaneet huomioon sanaa noin.

Ahaa :confused:

Noin 22g (eli 22.080g) miinus noin 10g (eli 10.876g) on noin 12g (eli 11.204g). Eli ei virheitä näkyvissä, ellei oteta sanoja noin pois.

Edit: nyt tosiaan valkeni mullekin mistä puhut. Eli nevermind. :nolo:

Xtreme sanoi:
Taas makuasiaa viljellään faktana... ;)

Siis mun mielestä kp. rypsäri maistuu ihan sairaan hyvälle, rahkaan sotken aina ja iltasin jos/kun käyn kusella hörppään pullosta niin saa suuhun hyvän maun:)...Meitä on moneksi.

Oli tossa hymiö perässä joo, mutta minä faktana mä tota viljelin? Sanoin vain mielipiteeni, vai olisiko tonnekin väliin pitänyt se IMO tunkea, ettei sitäkin olisi halutessaan väärin ymmärretty.

Kuukkeli sanoi:
Noin 22g (eli 22.080g) miinus noin 10g (eli 10.876g) on noin 12g (eli 11.204g)

Viilataan nyt vielä hieman ;) 22 080 mg - 10 367 mg = 11 713 mg (n. 12g). Eli tuon verran rypsiöljyssä on enemmän omega-6:sta, jos vertaillaan pelkkiä pitoisuuksia. Jos otetaan tuo omega-3 mukaan laskuihin niin nuo Piin laskelmoinnit pitää kutinsa.

Vielä kaipaisin tutkimusta/lisätietoa siitä kumpaa kannattaa enemmän katsoa, omegojen suhdetta vai määrää.

Timba79 sanoi:
Oli tossa hymiö perässä joo, mutta minä faktana mä tota viljelin? Sanoin vain mielipiteeni, vai olisiko tonnekin väliin pitänyt se IMO tunkea, ettei sitäkin olisi halutessaan väärin ymmärretty.

Ei ollut tarkoitettu arvostelevaksi kaneetiksi, rakensin vaan siihen aasinsillan että pääsin kertomaan omasta elämäni rakkaudesta eli kylmäpuristetusta kullastani :)

trebla sanoi:
Vielä kaipaisin tutkimusta/lisätietoa siitä kumpaa kannattaa enemmän katsoa, omegojen suhdetta vai määrää.
Molemmat ovat varsin tärkeitä määreitä.

Tuo n-3:n-6 suhde tulisi olla 1:4-1:1 kieppeillä...mieluiten lähempänä 1:1 :tä
Tätä "teoreettista" 1:1 arvoa käytin siinä laskumyysteeriössänikin kun poissuljin...eli kompensoin n-6 määrää n-3 määrällä.

Molemmat rasvahapot kuuluvat myös monityydyttymättömiin rasvahappoihin, joidenka kokonaismäärää tulisi myös kontrolloida...tämä siitä syystä, että monityydyttymättömät rasvahapot ovat varsin reaktiivisia, eli muodostavat herkästi mm. happiradikaalien kanssa uusia kemiallisia yhdisteitä, jotka eivät välttämättä ole kovinkaan hyväksi terveydelle...kun taasen kertatyydyttymättömät rasvahapot ovat kemiallisesti paljon vakaampia.

Monityydyttyneiden rasvahappojon määrän tulisi olla 5-10% päivän kokonaisenergiasta.

Jaa, ennen kuin rypsi vastaan oliivi jälleen alkaa, niin rypsiöljyssä on kertatyydyttymättömiä rasvahappoja 61% ja monityydyttymättömiä yhteensä 34%...eli sopii vallan mainiosti jokapäiväiseen käyttöön.

Eli kuten niin monessa muussakin asiassa...sopivasti on hyväksi, liian paljon tai vähän on pahaksi.

Ja jottei nyt kukaan saa väläystä rueta omega-6 rasvahapottomalle ruokavaliolle...niin ko rasvahappo on myös ihmiselle elintärkeä rasvahappo, jota elimistö ei kykene itse muodostamaan...siis se on saatava ja sitä täytyy saada ravinnosta...kyse on vain siitä, että omega-3 rasvahappoja saamme liian vähän.

Xtreme sanoi:
Ei ollut tarkoitettu arvostelevaksi kaneetiksi, rakensin vaan siihen aasinsillan että pääsin kertomaan omasta elämäni rakkaudesta eli kylmäpuristetusta kullastani :)

Tämä selvä. Pidetään siis tiukasti kullistamme kiinni. :eek:

Näin ne makuasiat vaihtelee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom