Hyvät rasvat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gts/R
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tahvo Tohveli sanoi:
Jep, minusta ehdottomasti tärkein tekijä tässä on maku, joka minusta rypsiöljyssä on huomattavasti parempi.

Näin on. Jäisi minulta öljyt vetämättä jos olisi pakko oliiviöljyä syödä, on se niin järkyttävän makusta kun olla voi.

Xtreme sanoi:
Ja tuosta Pii:n mainitsemasta asiasta, että ketoillessa ei eläinrasvojen LDL:n nostosta aiheudu haittaa, sinänsä mielenkiintoista.
Tuo mainitsemasi "tuumiminen" lienee perustella hieman paremmin...eli lähtökohtana oli vain erään mahdollisen syy seuraussuhteen olemassaolo.

Olettamat ovat seuraavanlaiset:

Valtimoiden kovettumat ja ahtaumat johtuvat verisuonten pinnalla esiintyvistä tulehduksista...tulehduksista muodostuu happiradikaaleja...LDL kolesteroli kohdatessaan happiradikaalin hapettuu muuttuen verisuonen seinämään takertuvaan muotoon.

Jos verensokerin taso on liian korkea, aiheuttaa tämä eri puolilla kehoa elimistöihin vauriota...korkean GK:n ateriat aiheuttavat verensokerin tasossa voimakkaita nousuja ja laskuja...tälläisen "verensokerin vuoristorata" ravinnon epäillään olevan syyllinen II-tyypin diabeteksen syntyyn...veren sokerin tason ollessa ylimmillään voi se tällöin rasittaa myös verisuonistoa aiheuttaen pieniä tulehduksen poikasia, joista erittyy happiradikaaleja.

Eli tämä väittämäni perustuu vain noihin kahteen olettamukseen...LDL-kolesteroli on vaaraton niin kauan kunnes se kohtaa happiradikaalin...ja voimakkaat heittelyt, sekä korkeat tasot verensokerissa aiheuttavat pieniä vaurioita verisuonistossa näkyen tulehduksina.

Toisekseen cockton jo tyrmäsi koko LDL-kolesterolin nousun ketolla...tosin ainakin sinulla tuo LDL on tosi korkealla suhteessa HDL:ään...odotamme mielenkiinnolla uusia tuloksiasi...käytitkö silloin ketolla ollessasi rypsi tai oliiviöjyjä miten paljon...jos ollenkaan ???

Anna-Kristiina sanoi:
Juolahtipa mieleeni,että miksiköhän monet jättävät dietillä maidon pois,..
Enpä keksi muuta syytä, kuin siitä saatavan hiilihydraatin...rasvaton maito
4,9g/100g...jos juot litran päivässä, niin 49g hiilihydraattia tulee siinä sivutuotteena.

Anna-Kristiina sanoi:
Juolahtipa mieleeni,että miksiköhän monet jättävät dietillä maidon pois, vaikka se sisältää konjugoitua linolihappoa (CLA:ta)? Tuleehan siitä peräti 32 ylimääräistä kaloria/dl, mutta tuon CLA:n takia se olis musta hyvä pitää myös dietillä.

Mistähän muualta konjugoitua linolihappoa saa? Käsittääkseni sillä on jotain vaikutusta rasvan palamisessa? Mutta saattaa isoina annoksina kerääntyä maksaan.

Cla:ta saa vaikka pakkiksen verkkokaupasta tai sitten luontaistuotekaupasta. IMHO: täysin turha tuote. Itse olen purkillisen testannut, enkä kyllä huomannut mitään hyötyä aineesta. Eipä siitä toisaalta haittaakaan ole ollut, rahojen menetystä lukuunottamatta. Ainoa ja toimiva tabu rasvanpolttoon on ollut nuo mahuang tuotteet, jotka siis ovat nykyään pannassa. Käytännössä tuokin on tehotonta, jos ruokavaliota ei ole viilattu kuntoon.

Pii sanoi:
tosin ainakin sinulla tuo LDL on tosi korkealla suhteessa HDL:ään...odotamme mielenkiinnolla uusia tuloksiasi...käytitkö silloin ketolla ollessasi rypsi tai oliiviöjyjä miten paljon...jos ollenkaan ???

Onko tuo suhde nyt tosiaan huono?
LDL:1.5
HDL:1.62

Molemmat helposti rajoihin ainakin siis HDL >1.00 ja LDL <3.00

Käytin kyllä oliiviöljyä n.10-30g/vrk ja kp. rypsäriä noin saman verran, lisäksi vetelin silloin tällöin kalaöljyä, söin paljon pähkinöitä, pellavansiemenrouhetta yms.

Xtreme sanoi:

Käytin kyllä oliiviöljyä n.10-30g/vrk ja kp. rypsäriä noin saman verran, lisäksi vetelin silloin tällöin kalaöljyä, söin paljon pähkinöitä, pellavansiemenrouhetta yms.
Noiden arvojen suhteella on suurempi merkitys mitä itse luvuilla.

Xtreme sanoi:

:nolo: sooriii...ajatuskatkos :wall: ...ajatus karkasi :david:
Siis arvot ovat halvatun hyvät...

Pii sanoi:
:nolo: sooriii...ajatuskatkos :wall: ...ajatus karkasi :david:
Siis arvot ovat halvatun hyvät...

Hetkinen selventäkääs mullekkin hiukan..

edit. mä oon siis vahvasti siinä käsityksessä elänyt, että hdl vs. ldl suhde se tärkein juttu. Kunhan nyt ei mihinkään hillittömiin lukuihin mennä..

Jakob sanoi:
mä oon siis vahvasti siinä käsityksessä elänyt, että hdl vs. ldl suhde se tärkein juttu. Kunhan nyt ei mihinkään hillittömiin lukuihin mennä..

Juurikin näin.

Toisaalta todella alhaiset kolesteroolit ovat myöskin epäterveellisiä, koska sitä rasvaa tarvitaan hyvin monessa paikassa, ja jos sitä ei ole, nii vituiks menee.

Jakob sanoi:
Hetkinen selventäkääs mullekkin hiukan..

edit. mä oon siis vahvasti siinä käsityksessä elänyt, että hdl vs. ldl suhde se tärkein juttu. Kunhan nyt ei mihinkään hillittömiin lukuihin mennä..
Jeps, näin onkin, eli riittävä määrä HDL kolesterolia suhteessa LDL:ään suojaa elimistöä LDL:n riskeiltä
Sattui vain olemaan niin, että tuon Xtreme:n suhteet olivatkin erinomaiset...meni vain meikäläiseltä hetkeksi sekaisin, että paljonko mitäkin sai olla...siis HDL ja LDL määrät vinksahti väärinpäin...muutaman askeleen kerkesin jo koneelta pois ottaa, kun rupesin miettimään mitä sitä tulikaan kirjoitettua...kaikkein hauskinta tässä vielä oli, että juuri eilen tuli jälleen kerran otatettua itseltänikin kolesteroli arvot. :rolleyes:

Mutta täältäpä voi tsekata raja-arvoja mm. kolesterolin suhteen.

Jaa tuohon liian matalaan kolesteroli pitoisuuteen, ja sen aiheuttamiin terveysriskeihin mm. löytyy täältä mielenkiintoista luettavaa...SUOSITTELEN JOKAISTA LUKEMAAN.
Kohdissa jossa käsitellään monityydyttämättömiä rasvahappoja, ja niiden suurten pitoisuuksien vahingollisuutta...tässä ei käy ilmi onko omega 6 / 3 suhde ollut paljonkin vinksallaan...liian korkea omega 6 / 3 suhde altistaa ja ylläpitää tulehduksia...ja tulehdus jos mikä rappeuttaa ja vanhentaa soluja ennenaikaisesti.
Joka tapauksessa antioksidanttien saantiin kannattaa jokaisen meistä panostaa.

löytyy siltä tekstistä myös cocktonille vähän balsamia haavoihin, väittelystä rypsi- vastaan oliiviöljy... :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Cockton sanoi:
Juurikin näin.

Toisaalta todella alhaiset kolesteroolit ovat myöskin epäterveellisiä, koska sitä rasvaa tarvitaan hyvin monessa paikassa, ja jos sitä ei ole, nii vituiks menee.
Oon lukenut myös sellaista, että nykyajan suositukseet ovat terveyden kannalta turhan alhaiset, jotta saataisiin myytyä enemmän kolesterolipillereitä.

Pii sanoi:
löytyy siltä tekstistä myös cocktonille vähän balsamia haavoihin, väittelystä rypsi- vastaan oliiviöljy... :D

Mur :) Mihin haavoihin? Mun verisuonet voi oikein hyvin ;)

kuukkeli sanoi:
Oon lukenut myös sellaista, että nykyajan suositukseet ovat terveyden kannalta turhan alhaiset, jotta saataisiin myytyä enemmän kolesterolipillereitä.

Eihän nyt herranen aika sentään... Lääketeollisuushan ei ole edes teollisuutta saatika pusinesta lain, vaan mitä suurimmassa määrin humaania ja maailmoja syleilevää toimintaa. :rolleyes:

Vakavasti puhuen, niin olen lukenut samaa ja olen enemmän kuin samaa mieltä. Rasvahysteriassa on menty niin monessa kohdassa niin syvälle suohon että tulee tosissaan olemaan hauskaa seurata miten herrat Virallisterveelliset rämpivät sieltä pois.

Edit:

Jaajuu, noi antioksidantit ovat varsin mielenkiintosia otuksia. Vielä ei tiedetä että paljonko niitä pitäisi saada, tai mikä olisi edes riittävä määrä, mutta sitä odotellessa voi kerätä pakkasen täyteen kotimaisia marjoja, erityisesti mustikkaa, joka on ihan mieletön antioksidantti- ja vitamiinipommi.

Cockton sanoi:
Eihän nyt herranen aika sentään... Lääketeollisuushan ei ole edes teollisuutta saatika pusinesta lain, vaan mitä suurimmassa määrin humaania ja maailmoja syleilevää toimintaa. :rolleyes:

Heh :lol2:

Sorry :offtopic: mutta...

Kummastuttaa myös sekin, miksi eräät vitamiinivalmisteet vedetään pois lisäravinnekaupoista joidenkin tarkastajien toimesta, vedoten liian suuriin arvoihin tuotteessa... :rolleyes:

Apteekissa saa vitamiinista pulittaa paljon enemmän ja arvot eivät ole puoliakaan siitä, mitä lisäravinnekaupan vitamiineissa. Onkohan tarkoituksena kehittää apteekeille joku vitamiinimonopoli!? :curs:

Anna-Kristiina sanoi:
Heh :lol2:
Apteekissa saa vitamiinista pulittaa paljon enemmän ja arvot eivät ole puoliakaan siitä, mitä lisäravinnekaupan vitamiineissa. Onkohan tarkoituksena kehittää apteekeille joku vitamiinimonopoli!? :curs:

Se varmaankin johtuu siitä kun eikös se kesällä napsahda päälle se uusi "pitoisuuslaki" jonka jälkeen kaikki tyyliin yli RDA suositusten mukaset lisävitamiinit yms. ovat lääkkeitä, ei nyt ihan mutta noin karrikoidusti.

Ja varmaan tähän nyt jo totutellaan pikkuhiljaa, toisaalta saattaa olla että esim. Vitamaxilla (SF) käy aika kova kauppa alkukesästä :)

Xtreme sanoi:
Se varmaankin johtuu siitä kun eikös se kesällä napsahda päälle se uusi "pitoisuuslaki" jonka jälkeen kaikki tyyliin yli RDA suositusten mukaset lisävitamiinit yms. ovat lääkkeitä, ei nyt ihan mutta noin karrikoidusti.

Ja varmaan tähän nyt jo totutellaan pikkuhiljaa, toisaalta saattaa olla että esim. Vitamaxilla (SF) käy aika kova kauppa alkukesästä :)

TÄH??? Tommosesta ole kuullutkaan! Ja hauskaahan on se, että noi suositellut minimit on sellasia että just just pysyy keripukki loitolla... :curs: :curs: :curs:

Xtreme sanoi:

Tämäkin on nyt niin turha laki kun olla voi. Kuka estää ottamasta 10 kpl noita pitoisuuksien rajoissa olevia vitamiineja? Tuskin tällä on mitään muuta tarkotusta kun ohjata rahavirrat johonkin tiettyyn paikkaan.

Tai sitten palataan aikaan ennen dinosauruksia ja jokaisella vitskuja ostavalla oltava mukana leimakortti, ettei tule mahdollisia "väärinkäytöksiä".
Sitten koteihin tehdään satunnaisia tarkastuksia ettei löydy ylimääräisiä vitskuja,
ja jos jäät kiinni vitamiinilupatarkastuksessa et saa syödä vitskuja kuukauteen.

Sitten vaan kummastellaan kuinka hienosti asukkaitaan holhoava yhteiskunta meillä oikein tässä on...

Timba79 sanoi:
Tämäkin on nyt niin turha laki kun olla voi. Kuka estää ottamasta 10 kpl noita pitoisuuksien rajoissa olevia vitamiineja? Tuskin tällä on mitään muuta tarkotusta kun ohjata rahavirrat johonkin tiettyyn paikkaan.

Samaa mieltä. :david: -laki.

Cockton sanoi:
No mistäs sitä tietää... :)

Xtreme sanoi:
Rasva-asiat ovat äärimmäisen mielenkiintoisia, ja niistä saa aina kunnon vänkäyksen pystyyn :) Ja tuosta Pii:n mainitsemasta asiasta, että ketoillessa ei eläinrasvojen LDL:n nostosta aiheudu haittaa, sinänsä mielenkiintoista.

Viime kesänä itse myös ketoilin ja kävin muista syistä syksyllä lääkärillä->labroissa ja otettiin kolesteroli samalla

kokonais:3.4
Triglyseridit:0.59

Ja nyt olen jälleen menossa labroihin muista syistä ja pyysin ottamaan samalla kolesterolin, ihan mielenkiinnosta, joten on hauska nähdä miten nuo arvot ovat muuttuneet, ruokavalio on muuten pysynyt lähes samana, ainoa ero on että nyt syön myös hiilihydraatteja n.20-30% kokonaisenergiasta.

Noniin, labroissa siis käyty taas ja uudet tulokset kutakuinkin seuraavanlaiset
(ei lappua nyt kädessä mutta noin ne muistaakseni oli, paha sanoa mistä johtuu, vähemmän tietty tullut lihaa yms. tyydyttynyttä rasvaa syötyä kun ketolla,mutta...)

kokonais:2.9
LDL:1.0
HDL:1.7

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom