Hyväpalkkainen työ ilman koulutusta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape80
  • Aloitettu Aloitettu
Mun isukki oli 30 vuotta maanmittaus alalla työnjohtajana, mutta ei noihin mainittuihin ansioihin kyllä ikinä päässyt. Muutama kaveri on satamassa ahtaajana ja ne tienaa helvetin hyvin ilman koulutusta. Tosin työpäivätkin saattaa olla välillä aika pitkiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itseasias kärkimyyjät vetää ton verran näppiin. Mutta niitä on Suomen tasolla ehkä kolme. 45-50 000e vuodessa, niin ei tod. tarvi edes olla kärkimyyjä.

Juuri oma kärjistämisesi selitti miksi annoin tuon luvun. Onko järkevää antaa esimerkki joita on suomen tasolla "ehkä kolme"? :rolleyes:

Sanotaan näin että mikäli luonteesi ja kaupankäyntitaitosi sattuu alalla työskentelevistä parhaimpaan 5 - 10% niin tienaat tuon. Parempi?

Jälleen kerran, taidat itsekin työskennellä alalla, mutta esimiehenä ja kouluttajana osaan antaa aika luotettavan kuvan tilanteesta. Tosin, muistaakseni aiemminkin olet oikonut kommenttejani tästä aiheesta joten ei uutta auringon alla edelleenkään.

Juuri oma kärjistämisesi selitti miksi annoin tuon luvun. Onko järkevää antaa esimerkki joita on suomen tasolla "ehkä kolme"? :rolleyes:

Sanotaan näin että mikäli luonteesi ja kaupankäyntitaitosi sattuu alalla työskentelevistä parhaimpaan 5 - 10% niin tienaat tuon. Parempi?

Jälleen kerran, taidat itsekin työskennellä alalla, mutta esimiehenä ja kouluttajana osaan antaa aika luotettavan kuvan tilanteesta. Tosin, muistaakseni aiemminkin olet oikonut kommenttejani tästä aiheesta joten ei uutta auringon alla edelleenkään.

Älä nyt lämpene. Tarkensin vaan mihin on mahdollista päästä kun on oikeat eväät. En työskentele alalla. Mutta tunnen alan. Ja eikä siinä, esimies olen itsekin. Ainakin noissa kahdessa isoimmassa firmassa on kyllä ihan palkatut kouluttajat, myyntipäälliköt/aluemyyntipäälliköt tuskin koulutusta hoitaa? Mitä nyt vähän myyntipuhetta hioo.

Tulostusoperointia sekä koneellista postitusta finanssiyrityksessä.Ei tarvitse mitään koulutusta.Vuositulot 35 000 eur .viikkotyöaika 36h.Kaksivuorotyö.Kaikki ison talon edut,henkilökuntalainat,henkilöstötahastot ,mahdollisuus vuorotteluvapaaseen.lomarahat vapaana ym ym

Älä nyt lämpene. Tarkensin vaan mihin on mahdollista päästä kun on oikeat eväät. En työskentele alalla. Mutta tunnen alan. Ja eikä siinä, esimies olen itsekin. Ainakin noissa kahdessa isoimmassa firmassa on kyllä ihan palkatut kouluttajat, myyntipäälliköt/aluemyyntipäälliköt tuskin koulutusta hoitaa? Mitä nyt vähän myyntipuhetta hioo.

Ei pahalla, mutta väärässä olet. Ulkopuolisia kouluttajia saatetaan käyttää joillain osa-alueilla mutta kyllä mä olen kouluttanut 1.5 vuoden useita koulutusryhmiä oman myyntiryhmän vetämisen ohella ja kyllä, olen töissä toisessa näistä kahdesta suuresta. Hakemistoalalla (niinkuin joka alalla) on omat jipponsa mitä tietää vain hommaa vuosia laadukkaasti tehneet. Toki urautuneita näkemyksiä kannattaa varoa, tätä varten voi käyttää kohtuudella ulkopuolisia.

Pointtini oli vain että jos joku kysyy esimerkkiä alasta missä tienaa kohtuullisesti ilman koulutusta, on ehkä realistisempi kuva antaa otanta muistakin kuin 3 suomesta, noin kärjistäen. Mutta laitetaan sovinnon merkiksi pissakepit yhteen, molempien mielestä hakemistomyynnillä voi tienata hyvin kun on oikeanlainen jannu hommaan :)

tää keskustelu oli ku lahja taivaasta!
Tarkotuksena olis lopettaa kokin hommat kokonaan (lue:keittäminen). Asuntolainaa on alla "miljoona wanhassa rahassa", melkeinpä mitkä tahansa hommat menisi nyt.. ..että pääsis vaan pois näistä nykyisistä. :D

Pääsisköhän IT-alalle töihin jos on laaja tietämys PC/MAC-maailmasta..?

Ei pahalla, mutta väärässä olet. Ulkopuolisia kouluttajia saatetaan käyttää joillain osa-alueilla mutta kyllä mä olen kouluttanut 1.5 vuoden useita koulutusryhmiä oman myyntiryhmän vetämisen ohella ja kyllä, olen töissä toisessa näistä kahdesta suuresta. Hakemistoalalla (niinkuin joka alalla) on omat jipponsa mitä tietää vain hommaa vuosia laadukkaasti tehneet. Toki urautuneita näkemyksiä kannattaa varoa, tätä varten voi käyttää kohtuudella ulkopuolisia.

Pointtini oli vain että jos joku kysyy esimerkkiä alasta missä tienaa kohtuullisesti ilman koulutusta, on ehkä realistisempi kuva antaa otanta muistakin kuin 3 suomesta, noin kärjistäen. Mutta laitetaan sovinnon merkiksi pissakepit yhteen, molempien mielestä hakemistomyynnillä voi tienata hyvin kun on oikeanlainen jannu hommaan :)

Jippoja kyllä tolla alalla piisaa, sen minäkin tiedän. Olen vaan elänyt siinä luulossa että noissa firmoissa ois ihan palkatut kouluttajat talon sisältä. En siis tarkoita mitään konsultteja. Taidan olla väärässä.

Kertokaas tietäjät enemmän tuosta mediamyynnistä. Mainostilan myyntiä radioon, lehteen? Puhelimella soitella päivä? Onko yhtään hohdokkaampaa kuin lehtimyyjän jobi? Kuinka helposti provikat tippuu, täytyykö soitella kaks viikkoa ennenkuin ensimmäistäkään on haavissa?

Kertokaas tietäjät enemmän tuosta mediamyynnistä. Mainostilan myyntiä radioon, lehteen? Puhelimella soitella päivä? Onko yhtään hohdokkaampaa kuin lehtimyyjän jobi? Kuinka helposti provikat tippuu, täytyykö soitella kaks viikkoa ennenkuin ensimmäistäkään on haavissa?

No en mä mikään isompi tietäjä ole, mutta tossa hakemistomedia myynnissä on isoissa firmoissa ainakin tietääkseni hemmetin hyvä koulutus. Pari viikkoa opiskellaan ennen ensimmäistäkään asiakaskontaktia. Ja jos koulutuksessa pysyy hereillä ja on vastaanottavainen, loppu on itsestä kiinni. Ei voi puhuakaan samana päivänä lehtimyynnin kanssa. Kyseessä kuitenkin b-to-b myynti, jollin rahaa liikkuu paljon enemmän kuin esim. lehtimyynnissä. Pohjapalkka yleensä ihan ok tasolla ja provikat hyvät. Erilaisia etuja myös mahdollista saada. Provikat käsittääkseni muodostuu ihan kuukausimyyntejen perusteella, ei per kauppa.

Jippoja kyllä tolla alalla piisaa, sen minäkin tiedän. Olen vaan elänyt siinä luulossa että noissa firmoissa ois ihan palkatut kouluttajat talon sisältä. En siis tarkoita mitään konsultteja. Taidan olla väärässä.

Koulutusryhmiä kuitenkin tulee noin 4kk välein vuodessa ja meillä varsinainen koulutusjakso on 2-3vk. Mä hoidan koulutukset meidän konttorilla oman myyntiryhmän ohessa. Myyntipäälliköt aika pitkälle kouluttaa omien tiimien preppauskoulutuksia, mutta auttelen niissäkin aikatauluni mukaan.
Pari kertaa yhdellä konttorilla on ollut konsultteja mukana, mutta ei myyntipuheeseen liittyen vaan muuta myyntipsykologiaa jne.

Toiselle kysyjälle : Kahdessa isoimmassa on kohtuuhyvä pohjapalkka mistä saa alkuun se psykologisen turvan, mutta kyllä niitä kauppoja on pareet alkaa tulemaan. Palkkaus motivoi tavoitteisiin ja niiden ylityksiin, mutta selvät alisuorittajat ei kauheesti provisioilla juhli. Eli kyllä se palkka ahkeruuden, asenteen ja sinnikkyyden vaatii. Tarkempia detaljeja saat varmasti mikäli haet rekrytointi-ilmoituksien aikaan haastatteluun.

edit:Widowmaker aika hyvin kiteytti. Pohjapalkka pyörii noin puolentoistatonnin kantturoissa, tavoitteen tekevä myyjä saa noin 3000e kuukaudessa. Palkkaus tosiaan perustuu kuukausibudjettiin pitkälti, siinä on kannustimia ja kertoimia jne. Mutta vaikka 1vk menisi täysin penkin alle, kuukauden voi silti kuroa yli tavoitteiden jolloin liksa nousee roimasti. Tosiaan, arvoasteikolla ihan eri hommaa mutta lehtimyynnissä pärjänneet yleensä omaa aika hyvän henkisen pohjan b-to-b mediamyyntiin. Vastaanotto on silti pääosin nuivaa, mutta jos voit myydä hyvällä imagolla olevan firman oikeasti käytettyjä tuotteita, vastaanotto on parempi kuin näillä "mistä hemmetistä sä soitat"-pikkupuljuissa.

edit2: typo ylätekstissä

Koulutusryhmiä kuitenkin tulee noin 3kk välein vuodessa ja meillä varsinainen koulutusjakso on 2-3vk. Mä hoidan koulutukset meidän konttorilla oman myyntiryhmän ohessa. Myyntipäälliköt aika pitkälle kouluttaa omien tiimien preppauskoulutuksia, mutta auttelen niissäkin aikatauluni mukaan.
Pari kertaa yhdellä konttorilla on ollut konsultteja mukana, mutta ei myyntipuheeseen liittyen vaan muuta myyntipsykologiaa jne.

Okei. Vaihtuvuus taitaa olla aika kova sitten jos noin tiuhaan rekrytään?

Miten paljon esim 3500 euroa varten pitäisi saada tilauksia? millainen se pohjapalkka on suunnilleen? Mitä palkkaa siinä koulutuksessa saa? Kolmantena, mutta ei vähäisimpänä, miten usein noita rekryjä on? Itse pohdiskelen juuri hakeakko nyt, vai viimeistään Tammikuussa....

Okei. Vaihtuvuus taitaa olla aika kova sitten jos noin tiuhaan rekrytään?

Tai sitten kasvetaan vauhdilla ;)

Oikeasti tuossa kävi pieni typo, 4kk välein, eli noin 3krt vuosi.
Eipä sitä kieltää voi, että alalla vaihtuvuus yleisestikin on kova. Kaikki ei pärjää, mutta harvemmin sitä koeaikaa pitkälle tarviikaan kituuttaa. Pidempi keskiarvo siis 4kk välein, koeaika kun loppuu niin uutta tupaan jos edellisissä ei ollutkaan tarpeeksi hyviä. Jos taas suurin osa jää, seuraava rekry lykätään tai skipataan kokonaan.
Tällä hetkellä vanhat myyjät ei meidän konttorilla kyllä juurikaan vaihdu.

Miten paljon esim 3500 euroa varten pitäisi saada tilauksia? millainen se pohjapalkka on suunnilleen? Mitä palkkaa siinä koulutuksessa saa? Kolmantena, mutta ei vähäisimpänä, miten usein noita rekryjä on? Itse pohdiskelen juuri hakeakko nyt, vai viimeistään Tammikuussa....

Pohja on varmaaki samaa luokkaa mitä lehtimyynnissä tienaa yhteensä. Oisko jotai 1700e luokkaa. Koulutuksessa saa pohjan ainaki. Tohon 3500e kuukausi liksaan saa myydä kyl jo aika paljon, mutta ahkeruudella ja koulutuksen sisäistämisellä tulet tohon varmasti pääsemään. Toki se vaatii myös jo aiemmin mainittuja luonteenpiirteitä.

Riippuu kampanjasta, keskihinnoista jne. Karkeasti arvioiden noin 3 kauppaa. Mutta oikeesti niin tapauskohtaista. Suurin osa myynnistä tehdään kuitenkin vanhaan asiakaskantaan. Mutta jos ne sössit saat etsiä uusia. Pohjapalkat ymmärtääkseni 2 suurimmalla huitelee suurinpiirtein 1300 - 1500e, koulutuksessa meillä ainakin maksetaan pohjan päälle koulutuslisää. Kun provikat alkaa mennä noiden yli niin sitten lisä jää pois ja provikat tulee tilille. Rekryjä voi seurailla lehdistä tai alan toimijoiden kotisivuilta.

Mutta paljonko on paljon? Minulla ei ole mitään hajua siitä mitä nuo numerot voisivat olla...5 päivässä vai 20 vai 100?

Edit:Hidas

Viimeksi muokattu:
No nyt tiedän ainakin kummassa talossa olet töissä...;)

Hih, you never know.. ;)

Mutta anyway. Itse olen alalla ollut 6.5 vuotta, 4.5 vuotta siitä myyjänä. Jonkinlainen tuhkimotarina matka on ollut itselle, sillä peruskoulupohjalta tähän lähdettiin ja nykyään asutaan -03 rakennetussa omakotitalossa, ja vaimo voi olla kotosalla 2 lapsen kanssa. Luin merkonomiksi työn ohessa viime vuonna, lähinnä muodolliseksi ammatiksi että kokemuksen lisäksi on tuo kirottu paperi millä ei oikeasti tee mitään mutta monessa paikassa se halutaan jos suoraan päällikkö- tai koulutustehtäviin hakee. Mutta tällä hetkellä ei mitään halua alalta pois. End of myyntipuhe, halukkaat surffatkoot toimijoiden kotisivuja ja laittakoot hakemuksia, loppu selviää sieltä.

Pääsisköhän IT-alalle töihin jos on laaja tietämys PC/MAC-maailmasta..?

Ei se mitenkään mahdotonta ole. Mulla on yksi tuttu joka tekee "IT-alan" hommaa hoitoalan koulutuksella. Tuskin tekee edelleenkään mitään hurjaa tiliä, mutta enemmän kuin hoitajana kuitenkin.

Joku mikrotuki/puhelintuki homma voisi olla sellainen josta kannattaisi aloittaa.

Kyse ei ilmeisesti maanmittauksesta, eikös ne ole yleensä maanmittausINSINÖÖREJÄ? Tosin tommosia palkkoja en oo kuullu niilläkään olevan.

Kyse on juuri siitä. Kunnallisella ja Maanmittauslaitoksella tosin on ihan turha kuvitella saavansa yli 2500 euroa kuussa. Yksityinen on sitten ihan eri asia. Missä sanotaan että työnjohtajan pitää olla koulutukseltaan insinööri. Tärkeintähän on että osaa työnsä.

Suositut

Back
Ylös Bottom