Hyväntekeväisyys

AKV sanoi:
Suomen nosti suosta hyvin pitkälle bilateraalinen kauppa NLn kanssa.

Ei kyllä se suosta nouseminen alkoi jo hyvissä ajoin ennen Neuvostoliittoa. Oletkos lukenut Täällä Pohjantähden Alla-trilogiaa? :D

En kiellä sitä, etteikö ison naapurin olemassaolo olisi ollut erittäin iso syy taloudelliseen kehitykseen. Mutta sijoituksista siinäkin loppujenlopuksi oli/on kysymys. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
AKV sanoi:
Komppaan. Wanhanmallisen kehitysyhteistyön sijaan kannattaa keskittyä panostamaan kaupan vapauttamiseen ja demokratisoitumiseen. Jossain määrin voi myös mikrotason toiminnasta, kuten esim. mikroluotoista (toimineet esim. Aasiassa erittäin hyvin) ja kummilapsitoiminnasta olla hyötyä. Tosin jälkimmäisessä voi käydä niin, että kun olet sponssannut jonkun koulunkäyntiä niin kys. kaveri nostaakin kytkintä ja siirtyy töihin kehittyneisiin maihin. Noh, ei onneksi aina: omien porukoiden ensimmäinen kummilapsi (ottivat Keniasta 1980-luvulla) omistaa tätä nykyä puolet eräästä hotellista Keniassa ja on varakas & ahkera perheenisä. :)

Tuota voisi kutsua jo erittäin "tuottoisaksi" sijoitukseksi. Meille pienellä rahalla voi saada paljon hyvää aikaan, mikäli se raha menee oikeaan osoitteeseen. :kippis1:

AKV sanoi:
Suomen nosti suosta hyvin pitkälle bilateraalinen kauppa NLn kanssa.
Ahaa.. Neuvostoliiton takiahan meillä tosiaan meneekin nykyään niin kovaa. :jahas:
Tietysti voidaan ajatella, että vaihdantatalous on ollut hyvin merkittävääkin Suomelle tai vaikkapa sotakorvaukset teknologian kehittymisen myötä (kyseenalaistettu teoria tuokin tosin), mutta kyllä Suomen FINEFTA-jäsenyys ja vapaampi kauppa Euroopan kanssa on vaurauden tukijalkoja enemmän kuin kehittymätön bilateraalinen kauppa NL:n kanssa, jossa NL halusi Suomen olevan täysin NL:n hallinnassa. NL:n holhoamisella ei kyllä ole ollut talouden kehittymisen kanssa läheskään yhtä paljoa arvoa kuin Suomen pyrkimyksellä vapaaseen kauppaan muiden maiden kanssa, jota NL pyrki rajoittamaan erilaisin sopimuksin, jotka Suomi suhteellisen taitavasti kuitenkin osasikin väistää.

Taitaa vain olla niin, että noissa kummilapsiavustusmeiningeissä ei se varsinainen lapsi juurikaan näe sitä rahaa vaan se menee kyläyhteisön yhteiseen kassaan. Samalla lapsella voi olla kymmeiä kummisetiä ja -tätejä. Tottakai koska näin maksimoidaan se hyöty kylälle! Se miksi kyseinen avustus ei suoranaisesti sitä lasta henk.koht auta on ettei kylän lapset joudu epätasa-arvoiseen asemaan ja näin ei pääse syntymään kateutta ja kahnauksia.

On asia mikä hyvänsä, aina joku keksii ilman mitään faktoja, mahdollisesti kaverin naapurin kaimalta kuultuna, kuinka keräyksillä on negatiivisia vaikutuksia ym. ym..

Kannattaa laittaa nuihin väitöksiinsä faktat pöytään, eikä vaan sanoa niin, jotta sais ite hyvän syyn olla laittamatta nuihin mitään.

Joillakin ihmisillä täällä kuitenki saattas kiinnostaa rahoja nuihin laittaa, mutta osalla se vähänenkin kiinnostus voi laantua ku tulee nuita yleismaailmallisia kommentteja. ÄÄh vähän kyllä pistää vit..

Isoa kättä niille joilla jossaki kummilapis on ja jotka viitsii rahojansa nuihin lippaisiin laittaa, esim. pelastusarmeijja tai punainenristi harvemmin taitaa nuissa hommissa kusettaa.

Niin ja vielä niille, jotka tuon homman kannattamuutta julistavat, voisitteko hoitaa faktoja pöytään mielellään lähteineen. Jos löydätte lähteet ja muut niin
kiitos teille, mutta niin kauan ku on huhua, vois ehkä vähän miettiä laittaako ollenkaan sivuille, jossa tuhansia lukijoita käy. kiitos.

Edit. Tomppa85 ja muutamalle muulle aplodit hyvistä ja asiantuntevista vastauksista

Mä oon mielummin tukenut suoraan meidän helluntai SRK:n ulkomaan lähettiä, joka toimii paraikaa Thaimaan suunnalla. Siellä paikkakunnalla toimii kirkon yhteydessä mm. koulu. Joten sen sijaan että annetaan vain ruokaa, niin annetaa ihmisille mahdollisuus tulevaisuudessa parempaan.

EDIT: Ja tämä meidän lähettimme on antanut kaikille avoimen kutsun tulla paikanpäälle, ja on luvannut järjestää majoituksen

pullasorsa sanoi:
On asia mikä hyvänsä, aina joku keksii ilman mitään faktoja, mahdollisesti kaverin naapurin kaimalta kuultuna, kuinka keräyksillä on negatiivisia vaikutuksia ym. ym..

Kannattaa laittaa nuihin väitöksiinsä faktat pöytään, eikä vaan sanoa niin, jotta sais ite hyvän syyn olla laittamatta nuihin mitään.

Joillakin ihmisillä täällä kuitenki saattas kiinnostaa rahoja nuihin laittaa, mutta osalla se vähänenkin kiinnostus voi laantua ku tulee nuita yleismaailmallisia kommentteja. ÄÄh vähän kyllä pistää vit..

Isoa kättä niille joilla jossaki kummilapis on ja jotka viitsii rahojansa nuihin lippaisiin laittaa, esim. pelastusarmeijja tai punainenristi harvemmin taitaa nuissa hommissa kusettaa.

Niin ja vielä niille, jotka tuon homman kannattamuutta julistavat, voisitteko hoitaa faktoja pöytään mielellään lähteineen. Jos löydätte lähteet ja muut niin
kiitos teille, mutta niin kauan ku on huhua, vois ehkä vähän miettiä laittaako ollenkaan sivuille, jossa tuhansia lukijoita käy. kiitos.

Edit. Tomppa85 ja muutamalle muulle aplodit hyvistä ja asiantuntevista vastauksista

En tiedä onko mulle tarkoitettua kiehuntaa, mutta väitteeni on 100% varmuudella totta siitä miten ne rahat käytetään.

Plan suomi sanoi:
3. Miten kummitukeni käytetään kummilapseni yhteisössä?

Maksamastasi kummituesta noin 80 % käytetään kummilapsesi yhteisössä toteutettaviin kehitysyhteistyöhankkeisiin. Kummituesta noin 20 % menee uusien kummien hankkimiseen, yhteyksien rakentamiseen, varainhankintaan ja hallintoon. Tukesi ei mene suoraan kummilapsellesi tai hänen perheelleensä, vaan tuestasi hyötyy koko lapsen elinympäristö ja yhteisö. Maksamasi kummituki käytetään yhteisössä viidellä eri osa-alueella toteutettaviin hankkeisiin: terveenä kasvaminen, oppiminen, asuminen, toimeentulo ja yhteyksien rakentaminen. Tarkemmat tiedot siitä, mitä juuri sinun kummilapsesi yhteisössä on aina kuluneen vuoden aikana saatu tuellasi aikaan voit lukea kummilapsesi vuosiraportista. Tutustu Plan Suomi Säätiön tilinpäätökseen.

kas-vain sanoi:
En tiedä onko mulle tarkoitettua kiehuntaa, mutta väitteeni on 100% varmuudella totta siitä miten ne rahat käytetään.

Tuo lainaamasi pätkä pitää kyllä paikkansa, muttei kerro ihan koko totuutta. Samalla kummilapsella ei normaalisti ole useampia kummeja, vaikka toki ihmiset tai esimerkiksi koululuokka voivat niin halutessaan ottaa yhteisenkin kummilapsen. Plan ottaa kehitettäväkseen kerralla aina kokonaisen (kylä)yhteisön, ei yksittäistä lasta. Eli kun jokin kylä valitaan kohteeksi ja tiedetään siellä olevien kummilasten lukumäärä, etsitään jokaiselle oma kummi. Rahaahan perheet eivät saa käteensä, vaan kummilapsi hyötyy nimenomaan kylän uuden koulun ja järjestetyn terveydenhoidon muodossa. Jos kylässä kuitenkin on 100 kummilasta, on eri puolilla maailmaa myös 100 solmittua kummisopimusta.

Edit: Eli eihän toki minun 25 eurollani vielä kyetä esimerkiksi opettajaa palkkaamaan. Kuitenkin juuri minun 25 euroni turvin kummilapsi pääsee osalliseksi siitä yhteisestä rahapotista, jolla Plan palkkaa opettajan.

Willie sanoi:
Tuo lainaamasi pätkä pitää kyllä paikkansa, muttei kerro ihan koko totuutta. Samalla kummilapsella ei normaalisti ole useampia kummeja, vaikka toki ihmiset tai esimerkiksi koululuokka voivat niin halutessaan ottaa yhteisenkin kummilapsen. Plan ottaa kehitettäväkseen kerralla aina kokonaisen (kylä)yhteisön, ei yksittäistä lasta. Eli kun jokin kylä valitaan kohteeksi ja tiedetään siellä olevien kummilasten lukumäärä, etsitään jokaiselle oma kummi. Rahaahan perheet eivät saa käteensä, vaan kummilapsi hyötyy nimenomaan kylän uuden koulun ja järjestetyn terveydenhoidon muodossa. Jos kylässä kuitenkin on 100 kummilasta, on eri puolilla maailmaa myös 100 solmittua kummisopimusta.

Edit: Eli eihän toki minun 25 eurollani vielä kyetä esimerkiksi opettajaa palkkaamaan. Kuitenkin juuri minun 25 euroni turvin kummilapsi pääsee osalliseksi siitä yhteisestä rahapotista, jolla Plan palkkaa opettajan.

Keneltä se olisi pois jos vaikka yhdellä lapsella olisi 20 kummia (näin varmaankin asianlaita on vaikkei sitä kerrotakkaan)? Silloinhan se vaan kerryttäisi enemmän rahaa kyläyhteisön käytettäväksi ja näin epäsuorasti voi mahdollisesti auttaa kyseistä kummilasta. Vai haluaako kaikki kummit "omia" kummilapsensa ja saada pientä tyydytydä siitä, että vain ja ainoastaan SINÄ olet auttamassa tuota poloista eteenpäin epätasa-arvoisessa maailmassa.

Lisäksi käsittääkseni Plan ei palkkaa tai rakenna mitään niissä yhteistyökylissä vaan kyläläiset itse käyttävät rahat miten parhaiten näkevät. Tässä on se viimeinen ja riskialttein rajapinta mikä voi kataa koko homman.

Hyväntekeväisyydestä yleensä...tämä ei ole sitten sattunut kummin kaimalle vaan ihan allekirjoittaneelle...

Olen antanut rahaa eläinsuojeluyhdistyksille. Sainpa sitten kuulla ystävältäni, joka on eläinsuojeluvaltuutettu, että hän puhelee henkilökohtaisia puheluja yhdistyksen laskuun ..."kun hän on niin köyhä ja yhdistyksellä on rahaa".. sama henkilö myös laskuttaa olemattomia asiakaskäyntejä (matkakorvauksia) samasta syystä.

Olen lahjoittanut lasten vanhoja vaatteita Karjalan lapsille jaettavaan lapsikassikeräykseen, pusseja tuli jotain 13-15 kpl, ostin niihin saippuat ja hammasharjat ja - tahnat. Kuulinpa sitten, että erään ystäväni äiti on "järkkäämässä" näitä säkkejä Karjalaan ja samalla siinä kun tarkistaa pussit, ottaa siltä parhaimmat vaatteet lapsenlapsellensa ...."kun niitä pusseja on niin paljon"...

Luin joulun alla jommasta kummasta iltapaivälehdestä eräästä yksinhuoltajaäidistä, joka oli tippunut kaikkien yhteiskunnantukien ulkopuolelle ja oli elänyt lastensa kanssa kuukausia käytännössä rahatta. Otin yhteyttä kyseiseen lehteen ja pyysin mahdollisuutta lahjoittaa joululahjan (rahaa) tälle perheelle. Lehtijutun toimittaja oli välittäjänä ja muutaman viestin vaihdon jälkeen laitoin lahjakortin toimitettavaksi perheelle.

Naiivi? luultavasti. Kyynikko, toivottavasti en ikinä.

kas-vain sanoi:
Keneltä se olisi pois jos vaikka yhdellä lapsella olisi 20 kummia (näin varmaankin asianlaita on vaikkei sitä kerrotakkaan)? Silloinhan se vaan kerryttäisi enemmän rahaa kyläyhteisön käytettäväksi ja näin epäsuorasti voi mahdollisesti auttaa kyseistä kummilasta. Vai haluaako kaikki kummit "omia" kummilapsensa ja saada pientä tyydytydä siitä, että vain ja ainoastaan SINÄ olet auttamassa tuota poloista eteenpäin epätasa-arvoisessa maailmassa.

Lisäksi käsittääkseni Plan ei palkkaa tai rakenna mitään niissä yhteistyökylissä vaan kyläläiset itse käyttävät rahat miten parhaiten näkevät. Tässä on se viimeinen ja riskialttein rajapinta mikä voi kataa koko homman.

Raha olisi pois niiltä muilta kyliltä, joissa voitaisiin harjoittaa vastaavaa toimintaa. Rahoja ei keskitetä yhteen kylään, vaan toimintaa laajennetaan mahdollisuuksien mukaan. Saman rahamäärän jakaminen 20 kylän kesken tuottaa suuremman hyödyn kuin rahojen keskittäminen yhteen kylään. Kysehän on rajahyödystä: ensimmäinen euro tuottaa enemmän hyötyä kuin kahdeskymmenes.
Ei minulla ainakaan olisi mitään sitä vastaan, että joku muukin avustaisi kummilastani. Rahojen järkevä hajauttaminen vain on tehokkaampaa. Kummilapsijärjestelmä on hyvä keino sitouttaa ihmiset pitkäjänteiseen avustamiseen. Avun kohde saa kasvot ja saan kuulla avun tuloksista sen kohteelta itseltään. Toki koen mielihyvää tietäessäni auttavani jotakuta, muttei 25 euron kuukausimaksu nyt yksinkertaisesti voi saada ketään tuntemaan itseään korvaamattomaksi. :D Tiedän myös, että mikäli minä lopettaisin avustusten maksamisen, nykyiselle kummilapselleni etsittäisiin uusi kummi.
Kyläyhteisö osallistuu aktiivisesti päätöksentekoon rahojen käytöstä, muttei päätä siitä ymmärtääkseni täysin itsenäisesti. Planin varoilla rakennetaan paljonkin: kaivoja, kouluja, siltoja, teitä jne. Plan myös kouluttaa opettajia ja antaa neuvontaa esimerkiksi maanviljelyn tehostamiseksi.

Mä luulen että hyvinvoinnin avaimet on sotien lopettamisessa ja demokratiassa. Se että kuinka ne Afrikan maihin saadaan on toinen kysymys. Tuskin rahalla.

Tomppa85 sanoi:
Sen sijaan meidän pitäisi ottaa nämä lahjoitukset sijoituksina, joille odotetaan saavan tietty hyöty, joko humanitaarinen, ekologinen tai taloudellinen.

Mitä suoraan taloudelliseen hyötyyn tulee, niin oletteko ajatelleet, että kenties ympäristöllisillä ja terveydellisillä ansioilla on myös arvoa? Ei kaikkea voi mitata suoraan rahassa, vaan uskoisin että on olemassa erilaista pääomaa. Rahahan on loppujenlopuksi pelkkä vaihdannan väline. Emmehän maksa palkkaa kotiäideille, ja silti harvassa ovat ne, jotka nykyään halveksivat sen työn arvoa, jota äidit tekevät (äitienpäivän kunniaksi :D ).

No niin, joku muukin ajattelee näitä asioita.
Mitä Tomppa sun mielestä pitäisi tehdä? Tarkoitan nimenomaan sitä faktaa, että luonto ei kestä Afrikan teollistumista.
Tiedän, että jonkun korvaan tämä kuulostaa todella ylimieliseltä ym. mutta mun mielestä suora talouskasvu ei ole tässä maailmassa enää kenenkään etu.
Jos Afrikkalaisille suodaan lisää hyvinvointia, pitäisi sen olla meiltä pois. Mutta miten ihmeessä tuollaisen voi toteuttaa?

Sitten:
mxm sanoi:
Kolmannen maailman ihmisten auttamisessa on se pointti, että mitä vähemmän siellä on köyhyyttä niin sitä pienempi syntyvyys. Köyhyys liittyy myös kaiken maailman tauteihin, mitä kolmannen maailman maista kulkeutuu oikein sujuvasti länsimaihin. Hyväntekeväisyysjärjestöissä vaan kusee se, että raha kiertää monen mutkan kautta ja siitä häviää suuri(n) osa ennen kuin se pääsee perille.

edit: ja on se saatana kumma jos ei tunne yhtään myötätuntoa kun näkee telkusta lapsia, jotka on luuta ja nahkaa.

Tuossa on se ongelma, että kehitysmaan rikastuessa ensin putoaa kuolleisuus, sitten jonkin ajan päästä syntyvyys. Tämän väliajan väki kasvaa aivan räjähdysmäisesti, kuten Intiassa ja Kiinassa nyt, Intiassa n. 15 miljoonan ihmisen vuosivauhtia. Afrikan vauhdilla kyse voi olla n. miljardin ihmisen lisästä suhteellisen nopealla aikavälillä. Sen jälkeen väkimäärä jää sille tasolle, eikä putoa ennen kuin luonnonvarat ehtyvät, mikä tosin tapahtunee sitten aika nopeasti.

Totta kai tunnen myötätuntoa, mutta joskus täytyy myös ajatella. Tosin vuosien ajattelun jälkeen mulla ei ainakaan ole mitään keinoa ratkaista näitä ongelmia.

Tupla-J sanoi:
Mä ymmärtäisin ton filantropian mainiosti, jos se olisi se motiivi afrikkalaisten auttamiseen. Sen sijaan se, että koetaan auttamisen motiivin olevan valkoisen miehen taakka, kuulostaa mulle helvetin rasistiselta: "Olen valkoinen, joten minun pitää holhota mustia" sen sijaan, että "noilla ihmisillä menee huonosti, autan heitä".

Lisättäköön tähän nyt vielä, että suomalaisten kollektiivinen syyllistäminen ihonvärin perusteella on nähdäkseni aika helvetin sairasta.

"valkoisen miehen taakalla" tarkoitin juuri historiallista termiä "white man's burden" joka oli veruke jolla imperialistit oikeutti toimintaansa Afrikassa, tarkoitukseni ei siis ollut kuulostaa mitenkään rasistiselta. Väsyneenä tulee joskus vähän sekaista tekstiä, tosin nytkin väsyttää. :piis:

Big Evil sanoi:
No niin, joku muukin ajattelee näitä asioita.
Mitä Tomppa sun mielestä pitäisi tehdä? Tarkoitan nimenomaan sitä faktaa, että luonto ei kestä Afrikan teollistumista.
Tiedän, että jonkun korvaan tämä kuulostaa todella ylimieliseltä ym. mutta mun mielestä suora talouskasvu ei ole tässä maailmassa enää kenenkään etu.
Jos Afrikkalaisille suodaan lisää hyvinvointia, pitäisi sen olla meiltä pois. Mutta miten ihmeessä tuollaisen voi toteuttaa?

Miksi ihmeessä luonto ei kestäisi Afrikan teollistumista? Mitä rikkaampi maa --> sitä paremmat mahdollisuudet esim. luonnonsuojeluun ja puhtaampaan energiatuotantoon. Nykymenolla Afrikan luonto (ja siten SUURI osa maapallosta) tuhoutuu varmasti. Elintason paraneminen on nähdäkseni ainoa mahdollisuus estää tämä. Ainut vaihtoehto tälle lienee miljardien ihmisten massamurha, mutta tämä kaatuu jo siihen oman oksan sahaamiseen.

Taloushan voi kasvaa tässä maailmassa huoletta vaikka kuinka paljon. Jo nyt maailmankaupan arvosta n. puolet on arvion mukaan ns. immateriaalihyödykkeitä eli tarvittujen materiaalien tms. resurssien määrä suhteutettuna kaupalliseen arvoon on suht mitätön.

hannelek22 sanoi:
Naiivi? luultavasti. Kyynikko, toivottavasti en ikinä.

Tähän ei voi todeta kuin :worship:

Tupla-J sanoi:
Lisättäköön tähän nyt vielä, että suomalaisten kollektiivinen syyllistäminen ihonvärin perusteella on nähdäkseni aika helvetin sairasta.

Olen raskaasti samaa mieltä. Sairasta se on.
Pitäisi muistaa että Afrikassa on satoja kansoja ja tuhansia kulttuureita...mutta "valkoiset" on yks poppoo, jotka on kaikki vastuussa siitä että Afrikalla meni huonosti.

Hmm, oiskohan meidän ruvettava vaatimaan Ruåtsiltä korvauksia, kun ne kummiskin piti Suomea hallussaan aika kauan, ja pakkovärväsivät suomalaisia sotimaankin puolestaan. Siis suht hyvinhän Suomella nyt menee, mutta eihän se poista Suomen kokemaa vääryyttä, eihän??

Mutta tokihan auttaa saa niin paljon kuin sielu sietää, ja tosi jees jos sen tekee muusta kuin syyllisyydestä.

AKV sanoi:
Miksi ihmeessä luonto ei kestäisi Afrikan teollistumista? Mitä rikkaampi maa --> sitä paremmat mahdollisuudet esim. luonnonsuojeluun ja puhtaampaan energiatuotantoon. Nykymenolla Afrikan luonto (ja siten SUURI osa maapallosta) tuhoutuu varmasti. Elintason paraneminen on nähdäkseni ainoa mahdollisuus estää tämä. Taloushan voi kasvaa tässä maailmassa huoletta vaikka kuinka paljon.

Entä miten käy otsonikerroksen kun kaikilla afrikkalaisilla perheillä on auto? Entäs kun se auto on myös kaikilla kiinalaisilla ja intialaisilla? Joukkoliikenteen kehittäminen yms. varmasti helpottaisi asiaa, mutta kun se auto on niin monelle köyhälle statussymboli niin se vaan on pakko hankkia. Varsinkin Kiinassa tätä tapahtuu koko ajan enemmän kun elintaso paranee ja talous kasvaa.
Kunhan tässä vain heitin tajunnanvirtaani pohdittavaksi muillekkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom