Hyvä viini

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saigon
  • Aloitettu Aloitettu
Tarkoitus olisi ostaa faijalle joululahjaksi pullo jotain hyvää viiniä, joka kuitenkin olisi "järkihinnoissa" eli luokkaa max. 50€. Kertokaas viinikokemuksistanne ja mahdollisesti myös juustosta, joka sopii sen kanssa. Tietenkin jos jollain on parempi lahjaidea 50v. faijalle niin saa ehdottaa. :joulu6:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Viinit niin pirun vaikeita makujensa puolesta ja varsinkin jos ei tiedä juojan mieltymyksiä. Itse en ole viini asiantuntija muuten kuin sen että aina niissä vaikuttava aine on sama. Ja monesti on kalliimpi viini maistunut huonommalta kuin joku 5€ viini.
Jos on 50€ rahaa niin sijoita viskiin tai konjakkiin. Tai osta 1,5 litranen kossu. Aineena ei kovinkaan eroikoinen mutta onhan se ihan siisti pullo ja ainakin koko rahan edestä.
Punaviineistä sen verran että ainakin Suomesta saatavat Unkarilaiset viinit ovat kaikki ihan ok. Ja esim tänään kävin alkosta ostamassa Magyar Edes Vövös Bor viinin ja maksoi jotain 4,95€

Originally posted by Jomppa80
Tarkoitus olisi ostaa faijalle joululahjaksi pullo jotain hyvää viiniä, joka kuitenkin olisi "järkihinnoissa" eli luokkaa max. 50€. Kertokaas viinikokemuksistanne ja mahdollisesti myös juustosta, joka sopii sen kanssa. Tietenkin jos jollain on parempi lahjaidea 50v. faijalle niin saa ehdottaa. :joulu6:

jos viinejä meinaat ostaa niin kannattaa ostaa joko italialaista tai ranskalaista valkkaria 99- tai 2000 vuoden vuosikertaa. jotkut makeet tai puolikuivat chardonnayt on hyvän makusia. kannattaa kyl kysyy ihan alkosta tai käydä alkon netti sivuilla.

Varmimman ja asiantuntevimman vastauksen saat, kun kysyt Alkossa myyjältä vinkkiä; tosi asiantuntevaa porukkaa ja "joutuvat" työnsä puolestakin maistelemaan viinejä ihan tosissaan. Tietävät mitä myyvät ja osaavat antaa myös niitä juustoneuvoja. Ostat sitten vaikka kaks parempaa pulloa. Jollet tiedä tykkääkö isi enemmän punkusta vai valkkarista, niin osta yksi molempia. Mutta älä nyt helvetissä mene mitään unkarilaisia valkkareita ostamaan (ainakaan hinnaltaan 4,95!!!!!), ne on alaikästen puskajuopottelua varten :joulu1:

Originally posted by Nekroman
Oma EHDOTON suosikkini: Magyar Feher Bor
Makuun tottuu ja hinta ei päätä palella, pullo maksaa vajaan vitosen :)

itse muistan ku joskus teininä tuli kerran kokeiltua 5€ viinejä..niin hyi vittu että se oli pahaa..:urjo: eipä oo sen koomin tullu juotua viiniä..

Originally posted by Bizz
. Mutta älä nyt helvetissä mene mitään unkarilaisia valkkareita ostamaan (ainakaan hinnaltaan 4,95!!!!!), ne on alaikästen puskajuopottelua varten :joulu1:

No valkkaria ei juo pirukaan mutta sen minkä olen esim.unkarissa matkoillani juonnut punkkua niin eipä juuri ole se hinta ainakaan mun maku mieltymykseen vaikuttanut.
Tässä juuri tulee se maku kysymykset ja ehkä hieman se snoppailu kyseeseen että mitä kalliimpi viini niin sen parempi.
Ja muutaman kerran ollaan jopa isommalla porukalla osteltu viinejä johonkin juhlaan ja monesti on käynnyt niin että se halvin on ollut koko porukan makuun ja kalliimmat sit ovat melkein kääntäneet ikenet nurin kun niin pahoja.

itse muistan ku joskus teininä tuli kerran kokeiltua 5€ viinejä..niin hyi vittu että se oli pahaa.. eipä oo sen koomin tullu juotua viiniä..

Niinpä kävi itsellänikin teini ryyppäys kokeilujen jälkeen viini ei mennyt moneen vuoteen alas mutta pikkuhiljaa sitten oppi juomaan ruuan kanssa ja nykyään aina juhla tilaisuuksissa juon punkkua jos mahdollista.

Edelleen kallistuisin juuri tämän viinien "vaikeuden" ja maku mieltymyksien takia vaikka viskiin tai konjakkiin.

Originally posted by japa
...Jos on 50€ rahaa niin sijoita viskiin tai konjakkiin. Tai osta 1,5 litranen kossu...

Kysyttiin hyvää viiniä ja sä tarjoot kossua tai jotain 4,95€ hintasta kuravettä:david:

Jomppa80! marssit sen 50€ kanssa Alkoon ja kerrot mihin pullo tulee ja pitäisi olla laatu tavaraa. Myyjät on Alkossa sitä varten, että he neuvovat (usein vielä ovat hyviä viinitietäjiä).

Ja tietenkin tiesit tämän, mutta anyway. Lahja viini on aina punaviiniä.

Originally posted by japa

Niinpä kävi itsellänikin teini ryyppäys kokeilujen jälkeen viini ei mennyt moneen vuoteen alas mutta pikkuhiljaa sitten oppi juomaan ruuan kanssa ja nykyään aina juhla tilaisuuksissa juon punkkua jos mahdollista.

joo ehkä sit ku oon itekkin "aikuinen" niin ymmärrän viinin päälle enemmän mut nyt se on lähinnä kalja/viina osastoa tuo juominen..:kippis1:

Sorbus :thumbs:

Originally posted by HooEee
Kysyttiin hyvää viiniä ja sä tarjoot kossua tai jotain 4,95€ hintasta kuravettä:david

Kysyttiin viiniä ja vihjasin että välttämättä ei tarvii 50€ tuhlata kun saa hyvää. Sillä joulussahan ei ole se hinta tärkein vaan ajatus.

Ja edelleen olen sitä mieltä että jos ei tunne lahjansaajan mieltymyksiä viiniin niin on pirun vaikeaa ostaa alkon myyjän mielipiteen mukaan viiniä. Olipa millainen tuntija hyvänsä niin eipä kaikilla ole samanlaiset makuhermot.
Itse olen parikin sukulaisen lahja viiniä juonnut irvistellen kun ovat juuri sellaista ostaneet mitä itse välttelen.

Aina vaan ei voi olla kaikille mielis;) vai mitä?

50€ jos viiniin käyttää niin myyjältä neuvoa vaan kysymään.

Itse sijoittaisn Espanjalaisiin ja sieltä ottaisin Riojan alueelta

Viinithän sieltä luokitellaan 3 luokkaan

Crianza= no joo
Reserva = Ihan yes jo
Gran reserva= kun lukee pullon kyljessä niin valinta on vapaa ja varma, 50€ riittää mainiosti, ja isä on tyytyväinen varmasti :joulu6:

Siis nimenomaan viiniä? Muussa tapauksessa irlantilaiset viskit ovat loistovalinta. Niin omaan juopotteluun, kuin lahjaksikin.

Tämä on tietysti vain minun mielipiteeni.

Jameson, Tullamore Dew, Bushmill´s. For example. Muitakin on, riippuen myymälästä.

Viini on kyllä varmaan yksi vaikeimmista ostaa lahjaksi, se mikä omasta mielestä maistuu hyvältä onkin sitten toisen suussa kissankusta.

Wiski toimii aina, oma valinta on 18-vuotinen Chivas Regal

VAPAUDENPATSAS:
Viinithän sieltä luokitellaan 3 luokkaan

Crianza= no joo
Reserva = Ihan yes jo
Gran reserva= kun lukee pullon kyljessä niin valinta on vapaa ja varma, 50€ riittää mainiosti, ja isä on tyytyväinen varmasti

Ei pidä ihan paikkansa. Noi kyseiset hommat ei ole Espanjan viini luokituksia vaan kertovat kuinka kauan niitä on säilötty.
(EU:n) Luokitukset ovat:
- Vino De Mesa
- Vino de la Tierra
- DO = Denominacion de origen
- DOCa = Denominacion de Origen Califigade :D

Mun mielestä ei kannata ostaa 50e hintaista viiniä lahjaksi ellei ole todellinen viiniharrastaja tai helvetin rikas. Viini ei säily avattuna, joten se on aika pitkälti yhden illan ilo. Parhaassa tapauksessa lahjan saaja ei edes tiedä viinin arvoa ja vetää siitä kalsarikännit bumtsibumin äärellä lenkkimakkaraa syöden.

Ennemmin hankkii vaikka viskiä tai konjakkia. Viidelläkympillä saa hyvää tavaraa ja 0,7l pullosta tissuttelee vaikka miten pitkään. Lahjapunaviiniksi kelpaa hyvin 10-15 euron tavara.

Ja kyselkää niiltä myyjiltä, ne auttaa mielellään. Nimimerkillä itsekin alalla :kippis1:

Itse ole löytänyt usein Ruokalan viinisaitilta hyvät viinit. En kyllä maksais 50e mistään viinistä, koska maku ei ole hintaan verrannollinen..

Ehdottomasti Gato Negro, todella pehmeän ja aromikkaan makuinen. Monessa viini arvostelussa saanut 4 tähteä. Hinta-Laatu suhde on todella ylivoimanen hinta oli jotai alle 7€.

En hyvistä viineistä paljon tiedä, mutta Ruska kyllä uppoaa ja emmentalia kyytipojaksi jos pukkaa hiukomaan. Viidellä kympillä saa jo monta pulloa. :3:

Itselläni on ikää jo sen verran, että poikani voisi ostaa minulle viinipullon lahjaksi, ja minusta viinipullon järkihinta ei ole lähelläkään 50 euroa. Hyviä valkkareita saa jo 6,50 eurolla ja punkkuja siinä 7-8 eurolla. Viinipulloon en yli 15 euroa pistäisi, ellei saaja ole viinintuntija.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom