hyvää huomenta ja selkä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
eli rupesin tekemään hyvää huomenta-liikettä mutta tuntuu että en saa rasitusta takareisiin vaan alaselkä menee ainoastaan kipeäksi. pitempään treenannut kaveri oli kattomassa vieressä ja sano että tekniikan pitäs olla ihan hallussa.
mutta siis mitähän mä teen tässä nyt väärin? paha tietysti sanoa kun ei itse pääse katsomaan, mutta onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?

Se ExRx sivuston videoclippi on niin hanurista kun olla voi, eli se liike tehdään siinä niin paskalla tekniikalla, että se ei tässä ainakaan auta. Jos jollain on parempi, niin ruutuun vaan.

Voisikos tuohon takareisien kipeytymättömyyteen olla syynä vain se, että alaselkä ei moiseen rasitukseen ole tottunut ja se nyt ekana otti osumaan. En minäkään suoraan treenissä saa kummosta tuntumaan takareisiin tuossa liikkeessä, mutta seuraavana päivänä kyllä tuntee tehneensä sitä.

Eli teet vaan rauhallisesti liikettä ja yrität keskittyä takareisiisi, kyllä se sinne perille menee. Mutta ei kannata takareisiä pelkän SJMV:n varaan jättää, tekee vielä koukistuksia siihen lisäksi.

Käytä vaan maltillisia painoja. Alaselkä tottuu aika pian tollaseen rasitukseen ja pitää myös muistaa tehdä liike niin syvälle että takareisissä tuntuu venytystä.

Itselläkin oli sama vaiva aluks, mutta kyllä se siitä sit alkoi sujua (tosin aikaa kului varmaan pari kuukautta). Myös se että alaslaskun aikana hieman työntää persettä taaksepäin, niin helpottaa kummasti liikettä ja pienentää jännitystä alaselässä.

Timba79 sanoi:
Voisikos tuohon takareisien kipeytymättömyyteen olla syynä vain se, että alaselkä ei moiseen rasitukseen ole tottunut ja se nyt ekana otti osumaan. En minäkään suoraan treenissä saa kummosta tuntumaan takareisiin tuossa liikkeessä, mutta seuraavana päivänä kyllä tuntee tehneensä sitä.

Näin veikkaan minäkin asian olevan. Ja olen muuten myös sitä mieltä, että se, että "pitempään treenannut kaveri" katsoo suoritustekniikan vierestä, ei välttämättä takaa vielä yhtään mitään - voihan olla, että tämä kaveri itsekin tekee ko. liikkeen väärin. Ja tämä ei nyt sitten ollut mitenkään erityisesti suunnattu ketjun aloittajaa ja hänen kaveriaan vastaan, vaan ihan yleisenä kommenttina.

Hyvää Huomenta-liikkeessä on tosiaankin tärkeää "pyllistää" kunnolla taaksepäin ja pitää jalat hieman koukussa, ei missään tapauksessa tikkusuorina. Tarpeeksi rauhallinen suoritustempo, ei mitään nykimistä, ja selkä pysyy tietenkin suorana koko liikkeen ajan. Itse tein viime tiistaina kaksi sarjaa jullea (enkä siis mitään muuta varsinaista takareisiliikettä), ja vielä perjantainakin tuntui takareisissä ihan kunnolla. :hyper:

Olikohan toi SuBi:n video nyt niinkään oikeaoppinen? Kovin syvälle esim. ei näytetty menevän. Ja painothan jäi niihin poikkitankoihin lepäämään joka toiston jälkeen...

mahdollisesti kyse ennemminkin pitkälle edenneen voimanostajan treenistä kuin kuntosaliharjoittelijan versiosta.

Timba79 sanoi:
En minäkään suoraan treenissä saa kummosta tuntumaan takareisiin tuossa liikkeessä, mutta seuraavana päivänä kyllä tuntee tehneensä sitä.
[mod]Korjasin Quotet :Timba79[/mod]
hehe, tämän itsekki huomasin tänä aamuna. selässä ei ole taas minkäänlaista kipua.

laihajaakko sanoi:
hehe, tämän itsekki huomasin tänä aamuna. selässä ei ole taas minkäänlaista kipua.

No sitten taisikin loppujenlopuksi mennä kaikki kuten pitikin. Ota kaikista huolimatta rauhallisesti, keskittyen tekniikkaan. Pidä toki nousjohteisuus, mutta lisää painoja maltilla niin se tekniikkakin pysyy kasassa koko ajan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuomitsevat jyrkästi? Alkoi kiinnostamaan, mitä ovat tarkemmin sanoneet? :jahas:

Mulla on luonnostaan aika heikko alaselkä, ja hyvää huomenta -liikettä olen tehnyt vähintään joka 2. tai joka 3. selkätreeni jo ainakin 6 v ajan. Mielestäni selkäni on paljon paremmassa kunnossa nyt; "alkuperäisessä" olotilassani tuskin olisin selvinnyt esim. Sulkavan souduista.

blashyrkh sanoi:
Olikohan toi SuBi:n video nyt niinkään oikeaoppinen? Kovin syvälle esim. ei näytetty menevän. Ja painothan jäi niihin poikkitankoihin lepäämään joka toiston jälkeen...

mahdollisesti kyse ennemminkin pitkälle edenneen voimanostajan treenistä kuin kuntosaliharjoittelijan versiosta.
Miksei toimis myös tavis kuntoilijalla?
Jullessahan ei olekkaan tarkoitus kovin syvälle mennä, ja tuo kyseinen videohan oli GM pinnoista. Ite en ainakaan jullea tehdessä paljoa tuota alemmas laskeudu, oli sitten pinnat tahi ei.

Kaikki jotka miettii miten toi tehdään, niin kannattaa etsiä täältä suorin jaloin maastavedon tekniikasta juttua. Hyvää huomenta -liike tehdään ihan identtisellä tekniikalla, tanko vain on eri paikassa.

Kiitos

Oli eilen selkä/ojentajapäivä ja tein good morninginia ohjeiden mukaan: perse takana ja jalat pienessä kulmassa. Selän kanssa on ollut pitkin kevättä pientä juilimista ja olen vältellyt tuota hyvää liikettä. Jumalauta nyt ei mitään kipuja mutta treeni kyllä tuntuu. Painojakin sai koko ajan latoa tankoon lisää ja ei muuta kuin taas pyllistämään. Tekniikka jyllää: nuorempana tein liikkeitä Weiderin huoneentauluista tekniikkaa arvuutellen ja muistaakseni huomenenkin aina suorin jaloin. Kiitos.

blashyrkh sanoi:
Tuomitsevat jyrkästi? Alkoi kiinnostamaan, mitä ovat tarkemmin sanoneet? :jahas:

Nyt en tähän hätään löytänyt yhtään sopivaa nettilinkkiä, kun Powerlifting USA:n legendaarisen kiropraktikkotohtori Leistnerinkin juttu on poistettu. Paperiformaatissa varoituksen sanaa on tuolla kaapissa, mutta en nyt ulkoa muista mitä L1-L5:stä, paineista ja vetovoimista siellä tarkkaan ottaen puhutaan. Westsiden sedät tietenkin sanovat, että "Good Morning is safe", mutta toisaalta ne sedät ovat kaikki raihnaisia puoli-invalideja. Itselläni ei oireita ole ollut, mutta olen kyllä auktoriteettipelkoisena fundeerannut, että josko hyvän sään aikaan sen pyllistelyn lopettaisi.

Minulla on ollut vaikeuksia siinä ylöstulossa. tuntuu, että pitää jäädä vähän etukenoon, että tangon saa pysymään selässä ja pitää olla valtavan leveä ote. Haluaisin tietää, missä kohtaa selkää sitä tankoa oikeen pidetään, kun tuntuu siltä, ettei jaksa sitä tankoa kokoajan heitellä ylemmäs ja jättää siksi sarjan kesken vaikka toistoja tulisi vielä reilusti.
Kaikki mahd. ohjeet ovat tervetulleita (otteen leveys, yläasento ym.)

Oli sitten takareisipäivä takana:
2x10 Smithissä yhden jalan kyykky
1x6 ja 1x2 hyvää huomenta. Ei tuntunut liike hyvältä.
2x10 SJMV
2x10 Koukistukset

Taitaa jäädä Goodmorning pois treenistä.

Vähän ristiriitaista tietoa saa hyvistä huomenista netistä, toisille siunaus, toisille kirous. Suoritustapojakin näyttäisi olevan monia: suorin jaloin, koukistetuin jaloin, istualtaan, zercher. Itse luulin, etten pysty tekemaan lainkaan, mutta lievästi koukistetuin jaloin meni ihan puhtaasi ilman jälkipuintia eli GM kuuluu palettiin. SJMV:tä (enkä muuten MV:a) en ole sen sijaan vielä uskaltanut kokeilla: täytyy vielä vahvistaa muutama kuukausi alaselkää. Vihlaisu alaselässä säikyttää ja nouseminen aamulla sängystä kierähtämällä lattialle vtuttaa. Itse asiassa selkä on vihoviimeinen paikka loukata, joten varovaisuus on valttia.

hc-audio sanoi:
Minulla on ollut vaikeuksia siinä ylöstulossa. tuntuu, että pitää jäädä vähän etukenoon, että tangon saa pysymään selässä ja pitää olla valtavan leveä ote. Haluaisin tietää, missä kohtaa selkää sitä tankoa oikeen pidetään, kun tuntuu siltä, ettei jaksa sitä tankoa kokoajan heitellä ylemmäs ja jättää siksi sarjan kesken vaikka toistoja tulisi vielä reilusti.
Minulla se tanko joko lepää epäkkäiden päällä tai on takaolkapäiden muodostamassa "kupissa" (en jaksa niin tarkkaan säätää sen kanssa, kunhan nyt suhtkoht mukavasti on). Ja en kyllä muista, että olisi ikinä ollut ongelmia tuon pysyvyyden kanssa, vaikken mielestäni mitenkään etukenoon jääkään. Ethän yritä pitää tankoa liian ylhäällä? Oteleveys on minulla aika lailla sama kuin kyykyssä, eli ei mitenkään erityisen leveä.

jaki_ sanoi:
Oli sitten takareisipäivä takana:
1x6 ja 1x2 hyvää huomenta. Ei tuntunut liike hyvältä.

Taitaa jäädä Goodmorning pois treenistä.
En uskokkaan että tuntuu hyvältä jos heti alat tekemään kutosia ja kakkosia. Alottele pienemmillä painoilla ja pitemmillä sarjoilla nii löydät sen tekniikan siihen.
Kokeiles laittaa jalat vähän koukkuun tuota tehdessäs, jos ei jo ollu. Ja jalat saa olla leveellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom