Hyppääjän polvi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _ONE_
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itelläni on oikeassa polvessa jonkinlainen pahkura, polvilumpion alapuolella. Miten sen saa pois? Ei tunnu kipeältä kokoaikaa vaan tietyissä asennoissa esim. kun menee tarpeeksi alas eli ei voi tehdä kyykkyä. Tuntuu ettei lähde millään pois tämä vaiva.

Jep itse kärsin todella pitkään kivusta polvesta ensin tuntui pikku patti vain syväkyykyt tuntui kurjalta hutera/epävarman tuntuinen oli polvi koko ajan kuinkas ollakaan kun tilanne alkoi olla mahdoton ja pattikin kohtuu isoksi päässyt menin lääkäriin. ->

Diagnoosi kierukka revennyt ja tullut nivelen välistä ulos ->

Tähystysleikkaus ja siellähän se yllätys oli... kierukka ehjä mutta 3 kpl peukalonpään kokoisia kasvaimia rustoon kiinnittyneitä ja pullistunu nivelen välistä ulos leikkamalla poistettu ja rusto siistitty ->

Sinne tohtoriin kannattais joskus mennä ajoissa nyt puoli vuotta koittanut vahvistaa polvea ja eihän tuosta mitään teräs polve enää tule!

-Sampo

Kysellääs täällä. Eli polven etuosa alko oireilla hieman viime viikolla. En tätä niin noteerannut ja eilen tein vähäsen etukyykkyä jossa polven lämmetessä ei tuntunut mitään. Tästä ajattelin, että teen hieman reidenojennusta ja voi morjens, että tuntu pahalta ja sarja jäi siihen.

Tutkiskelin tänään kaikennäkösiä linkkejä ja kaikki viittaa hyppääjän polveen. Kyselisinkin siis, että auttaako tässä vaiheessa vielä täyslepo jaloille, 4-5x viikossa venyttely + tulehduskipulääke kuuri? Kun kerran vielä kyykkyykin pääsee ihan hyvin. Tuollainen ojentelu ja rappuset tuntuu vaa vähän vittumaiselta jos kovasti kintulle painoa varaa. Jos jollain kokemuksia vastaavasta niin kaikenmoiset vinkit sallittuja.

Jos jollain kokemuksia vastaavasta niin kaikenmoiset vinkit sallittuja.

Mä oon kärsinyt hyppääjän polvesta nyt 2,5 vuotta ja kaikenlaista on tullut sen hoitoon kokeiltua. Jos sulla on tullut oireita ensimmäisen kerran vasta viime viikolla, niin ota treenit rennosti parin viikon ajan ja venyttele etureisiä niin paljon kuin jaksat. Mun tapauksessa tulehduskipulääkkeistä ei ole ollut mitään hyötyä, joten niitä en osaa suositella. Jos oireet jatkuvat ja pystyt diagnosoimaan syyksi juuri hyppääjän polven, niin kannattaa kokeilla seuraavia vinkkejä. Varman diagnoosin saa magneettikuvalla, mutta kotikeinoinkin tätä voi arvioida suoristamalla jalan polvesta jonkin tuen päälle niin, että etureisi on rentona, ja tässä asennossa vedä polvilumpiota ylöspäin reiden suuntaisesti ja painele sormilla polvilumpion alareunaa sekä polvilumpion ja sääriluun välistä aluetta (eli patellajännettä). Terveen patellajänteen painelu tuntuu hieman epämiellyttävältä ja vaurioituneen jänteen painelu aiheuttaa jonkinasteista kipua. Itsellä pahimmassa vaiheessa painelemalla löytyi todella pistävää ja kovaa kipua.

Niin eli niitä vinkkejä hoitokeinoista, jotka ovat mulla auttaneet:

1) Etureisien mielipuolinen venyttely. 2-4 kertaa päivässä useita usean minuutin venytyksiä niin, että etureidet ovat venytysten jälkeen aivan vetelinä. Ehdottomasti paras venytys on tämän kuvan tyyppinen venytys: http://www.yogajenonline.com/images/EMB 130.jpg Kannattaa tehdä esim. sängyn reunalla siten, että venytettävän jalan polvi on sängyn päällä, ylävartalo sängyllä ja toinen jalka maassa sängyn vierellä. Maassa oleva jalka mahdollisimman edessä ja venytettävän jalan kantapää kiinni pakaraan. Paras jos saa kaverin painamaan venytettävää jalkaa, jotta ei tarvitse itse kiskoa vaikeassa asennossa. Muut (kevyemmät) venytykset eivät itsellä oikein tehonneet kunnolla.

2) Polvilumpion mobilisointi. Istu tuolilla jalka polvesta 90 kulmassa ja rentouta etureisi. Painele pumppaavalla liikkeellä molemmin käsin polvilumpiota säären suuntaisesti alaspäin. Jos lumpio liikkuu oikein mukavasti niin pienennä polvikulmaa eli vie kantapäätä lähemmäs tuolia. Itse tein tätä useasti päivässä muutaman 15-20 painelun "sarjan" kerrallaan. Tämä homma voi olla täysin yksilöllinen, eli sun tapauksessa hyppääjän polvea ei välttämättä aiheuta huonosti liikkuva polvilumpio. Ainakin itse huomasin painelun tuoman avun ihan parissa päivässä helpottuneena kipuna.

3) Alaviistolaudalla tehdyt yhden jalan eksentriset kyykyt. Kunnon tietopaketti aiheesta löytyy täältä: http://eccentric-exercises.blogspot.com/ Itse tein 3-4kk mittaisen "kuurin" tätä, mutta en oikein osaa arvioida kuinka suuri hyöty juuri tästä oli. Itsellä auttoi selkeämmin kaksi yllämainittua, mutta tätäkään kokeilemalla ei varmasti häviä mitään.

Lopuksi voisin sanoa, että jos hyppääjän polvi pääsee äitymään oikein pahaksi, vaivaa sen kuntouttamiseen joutuu näkemään ja paljon. Useita kertoja päivässä yllämainittuja 110% asenteella. Oma tilanne on tällä hetkellä se, että kipu pysyy siedettävällä tasolla, mutta ei parane täysin. Olettaisin, että vaivasta pääsisi eroon jos malttaisi pitää treeneistä täystaukoa useita kuukausia, ehkä jopa vuoden.

Kiitoksia paljon! Tuossa olikin paljon hyviä juttuja! Pitääkin tosiaan jätellä jalat ruahaan ja lähteä noilla venytyksillä ja muilla vinkeillä liikenteeseen. :kippis1:

Ootko varma, että kyse on hyppääjän polvesta, eikä osgood slatterista? En ole kirjoitusasusta täysin varma.

Ja kyllä hyppääjän polvessakin tulee patti polven alapuolelle, patellajänteen päähän. Se on siis tulehdus ja itelle suositeltiin antibioottia, mutta en sitä kuitenkaan syöny.

Niin ja ite en tiedä vieläkään, että kumpi on, hyppääjän polvi vai osgood slatter. En kuitenkaan tee syviäkyykkyjä tai muutenkaan mene ikinä täysin kyykkyyn, niin polvi ei oireile lähes ollenkaan. Venyttelyt on kans todella tärkeitä eli joka päivä etu- ja takareisiä, pitkään.

Varma en tietenkään ole kun tälläsellä kotidiagnoosilla ollaan menossa. Mutta kaikki viittaa siihen mitä lueskelin ja anatomiakartoista lähtien tutkiskelin. Pitää kattoo nyt miten tää tästä etenee ja noita treblan vinkkejä hyödynnetään mahdollisimman paljon. Jos ei ala jotain edistystä tulemaan kuukaudessa parissa niin sitten lekurin kautta.

Ja kyllä hyppääjän polvessakin tulee patti polven alapuolelle, patellajänteen päähän. Se on siis tulehdus ja itelle suositeltiin antibioottia, mutta en sitä kuitenkaan syöny.

En ole näistä kyllä aivan samaa mieltä. Varmasti on mahdollista, että hyppääjän polvesta kärsivällä patellajänne vaikuttaa turvonneelta tai sille alueelle tulee jokin patti, mutta näin ei kuitenkaan joka tapauksessa käy. Esim. itsellä ei tunnustelemalla tunne mitään kokoeroa terveen ja sairaan polven välillä.

Hyppääjän polvi ei myöskään tarkoita patellajänteen tulehdusta ja hoidoksikaan ei välttämättä suositella perinteisiä tulehdukseen sopivia hoitomuotoja. Täällä kerrotaan tarkemmin hyppääjän polvesta: http://www.physioroom.com/injuries/knee/patella_tendinopathy_full.php Monissa muissakin lähteissä painotetaan, että kyseessä ei ole tulehdus vaan käytetään ennemmin termiä "degeneration", joka olisi suoraan suomennettuna "rappeuma" tms. En tiedä onko se paras sana kuvaamaan tätä, mutta ehkä parempi kuitenkin kuin tulehdus.

Edit: Toisaalta "hyppääjän polvi" termiä tunnutaan käyttävän vähän kaikenlaisesta kivusta, joka kohdistuu tuonne patellajänteen tienoille. Itse olen kuitenkin käsittänyt, että se "oikea" hyppääjän polvi tarkoittaa nimenomaan tätä patellajänteen rappeumaa. Kivulle voi varmasti olla useita syitä ja varman diagnoosin tosiaan saa kun käy kuvauttamassa polven ja/tai käy asiantuntevan lääkärin (ehkä myös fysioterapeutin yms) juttusilla.

Mulla on polvilumpion alla ja siinä ulkoreunassa kipua, jonka lääkäri diagnosoi hyppääjän polveksi ja antoi tulehduskipulääkekuurin, joka ei auttanut. En ole antanut polven levätä kunnolla ja nyt varmaan täytyisi antaa.

Aikaisemmin kipu tuntui suorituksen aikana. Ei heti, mutta jonkun aikaa sen jälkeen, kun olin aloittanut suorituksen. Nyt se on ollut viime päivät ärtynyt niin, että se jomottaa melkein koko ajan ilman liikuntaakin. Tuntuu, että jalassa on lievää leposärkyä, joka vetää oikealla puolella alaselkään saakka. Minulla on ollut jo pidemmän aikaa sellainen tunne muutenkin (jo ennen tätä polvivaivaa), että oikean puolen alaselkä väsyy helposti. Pitänee alkaa venyttelemään useammin.

Mitäs muita liikuntamuotoja on, joissa polvi ei ärry, paitsi uinti, vesijuoksu sekä yläkropan salitreeni? Haluaisin päästä liikkumaan tehokkaasti kaloreita polttaen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itsellä sama, tai samankaltainen vaiva ja salilla en oo alakropalle keksinyt viellä muuta kuin SJMV. Tietty koukistuksia vois, mutta mielummin tämä.
Oikeastaan kaikki liikkeet, joissa pitää suoristaa polvi etureittä supistamalla, rasittaa patellajännettä. Tietysti polvikulma, vastus ja liikkeen luonne vaikuttaa aika paljon (vrt. hypyn alastulossa jarrutus ja hölkkäaskel), eli niitä varmaan kannattaa ajatella sitten kun pikkuhiljaa alkaa rasittaa polvea enemmän. Mä itse pidin puoltoista viikkoa totaalilepoa polville ja nyt todella hitaasti lisään rasitusta, koska vaiva paranee hitaasti. Syväkyykkyjä joskus hamassa tulevaisuudessa. Alkulämmittelyt ovat tavallista huolellisemmat ja kylmää laitan polveen 15-20min ajaksi aina treenin jälkeen. Ulkona tehtävästä aerobisesta ehkä vähiten patellajännettä ärsyttäis hiihto? Sen jälkeen varmaan pyöräily kevyellä vaihteella.
Terv. kotitohtori

Hyppääjän polvessa ei mun tietääkseni ole mitää patteja.Eli jos sulla siinä patti on ni se viittaa vahvasti Osgood-Schlatteriin,mul oli toi slatteri joskus 14 vuotiaana kun treenimäärät oli jo silloin käsittämättömät.Yhtään en taukoja pidellyt vaikka lääkärit kovasti niitä ehdotteli jatkoin treeniä vaan kivusta huolimatta.Valmentajan kanssa siitä juttelin ja hän oli sitä mieltä että etureisiä,takareisiä ja pohkeita venyteltävä todella paljon ja reisiä tulisi vahvistaa joten aloin tekemään kyykkyä yhä enemmän ja kas kummaa muutama kuukausi ja kivut kokonaan poissa.Eli jatkakaa vaan sitä liikuntaa osgood ei pahemmaksi mene.

Anonymity: -Kyllä nuilla oirein suosittelisin ihan ensialkuun selvittämään kunnolla kipujen ja vaivojen syyt ja sen, mikä johtuu mistäkin. Eli ompiko selkävaivat polvesta, polvivaivat selästä vai liittyvätkö edes toisiinsa taikka mistä saaneet alkunsa. Tätä kautta siihen ei ihan varmasti pysty kukaan. Tuohon polven lepokipuun kuiten jäällä hautomisia useasti päivässä kera ja mahdollisesti tuota lääkärin määräämää tulehduslääkettä kuuri. Sitten vaivojen syiden metsästämiseen ammattilaiselle ja ohjeet hoitoon ja harjoitteluun sitä kautta.

Siis mulla on ollut tota alaselän väsymistä ja kireyttä varmaan jo toista vuotta. Nyt sitten joulukuussa toi polvi alkoi kipuilemaan rasituksessa ja polvikipu paheni tossa pari viikkoa sitten, jonka jälkeen toi myös levossa oleva särky tuntuu akselilla: oikeanpuolimmainen alaselkä - oikeanpuolimmainen polvi.

Lääkärissä olen käynyt polven takia joskus tammikuussa, jolloin lääkäri diagnosoi vaivan "hyppääjän polveksi" ja antoi tulehduskipuOlen myös maininnut tosta alaselästä, mutta sitä lääkäri ei erikseen yhdistänyt tohon polveen. Tein sen siis itse sen jälkeen, kun leposärky alkoi ja ymmärrän, että ne jopko voivat liittyä toisiinsa tai sitten ei.

Ja olen jo ennen tätä käyntiä puhunut alaselästä fysioterapeutille ym., mutta vastauksia olen saanut niin monta kuin on ollut kuulijoitakin. Jotkut ovat sitä mieltä, että lihakset ovat siltäpuolelta kireät venyttelyn puutteesta, osa on sitä mieltä, että toinen jalka voi olla lyhyempi. Toisaalta se pituuserokin on sen verran vähäinen, että vastauksia on tullut erilaisia sen suhteen, kumpi on pidempi jalka ja kumpi lyhyempi.

Ymmärrän siis, ettei tätä kautta saa luotettavaa diagnoosia näihin vaivoihin, mutta lähinnä kiinnosti tietää se, millä tavoin porukka täällä on tuota "hyppääjän polvea" hoitanut. Just tänään annoin polvelle kylmää varmaan 30min. ja sitten venyttelin jalat aika hyvin.

kauhulla lueskelin ketjua vastaavasta vaivasta aikaisemmin kärsineenä.

hei hölmöt, se kipu tulee tulehduksesta! mikä mahtaakaan olla lääkärin ensimmäinen neuvo tilanteen parantamiseksi: lepo ja tulehdusta poistavat lääkkeet vai treenaaminen kivusta huolimatta?

lääkäri käski mua aikanaan lepuuttamaan polvia niin kauan ettei kipua enää tunnu (huom tulehdus ei vielä siinä pisteessä ole ohi) ja sen jälkeen salille kyykkäämään. kyykyn lisäksi oon tehnyt lyhyitä negatiivisia sarjoja reiden koukistusta ja ojennusta. ~5v lekurikäynnin jälkeen uskallauduin lenkkeilemään viime kesänä varovasti ja yllätyin kun polvet ei kipuilleet useammankaan hölkkäilyn jälkeen.

kauhulla lueskelin ketjua vastaavasta vaivasta aikaisemmin kärsineenä.

hei hölmöt, se kipu tulee tulehduksesta! mikä mahtaakaan olla lääkärin ensimmäinen neuvo tilanteen parantamiseksi: lepo ja tulehdusta poistavat lääkkeet vai treenaaminen kivusta huolimatta?
Ja miten osoitat että kyseessä on tulehdus? Niinpä, et mitenkään... :D
Eli noi höpö-höpö-tulehdus-jutut voi jättää ihan oman onnensa nojaa. Tuki- ja liikuntaelinvaivoissa on hyvin harvoin kysymys "tulehduksesta". Tai jos on, niin no. Ehkä olen vain mystinen parantaja, jonka kosketuksesta nuo "tulehdukset" kummasti katoavat...

fysio, hyvin sanottu :D

Tulehdus käsitteenä taitaa olla yleisesti hieman väärin ymmärretty..
Väärin ymmärretty ja samalla helpoin tapa saada asiakas pois silmistä, sen isompia tutkimatta. Tulehdus -> 2 vko buranaa ja tuu takas jos ei auta. Käsittämätöntä että tosta maksetaan palkkaa ja vielä julkisista verorahoista...

Itselläni on "hyppääjän polvi" "jumpers knee" vaiva ollut jo 16 vuotta.

Lääkärin sanoin, "joko se menee ohi itsestään parin vuoden sisään TAI sitten ei koskaan, muuta kuin leikkaamalla."

Se on lumpion etuosan krooninen tulehdus, jota ei vie pois kipulääkkeet eikä vuppavopat....
Ainoa mikä sitä helpottaa on säännöllinen treenaaminen ja hyvä venyttely.

Itsellä se käy välillä niin sietämättömäksi, että herään keskellä yötä ja sattuu niin mahdottomasti, ettei huutamaan pysty.
Siitä pitää saada "paine" pois suoristamalla ja samalla pikku ruksauksen saattelemana.
Silloin kun tulehdus on pahimmoillaan päällä, niin ei puhettakaan pitkiä matkoja polvet koukussa. Ne pitää saada suoraksi.

PALJON vettä, hyvä venyttely ja säännöllinen treenaus pitää sen suhteellisen hyvin poissa, mutta ei aina silloinkaan.
Ainoa apu asian lopulliseen poistamiseen on Palanderin Kallen tapaan leikkaus.
Kallehan leikkautti nimeenomaan "hyppääjän polvi" vaivan, kun ei saanut sitä muuten poiskaan.

Itse en ole lähtenyt leikkauksiin kun ei ole niin maailman huipulla... :D
Mutta kun olin maajoukkueessa ja treenit oli 6krt viikossa, niin silloin se pamahti päälle.

Ja voisin väittää tietäväni tästä vaivasta kaiken... sen tämä 16 vuotta vaivan kanssa on opettanut.

Ja niin joo... "hyppääjän polvessa" ei ole pattia!!!!!

Itsellä vaivat alkoivat lentopallotreenien yhteydessä reilun 20v iässä. Treenejä kuusi kertaa viikossa ja lepo ja venyttely lähes nolla, se kun on kimmoisuudesta pois :). Vaivat alkoivat kevyenä jomotuksena vasemman polvilumpion alareunassa patellajänteessä. Eikä asia kiinnostanut enempää, ennenkuin vaiva muuttui krooniseksi, jolloin treenin vähentäminen tai kuntoutus ei enää auttanut.
Siinä pelaillessa onnistui tietysti vasenta polvea varoessa vaurioittamaan myös oikeaa patellajännettä ja lumpion rustoa.
Eikun Mehiläiseen, jossa ortopedi magneettikuvista totesi, että molemmat polvet täytyy tähystää.
Sitten leikkaukseen, molempien polvien tähystys ja putsaus, kun muuta vikaa ei siellä ollut, sekä molempien patellajänteiden operointi. Vasemmasta jänteestä otettiin keskeltä noin 1x2cm kokoinen jänteen pala pois, eli oli kasvanut ylimääräistä huonoa kudosta lisää. Oikea patellajänne taas oli haljennut keskeltä kahtia, jolloin myös lumpion rusto oli hiukan vaurioitunut.

Reilu puoli vuotta leikkauksen jälkeen pelailut jatkuivat normaalista ja ovat jatkuneet nyt jo noin 7 vuotta. Oikean polvilumpion rustovaurio tosin vähän häiritsee kyykkyyn menemistä, mutta suurempaa haittaa siitä ei ole ollut, rutinaa vain pääasiassa.
Jälkiviisaana olisi varmaan pystynyt säästymään leikkauksilta, mutta pelaaminen kiinnosti kuntouttamista enemmän silloin nuorena. Itsellä hyvät kokemukset leikkauksesta, mutta kaikilla kuulemma ei.

Back
Ylös Bottom