Jos jollain kokemuksia vastaavasta niin kaikenmoiset vinkit sallittuja.
Mä oon kärsinyt hyppääjän polvesta nyt 2,5 vuotta ja kaikenlaista on tullut sen hoitoon kokeiltua. Jos sulla on tullut oireita ensimmäisen kerran vasta viime viikolla, niin ota treenit rennosti parin viikon ajan ja venyttele etureisiä niin paljon kuin jaksat. Mun tapauksessa tulehduskipulääkkeistä ei ole ollut mitään hyötyä, joten niitä en osaa suositella. Jos oireet jatkuvat ja pystyt diagnosoimaan syyksi juuri hyppääjän polven, niin kannattaa kokeilla seuraavia vinkkejä. Varman diagnoosin saa magneettikuvalla, mutta kotikeinoinkin tätä voi arvioida suoristamalla jalan polvesta jonkin tuen päälle niin, että etureisi on rentona, ja tässä asennossa vedä polvilumpiota ylöspäin reiden suuntaisesti ja painele sormilla polvilumpion alareunaa sekä polvilumpion ja sääriluun välistä aluetta (eli patellajännettä). Terveen patellajänteen painelu tuntuu hieman epämiellyttävältä ja vaurioituneen jänteen painelu aiheuttaa jonkinasteista kipua. Itsellä pahimmassa vaiheessa painelemalla löytyi todella pistävää ja kovaa kipua.
Niin eli niitä vinkkejä hoitokeinoista, jotka ovat mulla auttaneet:
1) Etureisien mielipuolinen venyttely. 2-4 kertaa päivässä useita usean minuutin venytyksiä niin, että etureidet ovat venytysten jälkeen aivan vetelinä. Ehdottomasti paras venytys on tämän kuvan tyyppinen venytys:
http://www.yogajenonline.com/images/EMB 130.jpg Kannattaa tehdä esim. sängyn reunalla siten, että venytettävän jalan polvi on sängyn päällä, ylävartalo sängyllä ja toinen jalka maassa sängyn vierellä. Maassa oleva jalka mahdollisimman edessä ja venytettävän jalan kantapää kiinni pakaraan. Paras jos saa kaverin painamaan venytettävää jalkaa, jotta ei tarvitse itse kiskoa vaikeassa asennossa. Muut (kevyemmät) venytykset eivät itsellä oikein tehonneet kunnolla.
2) Polvilumpion mobilisointi. Istu tuolilla jalka polvesta 90 kulmassa ja rentouta etureisi. Painele pumppaavalla liikkeellä molemmin käsin polvilumpiota säären suuntaisesti alaspäin. Jos lumpio liikkuu oikein mukavasti niin pienennä polvikulmaa eli vie kantapäätä lähemmäs tuolia. Itse tein tätä useasti päivässä muutaman 15-20 painelun "sarjan" kerrallaan. Tämä homma voi olla täysin yksilöllinen, eli sun tapauksessa hyppääjän polvea ei välttämättä aiheuta huonosti liikkuva polvilumpio. Ainakin itse huomasin painelun tuoman avun ihan parissa päivässä helpottuneena kipuna.
3) Alaviistolaudalla tehdyt yhden jalan eksentriset kyykyt. Kunnon tietopaketti aiheesta löytyy täältä:
http://eccentric-exercises.blogspot.com/ Itse tein 3-4kk mittaisen "kuurin" tätä, mutta en oikein osaa arvioida kuinka suuri hyöty juuri tästä oli. Itsellä auttoi selkeämmin kaksi yllämainittua, mutta tätäkään kokeilemalla ei varmasti häviä mitään.
Lopuksi voisin sanoa, että jos hyppääjän polvi pääsee äitymään oikein pahaksi, vaivaa sen kuntouttamiseen joutuu näkemään ja paljon. Useita kertoja päivässä yllämainittuja 110% asenteella. Oma tilanne on tällä hetkellä se, että kipu pysyy siedettävällä tasolla, mutta ei parane täysin. Olettaisin, että vaivasta pääsisi eroon jos malttaisi pitää treeneistä täystaukoa useita kuukausia, ehkä jopa vuoden.