Hyppääjän polvi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _ONE_
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itselläni on "hyppääjän polvi" "jumpers knee" vaiva ollut jo 16 vuotta.

Lääkärin sanoin, "joko se menee ohi itsestään parin vuoden sisään TAI sitten ei koskaan, muuta kuin leikkaamalla."

Se on lumpion etuosan krooninen tulehdus, jota ei vie pois kipulääkkeet eikä vuppavopat....
Ainoa mikä sitä helpottaa on säännöllinen treenaaminen ja hyvä venyttely.

Itsellä se käy välillä niin sietämättömäksi, että herään keskellä yötä ja sattuu niin mahdottomasti, ettei huutamaan pysty.
Siitä pitää saada "paine" pois suoristamalla ja samalla pikku ruksauksen saattelemana.
Silloin kun tulehdus on pahimmoillaan päällä, niin ei puhettakaan pitkiä matkoja polvet koukussa. Ne pitää saada suoraksi.

PALJON vettä, hyvä venyttely ja säännöllinen treenaus pitää sen suhteellisen hyvin poissa, mutta ei aina silloinkaan.
Ainoa apu asian lopulliseen poistamiseen on Palanderin Kallen tapaan leikkaus.
Kallehan leikkautti nimeenomaan "hyppääjän polvi" vaivan, kun ei saanut sitä muuten poiskaan.

Itse en ole lähtenyt leikkauksiin kun ei ole niin maailman huipulla... :D
Mutta kun olin maajoukkueessa ja treenit oli 6krt viikossa, niin silloin se pamahti päälle.

Ja voisin väittää tietäväni tästä vaivasta kaiken... sen tämä 16 vuotta vaivan kanssa on opettanut.

Ja niin joo... "hyppääjän polvessa" ei ole pattia!!!!!

Jos tiedät kaiken siitä niin miksi se vaivaa sinua vielä?

Jos sattuu oleen notkoselkä niin lonkan yliojennus ja uloskierto vetää helposti liikaa notkoa alaselkään ja sen hallitseminen on hikistä. Sillon tulee helposti jätettyä liike vajaaks lonkista ja käytettyä enemmän reisien lihaksia joista taas tulee epätasapainoisen kireet ja polvi kipeeks.

Itsellä vaivat alkoivat lentopallotreenien yhteydessä reilun 20v iässä. Treenejä kuusi kertaa viikossa ja lepo ja venyttely lähes nolla, se kun on kimmoisuudesta pois

Miten niin kimmoisuudesta pois? Itse koripalloilijana olen aikas paljon tutkinut hyppäämiseen liittyviä asioita ja missään en koskaan ole törmännyt tuohon, että venyttely olisi kimmoisuudesta pois...
Yleensä on mainittu että hyyppyyn vaikuttavat ominaisuudet olisivat Power(Maksimivoima), mobility(liikkuvuus), strenght("Perusvoima") stability("Vakaus") and Plantar/dorsi Flexion(Google, vaikea selittää..)...
Tuosta voi poimia tuon liikkuvuuden, eli venyttelyhän parantaa liikkuvuutta, joten eikös se aika tärkeää ole. Toinen mikä tuli mieleen että jokuhan on pakkiksella maininnut venyttelystä että se laajentaa lihaskalvoa ja olisi tärkeää, jotta lihaksella on tilaa kasvaa.

Ei tietoa

Hep! Mä en nyt saa tarpeeksi lukemastani tolkkua, joten kysyn vielä omin sanoin. Olen 29 v. ja urheillut koko elämäni melko ahkerasti. Juoksentelu on ollut aina mukana ja siihen sitten jotain pientä lisäksi, mitä nyt milloinkin on huvittanut. En siis ole mikään lihaskimppu (paitsi perusnaiseksi kyllä muita lihaksikkaampi). Vähän reilu vuosi sitten innostuin hyppynarulla reenaamisesta ja alkuun oli penikka sääressä jne. Jätin juoksut kokonaan pois. Reenit on nyt tämän reilun vuoden ajan ollut ensin narulla hyppimistä n. 20 minsaa melko pitkälti täydellä teholla ja sen jälkeen n. 40 minsan lihasreenit kotosalla kehon painoa, jumppapalloa ja aviomiehen käsipainoja käyttäen. Teen tämän reenin ylleensä 5 kertaa viikossa ja joskus 4 kertaa, mutta viikonloppuisin aina lepään.

No, ongelma on nyt sitten tuo polvi. Tyhmempikin tietenkin osaa päätellä jotakin kropastaan tuntemuksia tarkastelemalla ja toimintaansa analysoimalla, mutta tämä polvi on vähän mysteeri. Kipu ei tunnu hyppiessä, mutta polveen pistää voimakkaasti kyykkyjä tehdessäni (polvi ei mene varvaslinjan yli). Olen vähentänyt radikaalisti kyykkyjä reenistäni, eikä niiden jättäminen pois kokonaan olisi ollenkaan vaikeaa jos kipu sillä katoaisi, mutta kun tuo polvi on ihan tukossa levossa! Jos istun jalat koukussa tai suorassa sohvalla lepuuttaen varttia pidempään liikkumatta, on ylös nouseminen melkein kyynelten takana, kun polveen sattuu niin prkleesti. Siinä sitten aina hieron istaallani polvea ensin ja yritän ikään kuin saada sitä liikkeelle taas, kunnes sille pystyy laittaa painoa. Ja risti-istuntaan on turha kuvitellakaan enää tuolla polvella pääsevänsä (muuten olen hyvin taipuisa, vaikka en venyttele edes joka päivä), sillä pistos polvessa on todella liian tuskallinen ja tuntuu kuin siellä repeäisi jotakin. Sama repeämisen tunne tulee, jos yritän venytellä sillä etureiden perusvenytyksellä. Voimakas pistävä kipu on läsnä siis koko ajan, paitsi itse hyppiessä! Eli siis, mitä meinaatte, olisko tämä nyt kuitenkin joku hyppääjän polvi tms? Alkaa hirvittää, että jos polvi on jo tällä ikää tollasessa kuosissa, niin kävelenkö mä sillä 20 vuoden päästä enää. Lisäksi, olisi kiva jatkaa tuota hyppimistä, kun siitä on tullut oikea intohimo. Kannattaiko tässä lähestyä ongelmaa venyttelyn kannalta ja vaikka tunne onkin ikävä, niin varovasti vaan venytellä silti? Tokihan sitä omaa kehoaan kuunnellen pitää aina toimia, mutta korkean kipukynnyksen myötä voi olla, että en tajua varoa tarpeeksi. Ja paksuksikin tässä on tarkoitus paukahtaa vielä, ja silloin vasta polvet tiukilla onkin.. ääh. Apua! :)

Ei kyllä kuulosta ihan tyypilliseltä hyppääjän polvelta. Tai ei ainakaan täsmää omiin oireisiini. Missä kohdassa polvea tuo kova kipu tuntuu? Yleensä kai hyppääjän polvella tarkoitetaan patellajänteen kroonista kiputilaa. Patellajänne lähtee siis polvilumpiosta alaspäin sääriluuhun ja ainakin itsellä kipu tuntui selkeästi siinä, aivan polvilumpion alapuolella. Jännettä voi myös tunnustella esim. istumalla tuolilla ja nostamalla kipeän jalan suoraksi toisen tuolin päälle niin, että etureisi on rentona. Tässä asennossa voi sormin vetää polvilumpiota kevyesti ylöspäin reiden suuntaisesti ja tunnustella patellajännettä. Jos siellä on jotain häikkää, pitäisi aika voimakasta kipua löytyä painelemalla.

Voih.. on tämäkin kans tilanne. Asun tällä hetkellä Saksassa mutta en puhu saksaa (ja täältä on todella vaikea löytää enkkua puhuvia tyyppejä etenkin eri virastoista ja laitoksista), joten sen vuoksi tässä ei ole mitään maailman suurinta intoa käppäillä lääkäriinkään valittamaan. Mutta siis se kipu tuntuu tuossa polven sisäpuolella, ihan kuin tuon polvilumpion sisäreunassa ja suoraan sen alla. Mä kokeilin tuota painelua, mutta ei sieltä mitään selkeitä kipupisteitä löydy. Eilen reenissäni tulin hyppineeksi 40 minuuttia silkasta hurmoksesta ja yritin venytellä sen jälkeen etureisiä, mutta ei se venyttely kyllä oikealta toiminnalta polvien kannalta tunnu. Eniten tässä hämää se, että vaikka luulen että tuo itse hyppiminen nyt jotenki vammauttaa mua, niin miksi keho ei viesti sitten kivulla nimenomaan sen toiminnan aikana vaarasta.. Joko tässä on nyt jotain mystisempää, mitä en ymmärrä tai mun kroppa huijaa.

Voisko toi olla patellofemoraalinen syndrooma? Tyypillinen oire on siis kipu polven etupuolella ja polvilumpion ympärillä, pahenee liikunnassa, esimerkiksi juostessa, portaissa kulkiessa, kyykistyessä tai hypätessä. Kipu pahenee myös, jos istuu pitkään polvi taivutettuna.

Hmm.. tuo patellofemoraalinen syndrooma kyllä ainaki liippaa läheltä oireistonsa puolesta, näin äkkiseltään googlettamalla. Etenkin siis tuo outo oire, että paikoillaan pitäminen on pahasta. Toki monessa kohtaa puhutaan lapsista ja nuorista, enkä mä enää lukeudu kumpiinkaan.. mutta ehkä mun polvi ei tiedä sitä. Löytyi joku gradukin aiheesta, täytyy perehtyä. Kiitos vinkistä! Eipä näitä välttämättä tuu löytäneeksi, kun ei keksi oikeita hakusanoja.

Ja samoissa asiayhteyksissä puhuttiin myös lonkankoukistajista jne. eli tuossakin täytyy olla perää! Lisäksi, muutenkin kyllä hyvä neuvo, miksiköhän tuollaista ei tuu ajatelleeksi.. Sitä keskittyy sokeana kipukohtaan eikä aina muista, että oireiden syy on niin usein toisaalla. Loistavia neuvoja siis, kiitos ja kokeilenpa upottaa palloja persustan syvyyksiin :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja miten osoitat että kyseessä on tulehdus? Niinpä, et mitenkään... :D
Eli noi höpö-höpö-tulehdus-jutut voi jättää ihan oman onnensa nojaa. Tuki- ja liikuntaelinvaivoissa on hyvin harvoin kysymys "tulehduksesta". Tai jos on, niin no. Ehkä olen vain mystinen parantaja, jonka kosketuksesta nuo "tulehdukset" kummasti katoavat...

Mitähän tuo vastauksesi tarkoittaa ja mitä sillä haet? Lähinnä kiinnostaa kun tänään mulle diagnosoitiin hyppääjän polvi ja magneettikuvissa kaikki oli ok, myös patellajänne. Ei edes osittaista repeämää. Samoin kierukat ja muut jutut. Aikaisemmat diagnoosit ennen kuvia olivat eri lääkäreiden toimesta nivelpussin tulehdus ja kierukka kysta. Kuvien ottamisen jälkeen Mr. Doctor kaiveli tuon patellajänteen sormiensa päähän ja olihan se nyt kohtuullisen kipeä. Ei kuitenkaan mikään kovimman luokan kipu, muttta kuitenkin selkeästi kipeämpi kuin toinen polvi ja tulehduksesta hän puhui. Ja kun diagnoosin tekee yksi Suomen parhaista polvikirurgeista niin en sitten tiedä. Hoitona oli välttää rasitusliikkeitä, joissa polvella on mahdollisuus joutua jonkinlaiseen sivuttaisliikkeeseen + muut perusjutut mitä täälläkin on tullut esiin. Arvio oli, että kolmessa kuukaudessa menisi ohi, mutta kroonistumisen vaara on olemassa. Patti mulle tuli samaan aikaan kun tämän vaivan seitsemän viikkoa sitten huomasin, mutta se on kuulemma nivelkapselista(?) purkautunut rasvapatti, jota ei ole tarpeen poistaa ellen itse sitä halua. Jostain syystä sitä pattia ei kuitenkaan magneetissa näkynyt, mutta tämän patin takia sen eräs toinen ortopedi varmaan kierukka kystaksi diagnosoikin.

Mitä tuohon sitten fysion puolelta suositus on ja mitä kannattaa tehdä?

Mitä tuohon sitten fysion puolelta suositus on ja mitä kannattaa tehdä?

Niin siis mihin on suositus? Ja miten mikään kirjoittamasi liittyy tähän. Tai sitten se tulee pikkuisen myöhässä!
Ja mitä tulee "tulehduksiin". Suurin osa tuki- ja liikuntaelin kivuista on jotain muuta kuin "tulehdusta". Tai ehkä tosiaan olen niin maaginen, että esim. noita limapusseja parantelen tämän tästä. Eli EI!! Kyllä noissa kivuissa on jotain aivan muuta kuin mystinen tulehdus, joka ihmeellisesti on iskenyt ihmiseen aivan yllättäen! ;)

Niin siis mihin on suositus? Ja miten mikään kirjoittamasi liittyy tähän. Tai sitten se tulee pikkuisen myöhässä!
Ja mitä tulee "tulehduksiin". Suurin osa tuki- ja liikuntaelin kivuista on jotain muuta kuin "tulehdusta". Tai ehkä tosiaan olen niin maaginen, että esim. noita limapusseja parantelen tämän tästä. Eli EI!! Kyllä noissa kivuissa on jotain aivan muuta kuin mystinen tulehdus, joka ihmeellisesti on iskenyt ihmiseen aivan yllättäen! ;)

No toki hieman myöhässä kun aiheeseen olit helmikuussa vastannut, mutta tämä kuitenkin oli ainoa fiksu keskustelu mikä hyppääjän polvesta löytyi. Ymmärsin viestistäsi, että olet alan ammattilainen ja esimerkiksi hyppääjän polvi ei olekaan mikään tulehdus, vaan oire jostain muusta? Siihen yhteyteen kerroin oman kokemuksen aiheeseen liittyen ja kysyin miten fysioterapialla asiaa voisi hoitaa? En nyt ihan käsitä miksi se oli tuosta niin vaikea ymmärtää, mutta varmaan sitten ilmaisin itseäni huonosti. Sen verran googlettelin aihetta ja totesin, että taitaa omatoimisella kuntoutuksella melko huonosti parantua ja sitä kautta olisin ainakin itse valmis kaivelemaan jonkun alan ammattilaisen, joka voisi mahdollisesti auttaa parantelemaan tuollaista hyppääjän polvea paremmin.

Eli avaa nyt hieman miten hyppääjän polvea voisi parannella / mistä johtuu kun selkeästi aiheesta jotain tiedät? Ja mitä limapusseja? Eikö hyppääjän polvi meinaa patellajänteen kiputilaa?

Eli avaa nyt hieman miten hyppääjän polvea voisi parannella / mistä johtuu kun selkeästi aiheesta jotain tiedät? Ja mitä limapusseja? Eikö hyppääjän polvi meinaa patellajänteen kiputilaa?
Hyppääjän polvi tarkoittaa yleistettynä juurikin tuota mainitsemaasi polvilumpio-jänteen kipua.
Kipu (ja sen mahdollinen tulehdus) taas ovat oireita, eivät syitä. Jänne ei kipeydy tai tulehdu huvikseen tai mitenkään mystisesti. Syynä jänteen oireiluun on kuormitus, siinä jänteessä, ei yleisesti.

Jänne kestää erittäin hyvin kuormitusta (vetoa) pituussuunnassa, mutta kierto ja/tai viistosuuntaisiin vetoihin se reagoi yllämainitulla tavalla. Jalkaterän askellusvirheet aiheuttavat yllämainittua ylimääräistä kuormitusta, kuten heikko pakarakin, jolloin lantion hallinta pettää ja polvi kiertyy helposti ns. valgusasentoon. Jos jompaan kumpaan näihin yhdistetään vielä kireä, yliaktiivinen nelipäinen reisilihas ja/tai leveän peitinkalvon jännittäjä lihas niin homma on ylimääräisen kuormituksen osalta melko valmista kauraa.

Toistaiseksi en ole nähnyt yhtään hyppääjän polvea, jossa etureiden lihakset ja/tai reiden peitinkalvo eivät kiristäisi. Niin kauan kuin ne kiristävät, on kaikki muu lääkitys ja hoito turhaa, koska oireet palaavat takaisin, heti kun kun lääkitys lopetetaan.

Eli se "tulehdus" ei aiheuta hyppääjän polvea, se on oire! Siksi on idiotismia hoitaa pelkkää oiretta, kun se varsinainen syy on jossain muualla.

Hyppääjän polvi tarkoittaa yleistettynä juurikin tuota mainitsemaasi polvilumpio-jänteen kipua.
Kipu (ja sen mahdollinen tulehdus) taas ovat oireita, eivät syitä. Jänne ei kipeydy tai tulehdu huvikseen tai mitenkään mystisesti. Syynä jänteen oireiluun on kuormitus, siinä jänteessä, ei yleisesti.

Jänne kestää erittäin hyvin kuormitusta (vetoa) pituussuunnassa, mutta kierto ja/tai viistosuuntaisiin vetoihin se reagoi yllämainitulla tavalla. Jalkaterän askellusvirheet aiheuttavat yllämainittua ylimääräistä kuormitusta, kuten heikko pakarakin, jolloin lantion hallinta pettää ja polvi kiertyy helposti ns. valgusasentoon. Jos jompaan kumpaan näihin yhdistetään vielä kireä, yliaktiivinen nelipäinen reisilihas ja/tai leveän peitinkalvon jännittäjä lihas niin homma on ylimääräisen kuormituksen osalta melko valmista kauraa.

Toistaiseksi en ole nähnyt yhtään hyppääjän polvea, jossa etureiden lihakset ja/tai reiden peitinkalvo eivät kiristäisi. Niin kauan kuin ne kiristävät, on kaikki muu lääkitys ja hoito turhaa, koska oireet palaavat takaisin, heti kun kun lääkitys lopetetaan.

Eli se "tulehdus" ei aiheuta hyppääjän polvea, se on oire! Siksi on idiotismia hoitaa pelkkää oiretta, kun se varsinainen syy on jossain muualla.

Kiitos vastauksesta. Siinä oli paljon hyvää informaatiota. Tottakai sitä itsekin miettii, että miten hyppääjän polvi yks kaks iskee itselle kun aikaisemmin mitään oireita ei ole ollut. Nyt pitänee etsiä joku paikallinen Fysioterapeutti, jonka kanssa tuota ruetaan purkamaan.

Kiitos vastauksesta. Siinä oli paljon hyvää informaatiota. Tottakai sitä itsekin miettii, että miten hyppääjän polvi yks kaks iskee itselle kun aikaisemmin mitään oireita ei ole ollut. Nyt pitänee etsiä joku paikallinen Fysioterapeutti, jonka kanssa tuota ruetaan purkamaan.
Juuri noin!

Ja jos ne maaraa sulle NSAID laakkeita poistamaan kipua niin ala ota. Ne ovat tulehduskipulaakkeita jotka vain peittavat kivun, eivatka korjaa yhtaan mitaan. Olen myos lukenut etta ne voivat heikentaa jannetta, kuten esim kortisoni piikit. Joten treenaat kivun mukaan. Sulla on viela niin aikasessa vaihees toi etta vahvistamalla ja venyttelemalla jalkoja, ja etenkin etureisia niin toi pitas parantua. Unohtamatta lepoa ja jaata. Ja ota toi ''vamma'' tosissaan. Jos tulee krooniseks niin TODELLA vittumainen. Ja sit saatkin tapella et lahtee pois. Nim kokemusta on.

Kävin ensimmäistä kertaa aiheen tiimoilta fyssarin luona. Ainakin sanoi löytäneensä todennäköisen syyn, joka olisi se etten saa tarpeeksi hyvin jännitettyä tuota kipeän polven reisilhaksen päätä ja sen takia lumpio pääsee heilumaan liikaa sivuttain ja olisi aiheuttanut tuon tilan. Enhän mä sitä ole itsekseen koskaan tajunnutkaan jännitellä. Kyykkyjä vaan tehnyt ja reisilihaksen treenit on olleet siinä. Sain siihen sellaisen spesiaalin harjoitteen jota nyt tahkoan itsekseen pari viikkoa ja sitten uusi käynti. Kuulostaako loogiselta? Siinä aika paljon kaikkea toiminnallista tehtiin ennen diagnoosiaan mm. kyykkyjä, porrasnousuja sun muuta.

Itselle en tosin vieläkään tajua, että miten se äkillisesti pärähti päälle. Tuonne polvithreadiin taisin kirjoitellakin mistä koko rumba lähti liikkeelle, mutta siis trampoliinilla pari todella kevyttä polvilleen hyppyä ja se oli siinä. Siinä tilanteessa tuli polveen patti ja kun patti katos niin tämä tilanne oli päällä. Eikä siis mitään kipua, vääntymistä tms. liittynyt koko episodiin. Olin kerran viikkoon neljä viikkoa putkeen käynyt treenaamassa tramppaa, joten ei nyt vielä mitään massiivista uutta rasitusta kerennyt siitäkään tulemaan. Muuten on koko ajan samat vanhat harrasteet olleet kierrossa. Sinällään tietysti tuollainen rasitus vs. diagnoosi kuulostaakin ihan järkeenkäyvältä kun trampoliinissahan polvet taipuu sisäänpäin alakuolokohdassa väkisinkin, koska silloinhan se trampoliinin pinta ei ole tasainen, mutta että noin vähällä tulisi. Noh, mene ja tiedä.

ja miten osoitat että kyseessä on tulehdus? Niinpä, et mitenkään... :d
eli noi höpö-höpö-tulehdus-jutut voi jättää ihan oman onnensa nojaa. Tuki- ja liikuntaelinvaivoissa on hyvin harvoin kysymys "tulehduksesta". Tai jos on, niin no. Ehkä olen vain mystinen parantaja, jonka kosketuksesta nuo "tulehdukset" kummasti katoavat...

:rolleyes:

Kohta vuoden on hyppääjän polvi vaivannut pelatessa välillä enemmän ja välillä vähemmän, mutta lääkärin kanssa tultiin siihen tulokseen, että yritetään hoitaa vaiva leikkauksella pois. Onko täällä muita, jotka ois käyny samaisen operaation läpi? Kuinka pitkään toipuminen on vienyt jne.?

Back
Ylös Bottom